Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter en større sum på ca 10 millioner kroner. Jeg er medeier i et firma som skal selges men nok om det. 

Har lyst til å kjøpe en toppleilighet til 6 millioner. Burde jeg betale hele summen nå mens jeg kan? Jeg vil helst ikke ha gjeld men er usikker på om det er smart.. Noen som er litt mer smartere enn meg her?

Anonymkode: 03f1a...ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lønner seg å ha lån = mindre skatt.

Sett inn pengene i fond og aksjer. :)

Anonymkode: 14471...066

Skrevet

Trenger du ikke lån så ikke ta lån. Så enkelt som det. 

Om det er prisreduksjon eller lignende du er redd for er det nok ingen som har en krystall kule med funk eller fasit på det svaret. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Helt til renten går opp som er veien det går mot. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemmer. Det kan hende jeg faktisk betaler 70% av summen. Låne 30%. Hvis det er lønnsomt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, dette er bare tull. Det lønner seg ikke å ha lån.

Om du betaler 1000,- i mmn i renter så får du 220,- tilbake på skatten. Du taper altså likevel 780,- mer i mnd enn om du ikke hadde hatt lån.

MEN, det kan fortsatt være gunstig å ta opp lån selv om du kunne betalt med en gang, gitt at du får mer avkastning på pengene dine enn utgiftene på lånet.

• Liker 8
Skrevet

Noen råd?

Skrevet (endret)

Det må være utrolig deilig å eie sin egen gjeldfrie bolig, og bare kunne la rentemarkedet seile sin egen sjø uten å uroe seg det grann, fordi man har jo ikke lån uansett? 

Så ja, jeg ville kjøpt bolig og finansiert den 100% med egne penger. Ingen lån. De siste 25 årene har det vært lønnsomt å investere i bolig. Det vil nok fortsette.

Resten av det du får inn fra foretakssalget, kan du investere andre steder.

Endret av Million
Skrevet

Kjøp to leiligheter. Lån på den ene. Lei ut en av dem

Anonymkode: e5547...ad7

• Liker 1
Skrevet
Bolthorn skrev (16 timer siden):

Helt til renten går opp som er veien det går mot. 

Ja, og da gjør man jo noe med det når den tid kommer. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Skrevet
Aktiv Kverulant skrev (4 timer siden):

Nei, dette er bare tull. Det lønner seg ikke å ha lån.

Om du betaler 1000,- i mmn i renter så får du 220,- tilbake på skatten. Du taper altså likevel 780,- mer i mnd enn om du ikke hadde hatt lån.

MEN, det kan fortsatt være gunstig å ta opp lån selv om du kunne betalt med en gang, gitt at du får mer avkastning på pengene dine enn utgiftene på lånet.

Nå skrev jeg det i sammenheng med at man heller burde ha pengene i fond og aksjer da. 🤣🤣 

Man får lett 10% avkastning i året og man får rentes rente etterhvert.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bolthorn skrev (16 timer siden):

Trenger du ikke lån så ikke ta lån. Så enkelt som det. 

Om det er prisreduksjon eller lignende du er redd for er det nok ingen som har en krystall kule med funk eller fasit på det svaret. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Stemmer. Det kan hende jeg faktisk betaler 70% av summen. Låne 30%. Hvis det er lønnsomt?

Dere er på bærtur. Det kan lønne seg å ha lån, men det er ikke på grunn av at man har skattefradrag på betalte renter. Grunnen til at lån kan lønne seg, er at investeringen gir høyere avkastning enn lånet koster deg. Eksempelvis har det lønt seg veldig å låne penger og investert de i bolig. Prisveksten på fast eiendom har vært mye høyere enn kostnadene ved lånet.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg husker 80-årene. Da steg rentene til himmels og boligprisene falt til bunns.  Mange måtte selge med store tap.  Det er ikke spådd slike tilstander nå, men litt kan det komme til å bety.

Skrevet
Million skrev (12 minutter siden):

Det må være utrolig deilig å eie sin egen gjeldfrie bolig, og bare kunne la rentemarkedet seile sin egen sjø uten å uroe seg det grann, fordi man har jo ikke lån uansett? 

Så ja, jeg ville kjøpt bolig og finansiert den 100% med egne penger. Ingen lån. De siste 25 årene har det vært lønnsomt å investere i bolig. Det vil nok fortsette.

Enn hvis man betaler 95 % egenkapital og 5 % i lån? Jeg er ikke flink på dette as. 

Anonymkode: 07866...827

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøp to leiligheter. Lån på den ene. Lei ut en av dem

Anonymkode: e5547...ad7

Har tenkt tanken! Skal kanskje kjøpe meg en splitter ny enebolig og en leilighet med lån som leies ut. 

Skrevet
1 hour ago, Million said:

Gjeldfri bolig er min drøm! Kan hende jeg skal kjøpe bolig med egne penger. Så kjøpe en leilighet med lån som leies ut. For så å selge den om noen år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...