AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 Jeg har jobbet med barn i skole og barnehage i mange år, flere av stedene har vært i områder hvor det bor mye karrieremennesker, og godt bemidlede folk. For tiden jobber jeg i en barnehage i en av Norges rikeste kommuner. Vi er nå inne i en pandemi, og terskelen for at vi i barnehagen kontakter foreldrene ved litt hoste eller snørr er veldig lav. I går måtte vi kontakte flere foreldre og be de hente tidlig, da barna hostet og snørret om hverandre, og at vi ikke vil ha smitte på avdelingen. Mye smitte på avdelingen blant barna, fører igjen til smitte hos de voksne, som da må være borte fra jobb, som igjen fører til at avdelinger må stenge helt.... Et foreldrepar svarer aldri på telefon eller sms før klokka er over 16. Dette gjelder både mor og far, og det er hver eneste gang vi prøver å få tak i de. Dette er foreldre med typen "viktige" jobber(les: godt betalte jobber i det private næringsliv). Disse ble ringt til i går ganske tidlig pga at datteren hostet, men ingen svarte, og da jeg gikk kl. 16, var jenta fortsatt ikke hentet. Så, i dag dukket jenta opp igjen i barnehagen, til tross for sterk hoste. Pedleder måtte stå og diskutere med faren hva vi synes om at hunkom i barnehagen da hun var så dårlig, og det endre med at jenta ble igjen i barnehagen, med beskjed om at hun skulle bli hentet tidlig. Og ja, hun ble hentet tidlig, men av Au-Pairen! Da hadde altså ikke noen av foreldrene villet ta seg fri fra sine såkalte viktige jobber, men valgte heller å sende sin underbetalte asiatiske ungjente for å hente datteren... Altså, velger du å sette barn til verden, så må de faktisk være førsteprioritet. Det betyr at begge foreldrene ikke kan satse på en karriere, men at den ene heller må ha en normal jobb hvor man faktisk kan være hjemme fra jobb med sykt barn, og kan ta telefonen når barnehagen ringer. Leste her for noen dager siden angående noen som mente at å være hjemme med sykt barn ikke var noe særlig, fordi tanken om alt du ikke får gjort på jobb surrer rundt i hodet på deg. Altså, hvis man faktisk har påtatt seg en jobb hvor du ikke kan være hjemme med barnet ditt, fordi fokuset er på jobb, så mener jeg at du burde finne en jobb som krever mindre av deg. Anonymkode: a4214...e64 22
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 Hvorfor ringte dere ikke andre pårørende som foreldrene vanligvis SKAL skrive opp? Hvorfor er dere så redde for såkalte karriereforeldre? Anonymkode: fa657...3b3 20
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #3 Skrevet 30. september 2021 Her er det vel på sin plass å melde bekymring til barnevernet. Anonymkode: 4de9d...25f 12
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #4 Skrevet 30. september 2021 Ville det stilt seg annerledes om foreldre ikke kunne hente fordi de var opptatt i et annet yrke - sykepleier, politi el.l.? Da tenker jeg du ikke hadde skrevet denne posten. Det er virkelig ikke din sak hvorfor noen ikke har tid til å hente, eller sender au pair. Her oser det bare forakt mot noen som har valgt en annen karrierevei enn deg. Anonymkode: b1c9a...fff 26
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #5 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville det stilt seg annerledes om foreldre ikke kunne hente fordi de var opptatt i et annet yrke - sykepleier, politi el.l.? Da tenker jeg du ikke hadde skrevet denne posten. Det er virkelig ikke din sak hvorfor noen ikke har tid til å hente, eller sender au pair. Her oser det bare forakt mot noen som har valgt en annen karrierevei enn deg. Anonymkode: b1c9a...fff Gi F i whataboutism, det kan du ta opp i en annen tråd. Det er hennes sak når foreldre gir F i barna sine for å så deretter sende de til barnehagen dagen etter selvom de IKKE skal det. Anonymkode: fa657...3b3 9
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #6 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ville det stilt seg annerledes om foreldre ikke kunne hente fordi de var opptatt i et annet yrke - sykepleier, politi el.l.? Da tenker jeg du ikke hadde skrevet denne posten. Det er virkelig ikke din sak hvorfor noen ikke har tid til å hente, eller sender au pair. Her oser det bare forakt mot noen som har valgt en annen karrierevei enn deg. Anonymkode: b1c9a...fff Enig. Jeg ser ikke problemet med at au-pair henter, men det er selvsagt ikke greit å ikke svare på telefonen i løpet av en hel arbeidsdag. Da er dette noe styrer må ta opp med foreldrene. Her om dagen ble barnet vårt sykt i barnehagen. Jeg var på jobbreise i en annen landsdel. Mannen min kunne ikke hente før 1,5 time etter at barnehagen ringte, siden han sto med en psykotisk pasient (lege). Hva tenker du om det, TS? Anonymkode: 381e5...651 16
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #7 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig. Jeg ser ikke problemet med at au-pair henter, men det er selvsagt ikke greit å ikke svare på telefonen i løpet av en hel arbeidsdag. Da er dette noe styrer må ta opp med foreldrene. Her om dagen ble barnet vårt sykt i barnehagen. Jeg var på jobbreise i en annen landsdel. Mannen min kunne ikke hente før 1,5 time etter at barnehagen ringte, siden han sto med en psykotisk pasient (lege). Hva tenker du om det, TS? Anonymkode: 381e5...651 Det er heller ikke greit at de sender en syk unge til barnehagen selvom de har fått beskjed om at barnet skal bli hjemme. Anonymkode: eb3e2...0e7 16
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #8 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig. Jeg ser ikke problemet med at au-pair henter, men det er selvsagt ikke greit å ikke svare på telefonen i løpet av en hel arbeidsdag. Da er dette noe styrer må ta opp med foreldrene. Her om dagen ble barnet vårt sykt i barnehagen. Jeg var på jobbreise i en annen landsdel. Mannen min kunne ikke hente før 1,5 time etter at barnehagen ringte, siden han sto med en psykotisk pasient (lege). Hva tenker du om det, TS? Anonymkode: 381e5...651 Vi har forøvrig «karrierejobber» begge to, men klarer likevel fint å ta telefonen. Ikke har vi au-pair, heller. Anonymkode: 381e5...651
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #9 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er heller ikke greit at de sender en syk unge til barnehagen selvom de har fått beskjed om at barnet skal bli hjemme. Anonymkode: eb3e2...0e7 Her må jo barnehagen nekte dem å levere barnet som åpenbart er sykt. Skjønner ikke at bhg er så ettergivende. Anonymkode: 381e5...651 9
Festlig Skrevet 30. september 2021 #10 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ville det stilt seg annerledes om foreldre ikke kunne hente fordi de var opptatt i et annet yrke - sykepleier, politi el.l.? Da tenker jeg du ikke hadde skrevet denne posten. Det er virkelig ikke din sak hvorfor noen ikke har tid til å hente, eller sender au pair. Her oser det bare forakt mot noen som har valgt en annen karrierevei enn deg. Anonymkode: b1c9a...fff Det er ingenting som heter at en ikke har tid til å hente ! Du har satt barn til verden, og det betyr omsorg og ansvar. Dee var et elendig motargument du kom med der. Lite innsikt i hva en foreldreoppgave er 7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #11 Skrevet 30. september 2021 Festlig skrev (Akkurat nå): Det er ingenting som heter at en ikke har tid til å hente ! Du har satt barn til verden, og det betyr omsorg og ansvar. Dee var et elendig motargument du kom med der. Lite innsikt i hva en foreldreoppgave er 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 Anonymkode: eb3e2...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #12 Skrevet 30. september 2021 Meld til barnevernet! Det forekommer omsorgssvikt også hos "ressurssterke " familier, men de slipper billig unna hele tiden. Hadde dere meldt hvis en alenemor på nav med gratis kjernetid kom å leverte et sykt barn og ikke var mulig å få tak i i åpningstiden? Og det var et mønster at det ikke gikk an å få tak i henne? Anonymkode: 98208...168 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #13 Skrevet 30. september 2021 Ser ikke helt problem med at en au-pair henter i barnehagen? Er det så ille? Anonymkode: b68ff...8fe 8
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #14 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Meld til barnevernet! Det forekommer omsorgssvikt også hos "ressurssterke " familier, men de slipper billig unna hele tiden. Hadde dere meldt hvis en alenemor på nav med gratis kjernetid kom å leverte et sykt barn og ikke var mulig å få tak i i åpningstiden? Og det var et mønster at det ikke gikk an å få tak i henne? Anonymkode: 98208...168 Til opplysning så er ikke de opplysningene som kommer frem i innlegget grunn nok til å melde til barnevernet! Hvis det ikke dreier seg om vold eller mishandling så skal foreldrene informeres i forkant. Siden det er så snakk om brudd på taushetsplikten, er det å melde til barnevernet i denne saken det verste bruddet! Anonymkode: d23e0...ad5 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #15 Skrevet 1. oktober 2021 Hvorfor lot dere barnet få komme syk mot tidlig henting? Er ikke det litt ettergivende holdning? Anonymkode: d3cdc...3a4 2
Gjest Gratinara Skrevet 1. oktober 2021 #16 Skrevet 1. oktober 2021 Neste gang ringer dere barnevernet når foreldre tydeligvis ikke bryr seg om barna deres og smittefare ift. andre barn og familier.. Sett barnet i karantene på et eget rom med personell med munnbind og opplys om eventuell smittefare for evt. sykdom.. Send foreldrene regninga for ekstra personell...
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #17 Skrevet 1. oktober 2021 De fleste karriereforeldre er av værste sort og jeg tror at mange av dem dessverre driter i ungene sine!! Mange av dem får barn ( gjerne 2 stk) kun fordi det er ansett som status. Barna deres nærmest bor i barnehagen. De er der fra 07:31-16:57 hver bidige dag om det så er lille julaften. Det er alltid de foreldrene som lar barna være i barnehagen når alle de andre har fri. Det er alltid de foreldrene vi må gi beskjed til at barna har lovpålagt ferie. Det er alltid deres barn som mangler utstyr og det er alltid deres barn som kommer i barnehagen syke med rester av Paracet stikkpille i bleia! På samme tid så prioriterer foreldrene masse fritid på seg selv. Reiser, frisørtimer, spabehandlinger, trening, cafe besøk, shopping og alskens drit. Jeg har jobba i barnehage i 20 år og jeg er så lei av disse foreldrene. Det er pga slike foreldre at de som er alene eller har en kjempe tøff jobb føler seg uglesett når de må ha ungene i barnehagen en dag de selv har fri. Min erfaring tilsier at folk med normale jobber ofrer laaaangt mer av seg selv og egen fritid for at barna skal få kortest mulig dager. Anonymkode: cc74e...97d 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #18 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De fleste karriereforeldre er av værste sort og jeg tror at mange av dem dessverre driter i ungene sine!! Mange av dem får barn ( gjerne 2 stk) kun fordi det er ansett som status. Barna deres nærmest bor i barnehagen. De er der fra 07:31-16:57 hver bidige dag om det så er lille julaften. Det er alltid de foreldrene som lar barna være i barnehagen når alle de andre har fri. Det er alltid de foreldrene vi må gi beskjed til at barna har lovpålagt ferie. Det er alltid deres barn som mangler utstyr og det er alltid deres barn som kommer i barnehagen syke med rester av Paracet stikkpille i bleia! På samme tid så prioriterer foreldrene masse fritid på seg selv. Reiser, frisørtimer, spabehandlinger, trening, cafe besøk, shopping og alskens drit. Jeg har jobba i barnehage i 20 år og jeg er så lei av disse foreldrene. Det er pga slike foreldre at de som er alene eller har en kjempe tøff jobb føler seg uglesett når de må ha ungene i barnehagen en dag de selv har fri. Min erfaring tilsier at folk med normale jobber ofrer laaaangt mer av seg selv og egen fritid for at barna skal få kortest mulig dager. Anonymkode: cc74e...97d Bra poeng, og det var dette jeg nettopp ville ta opp. I stedet ble det en diskusjon om taushetsplikt, noe som gjorde at en viktig sak druknet i den diskusjonen. For jeg må innrømme at jeg har hatt mine tanker om mennesker som har små barn, men prioriterer karriere, og når venninna mi forteller om den situasjonen som skjedde, så viser det seg jo at jeg har hatt rett i mine antagelser. Anonymkode: a4214...e64 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #19 Skrevet 1. oktober 2021 Ville ringt direkte til jobben og spurt etter foreldrene. De kunne hatt besteforeldre eller andre til å hente også. At barn kommer tilbake dagen etter skjer OFTE. Her må bhg bli kjempestreng på at dette ikke er lov. Må tenke på de barna med lavere immunforsvar. Egoistisk av foreldre faktisk. Det er så sant at mange såkalte suksesskarriere foreldre IKKE burde hatt barn. Er mange av de barna som sliter psykisk av IKKE tilstedeværende foreldre. De har topputstyr av klær og sko, men mangler fysisk og psykisk kontakt. Skammelig!!! Anonymkode: 374fa...300 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #20 Skrevet 1. oktober 2021 😴😴 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har jobbet med barn i skole og barnehage i mange år, flere av stedene har vært i områder hvor det bor mye karrieremennesker, og godt bemidlede folk. For tiden jobber jeg i en barnehage i en av Norges rikeste kommuner. Vi er nå inne i en pandemi, og terskelen for at vi i barnehagen kontakter foreldrene ved litt hoste eller snørr er veldig lav. I går måtte vi kontakte flere foreldre og be de hente tidlig, da barna hostet og snørret om hverandre, og at vi ikke vil ha smitte på avdelingen. Mye smitte på avdelingen blant barna, fører igjen til smitte hos de voksne, som da må være borte fra jobb, som igjen fører til at avdelinger må stenge helt.... Et foreldrepar svarer aldri på telefon eller sms før klokka er over 16. Dette gjelder både mor og far, og det er hver eneste gang vi prøver å få tak i de. Dette er foreldre med typen "viktige" jobber(les: godt betalte jobber i det private næringsliv). Disse ble ringt til i går ganske tidlig pga at datteren hostet, men ingen svarte, og da jeg gikk kl. 16, var jenta fortsatt ikke hentet. Så, i dag dukket jenta opp igjen i barnehagen, til tross for sterk hoste. Pedleder måtte stå og diskutere med faren hva vi synes om at hunkom i barnehagen da hun var så dårlig, og det endre med at jenta ble igjen i barnehagen, med beskjed om at hun skulle bli hentet tidlig. Og ja, hun ble hentet tidlig, men av Au-Pairen! Da hadde altså ikke noen av foreldrene villet ta seg fri fra sine såkalte viktige jobber, men valgte heller å sende sin underbetalte asiatiske ungjente for å hente datteren... Altså, velger du å sette barn til verden, så må de faktisk være førsteprioritet. Det betyr at begge foreldrene ikke kan satse på en karriere, men at den ene heller må ha en normal jobb hvor man faktisk kan være hjemme fra jobb med sykt barn, og kan ta telefonen når barnehagen ringer. Leste her for noen dager siden angående noen som mente at å være hjemme med sykt barn ikke var noe særlig, fordi tanken om alt du ikke får gjort på jobb surrer rundt i hodet på deg. Altså, hvis man faktisk har påtatt seg en jobb hvor du ikke kan være hjemme med barnet ditt, fordi fokuset er på jobb, så mener jeg at du burde finne en jobb som krever mindre av deg. Anonymkode: a4214...e64 Anonymkode: 469a1...240 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå