AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Ei venninne er ufør på grunn av ADHD, men diagnosen blir nå fjernet. Da det ser ut til at hun er feildiagnostisert. Diagnosen endrer ikke på noe med tanke på arbeidsevne og fremtidsutsikt. Men det jeg begynte å tenke på er, kan man miste uføretrygden hvis diagnosen blir endret? Anonymkode: 28fec...fde
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ei venninne er ufør på grunn av ADHD, men diagnosen blir nå fjernet. Da det ser ut til at hun er feildiagnostisert. Diagnosen endrer ikke på noe med tanke på arbeidsevne og fremtidsutsikt. Men det jeg begynte å tenke på er, kan man miste uføretrygden hvis diagnosen blir endret? Anonymkode: 28fec...fde Får vel ikke uføretrygd bare Fordi en har ADHD vel? Anonymkode: 480f3...6ea 13
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #4 Skrevet 2. oktober 2021 Mulig hun får en annen diagnose i stedet for da? Ett eller annet har hun vel om hun har fått ufør på grunn av det. Anonymkode: eb0bd...6c1 3
Krokenguri Skrevet 2. oktober 2021 #5 Skrevet 2. oktober 2021 Skal vel ikke gjøre det i utgangspunktet, siden det er arbeidsfunksjonen som teller og ikke selve diagnosen. Men for all del, noen kan jo hekte seg opp i det 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #6 Skrevet 2. oktober 2021 Veit ikke hvordan det er når man allerede har blitt uføretrygda, men selv om det handler om arbeidsevne og ikke diagnose, så er det likevel viktig å ha en diagnose eller sykdom for nav å forstå det. Man kan liksom ikke bare påstå at man er sliten eller ikke klarer å jobbe, det må være en årsak til det. Anonymkode: b619c...589
Loff77 Skrevet 2. oktober 2021 #7 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ei venninne er ufør på grunn av ADHD, men diagnosen blir nå fjernet. Da det ser ut til at hun er feildiagnostisert. Diagnosen endrer ikke på noe med tanke på arbeidsevne og fremtidsutsikt. Men det jeg begynte å tenke på er, kan man miste uføretrygden hvis diagnosen blir endret? Anonymkode: 28fec...fde Om man er ufør så handler det om arbeidsevnen og ikke diagnosene 9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #8 Skrevet 2. oktober 2021 Loff77 skrev (1 minutt siden): Om man er ufør så handler det om arbeidsevnen og ikke diagnosene men igjen man blir ikke uføretrygda uten å ha en diagnose heller Anonymkode: b619c...589 1
Mezzosoprena Skrevet 2. oktober 2021 #9 Skrevet 2. oktober 2021 Det er jo arbeidsevnen som teller, og selv om hun "mister" ADHD-diagnosen så er det vel tydelig at det er andre ting hun heller bør diagnostiseres med... 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #10 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Får vel ikke uføretrygd bare Fordi en har ADHD vel? Anonymkode: 480f3...6ea Man kan være både lavt og høyfungerende med adhd, så det er ikke så enkelt som at alle er like. En kan være bedriftseier, oppfinner og aksjemogul mens en annen ikke får til livet sitt. Hun har kanskje blitt feildiagnostisert og har annen diagnose isteden? Hvordan nav forholder seg til dette vet jeg ikke. Anonymkode: 38570...e05
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #11 Skrevet 2. oktober 2021 Man vet jo aldri med Nav.. 😒 -Men i utgangspunktet er ikke ADHD en diagnose som automatisk fører til uføretrygd. Det finnes massevis av folk med den diagnosen som er i full jobb og som hverken har lyst på, eller behov for et liv på trygd. Anonymkode: e0395...19b 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #12 Skrevet 2. oktober 2021 Ja, om en selv sier fra seg uføretrygden, eller jobber 10 år sammenhengende. Ellers ikke. Som kjent har NAV ingen oppfølgning på personer som har fått innvilget trygd, derav ingen mekanisme som tar i fra folk trygden heller. Anonymkode: e2ec6...a3a 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #13 Skrevet 2. oktober 2021 TS her. Siden jeg må komme mer utdypende info; det er meg selv det er snakk om, ikke ei venninne. Jeg har fått ny diagnose og er redd for å miste uføretrygd på grunn av det. Tenkte ikke å skrive diagnose eller mer detaljer enn HI og planen var å spille på at jeg ikke viste alt fordi det er om ei venninne. Men jeg ombestemte meg. Jeg ante ikke ADHD ikke vanligvis ikke gir grunnlag for uføretrygd. Beklager det. Ingen vet om situasjonen min, bortsett fra psykologen så da kan jeg gi mer info uten å miste anonymiteten, håper jeg.. Saken er: Jeg ble henvist til DPS av fastlegen på grunn av panikkangst og depresjon. Jeg søkte AAP med de to diagnosene som grunnlag. Jeg kom til en psykiater hos DPS, gikk til hun i 4 år. Så fort jeg kom dit så ble hun opphengt i ADHD og hun mente jeg hadde ADHD og jeg måtte gå på medisiner for angst (valium), depresjon (cipralex) og ADHD (ritalin). Jeg ønsket ikke medisiner men terapi. Sluttet tidlig med valium og cipralex fordi det ikke fjernet traumene og flashbackene jeg slet mye med. Jeg latet som at jeg tok ritalin fordi jeg fikk ikke lov å slutte på dem, så jeg hentet dem bare ut og kastet dem. Jeg var imot ADHD diagnosen fra dag 1 og jeg takket nei til info kurs om ADHD og utredning for ADHD. Dette er også nevnt i journalen. 2 måneder før jeg fikk svar på uføretrygdsøknaden, så gikk psykiateren ut i fødselspermisjon. Jeg valgte å benytte meg av fritt sykehusvalg og byttet DPS og fikk ny behandler. Hun stusset raskt på at jeg hadde fått feil og dårlig behandler av psykiateren og hun var uenig i ADHD diagnosen. Det har tatt 2 år å finne riktig diagnose, men hun viste ADHD var feil så å si med en gang vi møttes. Etter anbefaling av psykologen så søkte jeg om innsyn i alt av dokumenter hos NAV i forbindelse med AAP og uføretrygd. Og jeg skrev ut journalen min (jeg viste ikke at jeg kunne be om å få se den, vi får den ikke på helsenorge). Vi gikk sammen igjennom alle papirene sammen og der fant vi mye kritikkverdig. Mine problemer stammer fra barndommen, omsorgssvikt, mishandling og overgrep. Det er grunnen til at jeg er ufør og grunnen til mine problemer i dag. I følge journalen min så har psykiateren kort og enkelt tolket alt jeg har fortalt om min barndom i retning ADHD. Jeg viste ikke at hun satt å fisket etter tegn på ADHD da hun spurte meg om barndommen min. Dette er noe min psykolog har reagert kraftig på, at hun har stilt ledende spørsmål for å bekrefte en diagnose hun hadde bestemt seg om for på forhånd. Hun har avfeid alt som tyder på at det ikke er ADHD, ved å si at jeg selv ikke forstår meg selv og det jeg forteller. Et eksempel fra journalen er; Jeg kom til timen og var synlig rastløs, skvetten og høy angst, hun spurte hvorfor jeg var så urolig og jeg svarte "Jeg har mye angst og uro i kroppen i dag, fordi jeg hadde et mareritt om et overgrep fra barndommen i natt". I journalen så skrev hun at jeg lider av hyperaktivitet og rastløshet på grunn av ADHD, men jeg evner ikke å se det selv, fordi jeg tolker mitt indre følelsesliv feil. For på grunn av emosjonell omsorgssvikt så lærte jeg aldri å forstå eller å sette ord på egne følelser og reaksjoner. Noe som for så vidt stemmer at jeg slet veldig med i starten (å bruke andre ord en uro og angst), men jeg har alltid forstått forskjellen på hyperaktivitet og angst. Alt dette og mer viste jeg ikke noe om, om hvor fokusert på ADHD hun var og hvordan hun feiltolket alt jeg sa. Det fant jeg ut om via journalen i ettertid. Hun forhørte seg med en kollega ang ADHD diagnose 1 år etter jeg begynte hos henne. Den kollegaen var uenig i ADHD og sa jeg mest sannsynligvis hadde personlighetsforstyrrelse problematikk, men at jeg trengte mer utredning for å være sikker. Inntaksteamet hos DPS konkluderte med det samme, at mine problemer satt dypere enn "bare" angst og depresjon og de nevnte også personlighetsforstyrrelse. I arbeidsevnevurderingen i forbindelse med uføretrygd så står det at jeg fikk diagnosen ADHD den måneden og året hun hadde den samtalen med kollegaen. Så hun gikk da imot den hun søkte råd hos og satt diagnosen allikevel. ADHD er feildiagnostisert og nå har jeg fått ny diagnose som er riktig. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Får vel ikke uføretrygd bare Fordi en har ADHD vel? Anonymkode: 480f3...6ea Panikkangst, depresjon og ADHD. Det er de tre diagnosene som er nevnt i alle papirer og legeerklæringer fra psykiateren til NAV i forbindelse med AAP og uføretrygd. ADHD var hoveddiagnosen, angst og depresjon var et biprodukt av ubehandlet ADHD. Det er det jeg har blitt fortalt i 4 år. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mulig hun får en annen diagnose i stedet for da? Ett eller annet har hun vel om hun har fått ufør på grunn av det. Anonymkode: eb0bd...6c1 Jeg har fått to nye diagnoser, emosjonell ustabil pf og PTSD, ADHD er nå fjernet. Behandling vil ikke bedre arbeidsevne. Min hverdag og liv er ikke endret på grunn av diagnose. Eneste forskjellen er at jeg slipper å må lyve om å ta ritalin og jeg kan få traumebehandling uten å få høre at det er typisk ADHD å reagere som jeg gjør. Når fakta er at mine problemer og reaksjoner, er reaksjoner på traumer og ting jeg har opplevd, ikke ADHD. Igjen, beklager for å si at det var ei venninne og ikke meg, men som du ser, årsaken er at det er så himla mye å forklare! Og privat og ikke så anonymt, men det er som sagt kun psykologen min som vet om dette og hun har taushetsplikt. Så håper jeg ikke blir gjenkjent, men det skal godt gjøres. Men ja, jeg har fått innvilget uføretrygd med ADHD som hoveddiagnose, ut i fra arbeidsevnevurderingen og alle legeerklæringer sendt til NAV fra psykiater. Men som dere sier, man blir ikke ufør grunnet diagnose, men arbeidsevne og livskvalitet og den er jo uendret selv om at diagnosen er endret. Allikevel så sitter jeg her og er redd for å må gå igjennom hele NAV systemet på nytt på grunn av endring av diagnose. -TS Anonymkode: 28fec...fde 2
GammelKaktus Skrevet 2. oktober 2021 #14 Skrevet 2. oktober 2021 Så godt at du nå har fått skikkelige folk på banen og forhåpentligvis kan få bedre behandling for det du faktisk feiler. Tviler på at NAV eller andre vil legge seg opp i denne endringen for uføretrygd har ingenting med diagnose å gjøre det er arbeidsevnen det går i. Det er ikke noe å bekymre seg for tenker jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #15 Skrevet 2. oktober 2021 Hvordan skal NAV finne ut at diagnosen er fjernet? Anonymkode: fe461...df8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #16 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan skal NAV finne ut at diagnosen er fjernet? Anonymkode: fe461...df8 Jeg vet ikke, så langt har jeg ikke tenkt enda. Noen har påstått at NAV kan gjøre tilsyn eller at man kan miste uføretrygd fordi man blir frisk. Dette er en påstand jeg har hørt om på KG et par ganger. At man faktisk kan få midlertidig uføretrygd som vurderes på nytt senere. Jeg har bare avfeid det som tøv og tull og ikke tenkt stort på det. Forsøker å holde meg unna uføretrygdtråder på KG så godt det lar seg gjøre. I går så googlet jeg det og fant ut at det stemmer. At før så var det noe som het for tidsbestemt uførestønad. Men at det ble endret til AAP. "Tidsbegrenset uførestønad er en tidligere ytelse fra folketrygden til personer som oppfylte vilkår for uførepensjon, men hvor det etter en helhetsvurdering ble funnet at det ikke var usannsynlig at inntektsevnen kunne bedres på sikt. Ytelsen ble innført i 2004, men opphevet i 2010. Mottakere av tidsbegrenset uførestønad per 1. mars 2010 ble overført til arbeidsavklaringspenger." https://snl.no/tidsbegrenset_uførestønad Så da kom frykten og spørsmålet om jeg nå da faktisk kan risikere å miste uføretrygd, og må søke på nytt, på grunn av endring av diagnose. -TS Anonymkode: 28fec...fde
Fireflies Skrevet 2. oktober 2021 #17 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen har påstått at NAV kan gjøre tilsyn eller at man kan miste uføretrygd fordi man blir frisk. Du er jo ikke blitt frisk, du har fått korrekt diagnose. Det beste er å snakke med NAV om det, de skal ha sett på arbeidsevne, og den er jo ikke noe bedre selv om diagnosen er endret. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #18 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): TS her. Siden jeg må komme mer utdypende info; det er meg selv det er snakk om, ikke ei venninne. Jeg har fått ny diagnose og er redd for å miste uføretrygd på grunn av det. Tenkte ikke å skrive diagnose eller mer detaljer enn HI og planen var å spille på at jeg ikke viste alt fordi det er om ei venninne. Men jeg ombestemte meg. Jeg ante ikke ADHD ikke vanligvis ikke gir grunnlag for uføretrygd. Beklager det. Ingen vet om situasjonen min, bortsett fra psykologen så da kan jeg gi mer info uten å miste anonymiteten, håper jeg.. Saken er: Jeg ble henvist til DPS av fastlegen på grunn av panikkangst og depresjon. Jeg søkte AAP med de to diagnosene som grunnlag. Jeg kom til en psykiater hos DPS, gikk til hun i 4 år. Så fort jeg kom dit så ble hun opphengt i ADHD og hun mente jeg hadde ADHD og jeg måtte gå på medisiner for angst (valium), depresjon (cipralex) og ADHD (ritalin). Jeg ønsket ikke medisiner men terapi. Sluttet tidlig med valium og cipralex fordi det ikke fjernet traumene og flashbackene jeg slet mye med. Jeg latet som at jeg tok ritalin fordi jeg fikk ikke lov å slutte på dem, så jeg hentet dem bare ut og kastet dem. Jeg var imot ADHD diagnosen fra dag 1 og jeg takket nei til info kurs om ADHD og utredning for ADHD. Dette er også nevnt i journalen. 2 måneder før jeg fikk svar på uføretrygdsøknaden, så gikk psykiateren ut i fødselspermisjon. Jeg valgte å benytte meg av fritt sykehusvalg og byttet DPS og fikk ny behandler. Hun stusset raskt på at jeg hadde fått feil og dårlig behandler av psykiateren og hun var uenig i ADHD diagnosen. Det har tatt 2 år å finne riktig diagnose, men hun viste ADHD var feil så å si med en gang vi møttes. Etter anbefaling av psykologen så søkte jeg om innsyn i alt av dokumenter hos NAV i forbindelse med AAP og uføretrygd. Og jeg skrev ut journalen min (jeg viste ikke at jeg kunne be om å få se den, vi får den ikke på helsenorge). Vi gikk sammen igjennom alle papirene sammen og der fant vi mye kritikkverdig. Mine problemer stammer fra barndommen, omsorgssvikt, mishandling og overgrep. Det er grunnen til at jeg er ufør og grunnen til mine problemer i dag. I følge journalen min så har psykiateren kort og enkelt tolket alt jeg har fortalt om min barndom i retning ADHD. Jeg viste ikke at hun satt å fisket etter tegn på ADHD da hun spurte meg om barndommen min. Dette er noe min psykolog har reagert kraftig på, at hun har stilt ledende spørsmål for å bekrefte en diagnose hun hadde bestemt seg om for på forhånd. Hun har avfeid alt som tyder på at det ikke er ADHD, ved å si at jeg selv ikke forstår meg selv og det jeg forteller. Et eksempel fra journalen er; Jeg kom til timen og var synlig rastløs, skvetten og høy angst, hun spurte hvorfor jeg var så urolig og jeg svarte "Jeg har mye angst og uro i kroppen i dag, fordi jeg hadde et mareritt om et overgrep fra barndommen i natt". I journalen så skrev hun at jeg lider av hyperaktivitet og rastløshet på grunn av ADHD, men jeg evner ikke å se det selv, fordi jeg tolker mitt indre følelsesliv feil. For på grunn av emosjonell omsorgssvikt så lærte jeg aldri å forstå eller å sette ord på egne følelser og reaksjoner. Noe som for så vidt stemmer at jeg slet veldig med i starten (å bruke andre ord en uro og angst), men jeg har alltid forstått forskjellen på hyperaktivitet og angst. Alt dette og mer viste jeg ikke noe om, om hvor fokusert på ADHD hun var og hvordan hun feiltolket alt jeg sa. Det fant jeg ut om via journalen i ettertid. Hun forhørte seg med en kollega ang ADHD diagnose 1 år etter jeg begynte hos henne. Den kollegaen var uenig i ADHD og sa jeg mest sannsynligvis hadde personlighetsforstyrrelse problematikk, men at jeg trengte mer utredning for å være sikker. Inntaksteamet hos DPS konkluderte med det samme, at mine problemer satt dypere enn "bare" angst og depresjon og de nevnte også personlighetsforstyrrelse. I arbeidsevnevurderingen i forbindelse med uføretrygd så står det at jeg fikk diagnosen ADHD den måneden og året hun hadde den samtalen med kollegaen. Så hun gikk da imot den hun søkte råd hos og satt diagnosen allikevel. ADHD er feildiagnostisert og nå har jeg fått ny diagnose som er riktig. Panikkangst, depresjon og ADHD. Det er de tre diagnosene som er nevnt i alle papirer og legeerklæringer fra psykiateren til NAV i forbindelse med AAP og uføretrygd. ADHD var hoveddiagnosen, angst og depresjon var et biprodukt av ubehandlet ADHD. Det er det jeg har blitt fortalt i 4 år. Jeg har fått to nye diagnoser, emosjonell ustabil pf og PTSD, ADHD er nå fjernet. Behandling vil ikke bedre arbeidsevne. Min hverdag og liv er ikke endret på grunn av diagnose. Eneste forskjellen er at jeg slipper å må lyve om å ta ritalin og jeg kan få traumebehandling uten å få høre at det er typisk ADHD å reagere som jeg gjør. Når fakta er at mine problemer og reaksjoner, er reaksjoner på traumer og ting jeg har opplevd, ikke ADHD. Igjen, beklager for å si at det var ei venninne og ikke meg, men som du ser, årsaken er at det er så himla mye å forklare! Og privat og ikke så anonymt, men det er som sagt kun psykologen min som vet om dette og hun har taushetsplikt. Så håper jeg ikke blir gjenkjent, men det skal godt gjøres. Men ja, jeg har fått innvilget uføretrygd med ADHD som hoveddiagnose, ut i fra arbeidsevnevurderingen og alle legeerklæringer sendt til NAV fra psykiater. Men som dere sier, man blir ikke ufør grunnet diagnose, men arbeidsevne og livskvalitet og den er jo uendret selv om at diagnosen er endret. Allikevel så sitter jeg her og er redd for å må gå igjennom hele NAV systemet på nytt på grunn av endring av diagnose. -TS Anonymkode: 28fec...fde Nav bryr seg ikke med mindre arbeidsevnen din er blitt bedre. Jeg har selv ikke diagnosen jeg hadde da jeg ble ufør. Jeg har fått nye diagnoser, men arbeidsevnen min er nå dårligere enn den var i utgangspunktet. Ut i fra det jeg har fått beskjed om sjekker ikke nav opp i dette. Og du har aldri løyvet til nav, så du skal bare ta det med ro. Anonymkode: 55430...126 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #19 Skrevet 2. oktober 2021 Nei, diagnosen er ikke utslagsgivende. Det er funksjonsnivået ditt som gir grunnlag for uføretrygd. Det har mest sannsynlig ikke endret seg såpass at du kan gå ut i jobb igjen på fulltid? Diagnosene dine gir deg jo de samme vanskene. I tillegg er de diagnosene ikke mindre alvorlige enn ADHD. Å ha PTSD er en ting, har du C-PTSD så er det noe ganske annet. Flott at du endelig har fått en god behandler! Håper du får god hjelp til å mestre hverdagen og masse overskudd til å bruke tiden på hobbyer, venner og familie. Hvem vet, kanskje kommer du dit en dag at du kan ha en deltidsstilling😊 For i våre dager er det heldigvis lov å jobbe samtidig som man er ufør. Noe som kan bidra til at man får utnyttet den arbeidsevnen man kanskje opparbeider seg med god behandling. Anonymkode: c1453...f9a 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #20 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): TS her. Siden jeg må komme mer utdypende info; det er meg selv det er snakk om, ikke ei venninne. Jeg har fått ny diagnose og er redd for å miste uføretrygd på grunn av det. Tenkte ikke å skrive diagnose eller mer detaljer enn HI og planen var å spille på at jeg ikke viste alt fordi det er om ei venninne. Men jeg ombestemte meg. Jeg ante ikke ADHD ikke vanligvis ikke gir grunnlag for uføretrygd. Beklager det. Ingen vet om situasjonen min, bortsett fra psykologen så da kan jeg gi mer info uten å miste anonymiteten, håper jeg.. Saken er: Jeg ble henvist til DPS av fastlegen på grunn av panikkangst og depresjon. Jeg søkte AAP med de to diagnosene som grunnlag. Jeg kom til en psykiater hos DPS, gikk til hun i 4 år. Så fort jeg kom dit så ble hun opphengt i ADHD og hun mente jeg hadde ADHD og jeg måtte gå på medisiner for angst (valium), depresjon (cipralex) og ADHD (ritalin). Jeg ønsket ikke medisiner men terapi. Sluttet tidlig med valium og cipralex fordi det ikke fjernet traumene og flashbackene jeg slet mye med. Jeg latet som at jeg tok ritalin fordi jeg fikk ikke lov å slutte på dem, så jeg hentet dem bare ut og kastet dem. Jeg var imot ADHD diagnosen fra dag 1 og jeg takket nei til info kurs om ADHD og utredning for ADHD. Dette er også nevnt i journalen. 2 måneder før jeg fikk svar på uføretrygdsøknaden, så gikk psykiateren ut i fødselspermisjon. Jeg valgte å benytte meg av fritt sykehusvalg og byttet DPS og fikk ny behandler. Hun stusset raskt på at jeg hadde fått feil og dårlig behandler av psykiateren og hun var uenig i ADHD diagnosen. Det har tatt 2 år å finne riktig diagnose, men hun viste ADHD var feil så å si med en gang vi møttes. Etter anbefaling av psykologen så søkte jeg om innsyn i alt av dokumenter hos NAV i forbindelse med AAP og uføretrygd. Og jeg skrev ut journalen min (jeg viste ikke at jeg kunne be om å få se den, vi får den ikke på helsenorge). Vi gikk sammen igjennom alle papirene sammen og der fant vi mye kritikkverdig. Mine problemer stammer fra barndommen, omsorgssvikt, mishandling og overgrep. Det er grunnen til at jeg er ufør og grunnen til mine problemer i dag. I følge journalen min så har psykiateren kort og enkelt tolket alt jeg har fortalt om min barndom i retning ADHD. Jeg viste ikke at hun satt å fisket etter tegn på ADHD da hun spurte meg om barndommen min. Dette er noe min psykolog har reagert kraftig på, at hun har stilt ledende spørsmål for å bekrefte en diagnose hun hadde bestemt seg om for på forhånd. Hun har avfeid alt som tyder på at det ikke er ADHD, ved å si at jeg selv ikke forstår meg selv og det jeg forteller. Et eksempel fra journalen er; Jeg kom til timen og var synlig rastløs, skvetten og høy angst, hun spurte hvorfor jeg var så urolig og jeg svarte "Jeg har mye angst og uro i kroppen i dag, fordi jeg hadde et mareritt om et overgrep fra barndommen i natt". I journalen så skrev hun at jeg lider av hyperaktivitet og rastløshet på grunn av ADHD, men jeg evner ikke å se det selv, fordi jeg tolker mitt indre følelsesliv feil. For på grunn av emosjonell omsorgssvikt så lærte jeg aldri å forstå eller å sette ord på egne følelser og reaksjoner. Noe som for så vidt stemmer at jeg slet veldig med i starten (å bruke andre ord en uro og angst), men jeg har alltid forstått forskjellen på hyperaktivitet og angst. Alt dette og mer viste jeg ikke noe om, om hvor fokusert på ADHD hun var og hvordan hun feiltolket alt jeg sa. Det fant jeg ut om via journalen i ettertid. Hun forhørte seg med en kollega ang ADHD diagnose 1 år etter jeg begynte hos henne. Den kollegaen var uenig i ADHD og sa jeg mest sannsynligvis hadde personlighetsforstyrrelse problematikk, men at jeg trengte mer utredning for å være sikker. Inntaksteamet hos DPS konkluderte med det samme, at mine problemer satt dypere enn "bare" angst og depresjon og de nevnte også personlighetsforstyrrelse. I arbeidsevnevurderingen i forbindelse med uføretrygd så står det at jeg fikk diagnosen ADHD den måneden og året hun hadde den samtalen med kollegaen. Så hun gikk da imot den hun søkte råd hos og satt diagnosen allikevel. ADHD er feildiagnostisert og nå har jeg fått ny diagnose som er riktig. Panikkangst, depresjon og ADHD. Det er de tre diagnosene som er nevnt i alle papirer og legeerklæringer fra psykiateren til NAV i forbindelse med AAP og uføretrygd. ADHD var hoveddiagnosen, angst og depresjon var et biprodukt av ubehandlet ADHD. Det er det jeg har blitt fortalt i 4 år. Jeg har fått to nye diagnoser, emosjonell ustabil pf og PTSD, ADHD er nå fjernet. Behandling vil ikke bedre arbeidsevne. Min hverdag og liv er ikke endret på grunn av diagnose. Eneste forskjellen er at jeg slipper å må lyve om å ta ritalin og jeg kan få traumebehandling uten å få høre at det er typisk ADHD å reagere som jeg gjør. Når fakta er at mine problemer og reaksjoner, er reaksjoner på traumer og ting jeg har opplevd, ikke ADHD. Igjen, beklager for å si at det var ei venninne og ikke meg, men som du ser, årsaken er at det er så himla mye å forklare! Og privat og ikke så anonymt, men det er som sagt kun psykologen min som vet om dette og hun har taushetsplikt. Så håper jeg ikke blir gjenkjent, men det skal godt gjøres. Men ja, jeg har fått innvilget uføretrygd med ADHD som hoveddiagnose, ut i fra arbeidsevnevurderingen og alle legeerklæringer sendt til NAV fra psykiater. Men som dere sier, man blir ikke ufør grunnet diagnose, men arbeidsevne og livskvalitet og den er jo uendret selv om at diagnosen er endret. Allikevel så sitter jeg her og er redd for å må gå igjennom hele NAV systemet på nytt på grunn av endring av diagnose. -TS Anonymkode: 28fec...fde Du blir nok ikke gjenkjent, det du beskriver gjelder sjukt mange. Jeg tenker at du ikke mister noe uføre. Du har vært under utredning på arb utprøving. Og da regner jeg med din arb kapasitet er lav, dersom du fikk ufør på grunnlag av adhd. Du kan også lese vedtaket på uføre dokumentet der står det hvilket grunnlag du har fått ufør på. Uansett så teller ikke diagnosen men arb kapasitet. Dersom den endres til noe mer riktig, skal ikke det ha så mye å si. Mulig det er annerledes dersom den nye diagnosen kan gjøres noe med. Anonymkode: c0071...869 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå