AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Så har det seg slik at AAP utbetalingene stopper. Hører ingenting fra NAV om dette. Ingen oppfølgning fra NAV om dette. Jeg er fortsatt under behandling. og må nå begynne å betale for dette med sparepenger. Pratet med NAV om dette angående stopp av AAP. Da sa de at jeg kunne søke sosialstønad, men da etter at jeg hadde null verdier. Så da blir det å selge alt jeg eier og har da... Bil og hele pakka. Hva er poenget med å gjøre tilværelsen min enda verre enn det den allerede er? Når er det håp for regelendring ovenfor dette med karenstid? Hva er poenget med karenstid? Jeg kan ikke hoppe ut i en jobb nå, jeg sliter med såpass store smerter som kommer og går, at jeg kun er til bry for en arbeidsgiver da jeg kan være dårlig en dag og bra en annen, men vet aldri hvilke dager det er. Jeg begynner å revurdere alt, og lurer på om systemet er der kun for å ødelegge. Erfaringer? Advokat? Ny regjering? Kommer det noen løsning? Anonymkode: 72205...4fb 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 Verdens største klem til deg. Kan søren ikke fatte at det ble gjennomslag for karenstid. Jeg er selv i samme situasjon neste år - ikke ferdig med behandling/ferdig avklart, kjempesyk med 0 restarbeidsevne og så skal jeg måtte selge hus og bil (som jeg er avhengig av for å komme meg til og fra både sykehus og legetimer fordi jeg er for dårlig til å gå til buss) - jeg fatter det ikke. Man mister alt! Det går an å søke om utvidelse med ett år, har du prøvd det? Vanskelig å få innvilget, men vil tro at når man fortsatt er under dokumentert aktiv behandling så er det lettere enn hvis aktivitetsplanen inneholder jobbsøking el.l. Jeg har tenkt å søke om utvidelse og be fastlegen begrunne nøye og innhente alle epikriser som finnes, men har ikke veldig mye håp. Gahr-Støre har på sin 100- dagers plan at karenstiden skal bort, men det spørs hvordan det går nå som det blir mindretallsregjering. Karenstid er noe av det mest umenneskelige jeg har hørt om. Man er syk med dårlig økonomi (66% av lønn) og det går kanskje så vidt rundt sånn som ting allerede er, og så må man selge og leve på evt egenkapital fra salg før man evt kan få sosialhjelp. EK i min leilighet er nok til ca 1 år veldig spartansk overlevelse, men jeg vil jo aldri ha sjans til å komme inn på boligmarkedet igjen. Prøv å få fastlegen og evt andre behandlere med på laget og søk om utvidelse. Legg vekt både på at du er under aktiv behandling og de sosiale og helsemessige konsekvensene et karensår vil bety for deg. Vil du ha råd til medisiner og behandling? Må du ut på et ustabilt leiemarked og miste alt du har jobbet opp? Håper inderlig det ordner seg for deg, ts. Det er helt hinsides å gå fra full jobb til sosialhjelp bare fordi man ikke er ferdig behandlet. Man ER innenfor helsevesenet kanskje flere ganger i uken, gjennomgår alt fra cellegift og operasjoner til muligens psykiske problemer og så blir det toppet med å stå på bar bakke. Tanken med karensår var at det skulle motivere til jobb. Vel… hvordan skal man bli motivert til jobb fra sykesengen eller hjemmesykepleien - når man så vidt klarer å dusje og lage mat i løpet av en dag. Anonymkode: 3b286...556 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 Her er det som står på NAV sine sider: Du kan også få forlenget perioden med AAP for å fullføre et opplæringstiltak du deltar på. Du kan maksimalt få AAP forlenget med 2 år. Hvis du har mottatt AAP ut maksimal periode, må du vente i 52 uker før du kan få en ny periode med AAP. Dette gjelder likevel ikke hvis du har en alvorlig sykdom eller skade. Dette vurderes strengt. Anonymkode: 3b286...556 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man er syk med dårlig økonomi (66% av lønn) og det går kanskje så vidt rundt sånn som ting allerede er, Man får ikke noe bedre utbetaling om man blir ufør da. Aap omtales som "umenneskelig lite", men uføretrygd er jo det samme. For øvrig, til TS. Du skulle vært på ballen for lenge siden. Du visste at maksdatoen din var nå. Du burde ha mast på nav allerede i januar for å få fortgang i ting og ev søkt forlengelse. Anonymkode: f6a50...4bb 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man får ikke noe bedre utbetaling om man blir ufør da. Aap omtales som "umenneskelig lite", men uføretrygd er jo det samme. For øvrig, til TS. Du skulle vært på ballen for lenge siden. Du visste at maksdatoen din var nå. Du burde ha mast på nav allerede i januar for å få fortgang i ting og ev søkt forlengelse. Anonymkode: f6a50...4bb Også har du slike tilfeller som meg. Jeg har snakket med veileder om dette i en evighet, og bare fått beskjed om at "vi må vente, vi må vente". Resultatet er at makstiden nå er over, og med tre forskjellige veiledere på 6 mnd, så er det bare rot i saken. Jeg er i et tiltak nav har innvilget, så jeg ser ikke problemet med å få det forlenget, men nav har jo sine greier da. Leste forøvrig om en som sendte om forlengelse i juni/juli, hun hadde heller ikke fått svar. Anonymkode: 183fc...aa6 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Også har du slike tilfeller som meg. Jeg har snakket med veileder om dette i en evighet, og bare fått beskjed om at "vi må vente, vi må vente". Resultatet er at makstiden nå er over, og med tre forskjellige veiledere på 6 mnd, så er det bare rot i saken. Jeg er i et tiltak nav har innvilget, så jeg ser ikke problemet med å få det forlenget, men nav har jo sine greier da. Leste forøvrig om en som sendte om forlengelse i juni/juli, hun hadde heller ikke fått svar. Anonymkode: 183fc...aa6 Er du i tiltak kan du søke tiltakspenger Anonymkode: 791d6...8d2 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Også har du slike tilfeller som meg. Jeg har snakket med veileder om dette i en evighet, og bare fått beskjed om at "vi må vente, vi må vente". Resultatet er at makstiden nå er over, og med tre forskjellige veiledere på 6 mnd, så er det bare rot i saken. Jeg er i et tiltak nav har innvilget, så jeg ser ikke problemet med å få det forlenget, men nav har jo sine greier da. Leste forøvrig om en som sendte om forlengelse i juni/juli, hun hadde heller ikke fått svar. Anonymkode: 183fc...aa6 Har nettopp vært gjennom det samme. Jeg har vært den eneste som har tatt kontakt i løpet av 4,5 år på aap. Jeg har mast, jeg har sendt meldinger, jeg har ordnet med behandling, jeg har ordnet med omskolering, jeg måtte også mase om arbeidsutprøving og jeg måtte mase når saken min var ferdig. Hvis man sitter og venter på nav så har man tapt. Og hvis man sender melding i juni og ikke har fått svar enda så burde man purret og purret og purret allerede fra tidlig i juli. Anonymkode: f6a50...4bb
Jordbærkake34532 Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 Håper den nye regjeringen får endring på dette tullet. Vil tro man blir fortere frisk og klar for arbeidslivet av å kunne fokusere på behandling, enn å bruke masse energi og ressurser på krangle med nav om sosialhjelp, miste alt av verdier og leve på vann og knekkebrød hver måned. 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 Dere får begynne å tenke over om #50kanskjevarnoklikevel da. Er ikke uten grunn at det blir vanskeligere og vanskeligere å få offentlige støtter og goder. Penger til noe må tas fra noe annet. Anonymkode: 3c09c...a29 5
Kvittering Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Verdens største klem til deg. Kan søren ikke fatte at det ble gjennomslag for karenstid. Jeg er selv i samme situasjon neste år - ikke ferdig med behandling/ferdig avklart, kjempesyk med 0 restarbeidsevne og så skal jeg måtte selge hus og bil (som jeg er avhengig av for å komme meg til og fra både sykehus og legetimer fordi jeg er for dårlig til å gå til buss) - jeg fatter det ikke. Man mister alt! Det går an å søke om utvidelse med ett år, har du prøvd det? Vanskelig å få innvilget, men vil tro at når man fortsatt er under dokumentert aktiv behandling så er det lettere enn hvis aktivitetsplanen inneholder jobbsøking el.l. Jeg har tenkt å søke om utvidelse og be fastlegen begrunne nøye og innhente alle epikriser som finnes, men har ikke veldig mye håp. Gahr-Støre har på sin 100- dagers plan at karenstiden skal bort, men det spørs hvordan det går nå som det blir mindretallsregjering. Karenstid er noe av det mest umenneskelige jeg har hørt om. Man er syk med dårlig økonomi (66% av lønn) og det går kanskje så vidt rundt sånn som ting allerede er, og så må man selge og leve på evt egenkapital fra salg før man evt kan få sosialhjelp. EK i min leilighet er nok til ca 1 år veldig spartansk overlevelse, men jeg vil jo aldri ha sjans til å komme inn på boligmarkedet igjen. Prøv å få fastlegen og evt andre behandlere med på laget og søk om utvidelse. Legg vekt både på at du er under aktiv behandling og de sosiale og helsemessige konsekvensene et karensår vil bety for deg. Vil du ha råd til medisiner og behandling? Må du ut på et ustabilt leiemarked og miste alt du har jobbet opp? Håper inderlig det ordner seg for deg, ts. Det er helt hinsides å gå fra full jobb til sosialhjelp bare fordi man ikke er ferdig behandlet. Man ER innenfor helsevesenet kanskje flere ganger i uken, gjennomgår alt fra cellegift og operasjoner til muligens psykiske problemer og så blir det toppet med å stå på bar bakke. Tanken med karensår var at det skulle motivere til jobb. Vel… hvordan skal man bli motivert til jobb fra sykesengen eller hjemmesykepleien - når man så vidt klarer å dusje og lage mat i løpet av en dag. Anonymkode: 3b286...556 Takk for lang og velskrevet tilbakemelding. Det er på en måte fint å vite at jeg ikke er alene om dette, og at flere opplever det samme. Allikevel er det trist at det er flere som går gjennom det samme. Jeg håper ikke du må selge boligen din, og at det blir endring før den tid. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Her er det som står på NAV sine sider: Du kan også få forlenget perioden med AAP for å fullføre et opplæringstiltak du deltar på. Du kan maksimalt få AAP forlenget med 2 år. Hvis du har mottatt AAP ut maksimal periode, må du vente i 52 uker før du kan få en ny periode med AAP. Dette gjelder likevel ikke hvis du har en alvorlig sykdom eller skade. Dette vurderes strengt. Anonymkode: 3b286...556 Nav har uttalt seg klart om at jeg ikke kan få forlengelse av AAP etter at perioden nå går ut. Merk "Du kan få", ikke nødvendigvis skal. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Man får ikke noe bedre utbetaling om man blir ufør da. Aap omtales som "umenneskelig lite", men uføretrygd er jo det samme. For øvrig, til TS. Du skulle vært på ballen for lenge siden. Du visste at maksdatoen din var nå. Du burde ha mast på nav allerede i januar for å få fortgang i ting og ev søkt forlengelse. Anonymkode: f6a50...4bb Jeg har vært på ballen ganske lenge, og det her er etter utallige forsøk på arbeidspraksis, og etterutdanning, samt behandling, jeg er like langt som når jeg begynte på AAP. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er du i tiltak kan du søke tiltakspenger Anonymkode: 791d6...8d2 Takk for dette tipset. Utrolig at selv ikke nav har nevnt på dette, det skal jeg ta med meg videre. Jordbærkake34532 skrev (13 minutter siden): Håper den nye regjeringen får endring på dette tullet. Vil tro man blir fortere frisk og klar for arbeidslivet av å kunne fokusere på behandling, enn å bruke masse energi og ressurser på krangle med nav om sosialhjelp, miste alt av verdier og leve på vann og knekkebrød hver måned. Helt enig, det gjør ingenting bedre. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere får begynne å tenke over om #50kanskjevarnoklikevel da. Er ikke uten grunn at det blir vanskeligere og vanskeligere å få offentlige støtter og goder. Penger til noe må tas fra noe annet. Anonymkode: 3c09c...a29 Norge tok et valg om å være et velferdssamfunn. Et samfunn som skal ta vare på alle. Hvis de skal begynne å bryte med dette løftet nå, ved å innføre karenstid på stønadene de selv la på seg for å gi andre, så kan de vel like godt slutte med det, i det hele tatt og kanskje innføre en form for hjelp for at man kan slutte å eksistere, om de ikke vil hjelpe de som sliter? Jeg er fryktelig frustrert og ser kun svart og hvit løsninger på dette. Takker for svar. TS 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Man får ikke noe bedre utbetaling om man blir ufør da. Aap omtales som "umenneskelig lite", men uføretrygd er jo det samme. For øvrig, til TS. Du skulle vært på ballen for lenge siden. Du visste at maksdatoen din var nå. Du burde ha mast på nav allerede i januar for å få fortgang i ting og ev søkt forlengelse. Anonymkode: f6a50...4bb De som har minste utbetaling har merkbart mindre på AAP enn om de får ufør. Som enslig over 25 år er det 2G på AAP (under 25år 2/3 av dette) og 2,48G som ufør. Det er en relativt stor forskjell når man har lite. Anonymkode: ec9c2...d22 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 Håper du stemte Rødt, for det er mange krefter i Norge som ønsker begrense velferd for de fattige og de som sliter, og som heller ønsker en sterkere rikmannsklasse. Anonymkode: b4b4f...dd8 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #13 Skrevet 1. oktober 2021 Tror en må oppleve det selv før man skjønner at systemet ikke er så bra som en håper og tror. Det går veldig mye igjen i trådene her at det «bare» er å være på AAP, og at om man ikke lykkes så ligger ansvaret på seg selv. At avslag fra NAV er riktige, og at innvilgelse går automatisk dersom behovet er der. At 3 år er rikelig til å bli avklart, uten å trekke inn faktorer som helsekø, individuelt sykdomsforløp, tilbakedateringer, lang saksbehandlersystem. Ignorering av meldinger, og manglende forståelse av regelverket eller evne til å kommunisere det. Ny veileder for hvert kontaktpunkt, som begynner å sette seg inn i saken, men ikke gjør noe før bytte igjen. Anonymkode: 5d16e...28e 7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #14 Skrevet 1. oktober 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Håper du stemte Rødt, for det er mange krefter i Norge som ønsker begrense velferd for de fattige og de som sliter, og som heller ønsker en sterkere rikmannsklasse. Anonymkode: b4b4f...dd8 https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/10/01/rodt-krever-hastebehandling-av-aap-forlengelser/ Anonymkode: 5d16e...28e 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #15 Skrevet 1. oktober 2021 Karenstid høres absolutt umenneskelig ut, og jeg beklager så mye at du er på vei til det nå. Jeg har gått på AAP i 3 år nå. Slet lenge med en veileder som aldri svarte, eller som generelt var treg til å svare på henvendelser. Hun var trivelig, men følte at hun glemte meg, og slet mellom det å skulle vente va 'mase'. Fikk sjeldent forklaringer på hva som ville skje videre etc. Så fikk jeg en ny veileder, og hun kalte meg inn til et møte og ga meg masse informasjon om hva som skjer videre. Enda bedre, hun sa klart og tydelig at hun er på min side. Nå vet jeg hva som vil skje de neste 9 månedene, og har jeg spørsmål, så har jeg et mobilnummer jeg kan ringe/sende melding til om jeg lurer på noe. Jeg kan knapt tro at det er så store forskjeller i hvordan veiledere, vel, veileder folk. Om jeg skulle havne i karenstid, så vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. Får minstesats på AAP, har ikke sparepenger eller noe verdifullt å selge. Ts, om du har gått gjennom arbeidsutprøving, behandling etc, kanskje du bør høre med en advokat? En trygdespesialist? Se hva de sier. Har hørt om folk som ikke får OK til å søke uføre av NAV, men med en advokat på lag, så har det gått gjennom fort. Med uføretrygd så har du fast inntekt i hvertfall, og kan jobbe i tillegg om du har mulighet. Anonymkode: cb0c4...4b4 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #16 Skrevet 1. oktober 2021 Kvittering skrev (4 timer siden): Takk for lang og velskrevet tilbakemelding. Det er på en måte fint å vite at jeg ikke er alene om dette, og at flere opplever det samme. Allikevel er det trist at det er flere som går gjennom det samme. Jeg håper ikke du må selge boligen din, og at det blir endring før den tid. Nav har uttalt seg klart om at jeg ikke kan få forlengelse av AAP etter at perioden nå går ut. Merk "Du kan få", ikke nødvendigvis skal. Jeg har vært på ballen ganske lenge, og det her er etter utallige forsøk på arbeidspraksis, og etterutdanning, samt behandling, jeg er like langt som når jeg begynte på AAP. Takk for dette tipset. Utrolig at selv ikke nav har nevnt på dette, det skal jeg ta med meg videre. Helt enig, det gjør ingenting bedre. Norge tok et valg om å være et velferdssamfunn. Et samfunn som skal ta vare på alle. Hvis de skal begynne å bryte med dette løftet nå, ved å innføre karenstid på stønadene de selv la på seg for å gi andre, så kan de vel like godt slutte med det, i det hele tatt og kanskje innføre en form for hjelp for at man kan slutte å eksistere, om de ikke vil hjelpe de som sliter? Jeg er fryktelig frustrert og ser kun svart og hvit løsninger på dette. Takker for svar. TS Jepp, og den gangen de gjorde det var det de mange som dro de få. Nå er det stadig færre som jobber for en ekstremt eskalerende mengde med folk på diverse stønader og trygdeytelser, sier seg selv at det ikke er bærekraftig. Samtidig vil folk ha dyrere behandling, mer stønader, mer vei, gratis sfo, gratis bhg, mer kollektiv, mer innvandring, mer ditt og datt, det går rett og slett ikke rundt!! Velferdsutgiftene vokser inn i himmelen, og det er ikke inntekter til å dekke det inn. Det er helt irrelevant hvem som sitter i regjering, det må strammes mer og mer inn i årene som kommer. Nå har Høyre tatt en del upopulære valg som Ap aldri kommer til å endre fordi det rett og slett ikke finnes penger til å innfri alt de har lovet, og da tør de ikke reversere de upopulære tiltakene noen andre måtte ta skylden for av frykt for å måtte gjeninnføre dem når pengesekken skranter. Og dere som drar frem Rødt, sett hvordan det ligger an i Russland, Kina og Cuba som lever på kommunistiske verdier? Ikke mye velferd der gitt, dere på AAP hadde enten jobbet, bodd hos familien, eller sittet på gata med tiggekopp. Anonymkode: 02fa9...355 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #17 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er du i tiltak kan du søke tiltakspenger Anonymkode: 791d6...8d2 Takk for tips, dette har ikke nav nevnt til meg. Anonymkode: 183fc...aa6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #18 Skrevet 1. oktober 2021 Vi er mange i den båten. Klem til deg! Anonymkode: 20277...434
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #19 Skrevet 1. oktober 2021 Karensår må avskaffes umiddelbart når Støre&co overtar! Anonymkode: 4fa01...a66 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #20 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg støtter de innstrammingene som er gjort. Noe må gjøres for at de vilt ekspanderende utgiftene til AAP og uføre stopper opp. Vi var et raust system som det er. Anonymkode: 6115e...aab 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå