AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Gutten min på 5 er syk med feber. Han vil absolutt ikke måle i stumpen, og det blir feil å tvinge han. Han gråter og nekter. Jeg lot være å måle, men en skal jo følge med på temperaturen. Han er veldig varm. Får bare opp 35 grader når måler under armen. Er det vanlig å måle større barn med øretermometer? Anonymkode: 5e164...652
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Gutten min på 5 er syk med feber. Han vil absolutt ikke måle i stumpen, og det blir feil å tvinge han. Han gråter og nekter. Jeg lot være å måle, men en skal jo følge med på temperaturen. Han er veldig varm. Får bare opp 35 grader når måler under armen. Er det vanlig å måle større barn med øretermometer? Anonymkode: 5e164...652 Øretermometer er det nest beste etter stumpen. Alle kan måles med øretermometer. Anonymkode: 5b323...640 2
Tuppeluri Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 Hvorfor mener du det er feil å tvinge han? Han vet ikke sitt eget beste, og beste målinga er dessverre rektalt. Ingen barn liker det, jeg liker det heller ikke, men sånn er det. 5
Ulrikke Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Vi sluttet å måle i endetarmen da ungene sluttet med bleie. Har brukt øretermometer siden. Ved et par anledninger har de vært syke/hatt feber på en måte som har gjort at lege har beordret måling i endetarmen for å få det helt nøyaktig, og det har de akseptert. Men ved vanlig sykdom for å ha en pekepinn, så har øretermometer fra Braun funket fint! 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 Hva med pannetermometer? Anonymkode: 691b9...e3d 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 Tuppeluri skrev (53 minutter siden): Hvorfor mener du det er feil å tvinge han? Han vet ikke sitt eget beste, og beste målinga er dessverre rektalt. Ingen barn liker det, jeg liker det heller ikke, men sånn er det. Fordi man presser ikke noe INN i kroppen på barnet! Barnet har rett til å få sine grenser respektert. Anonymkode: 691b9...e3d 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #7 Skrevet 2. oktober 2021 Synes det er unødvendig å tvinge i et slikt tilfelle, hvertfall hvis lege ikke har krevd det. Siden han er fem har du antagelig fått en del erfaring på hvordan han kjennes ut ved feber og det burde ikke være nødvendig å tvinge til rektal febermåling. Er han febervarm og syk kan du enkelt gi febernedsettende evt ringe lege/ legevakt hvis du er usikker. Og så selvfølgelig ringe hvis febernedsettende ikke hjelper. Kjøpe pannetermometer på apoteket. Anonymkode: eb843...531 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #8 Skrevet 2. oktober 2021 Kjøp øretermometer, det er mye feilmåling og feilbruk av pannetermometer. Men rektalt er mest nøyaktig, så hvis feberen er veldig høy så må du forklare for barnet hvorfor det er nødvendig med rektal måling og gjennomføre det, som regel holder det med øretermometer som en indikasjon. Måling under armen i munnen o.l. er bare tull. For øvrig fasinerende hvordan mange foreldre i dag lar barnet bestemme. Barnet vil ikke måle temp, vil ikke ta medisin, vil ikke ta blodprøver, vil ikke bli lyttet på, vil ikke bli sett i øret ect og da er det liksom greit. Barnet vet ikke sitt eget beste, det er du som forelder som må ta kontroll og bestemme når det trengs. Anonymkode: aa326...62b 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #9 Skrevet 2. oktober 2021 På sykehuset da min datter var innlagt, brukte de bare pannetermometer på alle barna. Trodde rektaltermometer var en utgått, åttitalls greie. Selv har jeg bare brukt termometeret under tunga på mine. Enten har barna feber, eller ikke. Det behøver man ikke alltid termometer for å oppdage. Og om det er 38,79 eller 38,5 er vel mindre relevant, da det er ulik toleransegrense for ulike individer. Det er vel uansett allmenntilstanden som avgjør om et barn må til lege ved feber. Sånn har i allefall jeg tenkt. Anonymkode: e2b3e...8cc 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #10 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Gutten min på 5 er syk med feber. Han vil absolutt ikke måle i stumpen, og det blir feil å tvinge han. Han gråter og nekter. Jeg lot være å måle, men en skal jo følge med på temperaturen. Han er veldig varm. Får bare opp 35 grader når måler under armen. Er det vanlig å måle større barn med øretermometer? Anonymkode: 5e164...652 Pannetermometer! Tvinger ikke noen til å måle i rumpen når det finnes andre ting..Ja du får gode som er nøyaktige! Det brukes på sykehus og! Anonymkode: d936b...9ee 3
Tuppeluri Skrevet 2. oktober 2021 #11 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fordi man presser ikke noe INN i kroppen på barnet! Barnet har rett til å få sine grenser respektert. Anonymkode: 691b9...e3d Vil bare si beklager, jeg leste 5 mnd, ikke år 😑 Er gutten 5 år så ville jeg brukt øretermometer, vi kjøpte akkurat pannetermometer og det er det dummeste kjøpet noen gang. Måler på samme plass 5 ganger, og tempen går i fra 38.5 til 40 på sekunder. Gir ikke mening, sverger til øretermometer! 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #12 Skrevet 2. oktober 2021 Vi bruker pannetermometer. Det tar en liten stund å bli kjent med det, men nå måler vi rimelig nøyaktig hver gang. (Feilmargin på opptil 0,2-0,3 grader) Kontrollmåler i stumpen om feberen bikker 40,5, men ellers funker det fint. Kan da måle dem når de sover også, uten å vekke dem👍 Anonymkode: 71dec...13a 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #13 Skrevet 2. oktober 2021 Pannetermometer er best! Har kontrollmålt og sammenlignet pannetemp og temp i rumpa når minsten var baby. Og det ble likt resultat og aldri mer en 0.1 i forkjell😊 Så det skal være ganske så nøyaktig. Anonymkode: 59c3f...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #14 Skrevet 2. oktober 2021 Tuppeluri skrev (6 timer siden): Vil bare si beklager, jeg leste 5 mnd, ikke år 😑 Er gutten 5 år så ville jeg brukt øretermometer, vi kjøpte akkurat pannetermometer og det er det dummeste kjøpet noen gang. Måler på samme plass 5 ganger, og tempen går i fra 38.5 til 40 på sekunder. Gir ikke mening, sverger til øretermometer! Opplever samme med øretermometer... Anonymkode: f89f9...a23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå