AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Vurderer det sterkt for å slippe reisevei til sykehus som ligger 2t unna med bil eller 15min med ambulansefly. Har vært på omvisning på fødestua og den virker helt fantastisk. Alt er helt nytt av utstyr: lystgass, badekar, "fødeseng" etc. Veldig rolig fødestue hvor det blir født 5-15 barn gjennom måneden. En får sin egen "private" jordmor gjennom fødsel. Noen andre som har født på jordmorstyrt fødestue? Del gjerne erfaring 😊 Anonymkode: 22a4c...17b
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 Det høres ut som et fantastisk sted å føde på og det er helt sikkert kjempeflott hvis alt går helt etter planen. Men, etter to fødsler som var ventet å skje naturlig, men hvor mye gikk galt, så er jeg lykkelig for at jeg befant meg på sykehus hvor det var leger på jobb som fikk ut barna mine før de ble skadet. Anonymkode: 7ee7c...c54 14
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det høres ut som et fantastisk sted å føde på og det er helt sikkert kjempeflott hvis alt går helt etter planen. Men, etter to fødsler som var ventet å skje naturlig, men hvor mye gikk galt, så er jeg lykkelig for at jeg befant meg på sykehus hvor det var leger på jobb som fikk ut barna mine før de ble skadet. Anonymkode: 7ee7c...c54 Takk for svar, skjønner din frykt og har samme tanker selv. Men var egentlig ute etter folk som har født/forsøkt føde på jordmorstyrt fødestue. Da det er diverse kriterierer som må være oppfylt og jordmødrene ser "farene" før det blir behov for akuttkeisersnitt. Anonymkode: 22a4c...17b
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Forsøkte å føde på jordmorstyrt fødestue, men på sykehus som også har fødeavdeling. Alt lå til rette for en grei fødsel. Barnet var normalt stort (litt under snitt), fødsel startet spontant og til termin, og jeg var i god form uten sykdommer eller noen som helst komplikasjoner i svangerskapet. Hodet var festet før fødselen startet. Men, lillemann la seg som stjernekikker og fødselen stoppet helt opp og pulsen på lille sank dramatisk. Da var nok alle glade for at det bare var å geleide meg over gangen og tilkalle erfarne fødselsleger som kunne hjelpe til med vakum. Anonymkode: 66257...0e6 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 Har født på jordmorstyrt fødestue (Alta) og kan bare anbefale det. Ro rundt fødsel og den første tiden. Har også født på lokalsykehus og universitetssykehus. Anonymkode: 58ffa...508 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 Har født to barn på fødestua i Alta. Helt fantastisk. Følte meg så trygg hele veien. Anbefales, dersom du godkjennes Anonymkode: b3ca9...f3b 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg fødte på sykehus, men på jordmorstyrt avdeling. Fikk en alvorlig rift, og ble da operert av leger rett etterpå. Det er jo tross alt ganske sjeldent, og det var ikke sånn at jeg måtte hasteopereres. I ditt tilfelle ville det sikkert gått fint å bli sendt med ambulanse etter fødsel, hvis noe sånn skulle skje. Men selve fødselen var kjempefin, og jeg likte at det ikke var så medisinsk preg, og at jordmødrene styrte. Ville nok født der igjen, hvis jeg kunne føde vaginalt igjen. Anonymkode: b7c14...b45 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar, skjønner din frykt og har samme tanker selv. Men var egentlig ute etter folk som har født/forsøkt føde på jordmorstyrt fødestue. Da det er diverse kriterierer som må være oppfylt og jordmødrene ser "farene" før det blir behov for akuttkeisersnitt. Anonymkode: 22a4c...17b Det er faktisk mye bedre statistikk mtp. inngrep på jordmorstyrte fødestuer! Jeg har letet etter det for å vise deg, men finner det ikke akkurat nå. Mindre behov for epidural, mindre risiko for klipping osv. Hadde jeg hatt valget hadde jeg absolutt valgt det! Anonymkode: 8b8fb...0d6 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 Skal føde på Jordmorstyrt fødestue (Lofoten) hvert øyeblikk nå, men vårt sykehus har akuttberedskap i tilfelle krise så jeg er fullstendig trygg. De har ikke epidural og kan ikke gi drypp ved behov (de kan, men de kan ikke, ikke sant), men det fikk jeg med første på nabosykehuset og det bare tullet med hele forløpet. Det som også er fint her er at det er treff på mandager hvor man får møtt jordmødrene og pratet om alskens ting man måtte lure på, blir godt kjent med de og avdelingen og det hele føles veldig "hjemme". Vi hadde barseldagene våre her, kjørte hjem dagen etter fødsel og var i 2 dager, for sykehuset vi fødte på var veldig "sykehus" og lite personlig, veldig stort og litt skummelt nesten. Fikk ikke lov til å bruke badekaret som smertelindring en gang fordi jeg hadde hatt vannavgang alt 🤷🏼♀️ Denne gangen satser jeg på vannfødsel på lokalsykehuset! Anonymkode: 48dda...b55 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #10 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Takk for svar, skjønner din frykt og har samme tanker selv. Men var egentlig ute etter folk som har født/forsøkt føde på jordmorstyrt fødestue. Da det er diverse kriterierer som må være oppfylt og jordmødrene ser "farene" før det blir behov for akuttkeisersnitt. Anonymkode: 22a4c...17b Hehe, dette var naivt. Selv om man selekterer hvem som kan føde et sted uten skikkelig beredskap med gynekologer/anestesi/operasjon, så kan aldri jordmødre se alle "farene" du snakker om som kan bety akutt keisersnitt. Jeg har en venninne med helt normalt svangerskap og uten risikofaktorer som fikk total morkakeløsning under fødsel, barnet hadde dødd om ikke det var for at de fikk keisersnitt og ungen var uten på 3 min fra først symptom. Blør du massivt etter fødsel er det heller ingen operasjonskapasitet til å redde deg på en jordmorstyrt fødestue i gokk, du har mindre smertelindring tilgjengelig og lite støtte dersom barnet for problemer med f.eks pusten ifm fødsel. Men det er sikkert fint med vann og lys og rolig musikk og god mat, er jo tross alt det som virker å være viktigst for KG-gjengen. Les gjerne denne, flaks at det gikk bra. https://www.tv2.no/lab2/valg2021-helse-i-nord/ AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er faktisk mye bedre statistikk mtp. inngrep på jordmorstyrte fødestuer! Jeg har letet etter det for å vise deg, men finner det ikke akkurat nå. Mindre behov for epidural, mindre risiko for klipping osv. Hadde jeg hatt valget hadde jeg absolutt valgt det! Anonymkode: 8b8fb...0d6 Klart det er mindre behov for epidural, man kan ikke få epidural når det ikke er anestesilege tilgjengelig. Jordmødre legger ikke inn epidural, kun anestesileger gjør det. Anonymkode: a9994...cfd 7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #11 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hehe, dette var naivt. Selv om man selekterer hvem som kan føde et sted uten skikkelig beredskap med gynekologer/anestesi/operasjon, så kan aldri jordmødre se alle "farene" du snakker om som kan bety akutt keisersnitt. Jeg har en venninne med helt normalt svangerskap og uten risikofaktorer som fikk total morkakeløsning under fødsel, barnet hadde dødd om ikke det var for at de fikk keisersnitt og ungen var uten på 3 min fra først symptom. Blør du massivt etter fødsel er det heller ingen operasjonskapasitet til å redde deg på en jordmorstyrt fødestue i gokk, du har mindre smertelindring tilgjengelig og lite støtte dersom barnet for problemer med f.eks pusten ifm fødsel. Men det er sikkert fint med vann og lys og rolig musikk og god mat, er jo tross alt det som virker å være viktigst for KG-gjengen. Les gjerne denne, flaks at det gikk bra. https://www.tv2.no/lab2/valg2021-helse-i-nord/ Klart det er mindre behov for epidural, man kan ikke få epidural når det ikke er anestesilege tilgjengelig. Jordmødre legger ikke inn epidural, kun anestesileger gjør det. Anonymkode: a9994...cfd Du er klar over at veldig mange Jordmorstyrte fødestuer er på sykehus, med akuttberedskap for nettopp situasjoner som du skisserer? Her var det ei som fikk morkakeløsning etter et fall av en stol som høygravid, midt i en snøstorm av verste sort vi hadde sett på mange herrens år, takk gud for at vi har akuttberedskap for det hadde ikke vært sjans å få lettet noe ambulansefly. Det hjelper ikke å føde på sykehus med fødeavdeling, om uhellet er ute før fødselen starter 🤦🏼♀️ Anonymkode: 48dda...b55 1
Jessica Jones Skrevet 2. oktober 2021 #12 Skrevet 2. oktober 2021 Født to ganger på jordmorstyrt fødestue og fikk fin opplevelse. Hadde valgt det samme igjen om jeg skal ha en til 😊
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #13 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skal føde på Jordmorstyrt fødestue (Lofoten) hvert øyeblikk nå, men vårt sykehus har akuttberedskap i tilfelle krise så jeg er fullstendig trygg. De har ikke epidural og kan ikke gi drypp ved behov (de kan, men de kan ikke, ikke sant), men det fikk jeg med første på nabosykehuset og det bare tullet med hele forløpet. Det som også er fint her er at det er treff på mandager hvor man får møtt jordmødrene og pratet om alskens ting man måtte lure på, blir godt kjent med de og avdelingen og det hele føles veldig "hjemme". Vi hadde barseldagene våre her, kjørte hjem dagen etter fødsel og var i 2 dager, for sykehuset vi fødte på var veldig "sykehus" og lite personlig, veldig stort og litt skummelt nesten. Fikk ikke lov til å bruke badekaret som smertelindring en gang fordi jeg hadde hatt vannavgang alt 🤷🏼♀️ Denne gangen satser jeg på vannfødsel på lokalsykehuset! Anonymkode: 48dda...b55 Man skal ikke i badekar etter vannavgang pga stor infeksjonsfare, så akkurat det er ikke så rart. Anonymkode: cfc52...727 1
Puny Skrevet 2. oktober 2021 #14 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er faktisk mye bedre statistikk mtp. inngrep på jordmorstyrte fødestuer! Jeg har letet etter det for å vise deg, men finner det ikke akkurat nå. Mindre behov for epidural, mindre risiko for klipping osv. Hadde jeg hatt valget hadde jeg absolutt valgt det! Anonymkode: 8b8fb...0d6 Men kan man i det hele tatt få epidural på en fødestue da? Må ikke en anestesilege sette den? 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #15 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehe, dette var naivt. Selv om man selekterer hvem som kan føde et sted uten skikkelig beredskap med gynekologer/anestesi/operasjon, så kan aldri jordmødre se alle "farene" du snakker om som kan bety akutt keisersnitt. Jeg har en venninne med helt normalt svangerskap og uten risikofaktorer som fikk total morkakeløsning under fødsel, barnet hadde dødd om ikke det var for at de fikk keisersnitt og ungen var uten på 3 min fra først symptom. Blør du massivt etter fødsel er det heller ingen operasjonskapasitet til å redde deg på en jordmorstyrt fødestue i gokk, du har mindre smertelindring tilgjengelig og lite støtte dersom barnet for problemer med f.eks pusten ifm fødsel. Men det er sikkert fint med vann og lys og rolig musikk og god mat, er jo tross alt det som virker å være viktigst for KG-gjengen. Les gjerne denne, flaks at det gikk bra. https://www.tv2.no/lab2/valg2021-helse-i-nord/ Klart det er mindre behov for epidural, man kan ikke få epidural når det ikke er anestesilege tilgjengelig. Jordmødre legger ikke inn epidural, kun anestesileger gjør det. Anonymkode: a9994...cfd Rart at ingen i Norge, Danmark eller Sverige har dødd av hjemmefødsel da? Utfra dine risikoberegninger? Ang mindre behov for omgrep er det andre ting som er avgjørende for dette. Bruk av epidural øker faktisk sannsynlighet for inngrep som vakum osv. Det samme gjør stress. Hjemmefødsel ble nylig gjort en stor studie på, og det forekom mye mindre både alvorlige og ikke alvorlige rifter faktisk. Anonymkode: d2fbc...a07 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #16 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hehe, dette var naivt. Selv om man selekterer hvem som kan føde et sted uten skikkelig beredskap med gynekologer/anestesi/operasjon, så kan aldri jordmødre se alle "farene" du snakker om som kan bety akutt keisersnitt. Jeg har en venninne med helt normalt svangerskap og uten risikofaktorer som fikk total morkakeløsning under fødsel, barnet hadde dødd om ikke det var for at de fikk keisersnitt og ungen var uten på 3 min fra først symptom. Blør du massivt etter fødsel er det heller ingen operasjonskapasitet til å redde deg på en jordmorstyrt fødestue i gokk, du har mindre smertelindring tilgjengelig og lite støtte dersom barnet for problemer med f.eks pusten ifm fødsel. Men det er sikkert fint med vann og lys og rolig musikk og god mat, er jo tross alt det som virker å være viktigst for KG-gjengen. For KG-gjengen virker det være krisemaksimering som heller er greia. At det skal stå en lege utenfor døren i TILFELLE noe skjer. visste du at vann, lys, rolig musikk og god mat er noe av det som bidrar til færre inngrep under fødselen og hjelper fødselen gå sin naturlige gang? Det er mindre risiko for at fødselen stopper opp enn ved sykehusmiljø feks, mye mindre klipping ved jordmorstyrte fødestuer - og det sier sitt. Det virker ikke som at du forstår at oxytocin er det eneste en trenger under fødsel, og da er det faktisk vann, lys, rolig musikk som er det som er mest oxytocin-fremkallende. Uvitende og nedlatende innlegg. Anonymkode: 8b8fb...0d6 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #17 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Man skal ikke i badekar etter vannavgang pga stor infeksjonsfare, så akkurat det er ikke så rart. Anonymkode: cfc52...727 Dette stemmer ikke, faktisk. Det er ikke infeksjonsfare, fordi vannet går faktisk under vannflasker også - hvordan resonnerer du rundt det? Man kan absolutt gå i badekar om man vil det, men det er sykehuset som ønsker å overvåke ungen med så mange ledninger som gjør at man ikke får det til rett og slett. Puny skrev (37 minutter siden): Men kan man i det hele tatt få epidural på en fødestue da? Må ikke en anestesilege sette den? Nei, jeg sa feil. 🙈 Beklager. Men det er færre komplikasjoner for mor og baby enn på sykehus. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Rart at ingen i Norge, Danmark eller Sverige har dødd av hjemmefødsel da? Utfra dine risikoberegninger? Ang mindre behov for omgrep er det andre ting som er avgjørende for dette. Bruk av epidural øker faktisk sannsynlighet for inngrep som vakum osv. Det samme gjør stress. Hjemmefødsel ble nylig gjort en stor studie på, og det forekom mye mindre både alvorlige og ikke alvorlige rifter faktisk. Anonymkode: d2fbc...a07 Signerer denne! Det er i noen studier vist at det er tryggere å føde hjemme. Igjen; oxytocinet flyter - og det er (i utgangspunktet) det eneste man trenger for en god fødsel. Anonymkode: 8b8fb...0d6 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #18 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette stemmer ikke, faktisk. Det er ikke infeksjonsfare, fordi vannet går faktisk under vannflasker også - hvordan resonnerer du rundt det? Man kan absolutt gå i badekar om man vil det, men det er sykehuset som ønsker å overvåke ungen med så mange ledninger som gjør at man ikke får det til rett og slett. Nei, jeg sa feil. 🙈 Beklager. Men det er færre komplikasjoner for mor og baby enn på sykehus. Signerer denne! Det er i noen studier vist at det er tryggere å føde hjemme. Igjen; oxytocinet flyter - og det er (i utgangspunktet) det eneste man trenger for en god fødsel. Anonymkode: 8b8fb...0d6 Hvorfor snakker du om vannflasker? Det er økt infeksjonsfare etter vannavgang, akkurat det er ganske udiskutabelt, og derfor frarådes ofte karbad. Flere sykehus unngår vaginale undersøkelser etter vannavgang av samme grunn. Jeg fikk selv infeksjon (og barnet) under første fødsel. Det er heller ingen automatikk i at barnet må overvåkes fordi vannet har gått. Anonymkode: cfc52...727 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #19 Skrevet 2. oktober 2021 Her får du nok noen pessimistiske svar. Det er blitt slik i dette landet at ikke alle har tilgang til leger under fødsel lenger. I verdens rikeste land er det en skam. Men du er heldig som faktisk har en fødestue tilgjengelig! Så lenge du har hatt en komplikasjonsfritt svangerskap og alt ser bra ut sier jeg bare kjør på. Det hadde jeg gjort. Jeg hadde ikke rukket fram til sykehuset to timer unna pga styrtfødsel. Ja ting kan skje, men da er det vel bedre at komplikasjonen oppstår på en fødestue hvor de kjapt kan skaffe helikopter enn at det skjer i en busslomme fordi dere måtte kjøre så langt. Anonymkode: c9cdc...563 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #20 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rart at ingen i Norge, Danmark eller Sverige har dødd av hjemmefødsel da? Utfra dine risikoberegninger? Ang mindre behov for omgrep er det andre ting som er avgjørende for dette. Bruk av epidural øker faktisk sannsynlighet for inngrep som vakum osv. Det samme gjør stress. Hjemmefødsel ble nylig gjort en stor studie på, og det forekom mye mindre både alvorlige og ikke alvorlige rifter faktisk. Anonymkode: d2fbc...a07 Hvis du sjekker på Helsetilsynets nettside, så ser du at det de siste årene har vært flere saker der det under hjemmefødsler har holdt på å gå helt galt. Anonymkode: 68bc4...fda 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå