Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trenger ny bærbar. 
Har de siste årene hatt en MacBook, og den har fungert fint til mitt bruk, som i all hovedsak er internett, behandling av dokumenter osv. Ingenting fancy. 

Når jeg skal kjøpe ny nå, er jeg usikker på om jeg skal gå for det jeg kjenner, altså en ny MacBook, eller om jeg skal gå for en noe billigere PC. Problemet med sistnevnte er at det finnes så utrolig mange forskjellige, at jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte og lete. 

Noen tips?

Anonymkode: f24ca...c55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er galt med den gamle MacBooken? De pleier å vare i MANGE år.

Anonymkode: bde58...70a

• Liker 1
Skrevet

Den er 8 år gammel, og siden den ikke støtter de siste sikkerhetsoppdateringene, får jeg ikke til å gå inn på enkle sider som vg.no en gang, for maskinen sier at det ikke er en sikker tilkobling. I tillegg er den veldig treg, det å åpne Pages tar 5 min 😊

Skrevet

Om penger ikke er viktig og du er villig til å betale overpris så gå for mac (som er en pc). Hvis du har det bruket så kommer du langt med en rimeligere pc med windows forhåndsinstallert.

Hadde gått for noe slikt som er linket til under. Antakelig overkill for de oppgavene du gjør, men da har du litt og gå på i forhold til fremtiden. Den har en god skjerm, greit med ram og lagringsplass.

Det første jeg pleier å gjøre med en ny pc er å laste ned en innstallasjonsdvd fra windows sine hjemme sider (windows iso) og få dette over på en usb-pinne og deretter bare installere windows på nytt uten at pc er tilkoblet internett så microsoft ikke kommer med online accont opplegget sitt.

Deretter så oppdaterer jeg systemet, alt av drivere og gjør noen endringer i innstillingene (f.eks hvilke programmer som automatisk starter og drar ressurser)

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/windows-barbar-pc/262533/lenovo-ideapad-3-14iml05-14-barbar-pc-i58256

Anonymkode: b1fef...200

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, NoDiablo said:

Begge deler, pluss en pc med Linux.

Hvilken distro? :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om penger ikke er viktig og du er villig til å betale overpris så gå for mac (som er en pc). Hvis du har det bruket så kommer du langt med en rimeligere pc med windows forhåndsinstallert.

Hadde gått for noe slikt som er linket til under. Antakelig overkill for de oppgavene du gjør, men da har du litt og gå på i forhold til fremtiden. Den har en god skjerm, greit med ram og lagringsplass.

Det første jeg pleier å gjøre med en ny pc er å laste ned en innstallasjonsdvd fra windows sine hjemme sider (windows iso) og få dette over på en usb-pinne og deretter bare installere windows på nytt uten at pc er tilkoblet internett så microsoft ikke kommer med online accont opplegget sitt.

Deretter så oppdaterer jeg systemet, alt av drivere og gjør noen endringer i innstillingene (f.eks hvilke programmer som automatisk starter og drar ressurser)

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/windows-barbar-pc/262533/lenovo-ideapad-3-14iml05-14-barbar-pc-i58256

Det var da en tungvint måte å unngå å logge deg inn på Microsoft-kontoen din. Du kan også gjøre der bare ved å trykke litt, enten under konfigurasjonen eller etterpå, husker ikke helt.

Anonymkode: 7801b...6d1

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Trenger ny bærbar. 
Har de siste årene hatt en MacBook, og den har fungert fint til mitt bruk, som i all hovedsak er internett, behandling av dokumenter osv. Ingenting fancy. 

Når jeg skal kjøpe ny nå, er jeg usikker på om jeg skal gå for det jeg kjenner, altså en ny MacBook, eller om jeg skal gå for en noe billigere PC. Problemet med sistnevnte er at det finnes så utrolig mange forskjellige, at jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte og lete. 

Noen tips?

Bruker alt av OS og maskiner selv, men om jeg ville ha en lett og grei bærbar maskin hadde jeg nok gått for en M1-basert Mac. Maskinene med M1-prosessoren har hoppet i ytelse og tiden den kan kjøre uten lading. Ulempen er såklart at de er dyre. Innstegsmodellen https://www.komplett.no/product/1174470/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/ultraportable/macbook-air-13-2020-256gb-stellargraa 

Skrevet

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva er galt med den gamle MacBooken? De pleier å vare i MANGE år.

Anonymkode: bde58...70a

Jeg bytter ca hvert tredje år. Da blir den noe tregere, batteritiden kortere, og ny programvare og oppløsning er noen knepp opp. 

Jeg foretrekker klart Mac på grunn av lyd og bilde. Men har også en PC for jobbruk. Er egentlig ikke store forskjellen lenger. 

Anonymkode: 879dc...a91

Skrevet

Synes ikke prisen er avgjørende da mine MacBooks har vart 2-3 ganger så lenge som mine PCer.

Anonymkode: 10770...512

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bytter ca hvert tredje år. Da blir den noe tregere, batteritiden kortere, og ny programvare og oppløsning er noen knepp opp. 

Jeg foretrekker klart Mac på grunn av lyd og bilde. Men har også en PC for jobbruk. Er egentlig ikke store forskjellen lenger. 

Anonymkode: 879dc...a91

Jeg har en 9 år gammel MacBook Pro. Noen år siden gikk den skikkelig treig, måtte byttet ut den gamle SSD og byttet inn en ny, så ble maskinen som god som ny.

Han som fikset maskinen min sa at MacBook Pro er lettere å fikse enn de nye modellene fordi delene inne i de nye modellene er sammensatt. Hvis det kommer en skade på en del, så påvirker det hele maskinen. 

Anonymkode: 1480d...e1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en 9 år gammel MacBook Pro. Noen år siden gikk den skikkelig treig, måtte byttet ut den gamle SSD og byttet inn en ny, så ble maskinen som god som ny.

Han som fikset maskinen min sa at MacBook Pro er lettere å fikse enn de nye modellene fordi delene inne i de nye modellene er sammensatt. Hvis det kommer en skade på en del, så påvirker det hele maskinen. 

Altså 2012-modellen.

Gjest NoDiablo
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 7.04):

Hvilken distro? :)

Endret av NoDiablo
Skrevet

Tusen takk for svar! 🙂 

Ts

Skrevet

Buy cheap, buy twice.

Du trenger sikkert ikke en maskin til over ti tusen, uansett om det er Windowsmaskin eller Mac. Men vær obs på at om du begynner å gå nedover i prisklasse på Windowsmaskiner så går det utover byggkvalitet, kjøleløsninger, vekt ... alle sånne ting som du irriterer deg over i hverdagen.

Bruk så mye du har råd til, for å si det sånn. Men du kan styre unna maskiner ment for "gamere". Da betaler du for teknologi du ikke kommer til å bruke. 

Om du vil bort fra Mac så kan du jo titte litt på Lenovo Thinkpad. 

Anonymkode: ecd34...3ab

Skrevet

Hadde gått for Mac. 

Skrevet

Hvis du orker å betale mer for en mac enn en pc, så ok. Det er basicly de samme delene som lager dataen. Om du er villig til å betale mer for merket på utsiden, be my guest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...