Gå til innhold

Fullt foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å høre fra dere som har kjørt sak mot den andre forelderen for å få fullt foreldreansvar. Hvordan gikk det og hva var grunnen(e) til at dere fikk det? 

Anonymkode: 352db...fd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En venn av meg opplevde at eksen gjorde det, det gikk ikke bra. Dommeren var veldig klar på at det skal være omsorgssvikt dersom den ene forelderen blir fratatt foreldreansvaret. Han er en oppegående person som er veldig glad i barnet sitt, men de var unge og han trengte litt veiledning. Han tok selv kontakt med BV og fikk foreldreveiledning, i dag har han hovedomsorgen. 

En annen hadde ikke foreldreansvar (bodde ikke sammen ved fødselen i 2014) og mor nektet å skrive under. Dommeren var klar på at det ikke var noen grunn til at far ikke skulle ha foreldreansvar og han fikk. 

Etter hva jeg har lest, skal det veldig mye til å frata noen foreldreansvar. Hvorfor ønsker du dette? 

Anonymkode: 2ce88...cb7

Skrevet

Ikke personlig, men jeg har vært involvert i en del slike saker i egenskap av jobb i barneverntjeneste.

Min erfaring er at det nesten aldri skjer at foreldre fratas del i foreldreansvaret. Det gjelder både der det er den andre forelderen som ber om det og der det er barneverntjenesten som fremmer sak om det. Selv i tilfeller hvor det har vært grov vold - også mot barnet - rus og spesielt vanskelig samarbeid sitter dette veldig langt inne. 

Anonymkode: 58a1a...715

Skrevet

Det skal svært mye til for at en forelder skal bli fratatt foreldreansvaret.

Far til mine barn sonet en dom for grov familievold mot barn og meg. Barnet ville ikke ha kontakt eld far og ønsket at jeg skulle ha foreldreansvaret alene (var stort nok til å vite hva det handlet om, og far hadde tidligere nektet å signere på dokumenter vedr pass osv, og barnet kunne se ham som foresatt i skolens papirer, på sykehuset osv., barnet ville ikke at far skulle ha opplysninger om barnet)

Far nektet å gi leg fullt ansvar, så det ble rettssak. Barnet ble intervjuet av sakkyndig som snakket på barnets vegne i rettssaken. Barneverntjenesten og bup støttet også barnet og meg i tillegg til skolen som vitnet på barnets uttalelser om far.

Han ble fradømt foreldreansvaret.

Anonymkode: f7187...3cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...