Gjest uri Skrevet 30. september 2005 #1 Skrevet 30. september 2005 Eldste jenta vårs på 6 år sovner ikke før rundtom kl 21- 21:30. Hun får ikke være oppe så lenge, og jeg går inn til henne flere gange og sier at hun må legge seg til å sove.. Vi legger henne mellom 19:30 og 20:15.. Nå lurer jeg på om hun kanskje skal få være lenger oppe, men jeg syntes egentlig at det er sent etter kl 20. Når legger du din 6 åring? Kan jo nevne at hun står opp en gang mellom kl 06 og 07, ALDRI etter 07
miss Skrevet 30. september 2005 #2 Skrevet 30. september 2005 Min 6 åring legger seg 19.30-20.00 hverdager,for å være opplagt til skolen. Helger er vi ikke så nøye,men vanen er god å ha,med en fast legge tid. Våkner oxo til samme tid hver morgen rundt kl 07.00
Gjest LoisLane Skrevet 30. september 2005 #3 Skrevet 30. september 2005 Min seksåring legger seg rundt åtte, sovner 1/2 - 1 time senere. Står opp sju, men våkner gjerne litt før.
Thomasine Skrevet 30. september 2005 #4 Skrevet 30. september 2005 Da min var 6 ( 1,5 år siden... ), la han seg 20:00 og sov til vi vekket ham..., hvis det ikke var helgen da - da sto (og gjør fremdeles... ) han opp tidligere... Han sovner 5 minutter etter at vi har gått ut av rommet. Hvis jeg tilfeldigvis har glemt å gi ham en beskjed, ja da kan jeg bare glemme det etter 5-10 minutter etter at lyset ble slukket... Om datteren din ikke sovner før sent og står opp så tidlig - virker hun utvilt og i greit humør?! Barn på den alderen skal sove i underkant av 11 timer pr døgn ifølge et skjema jeg har. På den annen side er vi alle forskjellige. Kanskje hun ikke trenger så mye søvn?! Om du lar henne lese seg trøtt, kanskje...?!
marta Skrevet 30. september 2005 #5 Skrevet 30. september 2005 Noen barn trenger faktisk mindre søvn en andre. Selv om jeg legger ungen min ca. 19.30 er det ikke dermed sagt at hun legger seg rett ned og sove. Regel er at hun ikke får leke (og dermed er rommet heller ikke fult av lekting). Så lenge hun ikke står opp igjen så ser jeg ikke noen vits i å mase på henne at nå må hun sove. Det er jo ikke alltid vi heller får sove med en gang vi har lagt oss i sengen.
Tante Brun Skrevet 30. september 2005 #6 Skrevet 30. september 2005 Da min var 6 ( 1,5 år siden... ), la han seg 20:00 og sov til vi vekket ham..., hvis det ikke var helgen da - da sto (og gjør fremdeles... ) han opp tidligere... ← Hehe..., sånn var søster`n min og jeg og...., kjempevanskelige å få opp i uken, men når lørdag og søndag kom var vi oppe før sola hadde tenkt å stå opp Om noen år må du nok dra han ut av senga i helga
Gjest Gjest_kristianna_* Skrevet 2. oktober 2005 #7 Skrevet 2. oktober 2005 Så lenge barnet ligger i sengen, så er det vel ikke så farlig om det ikke sovner? Jeg slet veldig da jeg var liten...trengte ikke så mye søvn...jeg MÅTTE lese meg til søvn med Donald...Klin umulig hvis jeg ikke fikk lov til det...30 min .med Donald pleide å være nok til å dysse meg i søvn
Gjest Gjest_anneliane_* Skrevet 3. oktober 2005 #8 Skrevet 3. oktober 2005 synes du bør legge henne til denne tiden selv om hun ikke sovner med en gang. Lag rutiner på kveldsmat og vasking før leggetid. I helgene skal ikke barn legge seg senere enn 1 time etter vanlig leggetid, nettopp fordi at dette ødelegger for resten av uka.. Om noen år vil hun være lenger oppe og da er det lurt at hun har lagt seg forholdsvis tidlig som 6-åring..Tro meg..Fordi ellers kommer det med i diskusjonen at hun ikke vil legge seg like "tidlig" som hun gjorde da hun var 6 år...Og gjett om det er deilig å ha stua alene om kvelden når du har tenåringer i huset Det er ikke ofte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå