AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 Vi har tenkt til å kjøpe sammen. Leiligheten koster 4 mill. Jeg er ufør men hun studerer og har fast jobb. Jeg har litt i overkant av 300 000 utbetalt. Hun har cirka det samme men vil få en betydelig større lønn når hun er ferdig med utdanningen. Hope or not? Anonymkode: 88a88...466
Tvist Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 Hvor mye egenkapital har dere? Dere må nok vente til hun kommer ut i jobb. 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 4 mill? Hva skjer med forventningene og den grunnleggende kunnskapen til folk.. Hvis dere tjener 600 000 kr til sammen så vil dere høyst sannsynlig ikke få mer enn 1,8-2,2 millioner i lån max. Dere tjener aaaalt for lite for 5x inntekt. Men for all del, om dere har 2 millioner I egenkapital så kan dere såklart se på en leilighet til 4 mill 🙃🙃 Anonymkode: 62e40...47b 12
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 4 mill? Hva skjer med forventningene og den grunnleggende kunnskapen til folk.. Hvis dere tjener 600 000 kr til sammen så vil dere høyst sannsynlig ikke få mer enn 1,8-2,2 millioner i lån max. Dere tjener aaaalt for lite for 5x inntekt. Men for all del, om dere har 2 millioner I egenkapital så kan dere såklart se på en leilighet til 4 mill 🙃🙃 Anonymkode: 62e40...47b Akkurat! første leilighet jeg og samboer kjøpte, hadde vi samlet inntekt på ca 900 000kr og fikk så vidt kjøpt en bolig til 3,3mill inkl egenkapital på 600 000kr. 4mill på 600 000 er ikke sjangs. vi har nå et annet boliglån der selve lånet er på litt under 4mill med inntekt på 1,2mill og det var det høyeste vi kunne få. (Og vi har verken barn, bil, annen gjeld, kun studielån) Anonymkode: 9bfd3...99d 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 Hvis dere har både kausjonist og garantist, så ja, men det å faktisk greie å betale ned på lånet er jo en annen sak. Anonymkode: c91f2...46b 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvis dere har både kausjonist og garantist, så ja, men det å faktisk greie å betale ned på lånet er jo en annen sak. Anonymkode: c91f2...46b Nei dette er bare tull, banken vil aldri gå over 5x inntekt og det gjelder kun de med høy inntekt. Vi har 1,4 millioner i samlet inntekt og får 4,5x inntekt etter at renta gikk opp. Nå har vi barn også men der igjen null studielån eller billån. Skal du opp i 4 millioner med 600k i total inntekt så ender du på nesten 7x inntekt og det er ikke mulig. I tillegg så spiser grunnutgiftene opp mesteparten av lønna til de med lav inntekt så betjeningsevnen synker enda mer, vi snakker høyst sannsynlig max 3x inntekt. Dette kan ingen kauson hjelpe på. Anonymkode: 62e40...47b 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 Min mann og jeg har samlet inntekt på ca 800 000kr, vi fikk 3,1 inkludert egenkapitalen som var 15%. Hun må fryktelig mye opp i lønn om dere skal få fire mill, med mindre dere har veldig stor egentkapital? Anonymkode: 1c36a...3c1
Hmmmmmm Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 Tviler sterkt. Vanskelig nå når man må klare å betjene en rente på 5 prosent.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 Som ufør tviler jeg på at du vil få lån i vanlig bank. Hvor mye har dere i egenkapital? Som ufør har du mulighet til å få lån i husbanken. Men det har ikke din søster. Anonymkode: b310f...1ed
Snedig Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Akkurat! første leilighet jeg og samboer kjøpte, hadde vi samlet inntekt på ca 900 000kr og fikk så vidt kjøpt en bolig til 3,3mill inkl egenkapital på 600 000kr. 4mill på 600 000 er ikke sjangs. vi har nå et annet boliglån der selve lånet er på litt under 4mill med inntekt på 1,2mill og det var det høyeste vi kunne få. (Og vi har verken barn, bil, annen gjeld, kun studielån) Anonymkode: 9bfd3...99d Hæ så rart. Vi har også 1,2mill i samlet inntekt, men lånet vårt er på 5 mill (kjøpte for over 6mill). Og vi har både bil, barn og annen gjeld.
Gjest laPistola Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 Snedig skrev (2 minutter siden): Hæ så rart. Vi har også 1,2mill i samlet inntekt, men lånet vårt er på 5 mill (kjøpte for over 6mill). Og vi har både bil, barn og annen gjeld. Når?
Snedig Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 laPistola skrev (1 minutt siden): Når? Finansieringsbeviset fikk vi i starten av 2021, men kjøpte i sommer.
Gjest laPistola Skrevet 1. oktober 2021 #13 Skrevet 1. oktober 2021 Nei, du kan kanskje få lån til noe rimeligere via husbanken. Du skriver ingenting om ek, men hvis dere har mye, er det jo mulig senere om hun får en veldig godt betalt jobb.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #14 Skrevet 1. oktober 2021 Hm, vi fikk lån på underkant av 5 mill med samlet inntekt 1 mill (jeg var på den tid deltidsstudent og deltidsarbeidende). Dette er et par år siden. Hadde over 1 mill i samlet EK. Anonymkode: 2090a...8b3
Gjest laPistola Skrevet 1. oktober 2021 #15 Skrevet 1. oktober 2021 Snedig skrev (Akkurat nå): Finansieringsbeviset fikk vi i starten av 2021, men kjøpte i sommer. Ser nå at dere kjøpte for over 6 , men har 5 i lån. Så dere hadde over 1 mill i egenkapital ? I så fall høres det riktig ut, men er jo langt unna ts sin situasjon.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #16 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei dette er bare tull, banken vil aldri gå over 5x inntekt og det gjelder kun de med høy inntekt. Vi har 1,4 millioner i samlet inntekt og får 4,5x inntekt etter at renta gikk opp. Nå har vi barn også men der igjen null studielån eller billån. Skal du opp i 4 millioner med 600k i total inntekt så ender du på nesten 7x inntekt og det er ikke mulig. I tillegg så spiser grunnutgiftene opp mesteparten av lønna til de med lav inntekt så betjeningsevnen synker enda mer, vi snakker høyst sannsynlig max 3x inntekt. Dette kan ingen kauson hjelpe på. Anonymkode: 62e40...47b Regnet feil, vi har fått 5x inntekt. Anonymkode: 62e40...47b
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #17 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg har i underkant av 800.000 i årslønn, alenemor, uten bil, men noe studielån. Jeg får kjøpt for maks 3,7. Det er total kjøpesum (altså hvor EK er beregnet med). Anonymkode: fa961...e77
Snedig Skrevet 1. oktober 2021 #18 Skrevet 1. oktober 2021 laPistola skrev (1 minutt siden): Ser nå at dere kjøpte for over 6 , men har 5 i lån. Så dere hadde over 1 mill i egenkapital ? I så fall høres det riktig ut, men er jo langt unna ts sin situasjon. Kommentaren min var til anonym som skrev at de maks hadde fått låne under 4 mill med 1,2 mill i samlet inntekt. En avsporing fra TS situasjon kanskje, men synes det er uting med feilinformering som kan drepe motivasjonen til folk. (Andre som leser, ikke nødvendigvis Ts)
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #19 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har i underkant av 800.000 i årslønn, alenemor, uten bil, men noe studielån. Jeg får kjøpt for maks 3,7. Det er total kjøpesum (altså hvor EK er beregnet med). Anonymkode: fa961...e77 Barn trekker jo ned samme med studielån. Kanskje disse faktorene «spiser opp» EK? Anonymkode: 2090a...8b3
Gjest laPistola Skrevet 1. oktober 2021 #20 Skrevet 1. oktober 2021 Snedig skrev (2 minutter siden): Kommentaren min var til anonym som skrev at de maks hadde fått låne under 4 mill med 1,2 mill i samlet inntekt. En avsporing fra TS situasjon kanskje, men synes det er uting med feilinformering som kan drepe motivasjonen til folk. (Andre som leser, ikke nødvendigvis Ts) Jeg skjønner, det jeg lurte på med min kommentar var om du hadde fått lån med de « nye» reglene ( med maks 5* inntekt ) . Jeg så ikke først at huset hadde større verdi enn lånet. Jeg vet ikke om anonym sin kommentar var feilinfo, det er ikke alle som får det lånet de ønsker. Enig at en ikke skal drepe motivasjonen til folk, men det betyr jo bare at en må spare mer , evt prøve og øke inntekten og håpe på en bedre boligpolitikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå