Anonym-bruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 Vi har ikke felles økonomi. Eier hus sammen, deler på utgiftene. Pleier dere spørre/ si fra til samboer når dere handler klær f.eks på nett? Eller sier dere ingenting? Ikke så lenge siden vi kjøpte sammen, så litt usikker her. Vet det er en detalj, som sikkert egentlig ikke betyr noe 🙈
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #2 Skrevet 1. oktober 2021 Vi overfører en fast sum som dekker bolig, mat og andre felles utgifter til en egen konto. Vi legger oss ikke oppi hva den andre bruker resten av pengene sine på. Anonymkode: 85ef2...ff9 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg eide sammen med eksen, utover det ingen felles økonomi. Vi spurte ikke om å få bruke våre egne penger. Anonymkode: 9c730...9b0
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Nei, spør ikke samboer om lov til å handle noe som helst. Så lenge det ikke er felles(vaskemaskin etc) som han må være med på å kjøpe, kjøper jeg det jeg vil for mine penger. Anonymkode: dad40...1b9 1
Gjest kruspersilletaco Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 Nei, snakker bare sammen om store/dyre ting, som er felles, slik som vaskemaskin, kjøleskap, TV.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 Vi har felles økonomi som gjelder kun faste utgifter på det vi eier sammen, så nei jeg spør ikke om jeg kan shoppe løs for mine penger som ikke går av den kontoen. Ikke spør han meg heller, han kjøpte seg en hytte på fjellet uten innlagt strøm og vann uten at jeg bidro med en krone. Nå skal det sies at jeg har særeie på en annen fritidseiendom. Anonymkode: af45f...03c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 Før vi startet en felleskonto spurte vi hverandre om å kjøpe ting så vi ikke skulle bruke mer penger enn det vi trengte til viktige ting. Etter felleskonto så har vi også hver våre penger som ingen har noe med hva går til. Deilig å slippe å tenke på hvor mye som er igjen hele tiden. Anonymkode: df013...2ec
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke spør han meg heller, han kjøpte seg en hytte på fjellet uten innlagt strøm og vann uten at jeg bidro med en krone. Han kjøpte den først og så fortalte han det til deg? Anonymkode: d9b79...761 1
Anonym-bruker Skrevet 1. oktober 2021 Forfatter #9 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi overfører en fast sum som dekker bolig, mat og andre felles utgifter til en egen konto. Vi legger oss ikke oppi hva den andre bruker resten av pengene sine på. Anonymkode: 85ef2...ff9 Det høres ut som en veldig grei ordning. Vi driver å overfører penger til hverandre, da vi begge blir trekt for ting.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 Vi har 100% felles økonomi, ingenting mitt og ditt, og jeg kjøper akkurat det jeg vil når jeg vil uten å spørre så lenge det ikke er store summer eller går ut over totaløkonomien. Kan fint bruker 2000 kr på noe uten å si ifra hvis jeg feks trenger sko eller lignende, men over det så kommuniserer vi. Anonymkode: 0f8a8...8e2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vi har felles økonomi som gjelder kun faste utgifter på det vi eier sammen, så nei jeg spør ikke om jeg kan shoppe løs for mine penger som ikke går av den kontoen. Ikke spør han meg heller, han kjøpte seg en hytte på fjellet uten innlagt strøm og vann uten at jeg bidro med en krone. Nå skal det sies at jeg har særeie på en annen fritidseiendom. Anonymkode: af45f...03c AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Han kjøpte den først og så fortalte han det til deg? Anonymkode: d9b79...761 Jeg reagerte også på dette. Selv om han brukte sine penger, så er hyttekjøp noe som går utover begge parter i et forhold, og det er en ting jeg ville tenkt at var helt naturlig å snakke om før man kjøpte - selv om man kun bruker den ene partens penger. Vi setter over til en felleskonto til alle løpende utgifter (hus, bil, barn, mat, forsikringer osv.) Det som står på min konto kan jeg bruke som jeg vil, og trenger ikke spørre om jeg kan kjøpe meg nye klær for eksempel. (Men lange ferieturer eller hytte er absolutt noe som snakkes om, uavhengig av hvem som betaler...) Anonymkode: dcd0d...b6b
Frk Midnattsol Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg tenker at de eiendelene som naturlig være objekter for deling ved et eventuelt brudd, kjøpes sammen og etter enighet. Resten holder man for seg selv.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #13 Skrevet 1. oktober 2021 Vi har 100% felles økonomi, og spør ikke hverandre før vi kjøper noe. Eneste unntaket er da mannen kjøpte veteranbil og lånte opp på huset (rammelån) 😊 Anonymkode: b6238...c53
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #14 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg antar at du har satt av penger til mat, bensin og regninger. Og at kleskjøpet ikke går ut av noe felles konto. Kun din personlige konto. Dvs at hvis du da blir blakk, så går det kun ut over deg selv. At du ikke har penger til røyk, sminke, etc. Det fører ikke til at han må kjøpe mat og betale hele strømregningen alene, f.eks.? Anonymkode: 0402e...2f7
Helene Skrevet 1. oktober 2021 #15 Skrevet 1. oktober 2021 Dere må snakke sammen. Jeg sliter med det samme. Jeg har egenkapital. Sambo 0.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #16 Skrevet 1. oktober 2021 Så lenge man ikke har felles økonomi, men har betalt alt til fellesskapet som avtalt, så er jo resten dine penger Jeg spurte ikke når vi var samboere med delt økonomi. Nå er vi gift med felles økonomi, og jeg spør ikke om det er under 1000 lappen. Er det mer så sjekker vi at den andre ikke planla et stort kjøp den mnd. Bare en "tenkte å kjøpe klær for 2000, hvis ikke du skulle bruke noe på verktøy denne mnd?". Og da er det sjeldent at den andre hadde planer uansett, men greit å være informert. Å snakke om økonomi er viktig når man bor sammen Anonymkode: ef6fb...df7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå