Gå til innhold

Hvor mange vaksinedoser skal du ta?

Psilocybe

Hvor mange vaksinedoser skal du ta?   

132 stemmer

1. 1. Hvor mange vaksinedoser skal du ta?

• 0
      59
    • 1
      6
    • 2
      25
    • 3
      17
    • 4-9
      0
    • 10 eller flere
      25

Anbefalte innlegg

Gjest Hvemsomhelst

Jeg tar det som anbefales, og ingen vet ennå hvor mange det kan bli. Foreløpig er jeg nok ikke så utsatt at jeg blir prioritert for nr 3 i første omgang. Har aldri hatt problemer med å tåle de vaksinene jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jegern Puahate skrev (9 timer siden):

Okei, det er utvilsomt et fenomen og betydelige % blant de som blir alvorlige syke, dog den % i seg selv er ikke spesielt høyt. Jeg ser dermed ikke at % sjansen for å få smitte + bli alvorlig syk + få senvirkninger er overbevisende høyt eller noe som skjer automatisk uten vaksine, som vi senest idag har fått vite at flere har strøket med tross vaksinasjon. Samtidig som det også rapporters om uhyggelige ettervirkninger her også. Det er åpenbart altfor tidlig å konkludere med long covid risk kontra sikkerhet + effektivitet av vaksine. Så skrekkhistorier i seg selv bidrar med lite, om det er for eller imot.

Det er ikke snakk om skrekk historier, men reelle tall., og tallene er store, også  blant de som hadde milde symptomer da de ble smittet. 

The chances of having long-term symptoms does not seem to be linked to how ill you are when you first get COVID-19.

https://www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19/long-term-effects-of-coronavirus-long-covid/

FRIDAY, Aug. 6, 2021

A little more than two out of every three people who have mild or moderate cases of COVID-19 will go on to develop long-term symptoms

This is a real wake-up call for anyone who has not been vaccinated," said lead researcher Melanie Bell, a professor of biostatistics in the university's College of Public Health. "If you get COVID, the chances that you'll experience long-term symptoms are surprisingly high

https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=262311

Norwegian study: More than half of young people with mild Covid-19 infections experienced Long Covid

Six months after the infection, more than 50 per cent of young adults aged 16-30 still had symptoms such as fatigue, shortness of breath and trouble concentrating.

Kan du dokumenter hvilken uhyggelige ettervirkninger du snakker om etter vaksinen.

Det er klart at antall som blir smittet  , blant de vaksinerte øker i takt med at stadig flere blir vaksinerte.. Noen vil også bli alvorlig syke i denne gruppen, da vaksinen ikke beskytter 100%, det er de i risikogruppen som er mest utsatt også her. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Bendie skrev (9 timer siden):

Jeg har long covid. Er helt frisk fra tidligere. Jeg er er normalvektig. Har vært i full jobb, hatt et aktivt liv og har  alltid hatt masse overskudd. Hadde en fraværsdag på jobb, året før jeg ble smittet. Så, ja long covid kan ramme alle.  Du trenger hverken ha dårlig helse, være overvektig eller ha underliggende sykdommer  for å bli syk. 

Jeg har ikke fått long covid etter 2 ganger med korona. Litt tidlig å si etter 2. gang, men eneste som henger igjen er litt redusert smaks og luktesans som blir bedre og bedre hver dag, som også er den vanligste long covid. Men det sier i grunn lite. 

Fhi har ihvertfall gått ut å sagt at det er sjeldent de med mildt sykdom får long covid. Det er også usikkert om vaksinen beskytter mot long covid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt to, og her stopper det. Ble megadårlig etter dose 2 og var dårlig lenge. Jeg ønsker ikke å påføre meg selv sykdom med vilje flere ganger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke fått long covid etter 2 ganger med korona. Litt tidlig å si etter 2. gang, men eneste som henger igjen er litt redusert smaks og luktesans som blir bedre og bedre hver dag, som også er den vanligste long covid. Men det sier i grunn lite. 

Fhi har ihvertfall gått ut å sagt at det er sjeldent de med mildt sykdom får long covid. Det er også usikkert om vaksinen beskytter mot long covid. 

Jeg hadde et mildt forløp, men er fremdeles syk, 9 mnd etter smitte. 

WHO er dypt bekymret.  I Storbritania (ONS) anslår også at 380 000 personer i Storbritania har hatt langtidsvirkninger i minst ett år. En Svensk studie, blant sykehusansatte, viser at hver tiende person med mild covid-19 rammes av langtidsvirkninger.

I Norge er det ikke  noe system, som fanger opp de som sliter med senplager. Fastlegene melder ikke inn tilfellene i et samlet register.  Det kan virke,som om  fhi lener seg på at personer, som følges opp av fastlegene, ikke er særlig syke. Tiltross for veldig mange av disse verken fungerer på jobb eller i dagliglivet forøvrig.

https://sykepleien.no/2021/08/senskader-etter-korona-skaper-bekymring

Forskere her i landet er også bekymret.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWk3Lm/toppforsker-slaar-alarm-om-barn-og-long-covid-burde-ikke-la-barn-utsettes-for-dette.

Vi vet ikke omfanget av senvirkninger etter covid i dag og hvor mange, som vil slite med dette i lang tid, men vi vet mer enn nok til at dette burde tas på alvor.

Endret av Bendie
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Bendie skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde et mildt forløp, men er fremdeles syk, 9 mnd etter smitte. 

WHO er dypt bekymret.  I Storbritania (ONS) anslår også at 380 000 personer i Storbritania har hatt langtidsvirkninger i minst ett år. En Svenskstudie blant sykehusansatte viser at hver tiende person med mild covid-19 rammes av langtidsvirkninger.

I Norge er det ikke  noe system, som fanger opp de som sliter med senplager. Fastlegene melder ikke inn tilfellene i et samlet register.  Det kan virke,som om  fhi de lener seg på at personer som følges opp av fastlegene, ikke er særlig syke. Tiltross for veldig mange av disse verken fungerer på jobb eller i dagliglivet forøvrig.

https://sykepleien.no/2021/08/senskader-etter-korona-skaper-bekymring.

Forskere her i landet er også bekymret.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWk3Lm/toppforsker-slaar-alarm-om-barn-og-long-covid-burde-ikke-la-barn-utsettes-for-dette.

Vi vet ikke omfanget av senvirkninger etter covid i dag og hvor mange, som vil slite med dette i lang tid, men vi vet mer enn nok til at dette burde tas på alvor.

Jeg skal jo ikke benekte noe da jeg ikke sitter med hele og fulle sannhet, og fult klar over det. Jeg har lest på Fhi at det er svært sjeldent med long covid, samtidig leser jeg andre steder at det er vanlig selv med milde symotomer. 

Hvis det er slik at de ikke fanger opp Long covid i Norge så kan de jo heller ikke si at det er sjeldent. Det blir for dumt av Fhi og da kan man jo ikke stole på de heller.

Jeg er veldig spent på hvordan vi i ettertid, når vi har fått mer kontroll og forskning på både viruset og vaksinen, hvordan det ser ut da. 

Men omfanget av dette er vel uansett uvisst og håper selvsagt at det ikke blir kronisk for de det gjelder. 

Er du hardt rammet av long covid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (Akkurat nå):

Jeg skal jo ikke benekte noe da jeg ikke sitter med hele og fulle sannhet, og fult klar over det. Jeg har lest på Fhi at det er svært sjeldent med long covid, samtidig leser jeg andre steder at det er vanlig selv med milde symotomer. 

Hvis det er slik at de ikke fanger opp Long covid i Norge så kan de jo heller ikke si at det er sjeldent. Det blir for dumt av Fhi og da kan man jo ikke stole på de heller.

Jeg er veldig spent på hvordan vi i ettertid, når vi har fått mer kontroll og forskning på både viruset og vaksinen, hvordan det ser ut da. 

Men omfanget av dette er vel uansett uvisst og håper selvsagt at det ikke blir kronisk for de det gjelder. 

Er du hardt rammet av long covid? 

Jeg synes det er betenkelig at det ikke er et system, som kartlegger omfanget her og at en i Norge er så sene med å etablere et tilbud til de som sliter.  

Jeg sliter med svært redusert kognitiv kapasitet. Er konstant sliten i hodet,  har hodepine. Sliter med feberfølelse/sykdomsfølelse . Klarer ikke å motta og bearbeide informasjon, utover en kort periode. Har dårlig arbeidsminne, har også ordletiningsproblemer,  når jeg blir sliten.  Har forsøkt meg på jobb, men blir intens sliten i hodet etter par timer på jobb.

Jeg må også planlegge oppgaver, som å lage middag, da jeg merker at å sjonglere med flere ting samtidig, som jeg alltid har gjort tidligere , ikke er gunstig for meg nå. Så jeg tar ting etappe vis. Selv formulere meg her inne tar på og jeg mister fort tråden. Så det blir en del dårlig formulering, så det beklager jeg.

Foruten det kognitive har jeg fremdeles redusert luktesans, men dette er ikke noe jeg tenker særlig over. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Bendie skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det er betenkelig at det ikke er et system, som kartlegger omfanget her og at en i Norge er så sene med å etablere et tilbud til de som sliter.  

Jeg sliter med svært redusert kognitiv kapasitet. Er konstant sliten i hodet,  har hodepine. Sliter med feberfølelse/sykdomsfølelse . Klarer ikke å motta og bearbeide informasjon, utover en kort periode. Har dårlig arbeidsminne, har også ordletiningsproblemer,  når jeg blir sliten.  Har forsøkt meg på jobb, men blir intens sliten i hodet etter par timer på jobb.

Jeg må også planlegge oppgaver, som å lage middag, da jeg merker at å sjonglere med flere ting samtidig, som jeg alltid har gjort tidligere , ikke er gunstig for meg nå. Så jeg tar ting etappe vis. Selv formulere meg her inne tar på og jeg mister fort tråden. Så det blir en del dårlig formulering, så det beklager jeg.

Foruten det kognitive har jeg fremdeles redusert luktesans, men dette er ikke noe jeg tenker særlig over. 

Hvis det stemmer er jeg enig og synes det er veldig merkelig at Fhi går ut å sier de ferreste får long covid.

Veldig kjipt å ha det sånn. Jeg håper de finner mer svar og at det ikke er varig. 

Hvor lang tid tok det fra du fikk corona til du slet med dette? Ble det bare verre og verre eller ble du bedre før det ble verre? 

De symptomene jeg hadde 2. gang på det verste i 2 dager var tung pust, svimmel, vondt i muskler og ledd, tap av lukte og smakssans. Men klarte helt fint å fungere som normalt med unger og mann, synes influensa er mye verre, da er jeg ikke i stand til noe. Ble bedre og bedre for hver dag, men så kom vel den 4. dagen etter symptomer som det toppet seg litt før det ble betraktelig bedre igjen. Nå er det bare litt redusert lukte og smakssans igjen. 

Første gangen varte det mye lengre, men ble helt frisk etter litt tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (2 minutter siden):

Hvis det stemmer er jeg enig og synes det er veldig merkelig at Fhi går ut å sier de ferreste får long covid.

Veldig kjipt å ha det sånn. Jeg håper de finner mer svar og at det ikke er varig. 

Hvor lang tid tok det fra du fikk corona til du slet med dette? Ble det bare verre og verre eller ble du bedre før det ble verre? 

De symptomene jeg hadde 2. gang på det verste i 2 dager var tung pust, svimmel, vondt i muskler og ledd, tap av lukte og smakssans. Men klarte helt fint å fungere som normalt med unger og mann, synes influensa er mye verre, da er jeg ikke i stand til noe. Ble bedre og bedre for hver dag, men så kom vel den 4. dagen etter symptomer som det toppet seg litt før det ble betraktelig bedre igjen. Nå er det bare litt redusert lukte og smakssans igjen. 

Første gangen varte det mye lengre, men ble helt frisk etter litt tid. 

Slik jeg har forstått av fastlegen min finnes det ikke et rapporterings system. Det er også ulike diagnoser som oppgis hos den enkelte som sliter. Min mening er at alle som er mistenkt skyldes covid burde registres i et samlet register.Fastlegen har heller ingen erfaring rundt problemet, som forståelig. Det skal etableres egne poliklinikker for de som har senvirkninger, men dette tar tid. I Danmark var dette på plass i januar.

Da jeg ble smittet var jeg utslått i noen dager, hadde hodepine, lett feber/ subfebril, litt irritert i hals og mistet luktesansen totalt. Etter 14 dager hanglet jeg fremdeles, men det er jo vanlig etter sykdom, så jeg trodde jeg fint kunne jobbe. Merket da jeg kom tilbake på jobb at jeg ikke fungerte og ble intenst sliten. Sov 13 timer i døgnet og ble veldig sliten i hodet. Etter dette har egentlig tilstanden vært mer eller mindre den samme og jeg merker forverring når jeg skal håndtere mye sanseinntrykk eller informasjon. Jeg kan slite i dagevis med feberfølelse etter mentale anstrengelser, en sosial sammenkomst kan være nok, til at jeg sliter med sykdomsfølelse i lang tid. 

Slik situasjonen er nå håper jeg på å få en god balanse i det daglige. Jobben er mindre viktig, men jeg savner kollegane og ha noe å gå til. Jeg har jobbet i mer en 20 år, jeg er mest bekymret for de helt unge, som rammes. Leser om studenter som må ta lange pauser etter å ha lest fagstoff i 20 min og barn som sliter med konsentrasjon og hodepine i skolen. Blir trist av å tenke på at noen av disse kanskje ikke blir friske igjen. Og frykter vi ser en stor andel unge uføre. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Bendie skrev (15 minutter siden):

Slik jeg har forstått av fastlegen min finnes det ikke et rapporterings system. Det er også ulike diagnoser som oppgis hos den enkelte som sliter. Min mening er at alle som er mistenkt skyldes covid burde registres i et samlet register.Fastlegen har heller ingen erfaring rundt problemet, som forståelig. Det skal etableres egne poliklinikker for de som har senvirkninger, men dette tar tid. I Danmark var dette på plass i januar.

Da jeg ble smittet var jeg utslått i noen dager, hadde hodepine, lett feber/ subfebril, litt irritert i hals og mistet luktesansen totalt. Etter 14 dager hanglet jeg fremdeles, men det er jo vanlig etter sykdom, så jeg trodde jeg fint kunne jobbe. Merket da jeg kom tilbake på jobb at jeg ikke fungerte og ble intenst sliten. Sov 13 timer i døgnet og ble veldig sliten i hodet. Etter dette har egentlig tilstanden vært mer eller mindre den samme og jeg merker forverring når jeg skal håndtere mye sanseinntrykk eller informasjon. Jeg kan slite i dagevis med feberfølelse etter mentale anstrengelser, en sosial sammenkomst kan være nok, til at jeg sliter med sykdomsfølelse i lang tid. 

Slik situasjonen er nå håper jeg på å få en god balanse i det daglige. Jobben er mindre viktig, men jeg savner kollegane og ha noe å gå til. Jeg har jobbet i mer en 20 år, jeg er mest bekymret for de helt unge, som rammes. Leser om studenter som må ta lange pauser etter å ha lest fagstoff i 20 min og barn som sliter med konsentrasjon og hodepine i skolen. Blir trist av å tenke på at noen av disse kanskje ikke blir friske igjen. Og frykter vi ser en stor andel unge uføre. 

Takk for at du deler. Ikke noe godt og ha det sånn og masse god bedring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (Akkurat nå):

Takk for at du deler. Ikke noe godt og ha det sånn og masse god bedring. 

Tusen takk🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, @Bendie ❤️

Synd at FHI ikke har et register for dette. Jeg ser de skriver her at de har gjennomgått flere undersøkelser, og savner at det i flere studier mangler kontrollgrupper. Likevel kommer de med følgende konklusjon:

Mange pasienter rapporterte om vedvarende symptomer seks måneder eller mer etter gjennomgått covid-19. Allmennsymptomer, nevrologiske symptomer og symptomer fra lungene var vanligst både blant innlagte og ikke-innlagte pasienter, men pasienter som hadde vært innlagt på sykehus rapporterte gjennomgående et bredere symptomspekter, flere symptomer og flere alvorlige funksjonelle begrensninger. Kvinner hadde høyere risiko for å utvikle langvarige symptomer enn menn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (17 timer siden):

Men da må du nesten sammenligne noe som ligner. Vaksinen for meslinger har vi brukt lenge. Meslinger er ansett som den farligste barnesykdommer vi har. I tillegg er målet å utslette sykdommen med vaksinering. Meslinger utgjør en stor fare for barn og unge. De som velger å ikke vaksinere barna sine med denne vaksinen går mest sannsynlig under antivax og følger ikke resten vaksinasjonsprogrammet heller. En helt annen situasjon enn covid. 

Vi skal ikke utryddet covid, og det er heller ikke målet. Målet med vaksinen er å dempe trykket på helsevesenet som allerede er på bristepunktet fra før av. Covid er generelt ikke farlig for mennesker og veldig lite farlig for barn. 

Om helsevesenet står i fare for å bli overbelastet av uvaksinerte med covid kommer som sagt an på hvem som ikke vaksinerer seg og hvor mange som allerede har hatt covid den siste tiden.

Hadde folk tatt tak i helsa si, eller staten hadde kunne tilbydd litt bedre hjelp til befolkningen som sliter med overvekt og fedme, så hadde vi hatt mye bedre kapasitet i helsevesenet. Men nok engang, all skyld legges på noen få som ikke ønsker å ta koronavaksinen enda. Og da snakker jeg ikke om antivax, det er en annen gruppe. 

Du må gjerne skille mellom "vanlige" vaksinemotstandere og de som ikke tar disse vaksinene. Sannsynligvis er det mange av de samme menneskene som dropper vaksiner til vanlig som tar koronavaksinene nå. I 2018 hadde man en dekningsgrad på 93% på meslinger hos 16-åringer i Norge. Ganske sammenfallende med rundt 90% på koronavaksinene hos voksne nå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (7 minutter siden):

Du må gjerne skille mellom "vanlige" vaksinemotstandere og de som ikke tar disse vaksinene. Sannsynligvis er det mange av de samme menneskene som dropper vaksiner til vanlig som tar koronavaksinene nå. I 2018 hadde man en dekningsgrad på 93% på meslinger hos 16-åringer i Norge. Ganske sammenfallende med rundt 90% på koronavaksinene hos voksne nå.

Synser igjen. Senest for en uke siden tok min datter phv vaksinen. Jeg skal ta influensavaksine og mulig den mot lungebetennelse. Flere jeg vet om har tatt koronavaksinen, men står over influensavaksine. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (1 time siden):

Synser igjen. Senest for en uke siden tok min datter phv vaksinen. Jeg skal ta influensavaksine og mulig den mot lungebetennelse. Flere jeg vet om har tatt koronavaksinen, men står over influensavaksine. 

Så bra. Samtidig gir det da null mening å droppe den viktigste vaksine for året, særlig for helsepersonell som deg, koronavaksinen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Example skrev (23 minutter siden):

Så bra. Samtidig gir det da null mening å droppe den viktigste vaksine for året, særlig for helsepersonell som deg, koronavaksinen.

Din mening igjen!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Lana01 said:

Det er ikke snakk om skrekk historier, men reelle tall., og tallene er store, også  blant de som hadde milde symptomer da de ble smittet. 

The chances of having long-term symptoms does not seem to be linked to how ill you are when you first get COVID-19.

https://www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19/long-term-effects-of-coronavirus-long-covid/

FRIDAY, Aug. 6, 2021

A little more than two out of every three people who have mild or moderate cases of COVID-19 will go on to develop long-term symptoms

This is a real wake-up call for anyone who has not been vaccinated," said lead researcher Melanie Bell, a professor of biostatistics in the university's College of Public Health. "If you get COVID, the chances that you'll experience long-term symptoms are surprisingly high

https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=262311

Norwegian study: More than half of young people with mild Covid-19 infections experienced Long Covid

Six months after the infection, more than 50 per cent of young adults aged 16-30 still had symptoms such as fatigue, shortness of breath and trouble concentrating.

Kan du dokumenter hvilken uhyggelige ettervirkninger du snakker om etter vaksinen.

Det er klart at antall som blir smittet  , blant de vaksinerte øker i takt med at stadig flere blir vaksinerte.. Noen vil også bli alvorlig syke i denne gruppen, da vaksinen ikke beskytter 100%, det er de i risikogruppen som er mest utsatt også her. 

Åpenbart er publisering av enkelthistorier ment for å skremme folk til å ta vaksine, det legges ikke særlig skjul på det heller deriblant en av dine linker "This is a real wake-up call for anyone who has not been vaccinated" = målrettet skremselspropoganda, la oss være ærlig her i det minste.

Tall og statisikker brukes også til dette, som du sikkert vet. 

Uansett er ikke FHI overbekymret:

https://www.fhi.no/nyheter/2021/mild-covid-19-gir-kun-kortvarig-okning-i-legebesok/

– Funnene tilsier at de aller fleste ikke trenger å frykte senvirkninger dersom man får covid-19 og ikke blir innlagt på sykehus med sykdommen. Vi ble lettet da vi så disse tallene, fortsetter Skyrud.

Nå er det fremdeles en meget liten % av smittede som blir innlagte, så risken er fortsatt totalt sett lav. Når det gjelder vaksine ettervirkninger kan du lese litt her:

https://legemiddelverket.no/godkjenning/koronavaksiner/meldte-mistenkte-bivirkninger-av-koronavaksiner

Denne er også lav % men usikkert om det kan øke etterhvert som tiden går, det er det ingen som vet enda.

Endret av Jegern Puahate
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (1 time siden):

Åpenbart er publisering av enkelthistorier ment for å skremme folk til å ta vaksine, det legges ikke særlig skjul på det heller deriblant en av dine linker "This is a real wake-up call for anyone who has not been vaccinated" = målrettet skremselspropoganda, la oss være ærlig her i det minste.

Tall og statisikker brukes også til dette, som du sikkert vet. 

Uansett er ikke FHI overbekymret:

https://www.fhi.no/nyheter/2021/mild-covid-19-gir-kun-kortvarig-okning-i-legebesok/

– Funnene tilsier at de aller fleste ikke trenger å frykte senvirkninger dersom man får covid-19 og ikke blir innlagt på sykehus med sykdommen. Vi ble lettet da vi så disse tallene, fortsetter Skyrud.

Nå er det fremdeles en meget liten % av smittede som blir innlagte, så risken er fortsatt totalt sett lav. Når det gjelder vaksine ettervirkninger kan du lese litt her:

https://legemiddelverket.no/godkjenning/koronavaksiner/meldte-mistenkte-bivirkninger-av-koronavaksiner

Denne er også lav % men usikkert om det kan øke etterhvert som tiden går, det er det ingen som vet enda.

Hvis man leser de ulike studiene som er gjort, og baserer seg på funn som er gjort, tallene som de kommer frem til., det er det som er viktig

@Bendie delte en artikkel  publisert i Sykepleien.  WHO er dypt bekymret for long covid hva tenker du om det?

Post-covid-syndromet, eller long covid, er noe WHO er dypt bekymret for, sier epidemiolog Maria Van Kerkhove i WHO.

Det britiske statistikkbyrået Office for National Statistics (ONS) anslår at 945 000 briter sliter med langtidsvirkninger etter koronasykdom, skriver Independent. Blant dem er 34 000 barn.

ONS anslår også at 380 000 personer i Storbritannia har hatt langtidsvirkninger i minst ett år.

En svensk studie av koronasmittede sykehusansatte fra tidligere i år viste at hver tiende person med mild covid-19 rammes av langtidsvirkninger.

https://sykepleien.no/2021/08/senskader-etter-korona-skaper-bekymring

Når det gjelder meldte bivirkninger av vaksinen, er de fleste milde og forbigående. Veldig mange får bivirkninger, Jeg fikk det selv. Det er også viktig å finne ut om de mer alvorlig bivirkningen som er meldt, har en sammenheng med vaksinering. De alvorlige bivirkningen som er meldt er gjerne de samme vi ser ved de som vi ser hos de som får korona. Hjertebetennelse  er veldig sjeldent , og langt hyppigere blant de som blir smittet, det samme med blodpropp. 

Endret av Lana01
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...