Gå til innhold

Termin sommer. Er det mye travlere og vikarer på fødeavdelingene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørt sommer er høysesong for barnefødsler. Og vi leser jo stadig om at det er travlere. Også er det jo vikarer ofte. De er jo utdannet, men er vel kanskje ikke like godt kjent? Og får de god nok opplæring eller blir de kastet ut i det?

Er litt redd for å få sommerbarn pga. dette. Også redd for dårligere oppfølging på barsel. Ikke fordi de ikke er flink, men pga. travelhet. 

Anonymkode: bf63a...728

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies at det skal være travlere og mindre bemanning, men jeg merket ingenting til det da jeg fødte. 

Anonymkode: 6fa7f...f64

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det sies at det skal være travlere og mindre bemanning, men jeg merket ingenting til det da jeg fødte. 

Har samme opplevelse ifht fødsel og barsel - opplevde ikke noe negativt.

Det var for meg verre at helsestasjon var stengt og fastlegen på ferie gjennom sommeren, slik at svangerskapsoppfølgingen de siste månedene før fødsel ble litt tilfeldig. 

Anonymkode: 34d63...b25

• Liker 1
Skrevet

Fødte i en helg i fellesferien, det var rolig og fint på Ahus og utrolig flinke folk. Fikk veldig god oppfølging. Null problem.

Jeg fødte førstemann utenom ferie, midt uka på høsten og det var kjempetravelt da. 

Anonymkode: 93b11...958

Skrevet

På et forum som dette vil du få ulike svar. Det er ikke sikkert det gjenspeiler virkeligheten. Det er jo krisestemning omtrent hver sommer med oppslag om uforsvarlig bemanning i fødeomsorgen så det er helt klart en del som har får dårligere omsorg sommerstid. Men som du ser har du fått flere svar fra folk som hadde en grei opplevelse. Det handler nok litt om flaks og om hvilket sykehus man føder på også. Ikke så lett å vite🤷‍♀️

Jeg hadde nok ikke med vilje sikta meg inn på å få termin om sommeren, rett og slett for å ikke med vilje bidra til høy belastning. 

Anonymkode: 6ca32...b26

Skrevet

Jeg fødte en lørdag i fellesferien i sommer, og ja, de hadde det travelt 😅 de er knallflinke og gjør så godt de kan, kommer med en gang du trekker i snoren men merket at de ikke hadde til til overs for å vise oss (førstegangsforeldre) god stell av babyen. Ble bedt om å se en film om amming og si ifra hvis jeg ikke fikk det til😂 gikk bra, heldigvis, men følte jeg gjorde noe ulovlig da vi dro hjem med babyen etter to dager på sykehus 😅

Anonymkode: f964f...614

Skrevet

Nå vet jeg ikke noe om hvor travelt det er på fødeavdelingene på sommeren, men vi unngikk å prøve den måneden der jeg kunne risikere å føde i juli/fellesferien :icon_lol: Det var rett og slett pga. at jeg var redd for at det kom til å bli travlere pga. flere vikarer og mindre bemanning på den tiden.

Anonymkode: c9a6c...c5b

Skrevet

Umulig å gi et «svar» på det der. 
Alle kvinner opplever sin egen fødsel på forskjellige måter, noen vil oppleve at de får lite oppfølging, men andre vil oppleve den som god. 

Vi har forskjellige krav og forventninger som fødende. Det er jordmødrene veldig klar over. 
En venninne av meg var svært engstelig under fødsel, og for henne var det traumatisk når jordmor gikk ut, selv bare for korte perioder. 
For min egen del liker jeg fred og ro, og ønsket ikke at jordmor nødvendigvis trengte å være «oppå» meg hele tiden. Synes hun gjorde en fabelaktig jobb med å balansere når hun skulle være der og ikke! 

Så på føden opplevde jeg det ikke travelt, men på barsel derimot 🙉 Da løp de inn og ut av rommet, hadde ikke tid til å sjekke oss ut, så måtte bli en ekstra dag. Skulle bade ungen (som egentlig var unødvendig), og måtte bare løpe fra - fødsel kommer så klart først. 

Anonymkode: a4658...a7b

Skrevet

Jeg har født i juli og august.

I juli var jeg eneste fødende den natten jeg fødte og det ble bare født ett annet barn den dagen. Det var veldig rolig på barsel og det var få barn født de dagene jeg lå der.

I august var vi to som fødte samtidig og det var de eneste barna som ble født den dagen. Det var mange fødsler i dagene før/etter og det var ganske hektisk på barsel grunnet mange senpremature og flere sett tvillinger som kreve ekstra oppfølging.

Anonymkode: 3f9fb...1d9

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke jeg heller. Var i starten av juli på Ullevål  🙂

Anonymkode: edd53...a10

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...