Gå til innhold

Foreldre som tar med barn på restaurant på kvelden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flere ganger observert foreldre ha med små barn på restaurant på kvelden når jeg tenker de egentlig burde vært i seng. Hva er grunnen til dette? Kan forstå det på sommeren når det er ferie, men dette er året rundt. Enda verre synes jeg det er når det er helg, og folk sitter og drikker på restaurantene. Kanskje ikke foreldrene, men folk rundt. Synes det er litt upassende.. Hva tenker dere? Har observert dette alt fra kl 19 til kl 21 om kvelden. 

Anonymkode: c5b96...723

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel. Når du mener de burde være i seng? Skal ikke foreldrene få bestemme det selv? 

• Liker 38
Skrevet

Jobber i butikk og ser det samme. Da er gjerne mor, far, en unge på kanskje 4 år med å handler når klokken er over 2200.  

Anonymkode: 528d1...2a1

• Liker 1
Skrevet
fru Alving skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at vi her i Norge har litt snevre rammer for det å ha barn. Alle skal gå i barnehage, være ute på tur og spise godteri på lørdag.

Og legge seg tidlig.

Nedover i Europa er det vanlig å spise middag på kveldstid og mer vanlig å ta med barn ut, også fordi det å spise ute ikke er så dyrt kanskje? Synes det er koselig at folk tar med barn ut så lenge de kan oppføre seg og ikke forstyrrer andre gjester

Signerer dette.

Kommer også an på alder,  kl 21 er ikke så seint synest jeg.

Anonymkode: 49028...a8d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jobber i butikk og ser det samme. Da er gjerne mor, far, en unge på kanskje 4 år med å handler når klokken er over 2200.  

Anonymkode: 528d1...2a1

Antageligvis arbeidsledige, eller navere, som ikke må tidlig opp om morran som oss andre.

Anonymkode: 41122...b8b

• Liker 2
Skrevet

Heldige barn som får bli inkluderte, mye mer verdt for barn enn å tviholde på fast leggetid absolutt hver dag året rundt. 

Jeg ser aldri problematisk berusede mennesker de vi pleier å gå ut. Vi er de siste årene tilnærmet aldri ute sent, og da med barnevakt, for å ha litt voksentid. 

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva tenker dere? Har observert dette alt fra kl 19 til kl 21 om kvelden. 

Synes ikke det er så seint jeg, ikke legger jeg meg opp i hva andre gjør heller. Folk må nesten gjøre det som passer de og deres livsstil best. 

• Liker 10
Skrevet

Tenker dette er helt innafor. Familier er forskjellige og har ulike livsstiler og behov, og ingen barn tar skade av å være med foreldrene ut på restaurant selv om det er sent. Vi kunne lett ha gjort det. 😊 

Angående alkohol så hadde i hvert fall ikke mine barn leet et øyelokk ang at vi eller andre rundt oss drikker vin. Men da snakker vi selvsagt innenfor rimelighetens grenser.

Anonymkode: da9e4...9ec

• Liker 14
Skrevet
fru Alving skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker at vi her i Norge har litt snevre rammer for det å ha barn. Alle skal gå i barnehage, være ute på tur og spise godteri på lørdag.

Og legge seg tidlig.

Nedover i Europa er det vanlig å spise middag på kveldstid og mer vanlig å ta med barn ut, også fordi det å spise ute ikke er så dyrt kanskje? Synes det er koselig at folk tar med barn ut så lenge de kan oppføre seg og ikke forstyrrer andre gjester

helt enig. Helt sinnsykt snevre rammer på leggetid. 

• Liker 20
Skrevet

Har dere vært på restaurant i utlandet eller? Der er dette kjempevanlig. Ser ikke noe galt med det.

Anonymkode: 3bc4a...99a

• Liker 12
Skrevet
fru Alving skrev (22 minutter siden):

Og legge seg tidlig.

Enig i dette. 

Litt merkelig at Norge har fått så snevre rammer for når barn skal legges? Dette er noe som har oppstått de siste tiårene. Jeg er ikke sikker, men tviler på at det finnes så strenge "regler" i andre land. I Norge er det hel-krise dersom små barn er våken lenger enn til kl. 18.30. 

Anonymkode: 829ca...adb

• Liker 6
Skrevet
fru Alving skrev (38 minutter siden):

Og legge seg tidlig.

En stor forskjell er at nedover i Europa kan barn oppføre seg, det er ikke skriking på maksvolum, tenna i tapeten, turning og løping rundt i restauranten. 

Anonymkode: 8db38...399

• Liker 9
Skrevet

Du får ringe barnevernsvakten.. Tydeligvis ressurssvake foreldre som ikke evner å ivareta barnas behov, som er søvn... 🙄

• Liker 2
Skrevet

Før corona tullet vi ofte om at nå kommer mammapolitiet snart å tar oss når vi spiste på restaurant med 1,5 åringen kl 19-20. 

Grunnen var at leggetid fa barnet enda sov på dagen var ca 21. Sovnet ikke noe tidligere om vi la barnet kl 19 uansett så det var ikke noe poeng å tvinge en lang leggerutine på 2-2,5 time på en unge som ikke var trøtt. 

Vi har ikke hatt med barnet ut (untatt lunsj) siden før corona, men nå er uansett leggetid kl 19 siden det ikke er noe dagsøvn lenger. 

Anonymkode: 1d7da...cce

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Antageligvis arbeidsledige, eller navere, som ikke må tidlig opp om morran som oss andre.

Nå håper jeg ikke du drar alle under en kam. Noen spesielle dager går det litt dårlig for oss, som hvis vi skal besøke familie som bor litt unna, og da kan det fort hende vi måtte gått innom butikken sent med baby. Problemet her er da at jeg blir feiet under samme kam som de som kanskje gjør det mer til vanlig. 

Dersom det er de samme som gjør det til vanlig ville jeg blitt bekymret, men skjer det en gang i blandt at du ser det så er det innafor. Hadde heller hjulpet dem med å komme raskere ut, noe de sikker vil for å få unger i seng.

Anonymkode: b5907...4fd

• Liker 2
Skrevet

Og så? Jeg er student og har flere ganger tatt barna mine med ut på restaurant på kvelden. De får uansett sovet helt ut dagen etter og er da kvikke og opplagt. Jeg har uansett har fleksibel hverdag og det samme gjelder barnefar. 

Anonymkode: 0d68e...daa

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller folk som har en litt annen hverdag enn andre, jobber turnus er frilansere eller jobber på teater. Alle mennesker lever ikke helt det samme A4-livet. Noen er så gærne at de tar med barna ut på restaurant midt i uka.

• Liker 11
Skrevet

Haha, dette er alltid morsomt å lese. Nordmenn med sine regler for hva man kan og ikke kan gjøre, hva er passende... herregud altså,  for ett kjedelig liv så mange lever. Heldigvis bor vi ikke i Norge. Her er barn inkludert og får være med på restaurant både klokka 18 og 24. 

Anonymkode: 2636b...289

• Liker 14
Skrevet

Barn trenger faste rutiner. Jeg tenker det er en uting å rese rundt med små barn på kveldstid. Regner med foreldrene gjør det fordi de håper ungene skal sove lenge dagen etter dersom de legges sent. Men det funker sjelden. Er mange barn som legges alt for sent.

Anonymkode: 83d6a...0cc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...