AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg og min kjære over 3 år skal snart flytte sammen. Vi kjøper en felles bolig med eierskap 60/40, og skal betale felles videre på lånet. X har 2 barn 100% hjemmeboende og får minimalt med bidrag. Y har 2 barn annenhver uke. X og Y har forskjellig lønn der den ene har nesten dobbelt av den andre. (Vil ikke skrive kjønn på hvem som har hva av barn og inntekt da det er irrelevant.) Hvordan tenker dere økonomien kan være fremover? Legge alt i en pott iom at vi blir en felles familie, eller ha den mer delt opp? Hva ville du ha gjort? Anonymkode: 9c167...862
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 Betaling på lånet bør skje i forhold til eiebrøken. Hvis ikke så betaler den med 40% for mer enn hva man får tilbake ved salg. Fortløpende utgifter som mat og slik kan fint deles 50/50. Jeg hadde delt opp. Egen konto for fortløpende utgifter. Anonymkode: a2ada...d7b
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Betaling på lånet bør skje i forhold til eiebrøken. Hvis ikke så betaler den med 40% for mer enn hva man får tilbake ved salg. Fortløpende utgifter som mat og slik kan fint deles 50/50. Jeg hadde delt opp. Egen konto for fortløpende utgifter. Anonymkode: a2ada...d7b Ser tanken med å skjevdele innbetaling av lån ift brøk av eierandel. Hvorfor tenker du annerledes når det gjelder utgifter for barn? ts Anonymkode: 9c167...862
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser tanken med å skjevdele innbetaling av lån ift brøk av eierandel. Hvorfor tenker du annerledes når det gjelder utgifter for barn? ts Anonymkode: 9c167...862 Fordi y spiser mer enn x. Antar også at barna til y er eldre enn x sine. Bare en magefølelse. Maten utgjør antakeligvis også en langt mindre andel av totaløkonomien enn huset med vedlikehold osv. Anonymkode: a2ada...d7b
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 Alder på barna og hvor lenge dere har kjent hverandre er vesentlige faktorer for min del. Anonymkode: 9714a...0e9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alder på barna og hvor lenge dere har kjent hverandre er vesentlige faktorer for min del. Anonymkode: 9714a...0e9 Så nå at du har oppgitt det siste. Anonymkode: 9714a...0e9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg tenker følgende: X og Y betaler på hvert sitt lån etter låneprosent, altså 40/60, samme delingsbrøk med vedlikeholdsutgifter. Matutgifter deles 50/50 med forutsetning om at den som tjener minst er den som har barna 100%, da bidrar den med høyest inntekt med ca 1000-2000 ekstra til mat per mnd etter hva det koster for mat for et ekstra barn, men da bare halve summen ettersom den andre også betaler halvparten. Andre utgifter til barna og seg selv dekkes av egen inntekt og holdes separat. Når dere har prøvd denne boformen med dine og mine barn noen år og ser at det fungerer, kan der vurdere mer felles økonomi hvor alt går i en pott. Da får begge sikret seg og sine barn i tilfelle brudd, samtidig som man ikke regner alt på krona, her mat. Anonymkode: 9714a...0e9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker følgende: X og Y betaler på hvert sitt lån etter låneprosent, altså 40/60, samme delingsbrøk med vedlikeholdsutgifter. Matutgifter deles 50/50 med forutsetning om at den som tjener minst er den som har barna 100%, da bidrar den med høyest inntekt med ca 1000-2000 ekstra til mat per mnd etter hva det koster for mat for et ekstra barn, men da bare halve summen ettersom den andre også betaler halvparten. Andre utgifter til barna og seg selv dekkes av egen inntekt og holdes separat. Når dere har prøvd denne boformen med dine og mine barn noen år og ser at det fungerer, kan der vurdere mer felles økonomi hvor alt går i en pott. Da får begge sikret seg og sine barn i tilfelle brudd, samtidig som man ikke regner alt på krona, her mat. Anonymkode: 9714a...0e9 Ryddig forslag. I denne situasjonen er det den som tjener mest som har barna 100%. Ville du da ha tenkt annerledes mtp fellesutgifter? (Må påpeke at det ikke kun er mat som utgjør forskjell på om man er en plass 100% vs 50%. Er også oppvarming av rom, mer strøm mtp varmtvann ol.) ts Anonymkode: 9c167...862
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå