AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Hei, Jeg begynte nettop i VG1 og er litt forvirret og vet ikke hva jeg bør gjøre. Jeg har ikke lyst til å utelukke medisin-utdanning eller arkitektut-danning for framtiden, men jeg har ett problem: matte. Jeg er helt ok i matte, jeg fikk rundt 5 fra ungdomsskolen, men matte er definitivt ikke min sterkeste side. Jeg valgte 1T matte, noe som jeg ser kan være litt for vanskelig for meg. Jeg tror at jeg kanskje kan få 3 eller 4 i faget, men vet ikke helt. På første prøven min fikk jeg 3-, og det kan ikke fortsette sånn. Jeg er nødt til å ha 6 i snitt siden det er på vitnemålet mitt. Jeg vet at hvis jeg velger P-matte så kan jeg få 5/6 i faget. Men noe som jeg er litt forvirret over er realfagskrav for medisin studiet ved NTNU. Trenger jeg kun R1 eller (S1+S2)? Noen fortalte meg at jeg behøver R1 + R2, mens jeg leste at det var enten R1 eller (S1+S2). Jeg tror at S1 + S2 hadde hvert lettere for meg kanskje, og jeg får jo 1,0 studiepoeng av det? Jeg tror sannsynligheten for at jeg får bra karakter i S1 og S2 er større en R1. Men kommer jeg til å klare S1 og S2 hvis jeg ikke har 1T? Jeg må også ha kjemi (1+2) og fysikk 1- kommer jeg til å trenge R1/1T matte for det? Eller er det viktigere at jeg tar fag hvor jeg vet det er større sannsynlighet for at jeg får bra karakter i? Er det stor forskjell fra 1P og S1? Er det smarte å pushe veldig på 1T matte i år sånn at S1+S2 blir lette for meg de neste årene- eller har det ikke noe å si? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil ha høye karakterer og vil ikke at en 3/4 i matte skal ødelegge for meg. Hjelp. Anonymkode: 1e64d...6e9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 Snakk med rådgiver på skolen, og gjør det raskt, om du vurderer å bytte matte. Mattelærer kan sikkert også gi deg gode tips. Anonymkode: 27d12...f1d 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 Snakk med rådgivere. Anonymkode: a6abd...744 2
stan Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Opptakskravet er: Generell studiekompetanse (GENS) og:Du må dokumentere Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og Fysikk 1 og Kjemi 1 og 2. (Tok sekunder å Google og finne. 🙂) Uansett så må du ta 1T. Med de nye læreplanene så er forskjellen mellom 1P og 1T blitt større. Så uansett om du velger R eller S matte bør du ta T. Det er jo tidlig i semesteret enda, og videregående krever gjerne noe mer enn ungdomsskolen. Jobb grundig og smart. Snakk med læreren og bruk timene fornuftig. Matematikken i fysikk og kjemi er mye enklere enn både R og S, så det trenger du ikke bekymre deg for. Der er det andre utfordringer. Generelt dreier videregående seg om å få så gode karakterer som mulig. Så utenfor fagene som er påkrevd spiller faget liten rolle, men karakteren teller. Velg fag du liker, det er lettest å få gode karakterer med noe man liker å holde på med. Lykke til. 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 Det kan ofte være lurt å sjekke på nettsiden til studiene du vurderer: https://www.ntnu.no/studier/cmed/opptak Profesjonsstudium 6-årig, Trondheim Medisin – Opptak Opptakskrav Du må ha generell studiekompetanse og i tillegg fagene: Matematikk R1 eller Matematikk (S1+S2) Fysikk 1 Kjemi 1+2 Tidligere opptaksgrenser Poenggrenser ved hovedopptaket År Førstegangsvitnemålskvote Ordinær kvote 2020 62,0 67,9 2019 61,0 67,3 2018 60,7 67,0 Poenggrensen for å få opptak forandrer seg fra år til år. Poenggrensen er poengene til den siste søkeren som fikk tilbud om opptak. Anonymkode: 5716a...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 Hei! Jeg tar S1 og vil si det er en stor fordel å ha T i bunn. Da får du mye mer repetisjon ifht til om du tar p, de har mye mer nytt å lære, feks kan vi som har hatt t mye mer om programmering, har vært borti andre ting i mye større grad. Anonymkode: 2728c...b87 2
ajarRun Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Snakk med rådgiver på skolen, og gjør det raskt, om du vurderer å bytte matte. Mattelærer kan sikkert også gi deg gode tips. Anonymkode: 27d12...f1d Rådgivere på videregående skoler er de som ikke evner å gjøre noe som helst fornuftig i et klasserom. Da sendes de til et kontor i hjørnet, kalles rådgiver, og der kan de ikke gjøre så mye skade.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 I den grad du klarer så prøv å ha fokus på å lære og ikke karakterer. Spør mattelærer om tips til studieteknikk, be om tilbakemeldinger på prøver. Spør igjen eller spør om det er mulig å forklare det på en annen måte hvis du ikke skjønner. Bruk læreren din som en ressurs og ikke en dommer. Nettet er også nyttig. Ligger mange videoer på youtube om ulike mattetemaer. Tenk på matte som et språk du skal lære. Følger du reglene og lærer deg symbolene blir det veldig mye lettere. Hvorfor skrive 2+3+5+3+2+5+3+2+10+5+3+2 når du kan skrive 45? You see? Prøv å tenk enkelt og logisk. Det kan være veldig nyttig å hekte det du lærer i matten til dagligdagse eksempler. Aldri tenk at du er dum om du ikke får den karakteren du ønsker deg. Det handler bare om at du ikke har fått det forklart på en måte som passer deg eller at du må øve litt mer eller faktisk bare ta en pause fordi hjernen også trenger hvile for å bearbeide det du har lært Anonymkode: 5716a...cb5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg fikk 5 i 1p og S1 og S2, uten å jobbe med det. Men hvis du vil gå arkitekt burde du ta 1t for å kunne gå r-matte. 1T er fakitsk ikke så vanskelig når jeg ser på det i etterkant. Det finnes mye ressurser på youtube så hadde anbefalt å se på det. 1T er bare et annet språk enn den vanlige ungdomsskolematten. Anonymkode: b3b76...dad
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg har ikke undervist hverken R eller S matte, i år er første år med R1 og S1, men ut fra diskusjoner mellom de som har studert læreplanene kan det virke som følgende: S1 har blitt vanskeligere. Tidligere gikk det helt fint å gå fra 1P til S1, det anbefales ikke nå lenger, så du bør ta 1T. S1 og R1 har blitt likere i vanskelighetsgrad (og enkelte mattelærere har lurt på om ikke enkelte opptakskrav, som f.eks det du nevner, burde endres til å likestille R1 og S1), så det er mulig du ikke tjener så mye på det med mindre du tar den matematikken du lærer i S1 lettere enn R1, men med S-matte vil du da ha en ekstra mattekarakter. kjemi tror jeg går fint uansett. I Fysikk bruker du matematikk du kun lærer i R-matte, men usikker på hva som er i vg2 og hva som er vg3. Mitt beste tips er å prate med mattelæreren din. Anonymkode: 7aa22...871 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg fikk 5 i 1p og S1 og S2, uten å jobbe med det. Men hvis du vil gå arkitekt burde du ta 1t for å kunne gå r-matte. 1T er fakitsk ikke så vanskelig når jeg ser på det i etterkant. Det finnes mye ressurser på youtube så hadde anbefalt å se på det. 1T er bare et annet språk enn den vanlige ungdomsskolematten. Anonymkode: b3b76...dad S-matte har visst blitt mer krevende etter fagfornyelsen(oppdatering av læreplaner som ble starta innført i fjor) Anonymkode: 7aa22...871
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 du kan fint velge S matte. selv hadde jeg r matte for å ikke hindre meg. jeg angret masse VG 3når jeg innså at jeg fikk 3 i både r 1 og r2 +, og jeg nok hadde fått 5 eller 6 I s matte. da teller ikke realfagspoengene så mye, snittet blir lavere. I R matte er det mye geometri og beregninger av vinkler etc (alt som trengs for ingeniør linjer) mens i S matte er det mye mer statistikk og sannsynlighet. det er lurt å tenke på i forhold til hilke områder man er flink i matematikk. Husk at kjemi og fysikk også har mye matematikk i seg. når du da skal ha alle fagene samtidig kan du føle at det blir veldig mye å ha ekstra innsats i r matte og samtidig kemi/fysikk. da er det bedre å ta S matten :). Anonymkode: fb289...70e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #13 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): du kan fint velge S matte. selv hadde jeg r matte for å ikke hindre meg. jeg angret masse VG 3når jeg innså at jeg fikk 3 i både r 1 og r2 +, og jeg nok hadde fått 5 eller 6 I s matte. da teller ikke realfagspoengene så mye, snittet blir lavere. I R matte er det mye geometri og beregninger av vinkler etc (alt som trengs for ingeniør linjer) mens i S matte er det mye mer statistikk og sannsynlighet. det er lurt å tenke på i forhold til hilke områder man er flink i matematikk. Husk at kjemi og fysikk også har mye matematikk i seg. når du da skal ha alle fagene samtidig kan du føle at det blir veldig mye å ha ekstra innsats i r matte og samtidig kemi/fysikk. da er det bedre å ta S matten :). Anonymkode: fb289...70e Det er blant annet denne matten du har i fysikk, hvis ts velger s-matte må h*n uansett lære seg denne matten for å bruke den i fysikk. Eneste forskjellen er at da kommer det på toppen av s-matten (som også har blitt mer krevende etter at de du gikk sammen med tok det) Anonymkode: 7aa22...871
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #14 Skrevet 1. oktober 2021 Mener ikke noe vondt med det, men du kommer ikke til å få toppkarakterer i realfag om du ikke forstår matte. Særlig Hvis du tar sikte på medisinstudier rett etter vgs det du derimot kan gjøre er å ta 1T nå og gi litt faen i hvilken karakter du får, men du danner da grunnlaget bedre for S-matte som er basicly det samme som 1T. deretter kan du ta 1P som privatist når du går siste året og den erstatter da 1T karakteren din på vitnemålet! jeg var ikke moden for realfagsmatten det første året og fikk 2-er i 1T. Tok videre s1 og s2 og fikk da 5-6. Jeg var eldre og det hjalp nok også å få repetert pensumet fra 1T i S1-matten 🙂 Tok til slutt opp 1P som privatist før jul i vg3 uten å lese og fikk likevel en "gratis" 5-er på vitnemålet som i tillegg erstattet 1T-karakteren. Leser du litt så får du en 6-er rimelig greit om du først har tatt 1T + S1/S2. inntak på medisin setter ingen krav til hvilken matte du hadde det første året så lenge du tok realfaglig matte videre Anonymkode: 7bf8b...fc9 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #15 Skrevet 1. oktober 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Det er blant annet denne matten du har i fysikk, hvis ts velger s-matte må h*n uansett lære seg denne matten for å bruke den i fysikk. Eneste forskjellen er at da kommer det på toppen av s-matten (som også har blitt mer krevende etter at de du gikk sammen med tok det) Anonymkode: 7aa22...871 Ikke fysikk 1. de krever kun fys1 til medisin Anonymkode: 7bf8b...fc9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #16 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mener ikke noe vondt med det, men du kommer ikke til å få toppkarakterer i realfag om du ikke forstår matte. Særlig Hvis du tar sikte på medisinstudier rett etter vgs det du derimot kan gjøre er å ta 1T nå og gi litt faen i hvilken karakter du får, men du danner da grunnlaget bedre for S-matte som er basicly det samme som 1T. deretter kan du ta 1P som privatist når du går siste året og den erstatter da 1T karakteren din på vitnemålet! jeg var ikke moden for realfagsmatten det første året og fikk 2-er i 1T. Tok videre s1 og s2 og fikk da 5-6. Jeg var eldre og det hjalp nok også å få repetert pensumet fra 1T i S1-matten 🙂 Tok til slutt opp 1P som privatist før jul i vg3 uten å lese og fikk likevel en "gratis" 5-er på vitnemålet som i tillegg erstattet 1T-karakteren. Leser du litt så får du en 6-er rimelig greit om du først har tatt 1T + S1/S2. inntak på medisin setter ingen krav til hvilken matte du hadde det første året så lenge du tok realfaglig matte videre Anonymkode: 7bf8b...fc9 Det er ikke det nå lenger. Anonymkode: 7aa22...871
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #17 Skrevet 2. oktober 2021 ajarRun skrev (23 timer siden): Rådgivere på videregående skoler er de som ikke evner å gjøre noe som helst fornuftig i et klasserom. Da sendes de til et kontor i hjørnet, kalles rådgiver, og der kan de ikke gjøre så mye skade. Ikke så mye skade? Spør du meg er det deres råd som påvirker fremtiden til de unge. Hva slags anlegg har du for å hevde dette? AnonymBruker skrev (21 timer siden): Mener ikke noe vondt med det, men du kommer ikke til å få toppkarakterer i realfag om du ikke forstår matte. Særlig Hvis du tar sikte på medisinstudier rett etter vgs det du derimot kan gjøre er å ta 1T nå og gi litt faen i hvilken karakter du får, men du danner da grunnlaget bedre for S-matte som er basicly det samme som 1T. deretter kan du ta 1P som privatist når du går siste året og den erstatter da 1T karakteren din på vitnemålet! jeg var ikke moden for realfagsmatten det første året og fikk 2-er i 1T. Tok videre s1 og s2 og fikk da 5-6. Jeg var eldre og det hjalp nok også å få repetert pensumet fra 1T i S1-matten 🙂 Tok til slutt opp 1P som privatist før jul i vg3 uten å lese og fikk likevel en "gratis" 5-er på vitnemålet som i tillegg erstattet 1T-karakteren. Leser du litt så får du en 6-er rimelig greit om du først har tatt 1T + S1/S2. inntak på medisin setter ingen krav til hvilken matte du hadde det første året så lenge du tok realfaglig matte videre Anonymkode: 7bf8b...fc9 Sleipeste ordningen, men det virker. Kjenner flere som gjorde dette. Anonymkode: a3801...c33
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #18 Skrevet 2. oktober 2021 Som andre her har nevnt trenger du enten R1 eller R2 eller både S2 og S2. Er viktig og tenke på at realfagspoengene kommer utenfor førstegangsvitnemålet. Som andre har kommentert er snittet i ordinær kvote ca 67. Dette varierer selvfølgelig fra år til år og fra sted til sted. Men uansett hvor du studerer i Norge er snittet på over 6. Det kan jo eventuelt være en mulighet for og studere i utlandet da? Men det trenger du ikke finne ut av nå. Det viktigste er og ha de fagene du trenger for og få realkompetanse hvis det er viktig for deg. Nå har ikke jeg hatt hverken r eller s matte (hadde P1 og P2) Men hvis du sliter med S matte tror jeg ikke det er så lurt og ta R matte. Så ville heller satset på og kanskje få en 4 i S 1 og 2 enn og få f.eks en 2 eller 3 i R-matte. Anonymkode: 1aea7...ab0
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #19 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som andre her har nevnt trenger du enten R1 eller R2 eller både S2 og S2. Er viktig og tenke på at realfagspoengene kommer utenfor førstegangsvitnemålet. Som andre har kommentert er snittet i ordinær kvote ca 67. Dette varierer selvfølgelig fra år til år og fra sted til sted. Men uansett hvor du studerer i Norge er snittet på over 6. Det kan jo eventuelt være en mulighet for og studere i utlandet da? Men det trenger du ikke finne ut av nå. Det viktigste er og ha de fagene du trenger for og få realkompetanse hvis det er viktig for deg. Nå har ikke jeg hatt hverken r eller s matte (hadde P1 og P2) Men hvis du sliter med S matte tror jeg ikke det er så lurt og ta R matte. Så ville heller satset på og kanskje få en 4 i S 1 og 2 enn og få f.eks en 2 eller 3 i R-matte. Anonymkode: 1aea7...ab0 https://utdanning.no/tema/soknad_og_opptak/slik_beregner_du_poeng Beklager, tenkte feil i forhold til realfagspoengene. De teller med i førstegangskvoten. Anonymkode: 1aea7...ab0
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #20 Skrevet 2. oktober 2021 Da jeg begynte på vg2 var vi ti stykker i en S1-klasse på 30 som hadde hatt 1P på vg1. Alle ti strøyk på første prøven, og de fleste gikk rett til avdelingsleder for å skifte til 2P. Om jeg skulle valgt igjen, hadde jeg tatt 1T og jobbet skikkelig med det for å danne et godt grunnlag for videre muligheter, men jeg var langt fra moden nok på den tiden til å ta det noe seriøst. Jeg er nå utdannet ingeniør og hadde A i matte på studiet jeg gikk, så jeg var ikke så håpløs i matte likevel, men det tok mange år med modning, pluss en tur innom yrkeslivet før jeg kom dit. Anonymkode: 24a60...ae6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå