Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få luftet noen frustrasjoner og kanskje be om tips.. babyen vår er 6 uker og liker ikke å legge seg på natta. I starten kunne far sitte oppe med ham til han sovna, kanskje i 2-3 tida på natta. Dette ga meg en 4-5 timers søvn og var flott. De siste ukene er jeg den eneste som greier å roe baby. Han vil amme mye ja, men også når han er ferdigamma og bare trenger hjelp til å finne søvnen er jeg den eneste som får det til. Det vil si, han ligger våken i senga og kaver, før han til slutt sovner etter 4-5 timer med synging, amming og evt litt byssing. Men når jeg ber far avlaste meg litt, så begynner babyen å sutre etter noen minutter. Far synger, gir smokk, og evt bysser og går fram og tilbake, så når jeg er på badet eller et annet sted, hører jeg baby sakte men sikkert bygge opp fra litt sutring til mer og mer gråt. Jeg trodde ikke så små babyer foretrakk personer allerede? Dette gjelder også på dagen. Baby sovner godt oppå meg på dagen, eller jeg duller og koser meg med en baby i godt humør. Hvis jeg gir baby til far, enten han sover elller er våken i godt humør, så er det bare noen minutter før sutringa starter. Jeg kan ikke se at far gjør noe "feil" heller. Eneste forskjellen er vel at jeg er en litt mer rolig person, og så føler jeg jo at jeg er litt mer sensitiv og kjenner baby best. Om andre holder baby, er det ofte sutring/gråt etter litt, men da er jeg kjapp å ta baby selv og roe ned. Når far holder baby, prøver han ganske lenge å roe ned baby selv. Av og til går det etter 15-20 min, men som regel er det bare jeg som klarer å roe ham. Poenget er - det er svært lite avlasting å få. I natt har jeg vel sovet 4 timer, da baby sovnet klokka 03, våknet igjen 05 og sovnet 07. På dagen sover baby bare oppå meg, så da tør jeg ikke sovne. 

Er det flere mødre som har det slik, at baby gråter og ikke kan roe seg hos noen andre? Og som atpåtil sover lite om natta? Hvordan takler dere det?

Anonymkode: 6575e...0ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du lukter melk, det gjør ikke far.

Trives baby i vogna? Få far til å gå en tur med baby, så får du det helt stille litt. Det blir bedre.:hjerte:

Anonymkode: 9d95f...891

• Liker 2
Skrevet

Jepp, jeg tror flere enn man tror har samme erfaring.. Far må finne og bli kjent med triksene til babt, din fordel er at du lukter mat.. 

Anonymkode: f45b7...017

• Liker 1
Skrevet

Babyer under ett år kan i aller høyeste grad ha en favorittperson, det er det vanligste. Som regel blir det mor pga amming og at hun har permisjon først. Vi hadde samme problem, og helt ærlig vet jeg egentlig ikke hvordan jeg kom meg gjennom det. Man må bare ta absolutt alle smutthull man kan til å få hvile eller søvn. Drit i folk som maser om besøk, drit i husarbeid og drit i å lage middag (altså, kjøp ferdigretter eller bestill mat). 

Til sist: Det går over! De første månedene kan være et rent he***te pga alt for lite søvn og alt for få pauser, men det blir så mye bedre etterhvert! Jeg har en ettåring, og nå er livet virkelig fantastisk! Og det kan jeg love deg at det ikke var de første månedene. 

Anonymkode: 3e80a...e1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg trodde ikke så små babyer foretrakk personer allerede?

Eh jo. Du har puppen. Så små babyer foretrekker aller helst bare mor - satt på spissen.

Anonymkode: a68bc...4c5

• Liker 2
Skrevet

Ta på deg en av mannens t-skjorter og bruk den en dag, så kan han bruke den etterpå når han skal passe baby. Det hjalp litt her.

Anonymkode: 7f1f3...971

• Liker 4
Skrevet

Mor er vel favoritten i starten. Ligget i magen og hørt hjerterytmen, kjenner lukten av mor og så videre. 

Anonymkode: 7d2c4...ae9

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ta på deg en av mannens t-skjorter og bruk den en dag, så kan han bruke den etterpå når han skal passe baby. Det hjalp litt her.

Anonymkode: 7f1f3...971

Det kunne jeg prøvd!

Takk for svar folkens, høres ut som om dette er ganske normalt. I starten klarte vi begge ganske godt å roe henne. Kanskje fordi mannen ikke var starta på jobb. Godt råd at han kan gå tur, kanskje det må bli fast en helgemorgen så jeg får sove litt. 

Anonymkode: 6575e...0ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et tips! Her i huset bruker vi gulpekluten flittig til å roe ned. Den lukter jo melk. Bytter den jo selvfølgelig når den lukter for surt/er for skitten, men den kan fint brukes en stund. Når pappaen holder baby, får han alltid med gulpekluten og smokken. Bruker også gulpekluten for å roe baby på biltur eller trilletur. Jeg har en baby som er veldig glad i å ligge tett på meg, så det er deilig at han også godtar å ligge hos pappaen med gulpekluten i nærheten av ansiktet. 

Du kan eventuelt ha en "koseklut" liggende i bhen noen timer en dag, som du bruker på samme måte når den lukter nok av deg :)

Ellers så er jeg en stor tilhenger av samsoving. Nå vet jeg ikke om du allerede gjør det, men min erfaring er at baby sover lenger og bedre i nærheten av meg i senga. Ammer som regel i søvn, også trekker jeg meg litt unna når han sovner. Blir jo litt tid på natten til amming, bleieskift og trøsting, men gjør alt rett i senga. Da blir det mye mindre stress for min del, og ikke minst får jeg mer søvn. Er ikke en vidunderkur, for alle barn er jo forskjellige, men det fungerer hvertfall for meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...