Gå til innhold

Spm til dere som har byttet hofte...!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg venter på hofteoperasjon og gruer meg... 😕  Men det er en del ting jeg har begynt å lure på vedr funksjonalitet etterpå. Er det noen ting man IKKE kan gjøre (på sikt) etter operasjon, annet enn løping og hopping?  Hva med gå med høye hæler, bøye seg dypt, klippe tånegler, knytte sko, yoga...? Eller visse sexstillinger? Asså- påvirker dette hverdagslivet deres på noen måte`?

Lurer også på om dere hadde mye smerter operasjonen? Kjenner to som har byttet og de sa det var veldig lite smerter, men fysioterapeuten min sier at enkelte har en del smerter. Hvor lenge i så fall? Og: vet dere hva slags protese dere fikk?? Asså- hva slags materiale? Har nemlig sett dokumentarer The bleeding edge om koboltforgiftning av hofteproteser, og har søkt opp en del forskning om det etterpå. Ser skummelt ut. usikker på om man kan velge.. takk for svar :)

Anonymkode: 3108d...a2f

Skrevet

Ikke løpe og hoppe? Det har ikke min kjære mann hørt noe om. Han skiftet hofte for noen år siden, og begynte med oldboys-fotball igjen etter noen måneder. Smertene etter operasjonen var ingenting imot de han hadde før han ble operert. Han går på jakt, spiller fotball, deltar i motbakkeløp osv. Det eneste han sliter litt med er løping på asfalt. Han er forresten over 60 og overvektig.

Anonymkode: 7738c...51b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke løpe og hoppe? Det har ikke min kjære mann hørt noe om. Han skiftet hofte for noen år siden, og begynte med oldboys-fotball igjen etter noen måneder. Smertene etter operasjonen var ingenting imot de han hadde før han ble operert. Han går på jakt, spiller fotball, deltar i motbakkeløp osv. Det eneste han sliter litt med er løping på asfalt. Han er forresten over 60 og overvektig.

Anonymkode: 7738c...51b

Ok, fysioen min sier at man skal unngå støt (løping og hopping).. for det sliter visst på protesen. Men ellers, noen andre hverdagsting som merkes? Jeg har også mye smerter nå så gleder meg til å få det gjort.. samtidig som jeg gruer meg.

Skrevet

Du må trene deg gradvis opp igjen etter operasjon, mer info får du av fysioterapeut på sykehuset og evt hos fysio etter utskrivelse. Aldri hørt at man ikke kan løpe etter full restitusjon, men det kan jo ta litt tid. Hvilket materiale protesen består av avhenger av hvilken type protese du skal ha. Er du ung og må regne med å bytte protese om en 10-15 får du en annen protese enn om du er eldre og den sannsynligvis varer livet ut. Selve delene er normalt keramikk, plast og/eller metall, men legeringen i metallet avhenger av type protese og merke, så her må du evt spørre kirurgen. I Norge registreres alle proteseoperasjoner i Nasjonalt register for leddproteser, og man kan dermed følge over flere år hvilke proteser som evt gir problemer eller om det skjer avvik av noe slag som må undersøkes nærmere. Så du må nesten snakke med den som skal operere deg om du vil ha nøyaktig informasjon av komponentene i protesen. Du kan jo se om du finner svar på det du lurer på f.eks her https://www.martinahansen.no/behandlinger/Documents/mhh-hoftebrosjyre-010419.pdf

Anonymkode: a12cf...b0c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2021 den 22.14):

Du må trene deg gradvis opp igjen etter operasjon, mer info får du av fysioterapeut på sykehuset og evt hos fysio etter utskrivelse. Aldri hørt at man ikke kan løpe etter full restitusjon, men det kan jo ta litt tid. Hvilket materiale protesen består av avhenger av hvilken type protese du skal ha. Er du ung og må regne med å bytte protese om en 10-15 får du en annen protese enn om du er eldre og den sannsynligvis varer livet ut. Selve delene er normalt keramikk, plast og/eller metall, men legeringen i metallet avhenger av type protese og merke, så her må du evt spørre kirurgen. I Norge registreres alle proteseoperasjoner i Nasjonalt register for leddproteser, og man kan dermed følge over flere år hvilke proteser som evt gir problemer eller om det skjer avvik av noe slag som må undersøkes nærmere. Så du må nesten snakke med den som skal operere deg om du vil ha nøyaktig informasjon av komponentene i protesen. Du kan jo se om du finner svar på det du lurer på f.eks her https://www.martinahansen.no/behandlinger/Documents/mhh-hoftebrosjyre-010419.pdf

Anonymkode: a12cf...b0c

Takk! skal sjekke. tar gjerne mot flere tips :) ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...