Cyndaquil Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 I dag har jeg pakket vekk bomullsklær til barna og byttet ut med ullklær og ullbambus/ullviskose klær. Koselig å se alt klart til en ny sesong. Men så striefet tanken meg «hvor mye av dette har egnetlig mannen kjøpt inn? Ingenting» jeg snappet et par venninner pg spurte om det var likt hos de også. Og ja, det var det. Det er moren som kjøper klærne. Annen logistikk som det å pakke vekk klær og gjøre klar barnehageklær for en ny uke er det også jeg som gjør . Følger med på på tilbud, skjekker tester av sko, skjekker forstørrelser og at ting passer osv hvorfor er det ofte slik at det er moren/damen som ordner med logistikken hjemme? og innkjøp av klær? Og å tenke forover, som å kjøpe god vinterdress før vinteren starter (dumt p stå der kl 06 en mårra med 6 minus og ingen vinterdress) . Jeg er jo kvinne selv, men likevel kunne jeg ikke svare meg selv godt nok på hvorfor det er meg. Når det kommer til å gjøre klar barnehageklær er det nok et kontroll behov. Jeg vet at gjør jeg det klart kommer alt med. Da blir ikke støvler glemt eller de ekstra regnvottene . Der har vært at mannen har glemt ting som sko, ulldress og regnklær , det irriterer meg sinnsykt. Så da fikser jeg ting selv. Selv om jeg skal på nattevakt og det er mannen som må ta morgenstell og levering. Da legger jeg klærne mannen skal ta på frem på stellebordet og barnehagenettene ferdig pakket i gangen . hvordan er det hos dere? Kjøper dere begge klær tin barna? Passer begge på at ullklær og utetøy blir kjøpt inn ? Hvem følger med på tilbud på ting dere trenger ? mannen min er en kjempegod, leken og tolmodig pappa og kjæreste altså. Selvom han ikke er god på disse tingene , har han mange gode sider. Slenger seg ikke på sofaen å blir det etter jobb liksom 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 Enig. Sånn her også. Anonymkode: 641f1...be5 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 Cyndaquil skrev (6 minutter siden): I dag har jeg pakket vekk bomullsklær til barna og byttet ut med ullklær og ullbambus/ullviskose klær. Koselig å se alt klart til en ny sesong. Men så striefet tanken meg «hvor mye av dette har egnetlig mannen kjøpt inn? Ingenting» jeg snappet et par venninner pg spurte om det var likt hos de også. Og ja, det var det. Det er moren som kjøper klærne. Annen logistikk som det å pakke vekk klær og gjøre klar barnehageklær for en ny uke er det også jeg som gjør . Følger med på på tilbud, skjekker tester av sko, skjekker forstørrelser og at ting passer osv hvorfor er det ofte slik at det er moren/damen som ordner med logistikken hjemme? og innkjøp av klær? Og å tenke forover, som å kjøpe god vinterdress før vinteren starter (dumt p stå der kl 06 en mårra med 6 minus og ingen vinterdress) . Jeg er jo kvinne selv, men likevel kunne jeg ikke svare meg selv godt nok på hvorfor det er meg. Når det kommer til å gjøre klar barnehageklær er det nok et kontroll behov. Jeg vet at gjør jeg det klart kommer alt med. Da blir ikke støvler glemt eller de ekstra regnvottene . Der har vært at mannen har glemt ting som sko, ulldress og regnklær , det irriterer meg sinnsykt. Så da fikser jeg ting selv. Selv om jeg skal på nattevakt og det er mannen som må ta morgenstell og levering. Da legger jeg klærne mannen skal ta på frem på stellebordet og barnehagenettene ferdig pakket i gangen . hvordan er det hos dere? Kjøper dere begge klær tin barna? Passer begge på at ullklær og utetøy blir kjøpt inn ? Hvem følger med på tilbud på ting dere trenger ? mannen min er en kjempegod, leken og tolmodig pappa og kjæreste altså. Selvom han ikke er god på disse tingene , har han mange gode sider. Slenger seg ikke på sofaen å blir det etter jobb liksom For det at menn tydeligvis ofte mangler det genet.. Eller glemmer halvparten! Det er kjedelig og de vil ikke. Anonymkode: 0d58c...14c 6
Cyndaquil Skrevet 1. oktober 2021 Forfatter #4 Skrevet 1. oktober 2021 Ts igjen Nå kom jeg på noe. Vinter fjordag tok mannen yngstemann på armen og leverte han uten sko på. Var sko med? Nei. Han hadde jo bare bært ungen ut i bilen. Da jeg kom hjem fra nattevakt og stressa til barnehagen med vintersko sa den ansatte «slapp av, det er ikke første gang vi opplever at en pappa gjør dette» der var vist hendt flere ganger at fedre glemmer 11
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 Samme her. Tror det er litt kontrollbehov blandet med at mannen driter seg litt ut på slike ting. Kjøper feil str og bhg hadde sikkert kontaktet oss pga manglende utstyr oftere. Men på en annen side, hadde han måttet ta seg av dette ville han garantert fått det til bedre enn når han vet at jeg har oversikt og retter opp evt mangler. Anonymkode: 203ac...200 11
Hactar Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 Her er det også jeg som har kontrollen på klærne, vasker, skaffer til veie og sørger for at rett utstyr er tilgjengelig på rett plass til rett tid. Det handler nok litt om kontrollbehov, litt om interesse, og at mannen er typen til å kaste seg rundt på kort varsel, men kanskje så mye typen til å planlegge for neste sesong. Det hadde nok gått rundt uansett, men jeg hadde fått magesår av manglende vinterdress første snødag og at regntøyet hang gjennomvått igjen i barnehagen. Men siden det er mye arbeid med klærne, har mannen fått ansvar for maten. Vi lager ukemeny sammen, og så sørger han for at vi har det vi trenger og for en stor del lager maten. Her er det også lettere å kaste seg rundt og skaffe til veie noe som er blitt glemt, enn det er å for eksempel få tryllet frem en ren skjorte til bursdagsselskapet om en time. 2
Gjest kruspersilletaco Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 Sånn er det her også, både de barna vi laget sammen og de han har fra før. Han vet ikke hvilken størrelse noen av barna bruker i klær! Så når han bretter havner "alt" feil.. Og han tar det ikke så tungt. Den dagen kulden kommer, og de eldste ikke har vinterjakke, finner han frem tykke gensrer, kjører dem til skolen, og haster dem med for å kjøpe etter jobb. Tror ikke det plager ham/bekymrer ham i det hele tatt. Jeg planlegger. Kjøper alt til vinteren på salg om våren osv. Og skal han kjøpe noe sender jeg sms med størrelsen han skal kjøpe..
Cottontail Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 Det er skrevet en del om det de siste ti - femten årene, ofte beskrevet som "det tredje skiftet". Det er oppgaver og ansvar som gjerne er usynlig så lenge det er ivaretatt, og som ikke løftes frem når man skal fordele de faste oppgavene som skal gjøres i familien. Men som, selv om det er oppgaver som hver for seg kan være hyggelig å gjøre hvis man har tid og overskudd, ofte kan føre til stress og følelse av å ikke strekke til når man opplever å stå alene om dem. Det er det å planlegge, holde oversikt, holde kontakt med, ta initiativ til prosessene i familielivet. Og de av oss (veldig ofte kvinner, som føler ansvar for disse tingene, og opplever at vi blir målt på hvordan vi håndterer dette) kan få fryktelig dårlig samvittighet når det ikke er gjort. Søk på "det tredje skiftet" så finner man ganske mye interessant. 32
Snurrepurre Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 Haha! Nei. Og jeg liker å ha oversikten og kontrollen. Forrige helg kom hun hjem med sandaler på. De hadde tilfeldigvis ligget i bhg, så de gode joggeskoene hennes lå igjen der over helga. Sykt praktisk i høstværet 😂 men han er en god pappa på mange andre ting, akkurat utstyret får jeg ta ansvar for 😁 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 Kjønnsroller. Det er en misforståelse at menn og kvinner er like. Min bestefar fortalte meg at han knapt så faren under oppveksten, og aldri snakket med ham før han selv ble voksen. Så det har jo endret seg mye. Men det som er naturlig ligger der. Anonymkode: 3971d...9a2 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 50 minutter siden, Cyndaquil said: I dag har jeg pakket vekk bomullsklær til barna og byttet ut med ullklær og ullbambus/ullviskose klær. Koselig å se alt klart til en ny sesong. Men så striefet tanken meg «hvor mye av dette har egnetlig mannen kjøpt inn? Ingenting» jeg snappet et par venninner pg spurte om det var likt hos de også. Og ja, det var det. Det er moren som kjøper klærne. Annen logistikk som det å pakke vekk klær og gjøre klar barnehageklær for en ny uke er det også jeg som gjør . Følger med på på tilbud, skjekker tester av sko, skjekker forstørrelser og at ting passer osv hvorfor er det ofte slik at det er moren/damen som ordner med logistikken hjemme? og innkjøp av klær? Og å tenke forover, som å kjøpe god vinterdress før vinteren starter (dumt p stå der kl 06 en mårra med 6 minus og ingen vinterdress) . Jeg er jo kvinne selv, men likevel kunne jeg ikke svare meg selv godt nok på hvorfor det er meg. Når det kommer til å gjøre klar barnehageklær er det nok et kontroll behov. Jeg vet at gjør jeg det klart kommer alt med. Da blir ikke støvler glemt eller de ekstra regnvottene . Der har vært at mannen har glemt ting som sko, ulldress og regnklær , det irriterer meg sinnsykt. Så da fikser jeg ting selv. Selv om jeg skal på nattevakt og det er mannen som må ta morgenstell og levering. Da legger jeg klærne mannen skal ta på frem på stellebordet og barnehagenettene ferdig pakket i gangen . hvordan er det hos dere? Kjøper dere begge klær tin barna? Passer begge på at ullklær og utetøy blir kjøpt inn ? Hvem følger med på tilbud på ting dere trenger ? mannen min er en kjempegod, leken og tolmodig pappa og kjæreste altså. Selvom han ikke er god på disse tingene , har han mange gode sider. Slenger seg ikke på sofaen å blir det etter jobb liksom Jeg syntes det er kjedelig å ha ansvar for klær og sånt, så det gidder jeg ikke. Pappaen får ta ansvar han og, han blir sendt ut på handling og må vaske og styre og velge ut hva som skal med i barnehagen osv. Eneste han ikke orker er å drive og sortere og legge bort, så det gjør jeg. Anonymkode: 7ddc4...20e 2
Amatariel Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg er også sånn. Skal ikke snakke for menn generelt, men min mann har ikke helt hode for disse detaljene. Han tenker ofte ikke ned på detaljnivå, slik som jeg liker - eller husker så godt. Om det henger en lapp i barnehagen med "husk bleier" til neste dag, så husker han det bare ikke. Mens jeg gjør det. Heldigvis har han mange gode andre egenskaper 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #13 Skrevet 1. oktober 2021 Mannen min glemmer uansett hvor mange påminnelser han får så jeg har gitt opp. Ungen ble syk fordi han tok på for lite/feil tøy og mye av klærne han kjøpte inn var alt for små. Han vet ikke barnas bursdag, interesser eller hvor gamle de er engang. Anonymkode: 97f03...9d4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #14 Skrevet 1. oktober 2021 Merker jeg blir provosert av denne tråden! Menn er så ubrukelige at det er skremmende Anonymkode: 6238f...074 24
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #15 Skrevet 1. oktober 2021 Samme her. Mannen oppfører seg som en assistent som bare venter på beskjed og veiledning i fra meg. Det gjelder både matlaging, handling, husarbeid, oppdragelse, huskjøp, bilkjøp, innredning av huset og alle de andre tingene som får hverdagen til å gå rundt. Han har glemt både vogn og regntøy i bhg/hjemme, og han aner ikke hvilken størrelse frøkna bruker i klær og sko. Han har aldri kjøpt et eneste klesplagg til henne. Heldigvis tjener han godt, er snill og gir god nakkemassasje… Anonymkode: ccd14...2c1 11
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #16 Skrevet 1. oktober 2021 Helt likt her også. Etter at jeg fikk klage/dårlig stemning på at han måtte hente pakken med vintertøy på posten, har jeg begynt å påpeke det ofte. Det er å bare hente pakken er jo tross alt ingenting i forhold til hva det tar av tid å lete etter salg på nett, ha oversikt over alt som trengs, alle størrelser, måle føtter så skostørrelser blir riktig, vaske tøyet så det er klart til bruk osv. osv. De tror vel kanskje mirakuløst tøyet bare henger i skapet i riktig størrelse og nyvasket? Noen ganger har mannen kledd på det yngste barnet og jeg har kommentert at genseren for eksempel ser veldig kort ut. "Hvorfor ligger det tøy som er for lite i skuffene da?" Ja, hvorfor det, tro? Av en eller annen merkelig grunn er det automatisk min jobb, og med små barn er jo det en jobb som må taes veldig ofte. Ikke er det sånn at alle klær i samme størrelse er like store heller, så man må jo vurdere hver eneste plagg. Jeg har noen ganger prøvd å være litt mer laidback og latt være å handle inn, men da ender vi bare opp med å dra stressende og halvsure rundt i butikker en kveld etter jobb fordi det plutselig er meldt snø eller kuldegrader, og ender opp med å kjøpe noe som er tre ganger så dyrt og som vi kanskje ikke synes er spesielt fint én gang. Det gidder jeg ikke, så da blir det til at jeg tar den jobben. Anonymkode: 9404a...2c3 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #17 Skrevet 1. oktober 2021 Dette er genetikk, det er min mening. Menn evner dette utrolig dårlig. Dette er organiseringsgenet/logistikkgenet. Dette er kvinner gode på, svært gode. Egentlig helt utrolig at menn finnes i så mange lederstillinger. Dette er jo egenskaper som er utrolig viktige når man skal utøve ledelse. Anonymkode: 02921...2d3 14
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #18 Skrevet 1. oktober 2021 Det kalles også strategisk inkompetanse fra mannens side. Han «klarer» ikke, «glemmer». Og så sier kvinnene at de tar det er fordi de liker å ha kontroll. Fordi de ikke bare lar barna gå ute uten sko og i vått tøy. Så ikke bare må kvinnene ta ansvaret fordi mannen ikke bryr seg, kvinnene er i tillegg kontrollerende fordi de ikke ønsker at barna skal fryse og bli syke. Dobbel straff. Dette er en såpass gjennomgående arbeidsfordeling at det med rette kan kalles en struktur. Anonymkode: 52d49...91d 23
Cyndaquil Skrevet 1. oktober 2021 Forfatter #19 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Mannen min glemmer uansett hvor mange påminnelser han får så jeg har gitt opp. Ungen ble syk fordi han tok på for lite/feil tøy og mye av klærne han kjøpte inn var alt for små. Han vet ikke barnas bursdag, interesser eller hvor gamle de er engang. Anonymkode: 97f03...9d4 Mannen min er elendig på å huske lue på vei hjem om han henter. Når jeg etterlyse lue når jeg kommer hjem sier han «herregud da, vi skulle jo bare til bilen» . Men hva med i morgen tidlig da når det er 0 grader? «Det klarer ungene helt fint, dessuten har vi sikkert noe her hjemme» joda har ofte et eller annet man kan ta på hodet. Men når det hver dag blir en ny lue til barnehagen, men ingen hjem, da blir det tomt da selvom man har mange. han er også dårlig på å skjekke etter våte klær og regnklær i barnehagen . Men har blitt bedre på det da, heldigvis . Men å huske å ta de ut av bilen, spyle og henge på tørk /vaske om det må glemmer han hele tiden. Jeg har ofte kommet hjem fra kveldsvakt kl 23 til skitne våte regndresser i bilen hans eller i gangen . Han har jo da vært alene med 2 under 3 år en hel ettermiddag og kveld, så forsår han er sliten. Men klær bruker tid å tørke! Heldigvis har jeg funnet ut at skotørkerr (med varmluft) fungerer kjempefint til å tørke klær hyppig. Så får da alt tørt nok og rent nok til dagen etter men når den dagen kommer der jeg er borte flere dager i strekk og han er alene, ja da lurer jeg på hva som skjer 😱 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #20 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg har irritert meg litt over det, og så begynt å tenke og innser at jeg gjør det, men når mannen ordner med alt av lån(inkludert følger med og sørger for bankbytte), forsikringer, sørger for at alle (felles) regninger blir betalt, undersøker og følger opp bilkjøp og bilhold, inkludert finansiering, følger opp strømavtale og evt bytte av leverandør, alt forefallende arbeid ved huset, inne og ute(beise, skaffe varmepumpe osv), alt som har med tv og internett, så er det kanskje ikke då rart at utstyr til barna står på meg. Det jeg nevner over er ikke ting som gjøres daglig, men det trengs å følges opp, og både det jeg og han tar ansvar for er ting som er greit at en person har ansvar for. Ser at vi har falt inn i klassiske kjønnsroller, men sånn er det. Ukeshandel er det forsåvidt han som stort sett planlegger og gjør, matlaging, legging, hus- og klesvask , henting og levering, syke-barn-dager deler vi ganske likt. Anonymkode: fad2f...41b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå