AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg har fått mandelstein. Noen som har fjernet dette selv? I såfall hvordan? Anonymkode: 4d300...d54
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 Dytt på mandelen med en q-tips. Jeg pleier å lyse litt med lommelykt (mobil) for å se bedre. Du blir vant med det🤷🏼♀️ Anonymkode: 3e5ed...e81 1
Meadow Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 Pirker dem ut med q-tips eller liknende. Står foran speilet med lommelykt og gaper og brekker meg som en annen tulling.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg bruker en heklenål og dytter litt i mandelen sånn at den gulhvite klumpen popper ut. Står også klar med en qtip og fanger opp klumpen med denne Anonymkode: 0920d...1dd
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 Meadow skrev (1 minutt siden): Pirker dem ut med q-tips eller liknende. Står foran speilet med lommelykt og gaper og brekker meg som en annen tulling. Jeg har prøvd selv med lommelykt og q- tips, men får det ikke til. Må man «bruke litt krefter» eller bare forsiktig? Og skal jeg dytte i mandelen eller mandelsteinen? -TS Anonymkode: 4d300...d54
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg pleide å bruke tannpirker. Men valgte til slutt å fjerne mandlene. Proppene lagde store hull i mandlene, og det ble bare mer og mer av det. I tillegg stinker det noe helt forferdelig! Var en skikkelig befrielse å få dem fjernet!! Anonymkode: ea314...fde 2
Meadow Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 Q-tips funker bare hvis de er relativt løse. Bakenden av en sminkekost eller noe annet egnet må til for å dytte dem ut. Trykker på siden av der jeg kan se noe hvitt. Men vær forsiktig, begynner lett å blø.
Meadow Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg pleide å bruke tannpirker. Men valgte til slutt å fjerne mandlene. Proppene lagde store hull i mandlene, og det ble bare mer og mer av det. I tillegg stinker det noe helt forferdelig! Var en skikkelig befrielse å få dem fjernet!! Anonymkode: ea314...fde Jeg tør ikke, hørt for mange skrekkhistorier.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 Meadow skrev (4 minutter siden): Q-tips funker bare hvis de er relativt løse. Bakenden av en sminkekost eller noe annet egnet må til for å dytte dem ut. Trykker på siden av der jeg kan se noe hvitt. Men vær forsiktig, begynner lett å blø. Om de er løse eller ikke, har det noe med hvor lenge de har vært der? -TS Anonymkode: 4d300...d54
Newbeginnings Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 (endret) Meadow skrev (7 minutter siden): Jeg tør ikke, hørt for mange skrekkhistorier. Hva slags skrekkhistorier? Jeg fjernet mine pga dette og for en befrielse!!! Gikk rundt og var konstant redd for å stinke for de proppene luktet jo død og fordervelse!! Jeg fikk kronisk mandelbetennelse så hadde det konstant. Gikk greit å fjerne mandlene, men du går jo på en skikkelig sultekur da det er dødsvondt å svelge.. gikk ned 10 kg og hadde lite å ta av fra før å pirke dem ut kan funke det, men man får ikke tak i de lengst inne 😕 Endret 1. oktober 2021 av Newbeginnings
herremann Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg bruker bare fingeren og lommelykta på tlf. Er lettere å kontrollere trykk osv med fingeren. Evt kan du gå på youtube og søke etter "tonsil Stone removal" etc. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 Newbeginnings skrev (8 minutter siden): Hva slags skrekkhistorier? Jeg fjernet mine pga dette og for en befrielse!!! Gikk rundt og var konstant redd for å stinke for de proppene luktet jo død og fordervelse!! Jeg fikk kronisk mandelbetennelse så hadde det konstant. Gikk greit å fjerne mandlene, men du går jo på en skikkelig sultekur da det er dødsvondt å svelge.. gikk ned 10 kg og hadde lite å ta av fra før å pirke dem ut kan funke det, men man får ikke tak i de lengst inne 😕 Jeg ønsker å fjerne dem da jeg synes problemet bare blir verre og verre. Går rundt og tenker på det hele tiden, kjente hvor ille det luktet da jeg måtte gå med munnbind ... Jeg klarer heller ikke å få så mye ut. De ligger ganske skjult, og det er mange bittesmå biter/klumper. Men fikk du operasjon i det offentlige eller gjorde du det privat? Jeg har spurt legen min flere ganger, men han sier bare at jeg ikke er syk nok til å kvalifisere for operasjon. Anonymkode: 863da...c95
Newbeginnings Skrevet 1. oktober 2021 #13 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg ønsker å fjerne dem da jeg synes problemet bare blir verre og verre. Går rundt og tenker på det hele tiden, kjente hvor ille det luktet da jeg måtte gå med munnbind ... Jeg klarer heller ikke å få så mye ut. De ligger ganske skjult, og det er mange bittesmå biter/klumper. Men fikk du operasjon i det offentlige eller gjorde du det privat? Jeg har spurt legen min flere ganger, men han sier bare at jeg ikke er syk nok til å kvalifisere for operasjon. Anonymkode: 863da...c95 Jeg fjernet dem i det offentlige. Først hadde jeg prøvd laseroperasjon privat i Bergen (jeg bor på Østlandet), men det ble ikke helt bra. De sa at noen trengte to runder, men jeg orket ikke styret med å reise bort og prøve igjen, og var redd det ikke skulle bli helt bra da heller (legen sa han aldri hadde sett så dype krypter i mandler som hos meg). Så jeg fikk henvisning til ØNH-lege og fikk operasjon. hadde altså kronisk tonsillitt. Hvis du er plaget med dette hele tiden eller tilbakevendende kan det være du også har det. Ville forklart legen at dette går så ut over livskvaliteten din at du ikke ser noen annen løsning for at du skal få det bedre sosialt.. lykke til. Ps kunne ikke spise fast føde på over to uker og ble helt utmagret og utmattet (men jeg har også høyt stoffskifte og trenger veldig mye mat), men det var verdt det!
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #14 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har prøvd selv med lommelykt og q- tips, men får det ikke til. Må man «bruke litt krefter» eller bare forsiktig? Og skal jeg dytte i mandelen eller mandelsteinen? -TS Anonymkode: 4d300...d54 Ta deg en tur til legen så får du hjelp. Anonymkode: ed3c3...382
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #15 Skrevet 1. oktober 2021 Newbeginnings skrev (2 minutter siden): Jeg fjernet dem i det offentlige. Først hadde jeg prøvd laseroperasjon privat i Bergen (jeg bor på Østlandet), men det ble ikke helt bra. De sa at noen trengte to runder, men jeg orket ikke styret med å reise bort og prøve igjen, og var redd det ikke skulle bli helt bra da heller (legen sa han aldri hadde sett så dype krypter i mandler som hos meg). Så jeg fikk henvisning til ØNH-lege og fikk operasjon. hadde altså kronisk tonsillitt. Hvis du er plaget med dette hele tiden eller tilbakevendende kan det være du også har det. Ville forklart legen at dette går så ut over livskvaliteten din at du ikke ser noen annen løsning for at du skal få det bedre sosialt.. lykke til. Ps kunne ikke spise fast føde på over to uker og ble helt utmagret og utmattet (men jeg har også høyt stoffskifte og trenger veldig mye mat), men det var verdt det! Tusen takk for svar! Jeg har levd og slitt med dette i tjue år, og det blir bare verre og verre. Tidligere var det tilbakevendende, nå er det kronisk. Mandlene er hovne og irriterte hele tiden, og det hjelper sikkert ikke på at jeg pirker i dem hver dag. Det fysiske kan jeg leve med, men det sosiale er en stor belastning. Jeg jobber dessuten som lærer... Jeg har også hørt skrekkhistorier om operasjonen og tiden etterpå, men vil heller ha det fælt noen uker enn å slite med dette resten av livet. Anonymkode: 863da...c95
Newbeginnings Skrevet 1. oktober 2021 #16 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Tusen takk for svar! Jeg har levd og slitt med dette i tjue år, og det blir bare verre og verre. Tidligere var det tilbakevendende, nå er det kronisk. Mandlene er hovne og irriterte hele tiden, og det hjelper sikkert ikke på at jeg pirker i dem hver dag. Det fysiske kan jeg leve med, men det sosiale er en stor belastning. Jeg jobber dessuten som lærer... Jeg har også hørt skrekkhistorier om operasjonen og tiden etterpå, men vil heller ha det fælt noen uker enn å slite med dette resten av livet. Anonymkode: 863da...c95 Oi, ja da synes jeg det er arrogant og kjipt at legen påstår du ikke kvalifiserer!! Ville bedt om henvisning til ØNH- gjerne evt fra en annen lege. Og så må du understreke hvor langvarig problemet har vært og at det hemmer deg veldig sosialt!! Hvis du også har mye halsbetennelser (som er typisk), så ville jeg ikke minst understreket det... Du kan henvise til kunnskapsbasert praksis som alle klinikere skal følge (der pasientens syn skal veie 33 %) av en beslutning, og sagt at det er viktig for deg å bli tatt seriøst da dette er et stort problem for deg! Jeg var plaget av dette mye av oppveksten, og har en slags internalisert frykt for å være stinkeren, selv om det nå er 20 år siden mandlene forsvant. i mellomtida: unngå melkemat.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #17 Skrevet 2. oktober 2021 Newbeginnings skrev (11 timer siden): Oi, ja da synes jeg det er arrogant og kjipt at legen påstår du ikke kvalifiserer!! Ville bedt om henvisning til ØNH- gjerne evt fra en annen lege. Og så må du understreke hvor langvarig problemet har vært og at det hemmer deg veldig sosialt!! Hvis du også har mye halsbetennelser (som er typisk), så ville jeg ikke minst understreket det... Du kan henvise til kunnskapsbasert praksis som alle klinikere skal følge (der pasientens syn skal veie 33 %) av en beslutning, og sagt at det er viktig for deg å bli tatt seriøst da dette er et stort problem for deg! Jeg var plaget av dette mye av oppveksten, og har en slags internalisert frykt for å være stinkeren, selv om det nå er 20 år siden mandlene forsvant. i mellomtida: unngå melkemat. Takk for gode tips! Du har så rett, jeg må bli tøffere hos legen og kreve henvisning. Skal ta tak i det nå! Anonymkode: 863da...c95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå