Gå til innhold

Hvor mange vaksinedoser skal du ta?

Psilocybe

Hvor mange vaksinedoser skal du ta?   

132 stemmer

1. 1. Hvor mange vaksinedoser skal du ta?

• 0
      59
    • 1
      6
    • 2
      25
    • 3
      17
    • 4-9
      0
    • 10 eller flere
      25

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Paramount skrev (På 1.10.2021 den 13.10):

Jeg kommer til å ta 0. Det er grenser for hvor mye en skal ha i seg for å unngå noe som arter seg som forkjølelse for de aller fleste. 

5 mill dødsfall, så langt. vil si det utgjør litt mer en en vanlig  forkjølelse for veldig mange, i tillegg har vi alle som blir lagt  inn på sykehus hvor tilstanden er alvorlig eller kritisk i lang tid, Mange sliter med long covid, også de med et mildt forløp.

Jeg tar selvsagt det som anbefales av vaksiner.Både for min egen del del og for  å bidra  til å få smitten ned. Jeg stoler på fagfolk medisinsk forskning og tall materiale som foreligger, og ikke you tube videoer og useriøse kilder. . 

Flere 10  talls millioner amerikanere nekter å la seg vaksinere.det har bidratt til at Delta varianten har fått spredt  seg.  Antivax  grupper er et stort problem i USA

Sent fredag passerte USA 700.000 dødsfall knyttet til coronaviruset. Over 100.000 av disse har kommet etter at vaksiner ble tilgjengelig for alle amerikanere over tolv år,

Ifølge epidemispesialisten David Dowdy ved Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health står uvaksinerte for minst 70.000 av de 100.000 dødsfallene landet har registrert siden midten av juni.

– Hvis vi hadde vært mer effektive med vaksineringen, mener jeg det er rimelig å si at vi kunne ha unngått 90 prosent av disse dødsfallene, sier Dowdy.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/34m7EM/mer-enn-700000-coronadoedsfall-i-usa

Endret av Lana01
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellgjeita79 skrev (På 1.10.2021 den 6.42):

Så mange de anbefaler. Hvem er jeg til å tro at jeg vet bedre enn ekspertene? Jeg har de som trenges for å holde flokkimuniteten oppe.

Nettopp. Her i koronaforumet vet visst enkelte bedre enn helsemyndighetene og legene. Det har vært innlegg etter innlegg på f eks Youtube der døende antivaxere sier at de angret på at de ikke tok vaksinen og ber om at alle som kan, tar den.

Det er for sent å angre når du ligger på dødsleiet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (10 minutter siden):

Nettopp. Her i koronaforumet vet visst enkelte bedre enn helsemyndighetene og legene. Det har vært innlegg etter innlegg på f eks Youtube der døende antivaxere sier at de angret på at de ikke tok vaksinen og ber om at alle som kan, tar den.

Og videoer på youtube tror du på? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (7 minutter siden):

Og videoer på youtube tror du på? 

Tror på de som kommer fra f eks CNN, BBC osv. Tror ikke konspirasjonsteoretikere.

Endret av Honey Dew
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier dere vaksinerer dere for "andres" skyld, og ikke for deres egen, kan jo kikke på dette sitatet fra en velkjent stemme i FHI: 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal jeg ta så mange vaksiner som forskere og medisinsk personell sier er nødvendig. Alle kan selv velge hvem de velger å stole på, men jeg er utrolig overrasket over hvor mange velutdannede mennesker som ikke har lært elementær kildekritikk.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for svar til utestengt bruker, brukerdebatt, antivaksinasjonsdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Honey Dew skrev (5 timer siden):

Det er for sent å angre når du ligger på dødsleiet.

Videoene som jeg har sett, som sikkert du har sett er overvektige covid pasienter. Disse er i risikosonen og bør ta koronavaksinen. Skill mellom de i risikosonen og de utenfor så får vi et litt mer nyansert og riktig bilde av både covid og vaksinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Linnea27 skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig skal jeg ta så mange vaksiner som forskere og medisinsk personell sier er nødvendig. Alle kan selv velge hvem de velger å stole på, men jeg er utrolig overrasket over hvor mange velutdannede mennesker som ikke har lært elementær kildekritikk.

Kanskje du kan ta innover deg at det ikke alltid handler om feilinfo, men at vi står uten veldig mange svar på koronavaksinen som gjør folk skeptiske til vaksinen? Og at covid generelt ikke er farlig for unge friske? 

CA. 80% av covid tilfellene er milde eller asymptomatiske. De som havner i denne kategorien får heller ikke langvarig symptomer i ettertid. De fleste som får covid, inkl de i risikosonen, opplever dette som en mild influensa, forkjølelse eller får ikke symptomer i det heletatt. Hentet fra FHI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Sirisiri10 said:

Kanskje du kan ta innover deg at det ikke alltid handler om feilinfo, men at vi står uten veldig mange svar på koronavaksinen som gjør folk skeptiske til vaksinen? Og at covid generelt ikke er farlig for unge friske? 

CA. 80% av covid tilfellene er milde eller asymptomatiske. De som havner i denne kategorien får heller ikke langvarig symptomer i ettertid. De fleste som får covid, inkl de i risikosonen, opplever dette som en mild influensa, forkjølelse eller får ikke symptomer i det heletatt. Hentet fra FHI

Ja, det er kanskje ikke så farlig for meg. Men jeg tok ikke valget med kun meg selv i tankene. Hvis ingen friske tok vaksinen ville vi ikke ha beskyttet de svake. Og for hver person som ikke tar vaksinen øker risikoen for de som viruset er ekstra farlig for. Det er også mange tilsynelatende friske som rammes hardt, uten at man vet hvorfor. I tillegg så beveger mennesker i dag seg mye, og til andre steder i verden hvor de ikke har et så godt helsetilbud som her. Å ikke ta vaksinen bidrar til at flere dør, enkelt og greit. Men det er kanskje ikke så viktig for deg?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (12 timer siden):

Dette er helt feil.

Six months after the infection, more than 50 per cent of young adults aged 16-30 still had symptoms such as fatigue, shortness of breath and trouble concentrating 

Norwegian study: More than half of young people with mild Covid-19 infections experienced Long Covid

"We showed that an estimated 67% of people with mild or moderate COVID have long COVID; in other words, they still have symptoms more than 30 days after their positive test,

https://news.arizona.edu/story/many-mild-covid-19-infections-experience-long-term-symptoms

A little more than two out of every three people who have mild or moderate cases of COVID-19 will go on to develop long-term symptoms.

Among participants who tested positive for COVID-19, nearly 69% still had least one symptom after 30 days, and the rate rose to 77% after 60 days.

https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=262311

We are seeing patients who are often very high-functioning, healthy children who did not have any previous illnesses or medical conditions,” she says, noting that many of the kids being treated at the clinic only had mild bouts of COVID-19.

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/covid-long-haulers-long-term-effects-of-covid19

Still, there is some evidence that asymptomatic disease can cause serious harm among some people—including blood clots, heart damage, a mysterious inflammatory disorder, and long COVID, the syndrome marked by a range of symptoms from breathing difficulties to brain fog that linger after an infection. Here’s a look at what scientists know so far about the effects of asymptomatic COVID-19 and what they’re still trying to figure out.

https://www.nationalgeographic.com/science/article/why-some-covid-19-infections-may-be-free-of-symptoms-but-not-free-of-harm

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
Linnea27 skrev (7 minutter siden):

Ja, det er kanskje ikke så farlig for meg. Men jeg tok ikke valget med kun meg selv i tankene. Hvis ingen friske tok vaksinen ville vi ikke ha beskyttet de svake. Og for hver person som ikke tar vaksinen øker risikoen for de som viruset er ekstra farlig for. Det er også mange tilsynelatende friske som rammes hardt, uten at man vet hvorfor. I tillegg så beveger mennesker i dag seg mye, og til andre steder i verden hvor de ikke har et så godt helsetilbud som her. Å ikke ta vaksinen bidrar til at flere dør, enkelt og greit. Men det er kanskje ikke så viktig for deg?

De "svake" blir beskyttet med vaksinen og tiltak. Akkurat som ved alle andre virus vi har. I det lange løp beskytter vi mer når man har fått immunitet igjennom viruset, ikke vaksinen når det kommer til unge som ikke er i risikosonen. Nei, det er ytterst få som som ikke er i risikosonen som blir hardt rammet. Når vi ikke engang vet hvor lenge vaksinen fungerer gambler man med de "svake" helse ved å vaksinere de som ikke trenger det samt de utenfor risikosonen som kan få bivirkninger av vaksinen. Det er dumt å gjøre flere syke enn nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (15 minutter siden):

De "svake" blir beskyttet med vaksinen og tiltak. Akkurat som ved alle andre virus vi har. I det lange løp beskytter vi mer når man har fått immunitet igjennom viruset, ikke vaksinen når det kommer til unge som ikke er i risikosonen. Nei, det er ytterst få som som ikke er i risikosonen som blir hardt rammet. Når vi ikke engang vet hvor lenge vaksinen fungerer gambler man med de "svake" helse ved å vaksinere de som ikke trenger det samt de utenfor risikosonen som kan få bivirkninger av vaksinen. Det er dumt å gjøre flere syke enn nødvendig. 

Det er her du har misforstått. Vaksiner gjør nettopp det, nemlig minimerer muligheten for at folk skal bli syke av sykdommer, men samtidig få immunitet. Derfor vi ikke "lar" barn og unge gå gjennom polio og meslinger for eksempel. 

På grunn av antivaxxere måtte for eksempel Tyskland påby vaksinering av barn mot meslinger i fjor, fordi såpass mange foreldre nektet ar det ble stadige utbrudd. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Example skrev (55 minutter siden):

Det er her du har misforstått. Vaksiner gjør nettopp det, nemlig minimerer muligheten for at folk skal bli syke av sykdommer, men samtidig få immunitet. Derfor vi ikke "lar" barn og unge gå gjennom polio og meslinger for eksempel. 

På grunn av antivaxxere måtte for eksempel Tyskland påby vaksinering av barn mot meslinger i fjor, fordi såpass mange foreldre nektet ar det ble stadige utbrudd. 

Ikke bland inn meslinger i dette. Det er en helt annen sykdom som rammer barn hardt, særlig i uland og har langt mer alvorlige konsekvenser for barn og unge. 

Hvorfor mener du at covid er så farlig for folk flest utenfor risikosonen når Fhi og andre eksperter sier det ikke er det? Eneste årsaken til at vi måtte stenge ned er pga vi ikke tidligere har hatt immunitet mot viruset og derfor ville de i risikosonen overbelastet sykehusene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sirisiri10 skrev (15 timer siden):

Videoene som jeg har sett, som sikkert du har sett er overvektige covid pasienter. Disse er i risikosonen og bør ta koronavaksinen. Skill mellom de i risikosonen og de utenfor så får vi et litt mer nyansert og riktig bilde av både covid og vaksinen. 

Nå snakker jeg om antivaxere som plutselig angrer seg og trygler om vaksinen mens de er døende av covid.

Akkurat det har ingenting med kroppsstørrelse å gjøre.

Du må lese det jeg skriver.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (8 minutter siden):

Ikke bland inn meslinger i dette. Det er en helt annen sykdom som rammer barn hardt, særlig i uland og har langt mer alvorlige konsekvenser for barn og unge. 

Hvorfor mener du at covid er så farlig for folk flest utenfor risikosonen når Fhi og andre eksperter sier det ikke er det? Eneste årsaken til at vi måtte stenge ned er pga vi ikke tidligere har hatt immunitet mot viruset og derfor ville de i risikosonen overbelastet sykehusene. 

Vi vaksinerer oss både for folk i risikogruppene og oss selv. Derfor bør alle vaksinere seg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (34 minutter siden):

Det var et eksempel på hvordan det kan gå når antivaxxere hindrer flokkimmunitet med vaksinemotstanden sin og hvilke tiltak man kan iverksette for å hindre det.

Risikoen for å overbelaste sykehusene er hovedgrunnen, ja. Det kan fortsatt skje i Norge nå, da nærmere en halv million voksne nordmenn ikke har vaksinert seg. I USA er det et stort press på sykehusene i flere delstater grunnet vaksinemotstand, og også der har de fleste eldre tatt vaksinen. Risikogrupper og eldre alene holder ikke. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...