AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Har C i snitt og er redd jeg vil slite med å få jobb. Går i 4. klasse nå og tror ikke det blir bedre siden jeg har endel D fra første året. Vil jeg slite med å få jobb? Anonymkode: 1bd26...3b8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 nei, de fleste stillinger skal bare vite du har utdannelsen. kun enkelte firmaer som er veldig opptatt av karakter Anonymkode: 2e92b...0d6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 Det kan faktisk godt hende du vil gjøre, kommer helt an på hva slags jobber du tenker å søke og hva slags kompetanse du sitter igjen med etter 5 års studier. Er egentlig ganske sjokkert selv over hvor vanskelig det er å få jobb selv med toppkarakterer og en "førsteklasses" utdannelse. Er dessverre inflasjon i høyere utdanning i Norge, og da blir det kamp om jobbene. Anonymkode: de0b1...46f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Til og med indøk D-snitt blir leid ut i jobb. Anonymkode: 6a197...0e3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det kan faktisk godt hende du vil gjøre, kommer helt an på hva slags jobber du tenker å søke og hva slags kompetanse du sitter igjen med etter 5 års studier. Er egentlig ganske sjokkert selv over hvor vanskelig det er å få jobb selv med toppkarakterer og en "førsteklasses" utdannelse. Er dessverre inflasjon i høyere utdanning i Norge, og da blir det kamp om jobbene. Anonymkode: de0b1...46f Hva slags utdannelse er det du tenker på da? AnonymBruker skrev (1 time siden): Har C i snitt og er redd jeg vil slite med å få jobb. Går i 4. klasse nå og tror ikke det blir bedre siden jeg har endel D fra første året. Vil jeg slite med å få jobb? Anonymkode: 1bd26...3b8 Nei. Men begynn å søk på jobber nå. Bedre for psyken å ha jobb allerede før fullført utdannelse. Min bror hadde C i snitt og en del Der. Men han fikk jo jobb likevel. Min bror endte som programmerer. Er høy etterspørsel etter dem nå. En annen fikk jobb som dataanalytiker. Du har en svært god utdannelse. Og indøk ville ikke vært en prestisjeutdanning om halvparten av studentene stod uten jobb etter utdannelsen. En C-student på indøk er en solid kandidat til arbeidslivet. Anonymkode: 157f4...9ba
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva slags utdannelse er det du tenker på da? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker på mange forskjellige utdannelser, i samme gate som Indøk men minus prestisjen da om du vil. 5 årige universitetsutdannelser fra de beste skolene i landet, NTNU, UiO, NHH, BI etc. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Og indøk ville ikke vært en prestisjeutdanning om halvparten av studentene stod uten jobb etter utdannelsen. En C-student på indøk er en solid kandidat til arbeidslivet De færreste på Indøk har C i snitt eller dårligere, det er rundt 10-20% som ligger der. 80% har fra svak B til ren A. Det er helt klart bunn 20% som vil "slite" med å få jobb. En god programmerer med bakgrunn fra indøk data vil nok helt fint kunne få jobb i et it-konsulentselskap med litt ræva karakterer. Så det er koker nok som jeg påpekte i min første post ned til hvilke selskap TS ønsker å jobbe i, og hvilken kompetanse TS besitter når alt kommer til stykket. Når jeg sier "slite" med å få seg jobb, mener jeg ikke at det er umulig, men at man gjerne må søke en del før man havner i mål. Det er IKKE tilfellet for majoriteten på indøk, som får enten 1, 2, eller 3.valget sitt. (En vilkårlig jobb kan man alltids få på dagen omtrent. Det er underforstått at jeg her snakker om å lande en jobb som noenlunde svarer til utdanningsbakgrunnen. ) Anonymkode: de0b1...46f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker på mange forskjellige utdannelser, i samme gate som Indøk men minus prestisjen da om du vil. 5 årige universitetsutdannelser fra de beste skolene i landet, NTNU, UiO, NHH, BI etc. De færreste på Indøk har C i snitt eller dårligere, det er rundt 10-20% som ligger der. 80% har fra svak B til ren A. Det er helt klart bunn 20% som vil "slite" med å få jobb. En god programmerer med bakgrunn fra indøk data vil nok helt fint kunne få jobb i et it-konsulentselskap med litt ræva karakterer. Så det er koker nok som jeg påpekte i min første post ned til hvilke selskap TS ønsker å jobbe i, og hvilken kompetanse TS besitter når alt kommer til stykket. Anonymkode: de0b1...46f Skjønner. Mitt inntrykk er at man ikke trenger å være spesielt god programmerer for å få jobb i dagens marked. Trådstarter kan eventuelt programmere litt i masteroppgaven, ta ekstra emne eller programmere litt på fritiden om det vil hjelpe. Kanskje programmering ikke er drømmejobben til trådstarter. Men man må jo ikke jobbe resten av livet i den første jobben man får. Om trådstarter skulle mistrives som programmerer så kan hun jo søke seg til en annen jobb. Anonymkode: 2d82e...82e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå