Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er venn med en ansatt ved en skole på Facebook, ikke rent sjeldent deler hun bilder fra skolehverdagen på face. Bildene er alltid med ryggen til, men av og til ser en nesten barna i profil. I dag igjen ble det delt fra klasserommet og masse barn som sitter å følger med, jeg kjenner dette provoserer voldsomt. Selvom jeg per nå ikke kan identifisere barna, så er det ikke sikkert de hadde vært helt ukjente for meg om jeg hadde møtt dem, jeg vet hvor gamle de er og hvilken skole de går på. Ser at den ansatte er venn med vedkommende som står som rektor på kommunens sider. 

Jeg syntes om det var mine barn det ikke er greit at hun deler for å få dekket sitt behov for oppmerksomhet i SoMe, for det er til sist det det handler om. Hadde dere sendt en Mail til rektor om dette? Selvom det ikke direkte angår meg? Jeg regner i grunn ikke med at det er sendt ut et skjema med spørsmål om de ansatte får dele bilder på sine SoMe kanaler, og om så kunne jeg aldri tenkt meg at noen gikk med på det. Tenkte i mailen å ikke nevne navn ettersom hen selv er venn med vedkommende og burde kunne trekke den slutningen selv om hun så ønsker at jeg nevner navn.

Anonymkode: 7db8c...9e0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De nye GDPR reglene er ganske så strenge, og med det følger også nye krav til samtykke fra foreldrene. Det er ikke lenger nok at de bare "samtykker" til publisering. Dette skal faktisk spesifiseres hvor og når de samtykker til publisering, f.eks så kan de samtykke til intern bruk, men ikke f.eks til en offentlig Facebook konto. Men om en lærer publiser bilder av barna på sin egen konto så er dette aldri greit - uansett, for foreldrene skal ha full oversikt over hvor bilder av sine barn er, og det krever samtykke fra foreldrene til dette.  Du kan sende en mail, for du bare gjør rektor obs så at du har observert at ansatte ved skoler deler bilder av barn i skoletiden på sine private SoMe, og henviser til GDPR. Blir kommunen/skolen tatt i internkontroll på dette, så blir regningen høy. Bare å vise til datatilsynet sine sider også :)  Nå vurderer jo selv datatilsynet å slette sine sider på Facebook, pga personvernet ikke er ivaretatt - så det sier jo litt. 

Anonymkode: 694bd...a74

• Liker 2
Skrevet

Vil tro at alle kommuner har en rutine for å samle inn samtykker fra foresatte om blant annet bildebruk. Da kan samtykke blant annet gå på om barnet kan være med på bilder som er delt på skolens facebookside, men jeg er helt enig i at det ikke er helt innenfor å dele bilder av andres barn på egen profil. Bra at hun i det minste anonymiserer dem, men likevel ikke greit tenker jeg. Ville nevnt det for henne, og hørt hvordan hun reagerer. Å sende epost til rektor bør liksom være siste utvei etter at man har kommunisert med den det gjelder uten resultat. 

Anonymkode: 4c4ec...44f

• Liker 1
Skrevet

Som forelder som ikke legger ut bilder av barna mine på verken Facebook, instagram, snap... Så hadde jeg blitt ordentlig sur hvis en lærer hadde tatt seg den friheten, selv om det hadde vært med ryggen til. Uting!

Anonymkode: aef2f...cea

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...