AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Det er meldt enorme mengder nedbør denne helgen. Min bolig skal være trygg, jeg bor i Oslo. Anonymkode: 4012b...616
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 Vi kan jo ikke vite det! Anonymkode: 4e7d1...283 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 Bor du i 4. etg så går det nok bra. Anonymkode: d4fb6...e3c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Akkurat denne helgen kommer helvete til å bryte løs i Oslo med de nedbørsmengdene som er meldt her. Ingen boliger er trygge så vidt jeg leser. Maxbo selger unna sandsekker i sjukt tempo, hadde fortsatt endel igjen da jeg var der da. Anonymkode: 1f98a...614
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 Det er da meldt gult nivå her i Oslo? Hvordan vet du at boligen din er trygg da? Anonymkode: 7cf02...880
Gjest Alterego666 Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 Boligen min ligger øverst på en kolle. Det skal gå bra denne gangen også.
Million Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 (endret) Spør du oss, om din bolig er trygg? Eller spør du hva andre tror om sin egen, generelt? Ingen kan jo vite om du bor i nærheten av noe som kan oversvømmes. Men generelt, hvis spørsmålet var ment hva jeg tror om min egen situasjon: Min bolig ligger i tredje etasje i en blokk, og vi har ingen elver eller vann i nærhet som kan flomme over. Dessuten ligger området jeg bor i oppe i dalsiden, ikke i bunnen av en dal. Jo høyere i terrenget man bor, jo mindre sjanse for flom (med mindre man bor under et fjellvann som renner over sine vanlige bredder). Jeg har aldri hørt om at det har vært flom her i området, og faren min har bodd her i 35 år. Blokken jeg bor i har ligget her i noen tiår til. Føler meg altså rimelig trygg selv om jeg bor i Oslo. Endret 1. oktober 2021 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 Sist gang det var flom i Oslo, her det vært tilbakeslag fra Oslos kloakknett i mitt hus og nesten samtlige hus i samme gata på Tåsen, med alle kjellere og garasjer fylt opp med vann. 😱 Så jeg er litt redd for flom ja, selv om jeg bor i Oslo og relativt oppi høyden fra laveste områder. Anonymkode: 5777a...66d 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 Boligen min er nok relativt trygg, men sjansen for at vi ikke kommer oss noen steder er stor. Kommunen rustet opp hovedveiene rundt oss i våres/sommer, men glemte å ordne med drenering. Det ble ikke oppdaget før arbeidene var ferdig og de må vente til våren igjen med å rive opp alt og starte på nytt. Begynte å bygge opp til oversvømte veier etter regnværet i går kveld, og det var ingenting i forhold til hva som ventes de neste dagene... Anonymkode: fc470...7ca
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg bor 100 meter unna Skienselva og er bekymret ja. Orange farenivå på flom her. Anonymkode: 2b144...ca9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 Alterego666 skrev (6 timer siden): Boligen min ligger øverst på en kolle. Det skal gå bra denne gangen også. Holmenkollen? Anonymkode: 4012b...616
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 Ja, boligen min er trygg. Plasseringen er slik at vet neppe blir oversvømmelse akkurat her og så har vi ikke kjeller som kan oversvømmes heller. Anonymkode: 477e3...60b
skrue Skrevet 2. oktober 2021 #13 Skrevet 2. oktober 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Sist gang det var flom i Oslo, her det vært tilbakeslag fra Oslos kloakknett i mitt hus og nesten samtlige hus i samme gata på Tåsen, med alle kjellere og garasjer fylt opp med vann. 😱 Så jeg er litt redd for flom ja, selv om jeg bor i Oslo og relativt oppi høyden fra laveste områder. Anonymkode: 5777a...66d Det finnes tilbakeslagsventiler for avløp. Kunne kanskje være noe å vurdere for å kunne sove tryggere. https://www.helnor.no/tilbakeslag/
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #14 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg bor 100 meter unna Skienselva og er bekymret ja. Orange farenivå på flom her. Anonymkode: 2b144...ca9 Det gjør jeg også .. har vært bekymret noen ganger. Anonymkode: 44259...39f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #15 Skrevet 2. oktober 2021 Er det trygt å bo i en høy 1 etg på Grønland i Oslo ? Anonymkode: 468ce...8db
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #16 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det trygt å bo i en høy 1 etg på Grønland i Oslo ? Anonymkode: 468ce...8db Sannsynligvis. Anonymkode: 4012b...616
Million Skrevet 2. oktober 2021 #17 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det trygt å bo i en høy 1 etg på Grønland i Oslo ? Anonymkode: 468ce...8db Du har jo Akerselva i nærheten, den kan flomme over, men hvor langt er jo ingen som vet. Grønland er stort.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #18 Skrevet 2. oktober 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Sist gang det var flom i Oslo, her det vært tilbakeslag fra Oslos kloakknett i mitt hus og nesten samtlige hus i samme gata på Tåsen, med alle kjellere og garasjer fylt opp med vann. 😱 Så jeg er litt redd for flom ja, selv om jeg bor i Oslo og relativt oppi høyden fra laveste områder. Anonymkode: 5777a...66d Veldig viktig poeng som mange glemmer, når de føler seg trygge fordi de bor på koller og i høyden. Hvis det er en stor flate hvor nedbør kan falle, som ligger høyere enn der man bor, så er en av de mest vanlige årsakene til flom/oversvømmelse at avløpsnettet ikke klarer å ta unna, eller tetter seg. Hvis det tetter seg, uansett om det er "høyt eller lavt i nettet", så vil det komme opp av sluk og annet. Det er en vanskelig situasjon å sikre seg imot. Anonymkode: 6fd8c...189
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #19 Skrevet 2. oktober 2021 Million skrev (44 minutter siden): Du har jo Akerselva i nærheten, den kan flomme over, men hvor langt er jo ingen som vet. Grønland er stort. Det er veldig få som blir berørt hvis Akerselva flommer over. Hus og leiligheter er bygget litt opp fra elven. Anonymkode: 4012b...616
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #20 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 6.59): Det gjør jeg også .. har vært bekymret noen ganger. Anonymkode: 44259...39f Det gikk bra her under flommen sist, selv kjelleren holdt seg tørr, men en vet jo aldri om det blir verre nå. Sjekker vannstanden på elva flere ganger om dagen... Tar hjemmekontor i morgen for å kunne følge med. Anonymkode: 2b144...ca9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå