AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Eller ikke hele problemet da, ingenting er SÅ svart hvitt. Det begynte en ny jente i klassen til datteren min nå etter sommeren. Moren har fortalt at de byttet skole på grunn av mobbeproblematikk. Klassen de går i nå er veldig inkluderende, og alle ber med alle hjem. Jeg har nå sett dette barnet flere ganger, og altså hun leter jo etter drama. Ethvert blikk, en hver intonasjon tolker hun som kritikk, utestenging og mobbing. Det er SÅ slitsomt å ha besøk av henne. Alt blir vridd og vrengt på «de ville ikke leke det samme som meg, blir til de vil ikke leke med meg». Jeg som voksen skjønner jo at det kan bli litt sånn sy man tolker ting i negativ rettning når man har opplevd mobbing, men nå når moren hentet sist, så snakket hun om at jenta blir mobbet og utestengt her på denne skolen også, og at hun ikke vet hva hun skal gjøre for å unngå mobbing. men altså hun er jo en stor, stor del av problemet. Hun har dårlige sosiale antenner og skaper konflikter uansett hvor hun er. Datteren min sa det også, «hun er gøy å leke med med, men hun krangler med alle.» Bør jeg si fra til moren? Anonymkode: 0a38a...46e 28
Glorious Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller ikke hele problemet da, ingenting er SÅ svart hvitt. Det begynte en ny jente i klassen til datteren min nå etter sommeren. Moren har fortalt at de byttet skole på grunn av mobbeproblematikk. Klassen de går i nå er veldig inkluderende, og alle ber med alle hjem. Jeg har nå sett dette barnet flere ganger, og altså hun leter jo etter drama. Ethvert blikk, en hver intonasjon tolker hun som kritikk, utestenging og mobbing. Det er SÅ slitsomt å ha besøk av henne. Alt blir vridd og vrengt på «de ville ikke leke det samme som meg, blir til de vil ikke leke med meg». Jeg som voksen skjønner jo at det kan bli litt sånn sy man tolker ting i negativ rettning når man har opplevd mobbing, men nå når moren hentet sist, så snakket hun om at jenta blir mobbet og utestengt her på denne skolen også, og at hun ikke vet hva hun skal gjøre for å unngå mobbing. men altså hun er jo en stor, stor del av problemet. Hun har dårlige sosiale antenner og skaper konflikter uansett hvor hun er. Datteren min sa det også, «hun er gøy å leke med med, men hun krangler med alle.» Bør jeg si fra til moren? Anonymkode: 0a38a...46e Hvis du føler du har en god tone med moren og at du kan få lagt det frem uten å si «ungen din er problemet», men heller «hvordan løser vi dette sammen» kan du jo prøve det. Hvis ikke bør du snakke med skolen som kan sette inn ressurser og veilede mor/barn. Du sier ikke noe om alder, men kan du snakke litt med din datter? Når dette barnet begynner å skape drama kan jo din datter si «neida, jeg vil gjerne leke med deg, men akkurat nå vil jeg heller leke med «ball» og det må du gjerne være med på» ☺️ 32
Tatja Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eller ikke hele problemet da, ingenting er SÅ svart hvitt. Det begynte en ny jente i klassen til datteren min nå etter sommeren. Moren har fortalt at de byttet skole på grunn av mobbeproblematikk. Klassen de går i nå er veldig inkluderende, og alle ber med alle hjem. Jeg har nå sett dette barnet flere ganger, og altså hun leter jo etter drama. Ethvert blikk, en hver intonasjon tolker hun som kritikk, utestenging og mobbing. Det er SÅ slitsomt å ha besøk av henne. Alt blir vridd og vrengt på «de ville ikke leke det samme som meg, blir til de vil ikke leke med meg». Jeg som voksen skjønner jo at det kan bli litt sånn sy man tolker ting i negativ rettning når man har opplevd mobbing, men nå når moren hentet sist, så snakket hun om at jenta blir mobbet og utestengt her på denne skolen også, og at hun ikke vet hva hun skal gjøre for å unngå mobbing. men altså hun er jo en stor, stor del av problemet. Hun har dårlige sosiale antenner og skaper konflikter uansett hvor hun er. Datteren min sa det også, «hun er gøy å leke med med, men hun krangler med alle.» Bør jeg si fra til moren? Anonymkode: 0a38a...46e Ja, absolutt. Hun har godt av å høre hva du observerer. Men husk at også du kun ser deler av det som skjer; skjult mobbing er svært vanskelig å få øye på. Benytt også sjansen til å veilede jenta, i ditt hjem. Hun trenger nok det. Endret 1. oktober 2021 av Tatja 22
Snurrepurre Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg ville tatt det opp med kontaktlæreren til barna - ikke direkte med forelderen 😬 men det er konfliktskye meg 😂 Så kan de jobbe med det på skolen + opprette dialog med foreldrene om problematikken. 38
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 Dette vet du sikkert ikke, men det kan høre ut som om barnet har en diagnose eller ihvertfall har behov for hjelp. Kan du ta det opp med kontaktlærer eller avdelingsleder? Anonymkode: a94b6...13c 7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 Nå er ikke jeg konfliktsky av meg, men dette hadde jeg nok tatt med kontaktlærer i første omgang slik at moren fikk det fra derfra at datteren kan være slik som din datter sier. Anonymkode: 47cac...ec1 11
Fireflies Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette vet du sikkert ikke, men det kan høre ut som om barnet har en diagnose eller ihvertfall har behov for hjelp. Kan du ta det opp med kontaktlærer eller avdelingsleder? Anonymkode: a94b6...13c Folk må slutte å kaste diagnoser på alle og enhver. Datteren kan nok være sensitiv, og det er ikke rart etter å ha måtte bytte skole på grunn av mobbing. Det gjør jo også at mor blir veldig påpasselig og var ovenfor sitt barn. Snakk med mor og kontaktlærer. Ta opp det du fanger opp på besøk, men gjør det forsiktig. 32
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 Si ifra til kontaktlærer og mor tenker jeg -en på en så forståelsesfull måte som en kan. Bare forklar det du ser, og at du tror det ville vært bra for jenta å få litt ekstra trening i det sosiale. Anonymkode: cc419...3c8 1
Silva Pluvialis Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 (endret) Uff, jenta har nok alle piggene ute. Ikke det minste rart hvis hun tidligere har opplevd mobbing. Da blir man hyper-på-vakt for hver minste lille ting som kan tolkes som fiendtlig. Hun trenger nok mye trygghet og bekreftelse på at hun er god nok. Ville tatt det opp med læreren, så kan vedkommende ta det videre. Endret 1. oktober 2021 av Gjenferdet 27
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 1 minutt siden, Fireflies said: Folk må slutte å kaste diagnoser på alle og enhver. Datteren kan nok være sensitiv, og det er ikke rart etter å ha måtte bytte skole på grunn av mobbing. Det gjør jo også at mor blir veldig påpasselig og var ovenfor sitt barn. Snakk med mor og kontaktlærer. Ta opp det du fanger opp på besøk, men gjør det forsiktig. Jeg kaster ikke diagnoser, men jeg har opplevd at mange jenter som sliter med at de mistolker mye, har dårlig selvtillit og skaper konflikter uten å skjønne det elv blir mye bedre når de har blitt utredet og fått hjelp. Det kan være lærevansker, angst, ADHD, asbergers eller helt andre grunner. Anonymkode: a94b6...13c 10
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 går igjennom det samme med den ene venninna til datteren min. hun bytta bhg pga mobbing, og nå er hver minste krangel stor drama...datteren min dytta henne mens de krangla om en leke, og det ble til en stor sak....altså, datteren min har blitt dytta utallige ganger i barnehagen og jeg trøsta henne og lærte henne å ta igjen, så nå får hun være i fred eller så tar hun igjen uten at det blir noe stort nummer ut av det - ihvertfall ikke noe som involverer foreldrene. poenget mitt er ikke å si at det er greit med dytting, men hvis man går igjennom oppveksten uten noe motstandskraft til å børste av seg kjipe hendelser og/eller ta igjen, så kommer man til å forbli et offer. datteren vår fikk høre det at det er uakseptabelt å dytte hvis det ikke er i forsvar, forresten. Anonymkode: 0c040...56e 16
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): går igjennom det samme med den ene venninna til datteren min. hun bytta bhg pga mobbing, og nå er hver minste krangel stor drama...datteren min dytta henne mens de krangla om en leke, og det ble til en stor sak....altså, datteren min har blitt dytta utallige ganger i barnehagen og jeg trøsta henne og lærte henne å ta igjen, så nå får hun være i fred eller så tar hun igjen uten at det blir noe stort nummer ut av det - ihvertfall ikke noe som involverer foreldrene. poenget mitt er ikke å si at det er greit med dytting, men hvis man går igjennom oppveksten uten noe motstandskraft til å børste av seg kjipe hendelser og/eller ta igjen, så kommer man til å forbli et offer. datteren vår fikk høre det at det er uakseptabelt å dytte hvis det ikke er i forsvar, forresten. Anonymkode: 0c040...56e Dere lærer datteren deres å ta igjen med å dytte.. 🤦♀️ Kanskje lære datteren smarte, fornuftige ord og setninger som kan sette på plass vedkommende istedenfor? Anonymkode: c6d57...51f 29
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #13 Skrevet 1. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Dere lærer datteren deres å ta igjen med å dytte.. 🤦♀️ Kanskje lære datteren smarte, fornuftige ord og setninger som kan sette på plass vedkommende istedenfor? Anonymkode: c6d57...51f Ja, selvsagt lærer hun å si "stopp" og holde hånda frem. det er mot 2 "pøbel"-gutter at vi har lært henne å ta igjen. de har atferdsproblemer og egne assistenter. Nytter ikke å snakke pent og pyntelig til de. KJempefine gutter sånn ellers. Men det at hun tok igjen, mens hun sa "stopp" har ihvertfall gjort at de lar henne være i fred nå. med alle andre har vi sagt hun skal si "stopp" og gå og snakke med en voksen. Anonymkode: 0c040...56e 21
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #14 Skrevet 1. oktober 2021 Det er dessverre sånn at i noen tilfeller hvor foreldrene mener barnet sitt blir mobbet og utestengt, så er det pga. at deres eget barn ikke har god nok sosial kompetanse, og ikke klarer å leke med andre på en adekvat måte. Det hjelper selvsagt ikke å bytte skole/barnehage/klasse. Jeg ville faktisk sagt noe på en veldig skånsom måte. F.eks. "Jeg observerte leken litt i dag, og så at datteren din ble sint fordi de andre ikke ville det samme som henne. Hun sa hun følte seg mobbet, men det var bare at de ikke var enige." Kan jo hende mor blir sint og opprørt så klart, men noen må jo si det til henne... Anonymkode: 31a1d...98e 40
fru Alving Skrevet 1. oktober 2021 #15 Skrevet 1. oktober 2021 (endret) Det er nok ganske ofte sånn at barn som opplever å bli mobbet har litt egne greier som at de mangler litt sosial trening. Dette kan jo være noe av grunnen til at de har opplevd dette (selvsagt ikke et forsvar for mobbing) eller det kan være et resultat av å oppleve at man ikke har blitt ordentlig tatt inn i varmen. Barnet har altså kommet litt inn i en ond sirkel hvor mangelfulle gode erfaringer har ført med seg manglende sosial kompetanse. Tenker også at hennes historie gjør henne ekstra var og litt sår for disse episodene. Endret 1. oktober 2021 av fru Alving 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #16 Skrevet 1. oktober 2021 42 minutter siden, fru Alving said: Det er nok ganske ofte sånn at barn som opplever å bli mobbet har litt egne greier som at de mangler litt sosial trening. Dette kan jo være noe av grunnen til at de har opplevd dette (selvsagt ikke et forsvar for mobbing) eller det kan være et resultat av å oppleve at man ikke har blitt ordentlig tatt inn i varmen. Barnet har altså kommet litt inn i en ond sirkel hvor mangelfulle gode erfaringer har ført med seg manglende sosial kompetanse. Tenker også at hennes historie gjør henne ekstra var og litt sår for disse episodene. Sønnen min har en kompis som fort blir litt sår om ikke folk spiller ballen til ham på banen, da er han holdt utenfor. Sannheten er vel at han sjelden scorer. Eller at folk kjører fra ham i skibakken. Sannheten er at han ikke er så rask som de andre. Men når jeg snakker med mammaen hans så er det sånn ja det er så dårlig miljø på det fotballaget🤣 Men han BLIR jo holdt utenfor på fotballen, hvis han sjelden får ballen fordi han ikke scorer. Anonymkode: 005b8...e0a 16
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #17 Skrevet 1. oktober 2021 Gjenferdet skrev (5 timer siden): Uff, jenta har nok alle piggene ute. Ikke det minste rart hvis hun tidligere har opplevd mobbing. Da blir man hyper-på-vakt for hver minste lille ting som kan tolkes som fiendtlig. Hun trenger nok mye trygghet og bekreftelse på at hun er god nok. Ville tatt det opp med læreren, så kan vedkommende ta det videre. Og så må man svelge en kamel og fortsette kreve at barna inkluderer henne slik at hun kan lære og se hvordan det "normalt" skal være! Kjempeviktig! Ekskludering gjør alt bare verre og verre, og helt ærlig så har hun det vanskeligst av alle... Anonymkode: 852b4...1bc 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #18 Skrevet 1. oktober 2021 Ja, hvis ikke mor ser dette selv, at datteren hennes legger opp til å erte opp en gråsten, og at mor samtidig er åpen til deg om dette, så tror jeg at jeg ville sagt dette på en veldig pen og inkluderende måte. Anonymkode: 67db0...9d3 1
Mrs Robinson Skrevet 1. oktober 2021 #19 Skrevet 1. oktober 2021 fru Alving skrev (1 time siden): Det er nok ganske ofte sånn at barn som opplever å bli mobbet har litt egne greier som at de mangler litt sosial trening. Dette kan jo være noe av grunnen til at de har opplevd dette (selvsagt ikke et forsvar for mobbing) eller det kan være et resultat av å oppleve at man ikke har blitt ordentlig tatt inn i varmen. Barnet har altså kommet litt inn i en ond sirkel hvor mangelfulle gode erfaringer har ført med seg manglende sosial kompetanse. Tenker også at hennes historie gjør henne ekstra var og litt sår for disse episodene. Sønnen min har en kompis som fort blir litt sår om ikke folk spiller ballen til ham på banen, da er han holdt utenfor. Sannheten er vel at han sjelden scorer. Eller at folk kjører fra ham i skibakken. Sannheten er at han ikke er så rask som de andre. Men når jeg snakker med mammaen hans så er det sånn ja det er så dårlig miljø på det fotballaget🤣 Med mindre barna spiller på u-landslaget i fotball så blir han holdt utenfor jo. 12
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #20 Skrevet 1. oktober 2021 Vi har hatt samme problemet, bare at foreldrene ikke er til å snakke med. Selv et 2t besøk ble helt utrolig slitsomt. Jeg begynte å være ved siden av dem hele tiden.. Hver gang barnet ropte opp om utestengelse og at de andre var slemme tok jeg meg tiden til å forklare henne hva som rent faktisk skjedde i den situasjonen. - Det er forskjell på å ikke ville leke med vs de vil leke noe annet - I rollespill bytter man gjerne på hvem som er mor eller barn, eller politi og røver. Det at du ønsket å være samme rolle hele tiden er IKKE mobbing når de andre ønsker bytter. - Vi begynte å sette stoppeklokke på slik at de valgte en ny lek etter 10 min. Alle fikk velge og alle var med på leken. - Vi har noen få regler besøkende må følge her. Ikke bad uten oppsyn, vi sitter med bordet til alle barn er ferdig og vi bruker ord og ikke never når vi er uenige. Her ble vi også beskyldt for mobbing og utestengelse av barnet. Det virket rett og slett ikke som det forstod betydningen av ordene på en måte. Det er ikke mobbing å sitte til alle har spist. Det er ikke utestengelse at ingen barn fikk bade når vi laget middag. Barnet spør stadig daglig om å komme hjem til oss men mitt barn føler det er for mye drama og ønsker ikke dette selv. Vi er enige om at det går med besøk av og til, men stort sett må jeg la barnet få velge litt selv også. Noen har man bare bedre kjemi med enn andre. Jeg vet at barnet har hatt det tøft før, men hos deg virker jo moren åpen for innspill og har et ønske om å få til en bedre situasjon! Jeg hadde absolutt forsøkt meg på dialog. Anonymkode: 5f5e3...486 21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå