Gå til innhold

Lærling/Lånekassen/gjeldsordning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter litt i saksen, og vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette. 
Er lærling og har stipend fra Lånekassen for å ha råd til å forsørge meg og barna. 

Et lån som er exen sitt som jeg også står på er gått videre, men de hadde ikke noe å trekke fra meg. Jeg har søkt gjeldsordning, men det går jo ikke når jeg har stipend siden det ikke er gammel gjeld. 

jeg kan heller ikke avslutte stipendet, for da må jeg slutte som lærling som vil si at jeg ikke får meg fast jobb.. 

skal jeg heller da bare gjøre ferdig utdanningen, og søke på ny gjeldsordning senere når jeg er ferdig utdannet? ( om han ikke betaler ) 

Anonymkode: 5a087...6d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kontakt kreditor og forklar saken, de er ofte svært behjelpelige bare man forklarer saken for dem. Nå kjenner jeg ikke til situasjonen din men om du hadde foreslått betale en liten summ i mnd for å holde bevegelse på lånet og dekke renter mot at du øker dette når lærlingtiden er over eller du får bedre lønn.  Summen burde jo også reflektere din andel av lånet så om dere for eksempel betalte 500 hver eller splittet lånet så du ikke sitter å betaler for han om han ikke har interesse av en løsning.

De har jo ikke noe å hente hos deg uansett men du virker jo til å ville fikse opp i dette på en god måte og om du bare viser kreditor det så hjelper det mye. Om du har prøvd å komme med realistiske løsninger og vist interesse for å ordne opp så kommer de sjeldent langt i namsfogden, da bare legger du til at du har prøvd å finne en løsning så vil dette ofte bli vektlagt mye.

Anonymkode: d1b77...bc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

kontakt kreditor og forklar saken, de er ofte svært behjelpelige bare man forklarer saken for dem. Nå kjenner jeg ikke til situasjonen din men om du hadde foreslått betale en liten summ i mnd for å holde bevegelse på lånet og dekke renter mot at du øker dette når lærlingtiden er over eller du får bedre lønn.  Summen burde jo også reflektere din andel av lånet så om dere for eksempel betalte 500 hver eller splittet lånet så du ikke sitter å betaler for han om han ikke har interesse av en løsning.

De har jo ikke noe å hente hos deg uansett men du virker jo til å ville fikse opp i dette på en god måte og om du bare viser kreditor det så hjelper det mye. Om du har prøvd å komme med realistiske løsninger og vist interesse for å ordne opp så kommer de sjeldent langt i namsfogden, da bare legger du til at du har prøvd å finne en løsning så vil dette ofte bli vektlagt mye.

Anonymkode: d1b77...bc5

Takk for svar, men problemet er at lånet nå har steget til over 500.000, og mnd beløpet er så høyt at jeg taper bare penger på å betale noe som helst. Jeg får ikke betalt heller når jeg er ferdig som lærling, så eneste mulighet er gjeldsordning, men da må jeg vente i enda flere år mtp at jeg har lån i Lånekassen :( 

Anonymkode: 5a087...6d0

Skrevet

Ja, du må bare vente. Og det "positive" med at du venter er at lånet i Lånekassen sannsynligvis vil slås sammen med det andre lånet i en eventuell gjeldsordning. 

Gjeldsordning vil du garantert ikke få mens du er under utdanning uansett, fordi da vet du ikke hvilken inntekt du vil sitte med. Og er du ung skal det mye til, for du kan jo få bedre betalt jobb senere. Anbefaler deg å be om et møte med namsmannen, hvor du deler disse bekymringene dine. Jeg gjorde det, fikk masse gode råd (og også beskjed om at da jeg fikk 50K i arv så skulle jeg gå og kjøpe med ny seng, nye sko og klær og ikke tenke at alt måtte brukes på gjeld, for det andre var også nødvendig).  

Anonymkode: 9ae0b...98a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...