AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Hallo Skal på 6 mnd kontroll neste uke så skal ta det opp da. Gutten vår er egentlig 7 mnd neste uke, men pga sykdom og diverse har vi måttet utsette. Han kan ikke snu seg! Han ligger bare der! Han har altså ingen interesse av å bli snudd heller og gjør seg skikkelig tung og ser rart på meg. Han misliker også sterkt å ligge på magen. (noen ganger går det fint) Jeg frister med leker, ligger der ved siden av ham og prater og gjør alt for at det skal være interessant, men nei. Han skal ligge på ryggen. Han er jo fysisk aktiv og hiver seg rundt etter alt mulig når han sitter på fanget. Han er også flink på finmotorikk. Altså, han er normal ellers, jeg bare begynner å bli litt betenksom med akkurat det å snu seg. Er det noen som har erfaring med dette? Kan det gå seg til sånn plutselig? Påvirker dette når han evt begynner å gå? Anonymkode: b81ec...0f3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 Gutter er ofte litt treigere enn jenter når det kommer til utvikling. (snakke, gå osv) Kan gutten din støtte seg på albuene når han ligger på magen? Gikk til fysioterapaut med min, og fikk beskjed om å vise babyen hvordan man støtter seg opp. Jeg hjalp baby med armen i rett posisjon slik at det ikke ble så slitsomt å ligge på magen. Hjalp også rulle en klut og ha under brystet på baby. Når babyen oppdager at det er mer frihet i å ligge på magen så pleier det å gå raskt. Min tok igjen sine jevnaldere ganske raskt når hn endelig aksepterte å ligge på magen. Anonymkode: d9d33...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Gutter er ofte litt treigere enn jenter når det kommer til utvikling. (snakke, gå osv) Har du forskning på at dette gjelder babyer også? Anonymkode: 68850...375 2
Marai Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Du kan jo hjelpe han litt det å snu seg , det gjorde jeg med min . Også kan det hende han ikke er sterk nok i ryggen . De skal jo fote ligger på magen for å trene . Gutte babier er tregere enn jentene. Også kommer jo ann på baby'er
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gutter er ofte litt treigere enn jenter når det kommer til utvikling. (snakke, gå osv) Kan gutten din støtte seg på albuene når han ligger på magen? Gikk til fysioterapaut med min, og fikk beskjed om å vise babyen hvordan man støtter seg opp. Jeg hjalp baby med armen i rett posisjon slik at det ikke ble så slitsomt å ligge på magen. Hjalp også rulle en klut og ha under brystet på baby. Når babyen oppdager at det er mer frihet i å ligge på magen så pleier det å gå raskt. Min tok igjen sine jevnaldere ganske raskt når hn endelig aksepterte å ligge på magen. Anonymkode: d9d33...b8c Tusen takk for svar 😊 ja han kan støtte seg på albuene, men ikke på glatt underlag, så vet ikke hvor mye det teller😊 Anonymkode: b81ec...0f3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 Babyen min snudde seg bare en veg(på en arm), og fysioterapeuten vi går til mente baby hadde låsninger, så ble henvist til kiropraktor, og kvelden etter vi var der snudde baby seg alle veger. Så det er verdt et forsøk. Jeg hadde ikke tenkt på låsninger siden vi har gått til fysio siden baby var 3mnd pga andre ting, så ble overrasker over hvor mye låsninger baby hadde, og hvor mye det hadde å si. Anonymkode: 50985...165
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gutter er ofte litt treigere enn jenter når det kommer til utvikling. (snakke, gå osv) Kan gutten din støtte seg på albuene når han ligger på magen? Gikk til fysioterapaut med min, og fikk beskjed om å vise babyen hvordan man støtter seg opp. Jeg hjalp baby med armen i rett posisjon slik at det ikke ble så slitsomt å ligge på magen. Hjalp også rulle en klut og ha under brystet på baby. Når babyen oppdager at det er mer frihet i å ligge på magen så pleier det å gå raskt. Min tok igjen sine jevnaldere ganske raskt når hn endelig aksepterte å ligge på magen. Anonymkode: d9d33...b8c Dette vil jeg gjerne se dokumentasjon på, det er stikk i strid med egen erfaring - i alle fall hva gjelder det motoriske. Anonymkode: a324f...278 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Babyen min snudde seg bare en veg(på en arm), og fysioterapeuten vi går til mente baby hadde låsninger, så ble henvist til kiropraktor, og kvelden etter vi var der snudde baby seg alle veger. Så det er verdt et forsøk. Jeg hadde ikke tenkt på låsninger siden vi har gått til fysio siden baby var 3mnd pga andre ting, så ble overrasker over hvor mye låsninger baby hadde, og hvor mye det hadde å si. Anonymkode: 50985...165 Så det er fysioterapeut som kan henvise til kiropraktor? Kanskje det er positivt om hs mener vi burde dra til fysioterapi da 😊 Får vente å se hva de sier. Kan man evt oppsøke kiropraktor selv? Mener å ha lest at dette med låsninger bare er bs, men jeg vet ikke. Anonymkode: b81ec...0f3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så det er fysioterapeut som kan henvise til kiropraktor? Kanskje det er positivt om hs mener vi burde dra til fysioterapi da 😊 Får vente å se hva de sier. Kan man evt oppsøke kiropraktor selv? Mener å ha lest at dette med låsninger bare er bs, men jeg vet ikke. Anonymkode: b81ec...0f3 Nei da, du kan ringe å bestille time selv. Var bare hun som henviste oss fordi vi allerede var der, så kunne hun fortelle hva som var med vår baby og hva hun har observert. Om det er bullshit eller ikke, blåser jeg i. Min baby kunne se til venstre, snu seg på venstre arm og snu seg rundt sin egen akse rett etter vi hadde vært der. Og som sagt, vi gikk allerede til fysioterapi, hadde masse forskjellige styrkeøvelser uten at det hjalp. Eneste som hjalp var denne kiropraktordama. En behandling, så kunne min alt den skulle. Det er bare å oppsøke både kiropraktor og fysioterapeut på egenhånd. Hver dog helt sikker på at behandler har videreutdanning om babyer/barn. Anonymkode: 50985...165
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 Meg over... De kaller det forresten ikke låsninger lærte jeg av kiropraktoren, men muskelspenninger. Anonymkode: 50985...165
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hallo Skal på 6 mnd kontroll neste uke så skal ta det opp da. Gutten vår er egentlig 7 mnd neste uke, men pga sykdom og diverse har vi måttet utsette. Han kan ikke snu seg! Han ligger bare der! Han har altså ingen interesse av å bli snudd heller og gjør seg skikkelig tung og ser rart på meg. Han misliker også sterkt å ligge på magen. (noen ganger går det fint) Jeg frister med leker, ligger der ved siden av ham og prater og gjør alt for at det skal være interessant, men nei. Han skal ligge på ryggen. Han er jo fysisk aktiv og hiver seg rundt etter alt mulig når han sitter på fanget. Han er også flink på finmotorikk. Altså, han er normal ellers, jeg bare begynner å bli litt betenksom med akkurat det å snu seg. Er det noen som har erfaring med dette? Kan det gå seg til sånn plutselig? Påvirker dette når han evt begynner å gå? Anonymkode: b81ec...0f3 Har han aldri rullet fra rygg til mage? Noen er jo bare trege. Min rullet tidlig, men var overhode ikke interessert i å ligge på magen og rullet rett over på rygg. Fikk oppfølging fra fysioterapeut fra 8 måneders alder og fikk tips til øvelser. Ligger etter grovmotorisk, men har adekvat fremgang. Anonymkode: 451d1...98a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei da, du kan ringe å bestille time selv. Var bare hun som henviste oss fordi vi allerede var der, så kunne hun fortelle hva som var med vår baby og hva hun har observert. Om det er bullshit eller ikke, blåser jeg i. Min baby kunne se til venstre, snu seg på venstre arm og snu seg rundt sin egen akse rett etter vi hadde vært der. Og som sagt, vi gikk allerede til fysioterapi, hadde masse forskjellige styrkeøvelser uten at det hjalp. Eneste som hjalp var denne kiropraktordama. En behandling, så kunne min alt den skulle. Det er bare å oppsøke både kiropraktor og fysioterapeut på egenhånd. Hver dog helt sikker på at behandler har videreutdanning om babyer/barn. Anonymkode: 50985...165 Det er jo kjempebra at det fungerte for dere 😊 kanskje jeg skal se etter en god en om helsestasjonen anbefaler det. Takk for tipset 😊 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har han aldri rullet fra rygg til mage? Noen er jo bare trege. Min rullet tidlig, men var overhode ikke interessert i å ligge på magen og rullet rett over på rygg. Fikk oppfølging fra fysioterapeut fra 8 måneders alder og fikk tips til øvelser. Ligger etter grovmotorisk, men har adekvat fremgang. Anonymkode: 451d1...98a Nope, ikke uten hjelp. Håper bare at det ikke er noe galt.. Anonymkode: b81ec...0f3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #13 Skrevet 2. oktober 2021 Min rullet også sent, rundt 7 mnd alder (korrigert alder, var 8 mnd faktisk). Plutselig bare gjorde hun det en dag, etter mye trening og lokking fra hun var 5-6 mnd (men hun var komplett uinteressert). Er han forsinket ellers grovmotorisk? Hva med de andre områdene (finmotorikk, sosialt, kommunikasjon etc). Anonymkode: c52d2...98d
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #14 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min rullet også sent, rundt 7 mnd alder (korrigert alder, var 8 mnd faktisk). Plutselig bare gjorde hun det en dag, etter mye trening og lokking fra hun var 5-6 mnd (men hun var komplett uinteressert). Er han forsinket ellers grovmotorisk? Hva med de andre områdene (finmotorikk, sosialt, kommunikasjon etc). Anonymkode: c52d2...98d Han virker ikke forsinket på noe annet. Finmotorikk er han veldig god, han virker veldig interessert og nysgjerrig på omgivelsene, skravler, smiler, veldig god til å kommunisere, masse ansiktsuttrykk. Grovmotorisk, altså han er veldig sterk, og på stellematten og andre myke områder kan han snu seg til siden hvis det er interessant nok. Han kan sitte litt uten støtte. Er det leker i nærheten kaster han seg gjerne i den retningen. Anonymkode: b81ec...0f3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #15 Skrevet 3. oktober 2021 Slapp helt av. Har du hørt om noen i omgangskrets som aldri reiste seg opp på to bein til slutt? Gulpet til de var 30? Må bæres rundt og bysses i søvn lenge etter de har forlatt redet? Ikke spiser fast føde, de må drikke morsmelk/ erstatning til de er langt oppi voksen alder? Jeg setter det på spissen slik, fordi det er så synd mødre bekymrer seg så. Ok en gjør det i 6 måned, den andre i 8 måned, noen går før 1 år , noen lenge etter. Betyr det noe? Tror noen at de har spesielt bra barn fordi de er tidlig ute? Håper ikke dere tror det altså. Det er bare teit. Har ingenting å si. Anonymkode: 34ca0...caa
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #16 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-10-1 den 22.43): Det er jo kjempebra at det fungerte for dere 😊 kanskje jeg skal se etter en god en om helsestasjonen anbefaler det. Takk for tipset 😊 Nope, ikke uten hjelp. Håper bare at det ikke er noe galt.. Anonymkode: b81ec...0f3 Det er ikke noe galt. Helt innafor normalen å ikke rulle på 7 mnd. Like normalt som de som ruller på 4-5 måned. Ikke noe å bekymre seg for, lover deg. Anonymkode: 34ca0...caa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå