Gå til innhold

Er det virkelig bare jeg som skjønner regelverket til NAV her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk avslag på søknad om barneseng – Tonje og Morten må vente til barnet er født – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

Selvfølgelig kan man ikke innvilget noe til en person som ikke er født enda. Ingen vet hva som kan skje under fødsel og det er nok av svindelforsøk hos nav, de må jobbe forebyggende. Og når man disponerer offentlige midler, her 80.000 kroner, så må det nesten være såpass strengt.

Er det virkelig noe å bli krenka for at man må vente med å få en seng til 80.000 kroner til barnet faktisk er født? 

Anonymkode: 12291...5bc

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg og NAV. Er mye som kan skje rundt fødsel, og det er våre skattekroner

Anonymkode: dc11e...d61

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk avslag på søknad om barneseng – Tonje og Morten må vente til barnet er født – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

Selvfølgelig kan man ikke innvilget noe til en person som ikke er født enda. Ingen vet hva som kan skje under fødsel og det er nok av svindelforsøk hos nav, de må jobbe forebyggende. Og når man disponerer offentlige midler, her 80.000 kroner, så må det nesten være såpass strengt.

Er det virkelig noe å bli krenka for at man må vente med å få en seng til 80.000 kroner til barnet faktisk er født? 

Kan huske fra studiet at den eneste loven som egentlig beskytter et ufødt barn, er helsepersonellovens hjemmel til å tvangsinnlegge gravide rusmisbrukere. Skjønner ikke helt selv hvorfor folk ikke kan få innprentet i hodet at et barn først vernes og får rettigheter etter det er født

• Liker 7
Skrevet

Med full forståelse for at det oppleves uforutsigbart og belastende å ikke kunne ha alt på plass før fødsel, så ser jeg også nødvendigheten av et firkantet regelverk. 

Nå uttaler også en representant fra NAV at i slike saker der man ser at søknad vil innvilges så snart vilkår er oppfylt (barnet født) gjøres det ofte tiltak for at søknaden kan innvilges raskere enn ved normert behandlingstid - i dette tilfellet ved å sørge for at seng er tilgjengelig på lokallager. Han uttaler sågar at den vil kunne være på plass innen mor og barn skrives ut fra barsel. 

Anonymkode: 12c80...4cb

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med full forståelse for at det oppleves uforutsigbart og belastende å ikke kunne ha alt på plass før fødsel, så ser jeg også nødvendigheten av et firkantet regelverk. 

Nå uttaler også en representant fra NAV at i slike saker der man ser at søknad vil innvilges så snart vilkår er oppfylt (barnet født) gjøres det ofte tiltak for at søknaden kan innvilges raskere enn ved normert behandlingstid - i dette tilfellet ved å sørge for at seng er tilgjengelig på lokallager. Han uttaler sågar at den vil kunne være på plass innen mor og barn skrives ut fra barsel. 

Anonymkode: 12c80...4cb

Ja, jeg må si jeg er så glad for å bo i Norge hvor vi har et så unikt og fantastisk system når man selv ikke kan dekke de behovene man har.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva skal man med en seng til 80000??? Barnesenger gis bort på finn. Ga bort en nylig. Og ikea har til noen hundrelapper.. 

Anonymkode: fe691...fe1

• Liker 3
Skrevet

Hva skal man med en seng til 80000??? Barnesenger gis bort på finn. Ga bort en nylig. Og ikea har til noen hundrelapper.. 

Du kan muligens ta deg bryet med å lese saken før du poster så du slipper å drite deg ut? Bare et velmenende råd.

• Liker 49
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnets mor er funksjonshemmet og kan ikke ta seg av barnet, det er det assistentene og far som vil gjøre, hun ønsker sengen da den gjør at hun kan ha nærkontakt med barnet når den ligger i sengen.

• Liker 7
Gjest brødskalle
Skrevet

Hvor mange individer i Norge gjelder dette, tenker du? Og hvor mange % av de som trenger denne sengen vil slutte forsøke få barn om de ikke får barn etter 1 graviditet?

Sjansen for at sengen blir "bortkastet" er veldig lav. Det er relativt få personer som trenger en slik seng, og av de er det veldig få som ombestemmer seg og ikke vil ha barn alikevel etter å ha mistet etter 1 graviditet. I slike sjeldne tilfeller kan det være standard at staten får tilbake sengen. 

Skrevet

Med det tempoet NAV praktiserer, kan de regne med at sengen er fravokst når de endelig får den. 

Jeg skjønner at NAV vil vente med å tildele spesialseng til barnet er født, men de burde kunne bestille den og ha den klar til levering så snart barnet er født. Dette er et hjelpemiddel som er helt nødvendig for mor og den nyfødte babyen.

Anonymkode: 60bd9...270

• Liker 3
Skrevet
brødskalle skrev (3 minutter siden):

Hvor mange individer i Norge gjelder dette, tenker du? Og hvor mange % av de som trenger denne sengen vil slutte forsøke få barn om de ikke får barn etter 1 graviditet?

Sjansen for at sengen blir "bortkastet" er veldig lav. Det er relativt få personer som trenger en slik seng, og av de er det veldig få som ombestemmer seg og ikke vil ha barn alikevel etter å ha mistet etter 1 graviditet. I slike sjeldne tilfeller kan det være standard at staten får tilbake sengen. 

Prinsippene i lovverket endrer seg ikke av den grunn, man kan ikke ha et slappere regelverk for enkelte hjelpemidler bare fordi det er få som søker om disse.

• Liker 10
Skrevet

Med det tempoet NAV praktiserer, kan de regne med at sengen er fravokst når de endelig får den. 

Jeg skjønner at NAV vil vente med å tildele spesialseng til barnet er født, men de burde kunne bestille den og ha den klar til levering så snart barnet er født. Dette er et hjelpemiddel som er helt nødvendig for mor og den nyfødte babyen.

Anonymkode: 60bd9...270

Og det har de sagt at de har, barnet vil få det før det er hjemme fra føden.

• Liker 10
Skrevet

Tror egentlig alle skjønner regelverket untatt de det gjelder her.

Anonymkode: b5cc3...83a

• Liker 8
Gjest brødskalle
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Prinsippene i lovverket endrer seg ikke av den grunn, man kan ikke ha et slappere regelverk for enkelte hjelpemidler bare fordi det er få som søker om disse.

Vi kan ikke tenke nyansert, tenker du? Norge vil gå under om vi bruker egen, selvstendig tanke?

Endret av brødskalle
Skrevet
brødskalle skrev (3 minutter siden):

Vi kan ikke tenke nyansert, tenker du? Norge vil gå under om vi bruker egen, selvstendig tanke?

Man kan ikke forskjellsbehandler slikt. Utdeling av offentlige midler skal ikke avhenge av hvem som tenker tanken.

• Liker 9
Gjest brødskalle
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Man kan ikke forskjellsbehandler slikt. Utdeling av offentlige midler skal ikke avhenge av hvem som tenker tanken.

Selvsagt kan man forskjellsbehandle. Jeg behandler bestevennen min bedre enn en bekjent, fordi jeg stoler mer på vedkommende. Vi forskjellsbehandler hele tiden. Noen ganger er det bra, andre ganger er det uheldig. I denne situasjonen tenker jeg vi kan forskjellsbehandle uten at det har særlig dårlig konsekvenser 

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet, de kommer jo til å få sengen, men ikke før de faktisk trenger den. 

Skrevet

Det vil alltid finnes noe å klage på.

Hadde dette paret fått det som de ville, hadde de likevel gått ut i mediene. Og da fordi hun ikke vil ha spesialbehandling, men behandles som alle andre.

Anonymkode: 999d3...483

• Liker 6
Skrevet

Jeg har fulgt med dette paret på ulike sosiale medier og i media for øvrig, og synes ofte at de bidrar positivt til debatten rundt funksjonsnedsettelse. Men som så mange andre aktivister, så klarer de ikke alltid å skille skitt og kanel. Denne gangen synes jeg de bommer litt, og jeg kan ikke annet enn å tenke at de er litt prega av å alltid skulle "stå opp" mot en eller annen urett.  Regelverket er som det er, og det er jo også slik at man må vente på andre, mer nødvendige hjelpemidler, som rullestoler, her i landet. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig med deg og NAV. Er mye som kan skje rundt fødsel, og det er våre skattekroner

Anonymkode: dc11e...d61

De som bruker dette uttrykket er ofte de som bidrar minst.

Jeg ser null problem med at nav gir støtte til innkjøp. En så dyr seng bør uansett bli levert tilbake til hjelpemiddelsentralen, slik at andre i samme situasjon kan bruke den. Skulle det skje noe ved fødselen som medfører at sengen ikke skal brukes (noe vi får håpe ikke skjer), vil nav kunne gi sengen til en annen som har behov. 

I Norge bruker vi skattepenger på ekstremt mye bortkastet. Å gjøre det litt enklere for en funksjonshemmet som skal ha barn er ikke bortkastet.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...