AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Er varetelling på en søndag, i butikk. Kan sjefen tvinge meg til å jobbe? Jeg har bestilt hyttetur siste helga i oktober på en 4-5 timers kjøretur. 1 uke og vi er jo ikke tilbake tidlig på den søndagen. Kan sjefen tvinge meg? For da må jeg droppe hele turen. Har tatt ferie fra den andre jobben de dagene. Anonymkode: e1214...b2a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 Har forresten to jobber. kontrakten min er på 10% hos han det er varetelling. Anonymkode: e1214...b2a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 robot91 skrev (Akkurat nå): Varetelling er valgfritt. Så han kan ikke tvinge meg? Hva sier arbeidsloven om det Anonymkode: e1214...b2a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 robot91 skrev (1 minutt siden): Varetelling er valgfritt. Nei det er det ikke. De aller aller fleste butikker har dette i arbeidsinstruksene. Selv måtte jeg reise hjem tidlig fra tur for det samme, mange mange år siden. Surt, men slik er bransjen. Anonymkode: 1f312...a7d 5
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 De fleste velger nok å stille opp av frykt for konsekvenser, men jeg synes det er dårlig gjort av sjefen å tvinge folk på jobb en søndag hvis de har andre planer.
robot91 Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så han kan ikke tvinge meg? Hva sier arbeidsloven om det Anonymkode: e1214...b2a Søndagsarbeid er forbudt Først og fremst: Arbeid på søndager og helligdager er som hovedregel forbudt. Det slår arbeidsmiljøloven fast. Unntak kan gjøres dersom «arbeidets art gjør det nødvendig». Men varetelling er ikke nødvendig, mener Sissel Weholdt, faglig sekretær i Handel og Kontor. 8
robot91 Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 https://frifagbevegelse.no/forside/kan-sjefen-kreve-at-jeg-teller-varer-1-nyttarsdag-6.158.602338.fdf15721a3 4
robot91 Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei det er det ikke. De aller aller fleste butikker har dette i arbeidsinstruksene. Selv måtte jeg reise hjem tidlig fra tur for det samme, mange mange år siden. Surt, men slik er bransjen. Anonymkode: 1f312...a7d Det er valgfritt å delta! Jeg jobber selv i butikk. Ikke alle ansatte vil være med. Noen vil heller være med familie, eller sove.... Endret 1. oktober 2021 av robot91 5
Gjest laPistola Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 robot91 skrev (1 minutt siden): Søndagsarbeid er forbudt Først og fremst: Arbeid på søndager og helligdager er som hovedregel forbudt. Det slår arbeidsmiljøloven fast. Unntak kan gjøres dersom «arbeidets art gjør det nødvendig». Men varetelling er ikke nødvendig, mener Sissel Weholdt, faglig sekretær i Handel og Kontor. Varetelling er ikke nødvendig? Er ikke butikkene pålagt det lenger?
Egenskap Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er varetelling på en søndag, i butikk. Kan sjefen tvinge meg til å jobbe? Jeg har bestilt hyttetur siste helga i oktober på en 4-5 timers kjøretur. 1 uke og vi er jo ikke tilbake tidlig på den søndagen. Kan sjefen tvinge meg? For da må jeg droppe hele turen. Har tatt ferie fra den andre jobben de dagene. Anonymkode: e1214...b2a Prioriter hyttetur. Livet er for kort til å droppe slike verdifulle stunder. 13
Gjest laPistola Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 Hva står det i kontrakten din da? Jeg har aldri jobbet i en butikk hvor det ikke står at en må jobbe ekstra ved varetelling og ved utvidede åpningstider i desember. Sjefen din kan ikke komme på hytta og hente deg og tvinge deg på jobb med makt, men hvorfor kom dette brått på?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #13 Skrevet 1. oktober 2021 Du må nok sikkert det, men prøv å snakk deg unna. Anonymkode: 050ca...5d5
Gjest laPistola Skrevet 1. oktober 2021 #14 Skrevet 1. oktober 2021 robot91 skrev (12 minutter siden): Varetelling er valgfritt. Hva mener du med det? Hva om alle velger og bli hjemme da?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #15 Skrevet 1. oktober 2021 hvis du fikk beskjed kun en uke før er det for sent. står i en lov at man skal få beskjed i rimelig tid. din leder kan ikke bare forvente at du har tid. Anonymkode: ec12a...db1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #16 Skrevet 1. oktober 2021 laPistola skrev (2 minutter siden): Hva står det i kontrakten din da? Jeg har aldri jobbet i en butikk hvor det ikke står at en må jobbe ekstra ved varetelling og ved utvidede åpningstider i desember. Sjefen din kan ikke komme på hytta og hente deg og tvinge deg på jobb med makt, men hvorfor kom dette brått på? Dette er om ca 1 Mnd da. Men ja var litt fort brått Anonymkode: e1214...b2a
Gjest laPistola Skrevet 1. oktober 2021 #17 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er om ca 1 Mnd da. Men ja var litt fort brått Anonymkode: e1214...b2a Det er innafor fra sjefens side. Har du spurt om og få fri?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #18 Skrevet 1. oktober 2021 laPistola skrev (1 minutt siden): Det er innafor fra sjefens side. Har du spurt om og få fri? Nei men er redd jeg får nei, og det vil være bedre å Spille syk noen dager før. Jeg kan ikke bare avbestille dette. Er jo også på en halloween helg. Anonymkode: e1214...b2a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #19 Skrevet 1. oktober 2021 Altså den helgen skjønner jo alle at alle har planer. Anonymkode: e1214...b2a 1
Gjest laPistola Skrevet 1. oktober 2021 #20 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei men er redd jeg får nei, og det vil være bedre å Spille syk noen dager før. Jeg kan ikke bare avbestille dette. Er jo også på en halloween helg. Anonymkode: e1214...b2a Ja vel. Da får du spille syk, huske på og spille godt, og sitte på hytta og tenke på de kollegaene som må jobbe ekstra fordi du ( og eventuelle andre som deg spiller syk) må jobbe ekstra lenge. Antar dette er en ekstrajobb og at du ikke er avhengig av vakter framover, et godt miljø, attest eller referanse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå