AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Selv har jeg 40% samvær med delt bosted fordi jeg ønsket å flytte 30 min unna. Avtalen var at far får ha 60% samvær med at han ble boende i den byen, beholdt barnehageplassen og barnet skulle gå i skole i sammen med bhg venner. Far nekter å ha noe særlig kommunikasjon, svarer ikke på informasjon eller beskjeder. Jeg forsøker både skriftlig og muntlig, uten å få noe svar. Alt handler om barnets helse, ferier, henting, men får sjeldent svar eller han svarer veldig sent. I blant ved henting så er problemet at han ombestemmer seg når levere/hentedagen kommer. Andre ganger møter han ikke opp til avtalt tid om henting, jeg ringer og sender sms om hvor han blir av, men får ikke svar. Så dukker han opp 4t senere enn avtalt. En annen ting er barnets helseutfordringer som atopiker. Barnet ble over lengre tid plaget av diverse innenfor dette. Siden far bor ved barnets lege og har flest dager å gå på så bør han følge opp dette mest. Jeg tar opp problemer og ber han å reise til lege, men ingenting skjer så jeg drar selv. Ene gangen ble det til spesialist pga kortere ventetid og da lettere å få til for meg. Spesialisten fikset dette problemet og ba om at astma og matallergi skulle sjekkes ut igjen. Jeg ga det ansvaret til far, men etter 6 mnd med mas så tok jeg også dette selv. Ved legebesøk skal man informere den andre med en gang timen er over. Dette gjør ikke far. Jeg får ikke vite noe mer enn hva barnet sier. Når det kommer til astma har far nektet å gi medisiner. Far forteller at i løpet av 2 mnd har barnet vist forkjølelsessymptomer hver dag så han har bare gitt hostesaft hver dag, men ingen legebesøk. Jeg snakket hardt til han og sa at om han ikke ordnet det nå så bestiller jeg time innenfor hans dager. Han bør ordne selv med noe som passer innenfor hans tid. Han gjorde dette og barnet hadde vist en infeksjon I tillegg nå. Far mener at barnet ikke hoster hos han, men jeg reagerer veldig på mye hosting. Barnehagen har reagert og barnet forteller om smerter i halsen. Smokkeslutt og bleieslutt så får jeg beskjed av barnehagen. Jeg sender sms til far og spør hvorfor jeg ikke har fått informasjon av han, han svarer ikke. Barnehagen reagerer på manglende tøy, far svarer lite på dette da jeg endelig får tak i han. Han mener da at barnehagen har rotet bort tøy. Jeg spør hvorfor han ikke fyller på mer da han får penger for dette. Han svarer dårlig. Alle avtaler er skriftlig, men gjelder kun for han eller hvordan han føler det akkurat nå. Blant annet om han må jobbe ekstra og jeg får ekstra dager så er det helt ok for meg. Går det andre veien derimot, så er det galt. Om jeg må flytte på noen dager pga et møte eller overtid så blir det brukt mot meg. Ved å planlegge ferie så er det så og si umulig. Jeg ba han om å ha faste uker om sommeren for å slippe diskusjon siste mnd før. Dette ble for vanskelig for han, for han visste sjeldent ferie før mnd før. Så ba jeg om x uker i januar, dette fikk jeg ikke svar på før i april på fvk. Da fikk jeg ikke ukene jeg ba om, for de skulle han ha og sånn ble det bare. Når ferien kommer ber han om en uke ekstra. Han sier etter ferien at jeg må ha en uke før tiden pga hans jobb, han skal ha igjen barnet søndagen før bhg. Da søndagen kommer får jeg beskjed om å levere mandag. Jeg spurte om jeg ikke bare kunne ha en hel uke til siden jeg likevel skulle hente igjen onsdag, men det fikk jeg ikke. 8 runder på fvk der han bestemmer avtalene mens vi er der og bryter de selv etterpå. Om de ikke brytes tvert så endrer han reglene etter sine behov hele tiden. Ny runde på fvk så er han så sjarmerende ovenfor mekler der ar jeg ikke vinner frem noe. Da er det jeg som lager problemene og må gi far en sjanse. Siste avtale var at innen torsdag i uken må han svare på beskjeder, dette gikk bra i 4 mnd. Barnets hygiene har forfalt kraftig det siste halve året. Barnet kommer alltid med så mye møkk under neglene at det må skrapes og vaskes. Neglene er alltid kjempe lange og må klippes så fort barnet er i hus. Håret til barnet er det bare jeg som steller og tar med til frisør. Den siste uken forteller bhg meg at i fars uke har bleieslutt gått tilbake og vært dårlig. Barnet har alltid hatt lett for å sovne, men etter ferien vil barnet ha en voksen I sengen. Barnet er mindre selvstendig nå enn før og sliter med å sovne om jeg ikke skal ligge ved siden av. Barnet forteller at far alltid ligger der til barnet har sovnet. Til barnets bursdag hadde vi en avtale om at jeg skulle ringe for å gratulere med dagen. Far mente at jeg ringte for sent da jeg ringte kl 12.00 på dagtid, far mente jeg burde ha ringt tidligere så han lot med vilje la være å ta tlf. Far fortalte barnet i fjor at mamma trenger bare å være med babyen. Dette sa far selv, men dette stemmer jo ikke, vi har jo avtalt angående samværet og det var ikke slik. Barnet forteller ofte stygge ting om stefar, ting et barn ikke kan finne på selv, ord små barn ikke forstår. Far sier ofte til meg at han er den beste av oss, dette hører jeg at barnet har lært seg å si. Barnet er 4 år, hva mer kan jeg nå gjøre? Jeg begynner å bli sterkt bekymret for barnet mitt. Anonymkode: cca86...39a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 Så du vet at barnet ditt ikke får god nok omsorg hos far og velger likevel å la han være der? Når far ikke evner å ta vare på barnets helse så ville jeg sendt bekymringsmelding til BV. Anonymkode: e52af...b00 23
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så du vet at barnet ditt ikke får god nok omsorg hos far og velger likevel å la han være der? Når far ikke evner å ta vare på barnets helse så ville jeg sendt bekymringsmelding til BV. Anonymkode: e52af...b00 Takk for svar. Jeg har tenkt det samme, men visste ikke om dette var nok. Anonymkode: cca86...39a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg hadde gjort alt for å få mest mulig av samværet! Hvordan kan du se på alt dette og la han holde på på denne måten? Han virker jo ikke å være i stand til å ivareta et barn? Men lurer jo litt på dine evner også, som ikke har gått hardt ut mot far? Anonymkode: 5e3c6...ce4 13
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg hadde gjort alt for å få mest mulig av samværet! Hvordan kan du se på alt dette og la han holde på på denne måten? Han virker jo ikke å være i stand til å ivareta et barn? Men lurer jo litt på dine evner også, som ikke har gått hardt ut mot far? Anonymkode: 5e3c6...ce4 Han har overkjørt meg så lenge at det ikke er noe selvtillit og styrke igjen. Snakker over, snakker høyere hele tiden når jeg sier noe, ignorerer, trykker meg ned med at han alltid er best. Og at barnet ofte sier at pappa kommer alltid med pakker. Jeg så det selv også, far kjøper barnet, hele huset er fylt opp med nye leker. Så blir jeg usikker på meg selv om barnet bare vil være hos pappa. Da føler jeg meg ikke god nok og tenker at barnet blir lei seg av å være hos meg. Vi har endel leker vi og, men jeg kjøper sjeldent nytt. Barnet får ikke alt det peker på. Anonymkode: cca86...39a 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 Barnet har lært seg å si at pappa er best og forteller ofte at det liker pappa best. Far har også mer familie enn meg, så jeg tenkte at jeg kommer til å tape uansett. Man ser ikke i papirene hvem som har tatt med til lege, men man ser alle mine sms der jeg ber han om å følge opp. Eller der jeg etterlyser informasjon. Anonymkode: cca86...39a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 Her er det nok best at barnevernet involveres. Anonymkode: 26e2a...368 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er det nok best at barnevernet involveres. Anonymkode: 26e2a...368 Takk. Da skal jeg gjøre det. Anonymkode: cca86...39a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #9 Skrevet 3. oktober 2021 Men da blir jeg sjekket opp like nøye som far eller? Anonymkode: cca86...39a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #10 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men da blir jeg sjekket opp like nøye som far eller? Anonymkode: cca86...39a Ja, det gjør du. Men det er jo ikke noe problem, da du kan vise til at du er en god omsorgsperson som ønsker å samarbeide med bv. Skaff deg advokat og få hjelp til å lage en oversikt over alt du kan dokumentere av skriftlig kommunikasjon. Anonymkode: a59c9...769 7
MollyJones Skrevet 3. oktober 2021 #12 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men da blir jeg sjekket opp like nøye som far eller? Anonymkode: cca86...39a i utgangspunktet sjekker barnevernet opp den forelderen som har daglig omsorg. Men, om det skal bli slik at du skal få mer omsorg så kan det godt være at du også blir sjekket opp. Om far er så sjarmerende og omgjengelig som du sier - så ville jeg vært veldig veldig nøye med å dokumentere endel ting i forkant, slik at du ikke blir stående ord mot ord. 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #13 Skrevet 3. oktober 2021 Kontakt BV, du har masse dokumentasjon fra fvk og meldinger der det kommer frem at han ikke holder avtaler, følger opp barnets helseutfordringer osv. Det å bytte barnehage er ikke god nok unnskyldning til at du ikke skal ha daglig omsorg. Fvk er bare megling mellom foreldrene, bv har mye mer å si iforhold til dette. Anonymkode: a6f3d...126 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #14 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men da blir jeg sjekket opp like nøye som far eller? Anonymkode: cca86...39a Er du redd for å bli sjekket opp av barnevernet? Hvem har bestemt at du skal ha minst samvær? Har du spurt han om han kunne tenke seg å ha mindre samvær? Anonymkode: 080c3...12f 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #15 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, det gjør du. Men det er jo ikke noe problem, da du kan vise til at du er en god omsorgsperson som ønsker å samarbeide med bv. Skaff deg advokat og få hjelp til å lage en oversikt over alt du kan dokumentere av skriftlig kommunikasjon. Anonymkode: a59c9...769 Ja, jeg kan vise til slikt og har advokat. Anonymkode: cca86...39a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #16 Skrevet 3. oktober 2021 (endret) Var vel heller at som arbeidssøker så må jeg ta den nærmeste mulige jobben. Flyttet hele 30 min unna, hadde mulighet til å ta med meg barnet mitt. Men eks truet med det ene og det andre, samt mekler på fvk mente at om jeg ga far met ansvar så kom han til å følge opp. Dette har ikke skjedd. Jeg fikk et barn til før jeg flyttet, så det har lite med saken å gjøre. Anonymkode: cca86...39a Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 12. oktober 2021 av Perelandra
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #17 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er du redd for å bli sjekket opp av barnevernet? Hvem har bestemt at du skal ha minst samvær? Har du spurt han om han kunne tenke seg å ha mindre samvær? Anonymkode: 080c3...12f Han gir seg ikke på noe fordi han mener at han er best. Nei jeg er ikke redd barnevernet. Jeg håper på god hjelp fra de for alle andre løsninger har jeg forsøkt. Anonymkode: cca86...39a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #18 Skrevet 7. oktober 2021 Jeg laget denne tråden i håp om å få flere råd nå. Dette blir jo bare verre og verre! Jeg holder på å gå til sak, mekling og det som er, dette har blitt rimelig tøft nå. Anonymkode: cca86...39a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #19 Skrevet 11. oktober 2021 Sorry men tviler sterkt på at du måtte flytte hele 30 mil for å få jobb.. da må du evt jobbe innenfor et meget spesielt felt. Å flytte fra sitt eget barnehagebarn så langt unna er helt uforståelig. Tviler på at NAV har krevd du må flytte fra barnet ditt 30 mil for å få en jobb. Du sier du har barnet 40% reiser barnet til og fra 30 mil ? Har barnet 2 barnehager på ulikt sted? Anonymkode: b8eb9...989
skruf Skrevet 11. oktober 2021 #20 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sorry men tviler sterkt på at du måtte flytte hele 30 mil for å få jobb.. da må du evt jobbe innenfor et meget spesielt felt. Å flytte fra sitt eget barnehagebarn så langt unna er helt uforståelig. Tviler på at NAV har krevd du må flytte fra barnet ditt 30 mil for å få en jobb. Du sier du har barnet 40% reiser barnet til og fra 30 mil ? Har barnet 2 barnehager på ulikt sted? Anonymkode: b8eb9...989 «Var vel heller at som arbeidssøker så må jeg ta den nærmeste mulige jobben. Flyttet hele 30min unna, hadde mulighet til å ta med meg barnet mitt. Men eks truet med det ene og det andre, samt mekler på fvk mente at om jeg ga far met ansvar så kom han til å følge opp. Dette har ikke skjedd.» Dette er hva TS skriver; hun flyttet 30 MINUTTER unna, ikke 30 mil. En vesentlig forskjell. Skjønner ikke helt hvorfor Ts får så mye pes, hun gjør det samme som mange fedre gjør etter brudd. Har 20% mindre samvær enn den som har hovedomsorgen, 20% er ikke mye. Hun har heller ikke flyttet langt unna, og hun følger opp barnet. Er det pga hun er mor, en kvinne, hun får så mye pes? Er vi ikke likestilte i dagens samfunn? Er kvinner som gir fedre hovedomsorg dårlige mødre bare pga de ikke har barnet mest? Er fedre dårlige fedre når de etablerer seg på nytt med ny partner og nye barn og overlater første kull til eksen dårlige fedre? Som gjør akkurat det samme som Ts har gjort? Det er tydelig at kvinner som gjør som ts iht barnefordeling rokker ved samfunnets normer ut i fra svar i denne tråden her. Til ts; barnets far klarer tydelig ikke å følge opp barnet deres, hverken fysisk eller på det emosjonelle nivå. Du har gitt han flere sjanser, og han følger ikke opp. Barnet er veldig ungt, og det er på tide å ta tak før barnet blir mere preget av det. Barn har ikke vondt av å flytte, heller ikke å bytte barnehage. Det beste ville vært at du overtar hovedomsorgen, får barnehageplass i nærheten av der du bor sånn at barnet rekker å etablere seg og få venner innen skolekretsen dere sokner til sånn at han får det stabilt og får vennskap før skolestart. Å fortsette i en barnehage 30min unna der du bor bare pga han ikke skal bytte barnehage er ikke så viktig, han rekker å etablere seg i en ny i løpet av de to årene før skolestart. Det er bedre å bytte nå og ikke vente til han blir eldre. Kontakt familievernkontoret og prøv å gå i dialog med far ang at du overtar hovedomsorgen, setter far seg på bakbeina så kontakter du barnevernet. Det beste for alle ville vært at far går med på det frivillig, men setter han seg på bakbeina så kontakt BV. Ikke farlig å kontakte BV, men det beste ville vært at det hadde gått frivillig for seg, mtp samarbeid i etterkant. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå