Gå til innhold

Hva kan jeg studere/gjøre? Er lei av å være deprimert og jobbløs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det så vanskelig. Jeg har ingen tro på meg selv om at jeg noen sinne klarer noe som helst. Jeg har tatt generell påbygging men strøk matte, og tatt opp matte i 5 år og strøket alle gangene. Jeg får meg liksom Ikke videre uten å ha bestått.

Jeg mistenker høyskole blir for krevende og vanskelig for meg, men samtidig ønsker jeg å ta noe som helst utdanning for å gjøre noe som helst i livet og tjene penger.

Jeg klarer ikke serviceyrket, og det gjør meg svært deprimert og håpløs av å være servitør/jobbe i butikk til jeg pensjonerer meg. Finnes det noe jeg kan studere uten å ha bestått matte? Yrkesfag? Hva som helst egentlig. Jeg er jente, og veldig forsiktig, så jobb som er typisk «manneyrker» som tømrer, elektriker osv er helt uaktuelt. Jeg har gått barn og ungdomslinja på 2. året på vgs. Hjelper det noe? Jeg ønsker heller ikke å jobbe i barnehage/skole.

Anonymkode: 7182c...091

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke Butikk,servitør. Ikke barnehage. Ikke ''manneyrker''. 

Kunne hjelpepleier vært noe? Portør? 

Anonymkode: d3db1...76c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke Butikk,servitør. Ikke barnehage. Ikke ''manneyrker''. 

Kunne hjelpepleier vært noe? Portør? 

Anonymkode: d3db1...76c

Nei, disse gir ekstremt lite betalt og jeg er helt avhengig av å tjene greit nok til å overleve. Min søster er hjelpepleier og hun får det såvidt til å gå rundt.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, disse gir ekstremt lite betalt og jeg er helt avhengig av å tjene greit nok til å overleve. Min søster er hjelpepleier og hun får det såvidt til å gå rundt.

Hvis du ikke klarer å fullføre videregående, ikke ønsker å jobbe i butikk, innen service, med barn, på skole, "manneyrker", helsepleier osv. så kan du ikke akkurat forvente jobber som ikke er dårlig betalt. 

Anonymkode: ea3c3...40c

• Liker 11
Skrevet

hva med å arbeide som nattevakt på omsorgsbolig? 

å bli kokk og jobbe deg oppover som f.eks kjøkkensjef?

hvis du blir fengselsbetjent så får du betalt under hele utdanningen også. 

Korte utdanninger på fagskole som er yrkesrettet? 

Skrevet
kinni skrev (15 minutter siden):

hva med å arbeide som nattevakt på omsorgsbolig? 

å bli kokk og jobbe deg oppover som f.eks kjøkkensjef?

hvis du blir fengselsbetjent så får du betalt under hele utdanningen også. 

Korte utdanninger på fagskole som er yrkesrettet? 

Hvilke korte utdanninger på fagskole som er yrkesrettet kan jeg velge mellom?

Skrevet

Ikke mist troen på deg selv ♥️ Jeg strøk også i matte en gang, men fikk det til neste gang ♥️

Hvis du bor i nærheten av Bærum, så vet jeg om en stilling som vekter. Jeg kjenner vedkommende som har jobbet i den stillingen (han skal begynne i en annen avdelingen) og som sannsynligvis skal ta opplæring av nestemann. Jeg sender deg gjerne annonsen dersom du er interessert! Da jobber man alene i én stor bygning, og det går visst rolig for seg.

Turnusen er mandag-fredag kl. 15:00-23:00, mandag-mandag kl. 23:00-08:00, så en uke fri - og sånn går det!

Det er visst gode kollegaer og gratis trening, og man slipper å stå opp tidlig! 😊

Vekteropplæringen fikser jobben, så da vil du kun bli trukket litt i lønn for finansieringen av den ☺️

• Liker 1
Skrevet

Tiltredelse er snarest, forresten ☺️

Skrevet (endret)

Hva med å bli lærling og bli barne- og ungdomsarbeider, da? Du kan jo jobbe på ungdomsklubb, men det er kanskje ikke mye til fulltidsjobb? Men det kan man jo eventuelt finne ut av hvis man ser på stillingsannonser for det (og det finnes sikkert andre alternativer enn ungdomsklubb også) ☺️ Flere videreutdanninger åpner seg jo også dersom du blir barne- og ungdomsarbeider, som du kan ta på fagskole.

Eventuelt, så kan du jo ta programfagene på Helseservicefag (du trenger nok ikke ta fellesfagene, for du har jo allerede fullført Vgs, og Helseservicefag er jo Vg2. Jeg selv gjorde dette etter hvert, og tok da kun programfagene), så kan du ta Vg3 for å bli helsesekretær, tannhelsesekretær eller apotektekniker ☺️ Etter Vg3 er du utdannet som en av de tre ☺️

Endret av Mariell1995
  • Liker 1
Skrevet
Mariell1995 skrev (11 timer siden):

Hva med å bli lærling og bli barne- og ungdomsarbeider, da? Du kan jo jobbe på ungdomsklubb, men det er kanskje ikke mye til fulltidsjobb? Men det kan man jo eventuelt finne ut av hvis man ser på stillingsannonser for det (og det finnes sikkert andre alternativer enn ungdomsklubb også) ☺️ Flere videreutdanninger åpner seg jo også dersom du blir barne- og ungdomsarbeider, som du kan ta på fagskole.

Eventuelt, så kan du jo ta programfagene på Helseservicefag (du trenger nok ikke ta fellesfagene, for du har jo allerede fullført vgs, og Helseservicefag er jo Vg2. Jeg selv gjorde dette etter hvert, og tok da kun programfagene), så kan du ta Vg3 for å bli helsesekretær, tannhelsesekretær eller apotektekniker ☺️ Etter Vg3 er du utdannet som en av de tre ☺️

Apotektekniker hadde vært helt perfekt for meg!! Nå ble jeg litt glad her!! Men nøyaktig hva skal jeg søke på? Må jeg gå vg2 om igjen, deretter vg3? Kan dette gjøres via nettstudier?

• Liker 1
Skrevet

Eller så kan du bli aktivitør? Samme forløp som hvis du vil ta Helseservicefag eller hvis du vil utdanne deg til å bli ortopeditekniker.

Eventuelt, så kan du jo bli hudpleier? Det tar du f.eks. Hudpleie på Vg2, og på Vg3 velger du Hudpleier, så er du utdannet til det etter Vg3! Men det finner flere alternative måter å bli hudpleier på også :)

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Apotektekniker hadde vært helt perfekt for meg!! Nå ble jeg litt glad her!! Men nøyaktig hva skal jeg søke på? Må jeg gå vg2 om igjen, deretter vg3? Kan dette gjøres via nettstudier?

Du har fullført fellesfagene på Vg2 da du tok Barne- og ungdomsarbeiderfag, ikke sant? For det er gull! Da kan du jo ta kun programfagene (det er kun de tre helsefagene som er mer rettet mot apotekteknikk, helsesekretær og tannhelsesekretær) på Vg2 Helseservicefag.

Jeg vet ikke om du MÅ ta Vg2 Helseservicefag, men jeg gjorde det. Jeg vet ikke helt om du må snakke med veiledningssenteret, skolen eller hva for å få til å høre om du må ta Vg2 på nytt eller kun ta programfagene på Helseservicefag - eller om du kan hoppe rett på Vg3 Apotekteknikk! Men jeg hadde nok ringt en videregående skole som tilbyr Vg2 Helseservicefag (Ås videregående skole tilbyr Helseservicefag Vg2 og Apotekteknikk Vg3 - der gjorde jeg det). 

Deretter tar du Apotekteknikk på Vg3, så søker du autorisasjon for å bli apotektekniker, men det hjelper nok skolen deg med. Ingen lærlingetid kreves.

Både Vg2 Helseservicefag og Vg3 Apotekteknikk kan tas på nytt, og da kan du jo begynne når du vil, virker det som! Men jeg må jo bare tilføye at jeg syntes ikke det var lett å få fast 100% jobb som apotektekniker (fikk ikke fast 100% jobb), og har tatt påbygg og studerer nå for å bli sosionom. Men det kommer sikkert an på hvor man bor og hvilke kontakter man har, og hvor du vil jobbe - kan jo jobbe på apotek, eller produsere medisin og sånt på sykehus og fabrikk også, pakke varer på lager for leverandører til ulike apotekkjeder, mener jeg å huske (søk opp jobbmulighetene for å være sikker).

Arbeidsmarkedet er jo også i stadig endring, så jeg skal ikke ødelegge drømmen din! Men samtidig, så kan du også søke på jobb som apotekmedarbeider, for da trenger du ikke utdannelse, og gjør det samme som en apotektekniker - men jeg anbefaler å ta utdannelse, for da er du nok sikrere på arbeidsmarkedet :)

Endret av Mariell1995
  • Liker 1
Skrevet

Hei ts, dette er sikkert ikke noen trøst men jeg suger i matte; klarer ikke enkel hoderegning🥴og var i en lederstilling i mange år(før jeg ble syk).😅😅😅

Anonymkode: f1f36...bda

Skrevet
Mariell1995 skrev (7 timer siden):

Du har fullført fellesfagene på Vg2 da du tok Barne- og ungdomsarbeiderfag, ikke sant? For det er gull! Da kan du jo ta kun programfagene (det er kun de tre helsefagene som er mer rettet mot apotekteknikk, helsesekretær og tannhelsesekretær) på Vg2 Helseservicefag.

Jeg vet ikke om du MÅ ta Vg2 Helseservicefag, men jeg gjorde det. Jeg vet ikke helt om du må snakke med veiledningssenteret, skolen eller hva for å få til å høre om du må ta Vg2 på nytt eller kun ta programfagene på Helseservicefag - eller om du kan hoppe rett på Vg3 Apotekteknikk! Men jeg hadde nok ringt en videregående skole som tilbyr Vg2 Helseservicefag (Ås videregående skole tilbyr Helseservicefag Vg2 og Apotekteknikk Vg3 - der gjorde jeg det). 

Deretter tar du Apotekteknikk på Vg3, så søker du autorisasjon for å bli apotektekniker, men det hjelper nok skolen deg med. Ingen lærlingetid kreves.

Både Vg2 Helseservicefag og Vg3 Apotekteknikk kan tas på nytt, og da kan du jo begynne når du vil, virker det som! Men jeg må jo bare tilføye at jeg syntes ikke det var lett å få fast 100% jobb som apotektekniker (fikk ikke fast 100% jobb), og har tatt påbygg og studerer nå for å bli sosionom. Men det kommer sikkert an på hvor man bor og hvilke kontakter man har, og hvor du vil jobbe - kan jo jobbe på apotek, eller produsere medisin og sånt på sykehus og fabrikk også, pakke varer på lager for leverandører til ulike apotekkjeder, mener jeg å huske (søk opp jobbmulighetene for å være sikker).

Arbeidsmarkedet er jo også i stadig endring, så jeg skal ikke ødelegge drømmen din! Men samtidig, så kan du også søke på jobb som apotekmedarbeider, for da trenger du ikke utdannelse, og gjør det samme som en apotektekniker - men jeg anbefaler å ta utdannelse, for da er du nok sikrere på arbeidsmarkedet :)

Er vel kanskje greit å være litt god i matte som apotektekniker 🤔

Anonymkode: fba1b...454

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...