Gå til innhold

3 uker til termin. Samboer reise ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette ble rotete! Lurer egentlig på hvor lenge mannen holdt seg edru/ kun kose seg med en øl eller to før termin? Jeg burde egentlig jobbe med alt det andre jeg skriver om for jeg er helt håpløs, klarer ikke sovne/roe meg før han er hjemme igjen etter fest. 

Jeg har en snill samboer som kom hjem i sta klinkende edru i stedet for å være med på fest og konsert. Er igjen 3 uker til termin.  

Jeg sliter litt med alkoholdrikking og at han reiser ut uten meg fra før, men har aldri nektet han noe selvfølgelig, men hater det egentlig. Han er av seg selv sjeldent ute på noe så når han er har han egentlig fortjent å kose seg. 

Nå syns han selv at han skal være edru framover i tilfelle fødsel. Og det er jeg jo glad for, men er det litt hysterisk egentlig? Hvor stor var sjansen på at noe skulle skjedd i kveld? 

Tilbake til meg og tankene igjen, jeg sa at han kunne jo ta seg et par pils, men at jeg jo setter pris på at han ikke blir full. Jeg sa at jeg kunne hente han, men neida han kunne godt bare kjøre hjem selv. Så flyr tankene mine til at han vil ikke jeg skal møte dem han er sammen med. Og før jeg hørte fra han drikker han likevel? Kommer han hjem drita? Skal han ikke sende melding snaaart?  Deretter får jeg helt sykt dårlig samvittighet av at han nå ligger her i sofaen med meg som orker minimalt og ser på en teit serie en fredag han heller kunne vært på fest som han sjeldent er på fra før. Samtidig som jeg er utrolig glad for det siden jeg som nevnt har vanskelige tanker rundt drikking og festing generelt. Og graviditeten da, men angsten for at han blir drita og gjør noe jeg ikke liker er større enn at fødselen skulle startet akkurat i kveld. Nå som jeg er gravid er det jo en unnskyldning, men er 3 uker litt lenge for han å skulle holde seg edru? 
Jeg forsøker å ikke legge sjalusien og de fæle tankene jeg har over på han, han hadde virkelig fortjent å kose seg. Likevel får jeg så dårlige følelser og konspirasjonsteoriene florerer så i hodet når han er ute på noe som involverer alkohol, at jeg har blitt sint på han uten grunn. Klarer å ikke sende meldinger/mase på han helt til kl blir over midnatt og jeg ikke klarer å la være å høre om han kommer hjem snart. Redd for at jeg ødelegger vennskapene hans med masingen (altså ikke ringing og meldinger hele kvelden) og kontrollbehovet jeg føler på selv om han sier at det går fint…. Jeg har også blitt sint på han når han kommer hjem. Jeg hater fulle folk når jeg selv er edru. Og spesielt han. Uten at han gjør noe feil, men jeg klarer ikke stole på han når han er full. Jeg liker ikke mennesker som forandrer seg og blir nervøs av det. Og samboer ER jo ikke mye ute eller har gjort noe spesielt dom gjør at jeg ikke skulle stole på han. 
Nå i kveld, var folk blitt så i farta (allerede) at vi som edrue dro hjem, sa han da jeg lurte på om han ikke ville være med videre. Så får jeg helt vond følelse og tanker. Hvor fulle blir egentlig folka,  hvordan oppfører han seg egentlig når han drikker med de og så videre.. Hvorfor må alkohol være en del av alt!?? Jeg hater julebord, fest med jobb, øl med gutta, kick off på jobb og overnatting på hotell med jobb inkluderer middag og drita folk. Blæ!!! 
Alt er et sammensurium av dårlig samvittighet over følelser han ikke er helt klar over at jeg har, glad for at han tenker så langt som han gjør med tanke på graviditeten og dårlig samvittighet over at livet med meg må være utrolig kjedelig! 

Anonymkode: 6bbdc...2a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, her var det mange tanker. Prater du med kjæresten om hva du tenker på? :)

Det er ikke kjipt å be den kommende pappaen være edru tett opp mot termin, det er helt vanlig :)

Anonymkode: 52224...e0f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke kjipt å be den kommende pappaen være edru tett opp mot termin, det er helt vanlig :)

Takk.  Er tre uker tett opp mot termin? 

Gjest Lunaris
Skrevet

Er han alkoholiker? Å drikke og å ha fokus på det fremfor deg og baby er jo helt tullerusk!!! Sykt egentlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei vi har snakket litt om det tidligere når jeg ikke er gravid, men det blir jo ikke bedre fra min side. Og det er jo ikke tanker jeg skal ha. Og ting blir bare vanskelig for han når han vet jeg hater at han er ute. For det skal jeg jo egentlig ikke ha noe med på en måte. 

Skrevet
Lunaris skrev (1 minutt siden):

Er han alkoholiker? Å drikke og å ha fokus på det fremfor deg og baby er jo helt tullerusk!!! Sykt egentlig.

Er jo det han ikke gjør! 

• Liker 3
Skrevet

Ganske vanlig å ikke drikke 3 uker før termin ja. Barnet er jo ikke prematurt fra og med da.

Alt det andre må du jobbe med, slitsom drittkjerring er du jo da...

Anonymkode: fc46e...c31

• Liker 4
Skrevet

Første ble født 3 uker før termin. Planen var at han skulle vært ute den dagen jeg fødte 😅 ble derfor edru 3 uker før fødsel med de andre, uten at det var behov for det..

Kanskje du kan fortelle han at du er bekymret for at han skal bli full og du skal føde. Kan han gå ut og ta seg et par øl og ha det kjekt med kompiser, uten å være drita? 

• Liker 2
Skrevet
Mille1992 skrev (2 timer siden):

Første ble født 3 uker før termin. Planen var at han skulle vært ute den dagen jeg fødte 😅 ble derfor edru 3 uker før fødsel med de andre, uten at det var behov for det..

Kanskje du kan fortelle han at du er bekymret for at han skal bli full og du skal føde. Kan han gå ut og ta seg et par øl og ha det kjekt med kompiser, uten å være drita? 

Virker som det er litt enten eller for han kanskje. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ganske vanlig å ikke drikke 3 uker før termin ja. Barnet er jo ikke prematurt fra og med da.

Alt det andre må du jobbe med, slitsom drittkjerring er du jo da...

Det er kanskje ikke det 😊

og ellers tusen takk du. Det siste der hjalp. 

Skrevet

Kjenner meg igjen i mye av dette, ingen god følelse. Men slik jeg forstår det så tilbyr partneren din seg på eget initiativ å holde seg edru frem mot termin? Takk ja og vær glad for det med god samvittighet 😊 Helt vanlig i omgangskretsen vår at fra 3-4 uker før termin er kommende far edru og alltid klar for å eventuelt måtte kjøre på sykehuset. 

Når det gjelder resten av tankene dine.. Jeg har som sagt mye av det samme selv, og jeg har valgt å være ærlig med partneren min om hva jeg føler, hvordan det oppleves for meg og ikke minst: at jeg ønsker å gjøre en stor innsats for å få det bedre, slutte å være bekymret og føle kontrollbehov utpå kvelden. Det gagner oss begge. Det har gjort at vi eksperimenterer sammen om måter å dekke begges behov. Hans behov for å dra ut og være en del av gjengen, mitt behov for forutsigbarhet og trygghet. Men her er det viktig å få frem at dette er din egen utfordring, og at det ikke betyr at han skal redusere sin sosiale omgang og alkoholinntak (ettersom det høres ut som det ikke er spesielt mye av dette fra før). Men heller at dere finner mestringsstrategier for at du også skal ha det greit. Hva som hjelper kjenner du best selv. Men, jeg ville ventet med å ta opp dette så det ikke forveksles med hormonelle tanker og at han tenker at det bare gjelder når du er gravid. Vent noen måneder til det blir relevant igjen 😊

Anonymkode: cacfb...8d8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Han er av seg selv sjeldent ute på noe så når han er har han egentlig fortjent å kose seg. 

Men hvis han sjeldent er ute på noe så er det vel usannsynlig at han drar ut på noe de neste 3 ukene? Dette høres ut som et ikke-problem.

Anonymkode: a24a9...118

• Liker 5
Skrevet

Mannen min er også veldig glad i å ta seg litt alkohol på kveldene. Èn øl, en whisky e.l. Sånn er det stort sett hele året igjennom. Men når det nærmer seg termin så har jeg pleid å kreve avholds fra ham. Altså, det tar seg dårlig ut å måtte ta taxi til sykehuset og at den kommende faren lukter alkohol på fødestuen. Nei takk! Dette har jeg altså krevd fra ham, og syns ikke det er mye forlangt med tanke på at jeg har vært edru i maaange måneder. Mener det har vært 2 uker før termin at jeg har innført dette.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Virker som det er litt enten eller for han kanskje. 

Det er kanskje ikke det 😊

og ellers tusen takk du. Det siste der hjalp. 

Man må jo kunne erkjenne når man er en slitsom drittkjerring når man faktisk er det? At du sender sms når han er ute etc. Du liker det jo ikke, men det er jo den typen oppførsel.

Jeg er den første til å innrømme at det å bli mor har gjort meg til ei drittkjerring ovenfor mannen min, og så lenge jeg vet det så kan jeg i det minste gjøre noe med det...

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Takk.  Er tre uker tett opp mot termin? 

Ja, hvis du mener 3 uker før termindato så er jo det innenfor termin :) Å føde til termin betyr å føde i perioden 3 uker før og 2 uker etter termindato :)

Skrevet

Min mann er også typen som ofte tar et glass øl eller to på kvelden til fotballkampen (hjemme, hos kompis eller på pub), men  han er aldri ute og fester eller blir full. 

Siste måneden før termindato gikk han bare over til å drikke alkoholfri øl til kampen i stedet for, null stress :) Masse god alkoholfri øl nå! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjenner meg igjen i mye av dette, ingen god følelse. Men slik jeg forstår det så tilbyr partneren din seg på eget initiativ å holde seg edru frem mot termin? Takk ja og vær glad for det med god samvittighet 😊 Helt vanlig i omgangskretsen vår at fra 3-4 uker før termin er kommende far edru og alltid klar for å eventuelt måtte kjøre på sykehuset. 

Når det gjelder resten av tankene dine.. Jeg har som sagt mye av det samme selv, og jeg har valgt å være ærlig med partneren min om hva jeg føler, hvordan det oppleves for meg og ikke minst: at jeg ønsker å gjøre en stor innsats for å få det bedre, slutte å være bekymret og føle kontrollbehov utpå kvelden. Det gagner oss begge. Det har gjort at vi eksperimenterer sammen om måter å dekke begges behov. Hans behov for å dra ut og være en del av gjengen, mitt behov for forutsigbarhet og trygghet. Men her er det viktig å få frem at dette er din egen utfordring, og at det ikke betyr at han skal redusere sin sosiale omgang og alkoholinntak (ettersom det høres ut som det ikke er spesielt mye av dette fra før). Men heller at dere finner mestringsstrategier for at du også skal ha det greit. Hva som hjelper kjenner du best selv. Men, jeg ville ventet med å ta opp dette så det ikke forveksles med hormonelle tanker og at han tenker at det bare gjelder når du er gravid. Vent noen måneder til det blir relevant igjen 😊

Anonymkode: cacfb...8d8

Tusen takk for fint svar 😊
Ja det gjør han, mens jeg syns det er vanskelig å sortere følelser og tankene mine rundt det. Nettopp fordi jeg syns dette er et vanskelig tema utenom graviditet også. 
Hva kan hjelpe for at jeg skal slippe å ha det slik når han er ute egentlig? Jeg har forsøkt å overnatte hos venner, reise bort, lage meg en koselig alene kveld, men tankene er der. Og når jeg ser han igjen blir jeg bare sur når han forteller om kvelden sin. Det hjelper litt at jeg kjenner de han er ute med, men med kollegaer feks så gjør jeg jo ikke det. Og jeg vet at kompiser, er uten barn, single og at han blir lett påvirkelig til å gjøre rare ting i fylla. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hvis han sjeldent er ute på noe så er det vel usannsynlig at han drar ut på noe de neste 3 ukene? Dette høres ut som et ikke-problem.

Anonymkode: a24a9...118

Høst/vinter og åpning av samfunnet igjen så skjer det litt både med julebord på jobb, hotelltur med jobb i en annen by for å se på noe med fest på kvelden etter og lignende. Så det er sannsynlig jo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min mann er også typen som ofte tar et glass øl eller to på kvelden til fotballkampen (hjemme, hos kompis eller på pub), men  han er aldri ute og fester eller blir full. 

Siste måneden før termindato gikk han bare over til å drikke alkoholfri øl til kampen i stedet for, null stress :) Masse god alkoholfri øl nå! 

Amatariel skrev (5 timer siden):

Mannen min er også veldig glad i å ta seg litt alkohol på kveldene. Èn øl, en whisky e.l. Sånn er det stort sett hele året igjennom. Men når det nærmer seg termin så har jeg pleid å kreve avholds fra ham. Altså, det tar seg dårlig ut å måtte ta taxi til sykehuset og at den kommende faren lukter alkohol på fødestuen. Nei takk! Dette har jeg altså krevd fra ham, og syns ikke det er mye forlangt med tanke på at jeg har vært edru i maaange måneder. Mener det har vært 2 uker før termin at jeg har innført dette.

Dette handler ikke om to øl med gutta eller hjemme. Det har jeg ingenting i mot. Hjemme kan han fint ta seg en øl eller to uten at jeg reagerer, men han gjør ikke det heller nå på eget initiativ. Med gutta blir det aldri kun to øl. 
Det jeg ikke liker er at han kommer sjanglende eller full hjem. Og det gjør han etter tur med gutta eller jobbfest. 

Skrevet

Jeg har også termin om 3 uker. Min samboer hadde sin siste bytur for flere uker siden. Han hadde aldri tatt sjansen på det nå. Glad jeg har en samboer som ser slike ting selv i stedet for at jeg må gi han lov eller si at jeg misliker det.

Anonymkode: 0664b...7fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har også termin om 3 uker. Min samboer hadde sin siste bytur for flere uker siden. Han hadde aldri tatt sjansen på det nå. Glad jeg har en samboer som ser slike ting selv i stedet for at jeg må gi han lov eller si at jeg misliker det.

Anonymkode: 0664b...7fc

Mannen min sier også dette selv og gjør det på eget initiativ. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...