AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg kjenner ei svensk dame som bodde i Norge i 4-5 år før hun flyttet hjem til Sverige igjen. Denne damen har søkt om uføretrygd ( helt sikkert med god grunn) her i Norge og sier nå at det står klart til attestering. Er det virkelig sånn at utenlandske folk kan komme hit, bo noen få år også ta med seg uføretrygden ut av landet? Hvorfor er det ikke det svenske trygdesystemet som skal forsørge henne? Jeg synes ikke det rett at hun som svensk statsborger nå skal forsørges av Norge resten av livet mens hun bor i Sverige. Anonymkode: 20154...089
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner ei svensk dame som bodde i Norge i 4-5 år før hun flyttet hjem til Sverige igjen. Denne damen har søkt om uføretrygd ( helt sikkert med god grunn) her i Norge og sier nå at det står klart til attestering. Er det virkelig sånn at utenlandske folk kan komme hit, bo noen få år også ta med seg uføretrygden ut av landet? Hvorfor er det ikke det svenske trygdesystemet som skal forsørge henne? Jeg synes ikke det rett at hun som svensk statsborger nå skal forsørges av Norge resten av livet mens hun bor i Sverige. Anonymkode: 20154...089 Nå kjenner jeg ikke reglene så det skal ikke jeg spekulere i... Men hvor mye er svensk uføretrygd sammenlignet med norsk uføretrygd? Er det stor forskjell? Anonymkode: 67261...18f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 Håper da ikke det. Høres helt sykt ut. Anonymkode: 2f09a...d2c 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Akkurat de nordiske landene tror jeg har et slags samarbeid, faktisk. Samme med foreldrepermisjon og sånne ting også. Anonymkode: f1bbb...2c8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nå kjenner jeg ikke reglene så det skal ikke jeg spekulere i... Men hvor mye er svensk uføretrygd sammenlignet med norsk uføretrygd? Er det stor forskjell? Anonymkode: 67261...18f Det vet jeg ikke, jeg skjønner bare ikke hvorfor det ikke er den svenske som skal forsørge henne? Eller kan hun motta fra begge? Anonymkode: 20154...089
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Håper da ikke det. Høres helt sykt ut. Anonymkode: 2f09a...d2c Hun bor i Sverige nå og påstår det står inne på NAV at det er klart til attestering, det må jo bety at hun enten får innvilget eller avslag. Jeg synes også det høres rart ut, men som AB ...2c8 sier så kanskje de har et slags samarbeid. Anonymkode: 20154...089
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 Alle reglene står på nav.no. Søk. Anonymkode: 9e259...8f6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #8 Skrevet 2. oktober 2021 Søker du om uføretrygd innenfor EØS gjelder søknaden for alle land i EØS du har bodd i. I tillegg har ihvertfall Norge trygdeavtale med blant annet USA og India i tillegg. Det vil si at hun kan få uføretrygd fra Norge for de årene hun har bodd her, dvs maks en liten utbetaling i tillegg til sin svenske uføretrygd. Anonymkode: 3af8d...f9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå