AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Vi er asiatiske. Vi døper ikke babyene våre og har ikke kultur for konfirmasjon verken i kulturen vår eller religionen vår. Begge mine barn ble jo påvirket av det som skjedde rundt dem på ungdomsskolen og ønsket at de også skulle konfirmere seg, for da får de også penger. Jeg sa nei. Så ingen behov for det fordi at "alle andre gjorde det". Istedenfor konfirmasjon så tok vi (foreldre) valget om å invitere til 20.årsdagen til eldste mann og planer om det samme for minstemann., som nå er 14 år. Begge er jenter. 20års Festen var ordentlig planlagt med leid lokalet, catering mat, godt med drikke og to kaker. 50-60 gjester, som alle tok med gaver. Så dette ble ordentlig planlagt, og mest riktig. Så jeg lurer på om det er bare vi som kanskje var for strenge? Noen innvandrer familier der ute, som endte med å ha konfirmasjon, selv om det ikke er vanlig i deres kultur. Spør av helt nysgjerrig? Anonymkode: c24da...522 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg vet ikke, men jeg synes løsningen deres hørtes helt super ut! Jeg kjenner en asiatisk familie som er kristne, de har ingen tradisjoner for konfirmasjon i sitt hjemland, men sønnen skal konfirmere seg. Moren sier det er helt ok, men at deres familie ikke forstår tradisjonen, så de forventer ikke et stort gavebord. Uansett; din løsning høres fantastisk ut! Anonymkode: 830da...9a8 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 En av mine unger gikk i klasse med en med innvandrerbakgrunn, han ble konfirmert. Ble døpt noen dager før konfirmasjonen. Anonymkode: 4379e...01b 1
Gjest Alterego666 Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi er asiatiske. Vi døper ikke babyene våre og har ikke kultur for konfirmasjon verken i kulturen vår eller religionen vår. Er det ikke andre overgangsriter i deres kultur? Det er min forståelse at de aller fleste kulturer har dette. Jøder har for eksempel Bar Mitzvah.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 Tenker det er noe dere må føle på selv. Om man konfirmerer seg i kirken så er jo det et religiøst rituale. Derfor finnes jo f.eks human etisk konfirmasjon, slik at de som ikke er kristne har et valg. Vi har naboer fra Sri Lanka, og noen andre naboer fra Kina. De har begge konfirmert barna sine i kirken. Anonymkode: 409d8...966 2
solmåneogstjerner Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 Synes dere har valgt en veldig bra løsning! (Bedre enn standard konfirmasjon) 1
ToveM Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Vi er asiatiske. Vi døper ikke babyene våre og har ikke kultur for konfirmasjon verken i kulturen vår eller religionen vår. Begge mine barn ble jo påvirket av det som skjedde rundt dem på ungdomsskolen og ønsket at de også skulle konfirmere seg, for da får de også penger. Jeg sa nei. Så ingen behov for det fordi at "alle andre gjorde det". Istedenfor konfirmasjon så tok vi (foreldre) valget om å invitere til 20.årsdagen til eldste mann og planer om det samme for minstemann., som nå er 14 år. Begge er jenter. 20års Festen var ordentlig planlagt med leid lokalet, catering mat, godt med drikke og to kaker. 50-60 gjester, som alle tok med gaver. Så dette ble ordentlig planlagt, og mest riktig. Så jeg lurer på om det er bare vi som kanskje var for strenge? Noen innvandrer familier der ute, som endte med å ha konfirmasjon, selv om det ikke er vanlig i deres kultur. Spør av helt nysgjerrig? Anonymkode: c24da...522 En fin løsning, men hvorfor ikke 18 årsdagen, Da blir de myndig ("voksen "). 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 Det synes jeg var en fin ide. Dere har jo ikke tradisjon for konfirmasjon , på lik linje med at vi ikke feirer ID feks Anonymkode: 885ad...769
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 Nei vi har ingen praktiserende rituale for dette. Ingen i vår nærmeste familie og omgangskrets fra samme land har konfirmert barna sine. For at de skal få egen fest som "alle andre", så fikk de en 20års fest. Vi inviterte familie og venner fra samme land, og de som ikke var fra samme land og sist men ikke minst hennes vennegruppe med to bestevenninner fra barneskolen, én hun fikk på ungdomsskolen, én fra vgs, seks fra universitetet. Alle disse var fortsatt en del av hennes vennegruppe og de hun syns var de beste, bestevennene hennes. Så det ble en fin kveld og hun var veldig glad. Både over festen og alle "genuine" gaver hun fikk. TS her Anonymkode: c24da...522 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 ToveM skrev (1 minutt siden): En fin løsning, men hvorfor ikke 18 årsdagen, Da blir de myndig ("voksen "). I alle bursdager som har vært "voksen bursdager" i motsetning til barnebursdag, har vi kun invitert familie til. Da hun fylte 18 år gikk vi for litt større og inviterte to andre familier, som vi tenker som nære. Det var ti ekstra personer utover bare familie. I familien teller vi nå 15 personer. Så med ti ekstra så ble det også litt større bursdag. Mat og snacks lagde vi hjemme, kaken ble bestilt. Til gave fikk hun diamant øredobber. Dette i tillegg til lappen på selveste dagen, som vi hadde betalt for. 20 årsdagen er rundt tall. Mange som feirer 30-årslag, 40-årslag, 70-årslag osv. Så vi tenkte at vi ordner dette runde tallet for henne, så kan hun ordne 30 og 40 års osv fester på egenhånd, når den tid kommer. TS her Anonymkode: c24da...522
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 Mange etniske norske nordmenn burde også gå for en løsning a la det der gjør siden alt for mange er hyklere i en slik konfirmasjon. De aller fleste gjør det for pengene sin del, noe som er helt bak mål, teologisk sett. Anonymkode: 6782a...a7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå