Gå til innhold

Leve på 200 kr i 14 dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Av ulike grunner sitter jeg nå igjen med 200kr som skal vare frem til 15. oktober. 

Er klar over at dette er min egen feil og jeg burde prioritere pengene mine annerledes, men nå er jeg i denne situasjonen og jeg vil bare løse dette på best mulig måte.

Trenger tips til mat jeg kan spise fremover. Har ikke pålegg eller brød. Har lagd en lapskaus som sikker varer i noen dager til. Tenkte kanskje havregryn, men det må isåfall bli med melk ($$) ettersom jeg ikke liker havregrøt. Vet at dette ikke er tiden for å være kresen, så kan muligens presse i meg noe gørr jeg egentlig ikke liker for å bli mett. 

Ellers har jeg minimalt med frysevarer. Kun noen rundstykker og en halv porsjon pomfri. 

Andre ting som jeg har liggende:

* Hvetemel, sukker, gjær, bakepulver osv

* Soyasaus, sambal oelek, red curry paste

* Mandelmelk og kokosmelk 

* Ris, spagetti og eggnudler 

* Krydder

Anonymkode: 8df77...270

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan kjøpe tørre bønner og linser og spise med ris til? De må bløtlegges først men det er jo ganske godt og næringsrikt og koster lite

• Liker 4
Skrevet

Hadde kosta på meg noen egg. Har du mulighet til å kjøpe gårdsegg, innbiller meg at det er rimelig pris for mange egg.

Anonymkode: 58b63...7d3

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet

Av det du har liggende, har du nok til 2 uker ? Det blir veldig usunt og kjedelig, men .. prøv tgtg eller se etter datomat. Håpet ikke du har andre utgifter, det var lite penger. Se om du finner noen tomflasker liggende ute ( regner med du ikke har selv ) 

Gjest laPistola
Skrevet

Enig i egg som nevnt over, skal du kjøpe en ting til full pris, så kjøp egg. First price egg på kiwi er også billig. 

Gjest potetxx
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! 

Av ulike grunner sitter jeg nå igjen med 200kr som skal vare frem til 15. oktober. 

Er klar over at dette er min egen feil og jeg burde prioritere pengene mine annerledes, men nå er jeg i denne situasjonen og jeg vil bare løse dette på best mulig måte.

Trenger tips til mat jeg kan spise fremover. Har ikke pålegg eller brød. Har lagd en lapskaus som sikker varer i noen dager til. Tenkte kanskje havregryn, men det må isåfall bli med melk ($$) ettersom jeg ikke liker havregrøt. Vet at dette ikke er tiden for å være kresen, så kan muligens presse i meg noe gørr jeg egentlig ikke liker for å bli mett. 

Ellers har jeg minimalt med frysevarer. Kun noen rundstykker og en halv porsjon pomfri. 

Andre ting som jeg har liggende:

* Hvetemel, sukker, gjær, bakepulver osv

* Soyasaus, sambal oelek, red curry paste

* Mandelmelk og kokosmelk 

* Ris, spagetti og eggnudler 

* Krydder

Jeg tenker du kan klare dette. Spørs selvfølgelig på hvor godt du klarer å spise dritt.

Tror du kan lage fried rice ganske lett med soyasaus, egg, ris og noe grønnsaker. 

Egg er billig, bak ditt eget brød (kan også være loff, har man ikke råd til sammalt hvete, så har man ikke. Også kjøp en pakke med kokt skinke fks til pålegg. Du kan også lage omelett med egg.

Baguetter fra eldorado/rema/coop til typ 8kr (first price har en stooor pakke for typ 33kr). 

Du kan bruke mandelmelk til havregrøt, det funker fjell. Ett tips fra meg til deg om du ikke liker havregrøt, kjøp de billigste (men bær du liker) frossne bær, og ha de på toppen av grøten. 

Tomatsaus kan du lage av hakkede tomater (miks dem fint hvis du kan), og gjerne salt + basilikum/oregano. Og bland det med spaghetti. MÅ ikke ha proteinkilde om man ikke har råd akkuratt nå. Men selvfølgelig er det best.

Billig wok saus + eggenudler + en pakke 16-20 kr grønnsaker (frosne) = 2-3 middager, gjerne med kjøtt. 

Skrevet

Egg og havregryn. Da kan du ha stekt ris med egg, lage omelett, eggerøre og vafler med egg, havregryn, mel, bakepulver og litt sukker. Koke egg, stekte egg. First Price har billig pastasaus (tomat) på glass. 

Anonymkode: 6ba6d...511

• Liker 2
Skrevet

ts her:

Mange gode forslag ❤️ Da er i hvert fall egg på handlelista!

Lurer forresten på om First Price er billigere enn Rema 1000 sitt eget merke? Aldri undersøkt dette før 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts her:

Mange gode forslag ❤️ Da er i hvert fall egg på handlelista!

Lurer forresten på om First Price er billigere enn Rema 1000 sitt eget merke? Aldri undersøkt dette før 

De pleier og følge hverandre 

Skrevet

Pasta og nudler av billigmerker. Frosne bær og grønnsaker av billigmerker. Hermetiske tomater og bønner. 

Sjekk Facebook lokalt om noen gir bort selvplukk av epler, pærer plommer osv. Enkelte gir også bort fullt brukbar mat.

Anonymkode: 3ffda...257

• Liker 1
Skrevet

Plukk bær, lag syltetøy 😊 invester i litt grovt mel og bak brød.

Anonymkode: acfc6...c1b

Skrevet

Ikke bak selv. First Price kneipp koster 7 kr. Det er mange skiver i et sånt.

Anonymkode: fbbdb...6ad

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke bak selv. First Price kneipp koster 7 kr. Det er mange skiver i et sånt.

Anonymkode: fbbdb...6ad

Hen har jo mel. Like greit å bake selv da, og spare de 7,-.

• Liker 1
Skrevet

jeg hadde klikka om jeg kun hadde 200 kr. Student eller arbeidstaker?

Anonymkode: 79cba...b4b

Skrevet

Støtter egg, og så ville jeg ha ordnet kidneybønner eller kikerter. Mye protein i alt det. Du får i alle fall i deg næring, selv om det er kjedelig. 

Havregryn kan spises med litt sukker på. 

Du kan bake loff med det du har, og den kan du bruke både til frokost og til middag (ved siden av lapslaus). Hvis du kjøper sammalt mel kan du blande og få halvgrovt. Jeg tror syltetøy kan være ganske billig om du ser etter FP.

Se i datohyller på kiwi, der kan du f.eks gå annenhver dag om det er i nærheten og se om du finner noe næringsrikt. Ikke gå for f.eks yoghurt, men se etter billig kjøtt eller grønnsaker. Husk å se på kilopris, løk er f.eks mye rimeligere løst enn i strømpe. Finner du noe grønt kan du lage Stekt ris med det + soyasaus og kanskje egg. Bør holde til 3-4 dager.

Kikk på tilbud også selvsagt.

Kan du invitere deg selv på middag hos venner/familie 1-2 dager?

Anonymkode: ec1ed...ce0

Skrevet

First price kneipp brød, steikemargarin, pasta/spaghetti,egg, syltetøy, fiskepudding, fiskegrateng, Grillpølser, poteter 

hvitløk

Melk

Anonymkode: b69ec...384

Skrevet

Sjekk datovarene rundt i nærbutikkene. Egg er en ting som varer lenge, og man kan finne flere steder billig (ser du skal kjøpe det)

Hvis du har innvandrer butikker i nærheten så kan du kjøpe krydder, linser og bønner der til en billigere pris.

Linsegryte er godt og billig, kjøp gulrøtter å ha i. Finner du gulrøtter med en eller to dårlige i, så kan det være du får det til halvpris slik at butikken får solgt det.

Til havregrøt så kan du bruke melk og vann for å gjøre det billigere. For å få en smak så kan du vurdere å kjøpe FP syltetøy for søtning og mer smak.

Hvis du har noe du ikke bruker så se om du kan selge det for å få noen kroner til.

Dette kommer til å gå bra, ikke bruk tiden på å tenke på at du skulle gjort anderledes, men bruk dette som nyttig lærdom til senere :)

• Liker 1
Skrevet

Et dilemma jeg ofte møtte som student.

Det jeg gjorde var å gå rundt i hele byen å lete etter matvarer som var utgått på dato, slik at jeg fikk dem gratis av butikken. Jeg hadde til slutt fryseren full av gratis kjøtt. Kjøpte så en 10-kilos sekk med ris. Spiste ikke annet på flere måneder.

Anonymkode: 09914...5ff

• Liker 3
Skrevet

Kok opp en porsjon (rundt 40 g) havregryn i vann og tilsett 1 egg når det er kokt ferdig. Rør rundt og kok opp igjen. Server med sukker og kanel, hvis du har. 
Godt og mettende! Og billig! 👍

Anonymkode: b0d18...a60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...