sjanglepupp Skrevet 30. september 2021 #1 Del Skrevet 30. september 2021 Hadde zalo epleblomst såpe i vann sammen med noen billige smykkedeler og glassbrikker. Da så jeg at vannet plutselig ble blått, ble da nysgjerrig på hva som skjedde og om det er farlig for smykkedelene eller meg? Der er mer blått i virkeligheten enn på bilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CorvusCorax Skrevet 30. september 2021 #2 Del Skrevet 30. september 2021 Nikkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjanglepupp Skrevet 30. september 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 30. september 2021 CorvusCorax skrev (3 minutter siden): Nikkel. Tusen takk for svar! Er det denne type såpe som reagerer eller all såpe? Og vet du om det er dumt for smykkedelene eller huden å komme i kontakt med? Setter veldig pris på svar da jeg ikke klarer å søke det opp på Google Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CorvusCorax Skrevet 30. september 2021 #4 Del Skrevet 30. september 2021 sjanglepupp skrev (2 minutter siden): Tusen takk for svar! Er det denne type såpe som reagerer eller all såpe? Og vet du om det er dumt for smykkedelene eller huden å komme i kontakt med? Setter veldig pris på svar da jeg ikke klarer å søke det opp på Google Vet du hva, jeg antok bare at det var en kjemisk reaksjon som følge av "billig" smykker. De inneholder ofte kobber og nikkel. Fordi kobber oksiderer når det kommer i kontakt med fuktighet, så tenkte jeg det var derfor. Ja, du vil nok bli blå/grønn av smykkene om du f.eks svetter eller vasker deg med de på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 4. oktober 2021 #5 Del Skrevet 4. oktober 2021 Fargen kan være nikkeloksid, som er grågrønn, eller kobberoksid som er blått. Men om konsentrasjonen er lav ser de ganske like ut. Jeg tror helst det nikkel. Mulig badet har løsnet litt irr, eller til og med ført til en svak elektrokjemisk reaksjon mellom ulike metaller og legeringer. Ufarlig for deg så lenge du ikke drikker vannet. For smykkene vil de minst edle kunne ta skade. Det kommer an på hvor lang tid de ligger i vannet. Ofte vil de virke blankere i starten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå