Gjest brødskalle Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 https://www.nrk.no/trondelag/pia-olden-spiste-hesten-sin_-far-full-stotte-av-forsker-birger-svihus-1.15654138 Er det verre å spise en hest som har hatt et langt, godt liv med mye kjærlighet, enn en gris som ikke fikk bli 2 år en gang som har levd et liv i en liten bås der gulvet er dekket av avføring? Hva syntes? Hvorfor er det bedre/ verre/ det samme å spise gris som en hest? Burde vi bry oss om hva folk gjør med dyr i det hele tatt? Hvor går evt grensene?
Anonymous11 Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 Skjønner egentlig ikke hvorfor folk er så ufine med henne. Greit nok - hester er noe helt spesielt og jeg kunne aldri spist det selv, men jeg støtter henne i at det er bedre å lage mat av den enn å grave ned/brenne/whatever. Hvorfor ikke gjøre nytte av den, når den allikevel måtte dø? Det er jo ikke akkurat sånn at hun kjøpte en hest ens ærend for å ta livet av den og spise den? Den hadde jo et langt og lykkelig liv frem til den ble mat, liksom. 25
Gjest Elder Millennial Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 Klart det ikke har noe å si🤷♀️ Så lenge dyret er dødt når du setter tenna i det så er det vel ikke noe forskjell på hest og ku i så måte?
Gjest Optimo Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Hest er best på maten Midt i mellom osten og salaten
Gjest TheCatLady Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg forstår faktisk ikke hvordan hun klarte det siden jeg ikke klarer å tenke tanken på å spise et kjæledyr, men det er langt fra det å ikke kunne forstå det og det å hetse henne. Synes det med at man har et emosjonelt forhold til et dyr eller ei er det som spiller inn her. Han forskeren mener at det ikke er rasjonelt eller bærekraftig. Nei, det kan man si, men synes det var litt tåpelig å si siden folk gjerne har dyr som kjæledyr fordi de ønsker å ha et kjæledyr og ikke fordi man planlegger å spise dyret når det dør. Samtidig så velger mange å spise kjøtt, men synes ikke at man kan sidestille de to tingene.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 Hadde aldri klart å spise vennen min.
Gjest brødskalle Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 Just now, TheCatLady said: Jeg forstår faktisk ikke hvordan hun klarte det siden jeg ikke klarer å tenke tanken på å spise et kjæledyr, men det er langt fra det å ikke kunne forstå det og det å hetse henne. Synes det med at man har et emosjonelt forhold til et dyr eller ei er det som spiller inn her. Han forskeren mener at det ikke er rasjonelt eller bærekraftig. Nei, det kan man si, men synes det var litt tåpelig å si siden folk gjerne har dyr som kjæledyr fordi de ønsker å ha et kjæledyr og ikke fordi man planlegger å spise dyret når det dør. Samtidig så velger mange å spise kjøtt, men synes ikke at man kan sidestille de to tingene. Mange bønder mener jo de har et emosjonelt bånd med dyrene. Hva tenker du om at de sender 20 dyr til slakt når de har emosjonelle bånd til dem og har kjent dyrene 1 år? Tenker du det er bedre at bønder ikke knytter bånd til dyrene sine og sender de til slakt etter 1 år? Det at bønder er glad i dyrene sine og kan sende de til slakt er urovekkende. Da er det bedre at de ikke bryr seg og sender de til slakt? Kan en bonde som ikke knytter seg til dyra sine, gi like god behandling, som den som knytter seg?
Gjest brødskalle Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 3 minutter siden, Athena79 said: Hadde aldri klart å spise vennen min. Hadde du klart å spise vennen til noen andre? La oss si at tenåringssdatteren til en bonde får et nært forhold til en av grisene, men den grisen sendes til slakt. Er du ok med å spise den grisen?
Pippi Lotta Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg er vegetarianer og spiser ikke noen dyr selv, men jeg blir litt provosert av at "dyrevernere" mister så totalt gangsyn. Hesten har helt sikkert hat et mye bedre liv en gilde kjøttdeig, så jeg hadde spist den eller min egen hest med bedre samtidighet en kjøttdeig fra fryse disken. Synes det er tragisk at man risikerer og bli hetset for og gjøre noe som ikke skader noen på noen måte. 14
Gjest TheCatLady Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 brødskalle skrev (1 minutt siden): Mange bønder mener jo de har et emosjonelt bånd med dyrene. Hva tenker du om at de sender 20 dyr til slakt når de har emosjonelle bånd til dem og har kjent dyrene 1 år? Tenker du det er bedre at bønder ikke knytter bånd til dyrene sine og sender de til slakt etter 1 år? Det at bønder er glad i dyrene sine og kan sende de til slakt er urovekkende. Da er det bedre at de ikke bryr seg og sender de til slakt? Kan en bonde som ikke knytter seg til dyra sine, gi like god behandling, som den som knytter seg? Tja, jeg tenker allikevel at det er en forskjell på kjæledyr og bruksdyr. De er nok inneforstått med at dyrene skal sendes til slakt. Jeg er litt usikker på hvor dypt det stikker når de synes det er ok at dyrene blir sendt til slakt. Jeg tenker at man må ha en viss distanse til det hele for å ikke bli helt ødelagt, men jeg tror at mange bønder bryr seg om dyrene og ønsker at de skal ha et godt liv før de slaktes. Ja, jeg tror at en bonde som ikke knytter seg til dyrene kan gi like god behandling som en som gjør det. Bonden kan allikevel anerkjenne hvilke behov dyrene har og tilrettelegge for det. Nå tror jeg at hester oftere blir sett mer på som kjæledyr og at det er derfor folk reagerer så kraftig.
MalloryK Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 Alle hadde glemt denne saken. Er det hun som fortsetter å be media skrive om dette? Ingen bryr seg. Trenger hun oppmerksomhet eller?
Bollagrei Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 Mange sender hesten til slakt. Da får de slaktepris for den istedetfor å betale veterinær for å avlive og bil som henter og destruerer den. Det er jo vanlig, er det greit at andre spiser hesten, men når hun spiser sin egen er det galt? Hvis man vokser opp på gård med egne griser, høner, og geiter og kuer så blir jo disse slaktet og spist selv om de har navn og man har et nært forhold til dem. Ingen bønder liker slaktedagen, og mange orker ikke å være med den dagen når dyra hentes, sier de gruer seg i ukesvis når de snakker om det. Men de forstår jo at det er sånn, og nødvendigvis må være sånn hvis man vil spise kjøtt, og hun så det vel på samme måte med hesten. 4
Gjest brødskalle Skrevet 1. oktober 2021 #13 Skrevet 1. oktober 2021 Just now, TheCatLady said: Tja, jeg tenker allikevel at det er en forskjell på kjæledyr og bruksdyr. De er nok inneforstått med at dyrene skal sendes til slakt. Jeg er litt usikker på hvor dypt det stikker når de synes det er ok at dyrene blir sendt til slakt. Jeg tenker at man må ha en viss distanse til det hele for å ikke bli helt ødelagt, men jeg tror at mange bønder bryr seg om dyrene og ønsker at de skal ha et godt liv før de slaktes. Ja, jeg tror at en bonde som ikke knytter seg til dyrene kan gi like god behandling som en som gjør det. Bonden kan allikevel anerkjenne hvilke behov dyrene har og tilrettelegge for det. Nå tror jeg at hester oftere blir sett mer på som kjæledyr og at det er derfor folk reagerer så kraftig. Så det psykiske er veldig viktig? Du tenker at dersom folk var forbredt på å sende 20 hunder til slakt, så går det bra så lenge mennesker tenker de er bruksdyr? Det er hvordan vi ser på dyr som avgjør hvor skadelig det er for oss å drive avl og slakt? Hva tenker du er grunnene til at bønder ikke knytter seg til dyra sine? Er det et valg, er det måten de fungerer på? Annet? Hva om en bonde ikke klarer se forskjell på en hund og en ku? Hva om han syntes kua er like sosial, kosete og morsom som hunden er? Burde han gi seg som bonde ene og alene grunnet det psykiske? Eller finnes det en måte han kan fortsette være bonde på? Just now, Bollagrei said: Mange sender hesten til slakt. Da får de slaktepris for den istedetfor å betale veterinær for å avlive og bil som henter og destruerer den. Det er jo vanlig, er det greit at andre spiser hesten, men når hun spiser sin egen er det galt? Hvis man vokser opp på gård med egne griser, høner, og geiter og kuer så blir jo disse slaktet og spist selv om de har navn og man har et nært forhold til dem. Ingen bønder liker slaktedagen, og mange orker ikke å være med den dagen når dyra hentes, sier de gruer seg i ukesvis når de snakker om det. Men de forstår jo at det er sånn, og nødvendigvis må være sånn hvis man vil spise kjøtt, og hun så det vel på samme måte med hesten. Hva tenker du om effekten det har på psyken? Jeg tenker at dersom jeg hadde 20 katter og visste de skulle sendes i en trang lastebil for å bli drept etter 1 år, så hadde det preget meg negativt. Det hadde gjort meg trist. Tenker du at det har noe psykisk effekt på bønder at de må sende av gårde dyr de kanskje liker, til å bli drept etter en stressende tur i en lastebil? Eller tenker du bønder ikke tenker/ bryr seg?
Sigyn Skrevet 1. oktober 2021 #14 Skrevet 1. oktober 2021 TheCatLady skrev (2 minutter siden): Tja, jeg tenker allikevel at det er en forskjell på kjæledyr og bruksdyr. Nå tror jeg at hester oftere blir sett mer på som kjæledyr og at det er derfor folk reagerer så kraftig. Jeg har vært en svært aktiv del av hestemiljøet i 20 år, og vil påstå at hest i aller høyeste grad er et bruksdyr. Brukes for ridingens del, for mange for hestesportens del. Enkelte har dem mer for kos og selskap, men i hovedsak kjøpes/selges de over en lav sko ut i fra hvor godt de fungerer til ditt bruk, og kan ikke sammenlignes med f.eks hund og katt sånn sett (jeg synes ikke det er rett, så det er sagt - bare realiteten). Vil tippe en del bønder blir omtrent like knyttet til sine dyr, varierer sikkert litt. Jeg skjønner de som synes det er litt rart, eller ikke ville gjort det selv, men den hetsingen hun opplever er så drøy og dobbeltmoralsk at det er helt vilt. 5
Gjest brødskalle Skrevet 1. oktober 2021 #15 Skrevet 1. oktober 2021 2 minutter siden, Sigyn said: Jeg har vært en svært aktiv del av hestemiljøet i 20 år, og vil påstå at hest i aller høyeste grad er et bruksdyr. Brukes for ridingens del, for mange for hestesportens del. Enkelte har dem mer for kos og selskap, men i hovedsak kjøpes/selges de over en lav sko ut i fra hvor godt de fungerer til ditt bruk, og kan ikke sammenlignes med f.eks hund og katt sånn sett (jeg synes ikke det er rett, så det er sagt - bare realiteten). Vil tippe en del bønder blir omtrent like knyttet til sine dyr, varierer sikkert litt. Jeg skjønner de som synes det er litt rart, eller ikke ville gjort det selv, men den hetsingen hun opplever er så drøy og dobbeltmoralsk at det er helt vilt. Men dette er jo et svar som handler om hvordan du ser på et dyr, det sier ingenting om hvordan dyret fungerer. Er det å spise dyr greit så lenge man putter det i riktig kategori? Om vi begynner bruke hunder kun som søkshunder og ingen andre får bruke hunder, er det da et bruksdyr som man kan spise like gjerne som en gris? Er det alt som skiller, hva vi mennesker mener et dyr kan brukes til? Hvilken kategori vi putter det i?
Pippi Lotta Skrevet 1. oktober 2021 #16 Skrevet 1. oktober 2021 TheCatLady skrev (3 minutter siden): Tja, jeg tenker allikevel at det er en forskjell på kjæledyr og bruksdyr. De er nok inneforstått med at dyrene skal sendes til slakt. Jeg er da innforstått med at hesten min skal sendes til slakt en dag den og, de aller fleste lever lenger en hesten sin. TheCatLady skrev (9 minutter siden): Jeg er litt usikker på hvor dypt det stikker når de synes det er ok at dyrene blir sendt til slakt. Jeg tenker at man må ha en viss distanse til det hele for å ikke bli helt ødelagt, men jeg tror at mange bønder bryr seg om dyrene og ønsker at de skal ha et godt liv før de slaktes. Jeg tror det holder og ha et reflektert forhold til det. Griser er griser, bor de ikke hos en bonde ville de bod hos en anden bonde, og til slut ville de bli slaktet uansett. Da er det jo bedre at de bor hos en bonde som er glad i de og som gir de et bra liv så lenge de lever. Det er mange bønder som synes slakte dagen er helt forferdelig, men så er det mange andre finne dager. TheCatLady skrev (4 minutter siden): Ja, jeg tror at en bonde som ikke knytter seg til dyrene kan gi like god behandling som en som gjør det. Bonden kan allikevel anerkjenne hvilke behov dyrene har og tilrettelegge for det. Dyr er levende, sosiale og de har følelser. Selvfølgelig har dyr det bedre med folk som bryr seg om dem. TheCatLady skrev (14 minutter siden): Nå tror jeg at hester oftere blir sett mer på som kjæledyr og at det er derfor folk reagerer så kraftig. Det er dette som er så uforståelig for meg. Folk blir ikke sinte for de hun har plaget noen eller gjort noe moralsk feil, de har bare kategorisert hest som uspiselig uten noen logisk grund. Jeg spiser ikke kjøtt selv så om andre ikke vil spise noe så forstår jeg det, men det og bli sint for de noen spiser et dyr som uansett måtte dø forstår jeg ikke på noe plan. 2
Sigyn Skrevet 1. oktober 2021 #17 Skrevet 1. oktober 2021 brødskalle skrev (1 minutt siden): Men dette er jo et svar som handler om hvordan du ser på et dyr, det sier ingenting om hvordan dyret fungerer. Er det å spise dyr greit så lenge man putter det i riktig kategori? Om vi begynner bruke hunder kun som søkshunder og ingen andre får bruke hunder, er det da et bruksdyr som man kan spise like gjerne som en gris? Er det alt som skiller, hva vi mennesker mener et dyr kan brukes til? Hvilken kategori vi putter det i? Folk generelt har større problemer med å drepe/spise dyr de normalt har stor tilknytning til. Dobbeltmoralsk i bunn og grunn, absolutt, men helt vanlig og naturlig likevel.
Gjest brødskalle Skrevet 1. oktober 2021 #18 Skrevet 1. oktober 2021 1 minutt siden, Sigyn said: Folk generelt har større problemer med å drepe/spise dyr de normalt har stor tilknytning til. Dobbeltmoralsk i bunn og grunn, absolutt, men helt vanlig og naturlig likevel. Du er ok med å stanse debatten der? "jeg syntes det er helt vanlig og naturlig, derfor kommer jeg ikke til å ofre det en tanke". Du tenker at menneskets forståelse og evne til utvikling stanser der? Vi har bestemt at noe er ok, så hvorfor gidde tenke noe mer? Du tenker at mennesker ikke er i stand til å tenke og utvikle seg forbi det som er naturlig i dagens samfunn?
Gjest Lawyam Skrevet 1. oktober 2021 #19 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg hadde ikke klart det, ikke noen jeg hadde sett i live før jeg spiste, bortsett fra fisk (sliter med den også). Tror heller ikke jeg hadde klart å få ned en bit om jeg ble invitert på middag til noen som spiste noe jeg visste de hadde klappa på, men det er nå meg. Folk er skrudd forskjellig satt sammen og jeg forstår godt at det blir reaksjoner av det, men hetse og true er å gå for langt. Hun gjorde ikke noe galt - bare noe de aller fleste ikke klarer.
Pippi Lotta Skrevet 1. oktober 2021 #20 Skrevet 1. oktober 2021 Sigyn skrev (1 minutt siden): Folk generelt har større problemer med å drepe/spise dyr de normalt har stor tilknytning til. Dobbeltmoralsk i bunn og grunn, absolutt, men helt vanlig og naturlig likevel. Det er dessverre sånn, men jeg vet ikke hvor naturlig det er. Før når vi levde mer pakt i naturen forsto folk hva de spiste og forsøkte nokk og utnytte alle resurser. Jeg tror denne dobbeltmoralen ha oppstått i moderne tid, når vi ikke trenger og utnytte alle resurser og folkk ikke lenger trenger og forholde seg til hva vi spiser. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå