Gå til innhold

Be om innsyn i elevmappe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke TS i den andre tråden, men jeg ble inspirert! Selv opplevde jeg mye mobbing på grunnskolen, og jeg har fortrengt nesten alt fra omtrent 96 - 2002. Jeg er ikke ute etter å ta skolen på noe, men jeg er veldig interessert i å se hva som egentlig ble registrert. Vet noen hvordan jeg går frem for å be om innsyn, og hvordan denne burde formuleres?

Dette er ikke en by, men bygd. Den første skolen jeg gikk på ble nedlagt i 1998. I følge arkivverket skal jeg henvende meg til kommunen eller fylkeskommunen, men de sier ikke så mye mer enn det heller. Datatilsynet er mer opptatt av virksomheter, og innsyns-malen de har passer ikke helt i min situasjon. 

Er det noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: be299...571

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke TS i den andre tråden,

Hvilken tråd?

Anonymkode: fb541...ced

Skrevet (endret)

Det spørs om journalene ikke er slettet om skolen er lagt ned og det er mange år siden. De har vel plikt til å oppbevare i 10-15 år?

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvilken tråd?

Spiller vel ingen rolle det, det var bare snakk om elevmapper i en annen tråd, og jeg ville ikke utgi meg for å være noen andre.

Skrevet

Du finner mappen i byarkivet. Men vær forberedt på at det mulig ikke står så mye der, elevmappene ble obligatorisk i 98 eller noe sånt men dessverre var ikke alle skolene så nøye med dette.

Jeg gikk på barneskolen fra 95-01 og ble også mobbet. For noen år siden hentet jeg ut alt som fantes på meg hos byarkivet og det var ikke et pip om noe som helst om det som skjedde på skolen, for mappen min eksisterte ikke, den ble aldri opprettet engang....

Anonymkode: 627b3...f9e

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Spiller vel ingen rolle det, det var bare snakk om elevmapper i en annen tråd, og jeg ville ikke utgi meg for å være noen andre.

Siden du nevner tråden er det jo ikke rart at folk blir nyskjerrig pa hvilken tråd. Du trenger ikke og lage samme tråd fikk du ikke nok svar I den første

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på skole i samme tidsperiode. Prøvde å bestille elevmappen min etter 7 år med mobbing. Den eksisterte ikke. De hadde ikke slettet den eller kastet den. De hadde aldri skrevet noe som helst. 

Anonymkode: 041ce...db6

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden du nevner tråden er det jo ikke rart at folk blir nyskjerrig pa hvilken tråd. Du trenger ikke og lage samme tråd fikk du ikke nok svar I den første

Jeg spurte ikke om noe i den første tråden, da det ikke var min tråd, og jeg ikke ønsket å avspore den. Hvorfor henger du deg opp i dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo ikke samme person!🙄

Skrevet

Ts, du kan hente ut hele helsejournalen din fra skolehelsetjenesten og helsestasjonen fra du var liten, det kan stå noe der kanskje.

Skrevet

Du sender en e-post til kommunens arkivavdeling og ber der sende deg kopi per post. Det kan hende du må betale en hundrings. De pleier å få sendt ut slikt på ca. 1 uke, pluss postgang. 

Anonymkode: 170e1...797

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ts, du kan hente ut hele helsejournalen din fra skolehelsetjenesten og helsestasjonen fra du var liten, det kan stå noe der kanskje.

Takk! Det var et godt tips :)

Skrevet

Hei, for noen år siden fikk jeg tak i min elevmappe.  Det var overraskende mye dokumenter i den. Jeg tok først kontakt med kommunen, men de ba meg ta kontakt med barneskolen. Sendte rektor en Mail og han sendte meg så kopi av elevmappen. 
Det er veldig variabelt hva som ligger i mappen, og det var ikke krav om å ta vare på mappene før. 
Du trenger ikke følge noe mal for å få tilgang, bare skriv at du ønsker tilgang til din elevmappe fra grunnskolen. Så bare ta å send kommunen en Mail og så henviser de deg til rett person.  

Anonymkode: 9c524...abb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...