Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer rett og slett på om det i noen tilfeller kan være ens egen feil om kjæresten utøver vold mot deg. Hva mener du? Hvilke tilfeller i så fall?

Jeg tenker at det er min feil at kjæresten min var voldelig mot meg, men er usikker på hvorfor. Kanskje jeg maste for mye? Eller svarte tilbake når han kalte meg stygge ting? Eller stilte meg mellom når han gikk etter ungene? Kanskje jeg var for sjalu? 

Jeg tenker at jeg kan ikke anmelde ham om det egentlig er min egen skyld, da må jeg jo heller bare ta meg sammen og tenke at det var fortjent og prøve å lære av det til neste gang. 

Anonymkode: d57e0...1a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Jmcclane
Skrevet

Vold er ikke akseptabel respons, så nei, så lenge du ikke slår først så er det ikke akseptabelt. Du skal ikke finne deg i mishandling i noen form!

Skrevet

Nei!! Ikke noe av det du beskrive her rettferdiggjør vold! 

anmeld og aldri la han ha barna! 

Anonymkode: f3334...730

• Liker 3
Skrevet

Vold er ALDRI greit, og det finnes ingen unnskyldninger for å utøve vold. Men, jeg kan forstå at noen vippes av pinnen om partner rett og slett er en drittsekk og egger opp til bråk. Jeg støtter ikke vold på noen måte - men noen mennesker liker å provosere/presse/terge og teste grenser... 

Nei, du skal selvfølgelig forsvare barna uansett. Nei, du har absolutt rett til å svare tilbake om han er psykisk voldelig. Ja, kanskje du er for sjalu? Sykelig sjalusi er en form for psykisk mishandling og kan drive noen til vanvidd (les:vold). 

Skrevet

Du kan og bør anmelde. Du bør også forlate han, du sier selv du har barn og både du og de fortjener å ha det trygt i eget hus.

• Liker 2
Skrevet
Fireflies skrev (7 minutter siden):

Du kan og bør anmelde. Du bør også forlate han, du sier selv du har barn og både du og de fortjener å ha det trygt i eget hus.

Bor ikke med han lenger. 

• Liker 2
Skrevet
CorvusCorax skrev (9 minutter siden):

Sykelig sjalusi er en form for psykisk mishandling og kan drive noen til vanvidd (les:vold). 

Ja, så det kan være en grunn? Jeg ble sjalu og sur fordi han la seg etter en dame på jobb og sendte henne sykt mange meldinger om at han skulle ønske de var kjærester og at hun var deilig osv. Jeg følte det ydmykende at det lå helt åpent på nettet så alle kunne se. Han mente at det ikke betydde noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

anmeld og aldri la han ha barna! 

Ja, men hvordan bevise psykisk vold? Eller at han råkjørte når han ble sinna? Eller at han prøvde å dytte meg ut av bilen i fart? Eller at han spyttet på meg? Eller holdt meg fast og skrek meg i øret at jeg var dum og at den eneste måten å få meg til å skjønne noe på var å skrike til meg? Eller at han låste meg ute på vinteren?

Det blir jo bare noe jeg sier. Og som sagt, jeg tenker at ingen gjør vel sånt uten grunn, så jeg må vel ha gjort noe? Han sa han elsket meg, hadde vel ikke gjort sånne ting om det ikke var noe jeg gjorde først da?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, så det kan være en grunn? Jeg ble sjalu og sur fordi han la seg etter en dame på jobb og sendte henne sykt mange meldinger om at han skulle ønske de var kjærester og at hun var deilig osv. Jeg følte det ydmykende at det lå helt åpent på nettet så alle kunne se. Han mente at det ikke betydde noe. 

Det du forteller om er normal sjalusi og ikke sykelig sjalusi.

Anonymkode: 47d14...496

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du forteller om er normal sjalusi og ikke sykelig sjalusi.

Ja? Han sa det var sykelig og at jeg var syk. 

Skrevet

Nei, aldri. Kom deg unna! 

Anonymkode: 5d9da...84b

• Liker 1
Skrevet

Mye informasjon, råd, tips og hjelp og støtte i denne tråden om du ønsker å lese og eller skrive der:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja? Han sa det var sykelig og at jeg var syk. 

Han tar feil. Han sa nok det kun for å bryte deg ned.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men hvordan bevise psykisk vold? Eller at han råkjørte når han ble sinna? Eller at han prøvde å dytte meg ut av bilen i fart? Eller at han spyttet på meg? Eller holdt meg fast og skrek meg i øret at jeg var dum og at den eneste måten å få meg til å skjønne noe på var å skrike til meg? Eller at han låste meg ute på vinteren?

Det blir jo bare noe jeg sier. Og som sagt, jeg tenker at ingen gjør vel sånt uten grunn, så jeg må vel ha gjort noe? Han sa han elsket meg, hadde vel ikke gjort sånne ting om det ikke var noe jeg gjorde først da?

Du skrev: "Og som sagt, jeg tenker at ingen gjør vel sånt uten grunn, så jeg må vel ha gjort noe? Han sa han elsket meg, hadde vel ikke gjort sånne ting om det ikke var noe jeg gjorde først da?"

Årsaken til at enkelte mennesker mishandler andre er fordi de oppnår nytelse av å påføre mennesker smerte. Det er aldri offerets skyld.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, dette er noe helt annet. 

Han har uansett aldri rett til å slå deg - uansett hva du enn måtte si/gjøre. Det du forteller er jo helt sykt, det er ikke rart du reagerer på det i det hele tatt. Og du "fortjener" ikke den behandlingen. Ingen gjør det. 

Han er ikke bare fysisk voldelig, men psykisk... Og det eneste du kan gjøre er å komme deg unna. Ta med deg barna og oppsøk et krisesenter, eventuell ta meg deg barna til foreldrene eller gode venner. Dette er ikke verdig forhold, for noen. 

Du er absolutt ikke "sykelig" sjalu, men normalt sjalu. 

• Liker 1
Skrevet

Man skal jo ikke slå uansett, og dersom han har begynt å slå deg, dessverre så vil han nok fortsette, selv om du endrer deg!

Anonymkode: 3785e...e74

Skrevet

For å svare på spørsmålet i overskriften: vold kan være ens egen feil hvis den som utøver volden gjør det i nødverge for å hindre f.eks drap eller overgrep, men det er strenge regler for nødverge selvfølgelig. Det du beskriver i HI er selvsagt ikke årsaker for å utsette noen for vold, og da er det absolutt ikke ens egen feil. 

Anonymkode: 1ea54...fa1

• Liker 1
Skrevet

Den eneste grunnen jeg kan komme på er dersom en er voldelig først, da får man tåle å få noe i retur. 

Anonymkode: 9a784...641

Skrevet

TS, det eneste du er skyldig i er å forelske deg i og elske en person som viste seg å ikke være "normal". Og den "feilen" har du rettet opp ved å komme deg vekk før det virkelig var for sent. 

Anonymkode: ab2fa...fea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...