Gå til innhold

Vennegrupper,mammakveld, foreldrefest etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første barn i skolen og igår kom denne:

Hei foreldre i 1 × ! Da har jeg og × satt en sosial årsplan for kommende året. Noe tar vi ansvar for planleggingen av men vi har valgt å fordele ansvaret for noen av aktivitetene på de forskjellige vennegruppene. Håper dette blir tatt imot greit. Det er opp til hver gruppe hvor avansert man vil lage det men husk at det skal være lavterskel for å bli med på arrangementene.

- 11. oktober: Skogstur for hele familien. 💛GUL gruppe får ansvar for gjennomføring. - 31. oktober: Halloween feiring for barna. Om noen har hage eller hus de vil stille til disposisjon så gi beskjed. Om ikke tenker vi at vi møtes ute på en lekeplass for litt lek før vi går knask eller knep. Her trenger vi også frivillige voksne til å bli med å gå. -

20. november: foreldrefest. Vi har sendt forespørsel om å leie grendehuset på  X. - Desember: juleavslutning. ❤️RØD gruppe får ansvar for gjennomføring. -

21. januar: mammakveld. Vi bestiller bord på X.

- 18. februar: pappakveld. Pappaene tar ansvar for planlegging.

- 03. April: påskeaktivitet. 💙BLÅ gruppe får ansvar for gjennomføring. -

Juni (uke 24): Sommeravslutning. 💚GRØNN gruppe får ansvar for gjennomføring. Det vil komme mer info rundt arrangementene når det nærmer seg og her er det altså vennegruppene som må gå sammen og planlegge og gi ut info for det de har fått ansvar for.

Vi har også opprettet en konto som vi tenker å bruke til eksempelvis gave/oppmerksomhet til lærer ved jul/sommeravslutning eller andre ting man kjøper inn til felles. Vi lurte derfor på om alle kan vipse kr 150 og merke med barnets navn til konto nr: x.

Vi tenker vi kommer langt med dette på året og så slipper vi å be alle vipse for hvert utlegg vi får. Denne kontoen blir selvfølgelig gjort opp i slutten av skoleåret og evt sum overført til neste års klassekontakter. Håper dette ser greit ut og at dere setter av datoer! Vi gleder oss til å bli bedre kjent med dere alle. - X og X

I tilegg kommer månedlig vennegruppe som du skal ha med hjem,bursdager, fritidsaktiviteter etc. Er dette vanlig? Og er det "lavterskel"?

Anonymkode: 30f03...301

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Er dette vanlig når man har barn i skolen? Min sønn har nettopp gått ut av 10. Klasse her i Bergen og de ti årene Han har gått på skole har jeg aldri fått med meg at det har vært pappa kveld, mamma kveld, sosiale familieaktiviteter eller andre ting utenom skolen

Anonymkode: ed3f4...d67

• Liker 12
Skrevet (endret)

Herregud, jeg har vært gjennom mye av det samme men dog på et litt lavere nivå. 

Her har du et eksempel på 2-3 overivrige mammaer som tar helt av. 

Du kommer nok til å se at det er forholdsvis godt oppmøte på første ting (nesten bare fordi folk ikke vil bli stemplet som 'dårlige' foreldre) og så går det gradvis nedover. 

Men du må nok slite med disse som stadig skal herje rundt med alt dette. Er egentlig bare å overse det. (Men jeg vet det kan være vanskelig) 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 16
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Herregud, jeg har vært gjennom mye av det samme men dog på et litt lavere nivå. 

Her har du et eksempel på 2-3 overivrige mammaer som tar helt av. 

Du kommer nok til å se at det er forholdsvis godt oppmøte på første ting (nesten bare fordi folk ikke vil bli stemplet som 'dårlige' foreldre og så går det gradvis nedover. 

Men du må nok slite med disse som stadig skal herje rundt med alt dette. Er egentlig bare å overse det. (Men jeg vet det kan være vanskelig) 

Takk, men det blir jo vanskelig å droppe noe og prioritere noe når de har satt de ulike gruppene som arrangører. Skal jeg arrangere noe vi ikke deltar på?

Mammakveld på byens dyreste restaurant, er det lavterskel?

Jeg blir svett😅

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei foreldre i 1 × ! Da har jeg og × satt en sosial årsplan for kommende året. Noe tar vi ansvar for planleggingen av men vi har valgt å fordele ansvaret for noen av aktivitetene på de forskjellige vennegruppene. Håper dette blir tatt imot greit. Det er opp til hver gruppe hvor avansert man vil lage det men husk at det skal være lavterskel for å bli med på arrangementene.

- 11. oktober: Skogstur for hele familien. 💛GUL gruppe får ansvar for gjennomføring. - 31. oktober: Halloween feiring for barna. Om noen har hage eller hus de vil stille til disposisjon så gi beskjed. Om ikke tenker vi at vi møtes ute på en lekeplass for litt lek før vi går knask eller knep. Her trenger vi også frivillige voksne til å bli med å gå. -

20. november: foreldrefest. Vi har sendt forespørsel om å leie grendehuset på  X. - Desember: juleavslutning. ❤️RØD gruppe får ansvar for gjennomføring. -

Juni (uke 24): Sommeravslutning. 💚GRØNN gruppe får ansvar for gjennomføring. Det vil komme mer info rundt arrangementene når det nærmer seg og her er det altså vennegruppene som må gå sammen og planlegge og gi ut info for det de har fått ansvar for.

Vi har også opprettet en konto som vi tenker å bruke til eksempelvis gave/oppmerksomhet til lærer ved jul/sommeravslutning eller andre ting man kjøper inn til felles. Vi lurte derfor på om alle kan vipse kr 150 og merke med barnets navn til konto nr: x.

Vi tenker vi kommer langt med dette på året og så slipper vi å be alle vipse for hvert utlegg vi får. Denne kontoen blir selvfølgelig gjort opp i slutten av skoleåret og evt sum overført til neste års klassekontakter. Håper dette ser greit ut og at dere setter av datoer! Vi gleder oss til å bli bedre kjent med dere alle. - X og X

I tilegg kommer månedlig vennegruppe som du skal ha med hjem,bursdager, fritidsaktiviteter etc. Er dette vanlig? Og er det "lavterskel"?

😵🤯🤢🥵🥶 heldigvis aldri opplevd slikt opplegg. Gikk igjennom alle dei ulike følelsene når jeg leste innleget ditt.

Tror dei 2 klassekontaktene må gå på noe (hvem i allverden tror dem at dem er som kan "pålegge" andre slik styr).

Virker som noen ekte duracelkaniner.

Anonymkode: 85375...df1

• Liker 8
Skrevet

Det aner meg at disse ikke har tre barn i skolealder.

Anonymkode: 63098...9ad

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk, men det blir jo vanskelig å droppe noe og prioritere noe når de har satt de ulike gruppene som arrangører. Skal jeg arrangere noe vi ikke deltar på?

Mammakveld på byens dyreste restaurant, er det lavterskel?

Jeg blir svett😅

Når du er i gul/rød/grønn whatever gruppe så er det bare å la være å ta initiativ, og når du (kanskje) blir spurt så sier du bare at du ikke kan den dagen. 

Nei, selvsagt er det ikke lavterskel å dra på dyr restaurant. Da har du to valg: 1. Du kan si at du heller vil gjøre noe annet (om du ønsker å delta), eller 2. 'Jeg kan ikke den dagen'. 

• Liker 7
Skrevet

Dette er altfor hyppig! En gang i måneden jo. Og det på toppen av andre arrangement man har utenom..😳😳 Jeg er egentlig stor fan av sosiale treff og dugnader men jeg hadde aldri i livet orket å stille opp på alt dette..

Anonymkode: 8a904...2b6

• Liker 15
Skrevet

Hadde mammakvelder, psppakvelder, skogturer, foreldrefester,, vennegrupper++ de første årene på barneskolen. Dess bedre kjent foreldrene er dess bedre er ofte miljøet på et trinn. 

Jeg syntes det var veldig hyggelig fordi vi var ganske nyinnflyttet når eldste begynte på skolen. Synes folk er for egoistiske og tar seg for lite tid til andre, ikke alle foreldre/barn bor midt i boligfelt der alle kjenner alle. Noen trenger litt mer hjelp.

Foreldre trenger å snakke sammen. På alle sønnens fotballlamper prater vi foreldre om alle mulige praktiske tong rindt barna, lsger litt felles retningslinjer og blir kjent. For datteren har jeg ingen sånne møtepunkter når hun går på idrett utenfor nærområde uten klassevenninner, så jeg kjenner nesten kun de foreldre som hadde barn i samme barnehage, for da møttes vi mer (dugnad, henting++++)

Anonymkode: d5556...91f

• Liker 15
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden):

Når du er i gul/rød/grønn whatever gruppe så er det bare å la være å ta initiativ, og når du (kanskje) blir spurt så sier du bare at du ikke kan den dagen. 

Nei, selvsagt er det ikke lavterskel å dra på dyr restaurant. Da har du to valg: 1. Du kan si at du heller vil gjøre noe annet (om du ønsker å delta), eller 2. 'Jeg kan ikke den dagen'. 

Misforstå meg rett, vi har 2 gode inntekter. Null problem for meg å spise på byens dyreste sted. Men av 20 familier så har jo ikke alle lik sosioøkonomisk status.

Det legges opp til haloweenfest for barna. Kjøpe kostyme, eller la barnet være utenfor og ikke delta.

Jeg reagerer på hyppigheten og at de mener det er lavterskel. 

• Liker 21
Skrevet

Det eneste vi hadde var sommer avslutning på en eller annen nærliggende mark/strand. Jule avslutning med underholdning  av ungene der foreldrene ble bedt om å ta med kjeks/ småkaker og noen tok med kaffe/Te

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det aner meg at disse ikke har tre barn i skolealder.

Anonymkode: 63098...9ad

De to som har kokt i hop har 2 og 3 barn hver🙄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De to som har kokt i hop har 2 og 3 barn hver🙄

Herre fred. Jaja. Noen har desverre utviklet et større aktivitetsbehov enn normalen i befolkningen. Sliter ut resten av gjengen med å gi alle andre oppgaven med å gjennomføre det.

Neste år får du få med noen andre som klassekontakt og senke nivået.😂

Anonymkode: 85375...df1

• Liker 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Misforstå meg rett, vi har 2 gode inntekter. Null problem for meg å spise på byens dyreste sted. Men av 20 familier så har jo ikke alle lik sosioøkonomisk status.

Det legges opp til haloweenfest for barna. Kjøpe kostyme, eller la barnet være utenfor og ikke delta.

Jeg reagerer på hyppigheten og at de mener det er lavterskel. 

Er helt enig meg deg. 

Og det er fint at du tenker på andre som virkelig ville slite med å gå på restaurant, pluss alt det andre.  

Men når du selv ikke egentlig er så 'sårbar', kanskje du kan ta et initiativ på vegne av en del andre, og sette litt spørsmålstegn ved dette? 

Mange som føler seg presset, og som gir etter. 

• Liker 14
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Er helt enig meg deg. 

Og det er fint at du tenker på andre som virkelig ville slite med å gå på restaurant, pluss alt det andre.  

Men når du selv ikke egentlig er så 'sårbar', kanskje du kan ta et initiativ på vegne av en del andre, og sette litt spørsmålstegn ved dette? 

Mange som føler seg presset, og som gir etter. 

Takk, ja jeg har lyst til å ta det opp. Men litt usikker på hvordan jeg pakker det inn? Har du tips?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk, ja jeg har lyst til å ta det opp. Men litt usikker på hvordan jeg pakker det inn? Har du tips?

'Jeg synes dette blir litt mye. Vi må også tenke på de mange som kan ha problemer med å betale for alt dette, og få tiden til det.' Og så legger du inn litt tilleggsinformasjon/argumenter. 

'Er det ikke bedre med litt færre arrangementer og at det er litt mer lavterskel/enkelt å delta på/rimelig/skal ikke koste noe særlig?'

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg personlig synes dette høres kjempegøy ut. man skal jo bare være med å arrangere en ting! Trenger jo ikke delta på abbsolutt alt. Du kan droppe noe av de du kke skal være med å arrangere.

• Liker 5
Skrevet
Tuba skrev (5 minutter siden):

Jeg personlig synes dette høres kjempegøy ut. man skal jo bare være med å arrangere en ting! Trenger jo ikke delta på abbsolutt alt. Du kan droppe noe av de du kke skal være med å arrangere.

Du personlig synes dette er kjempegøy. Bra for deg. 

Men dette kommer i tilegg til alle andre ting som skal inn i logistikkplanen. Pluss at det er garantert noen som ikke har råd til å delta,er aleneforeldre etc. 

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du personlig synes dette er kjempegøy. Bra for deg. 

Men dette kommer i tilegg til alle andre ting som skal inn i logistikkplanen. Pluss at det er garantert noen som ikke har råd til å delta,er aleneforeldre etc. 

Enig at aktivitenene i bør koste mye. Men ellers handler det om poritering. Men bør kunne prioritere noen få kvelder i året.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...