Matssats Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 Skal kjøpe meg ny bunad og bunadene fra Norske Bunader er jo langt billigere enn Husfliden. Hva er forskjellen? Kan man se forskjellen med det blotte øye?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 14 minutter siden, Matssats said: Skal kjøpe meg ny bunad og bunadene fra Norske Bunader er jo langt billigere enn Husfliden. Hva er forskjellen? Kan man se forskjellen med det blotte øye? Forskjellen er at på NB så blir bunadene produsert i Kina (tilskåret og brodert) Anonymkode: ac174...4b0 9
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #3 Skrevet 30. september 2021 Den typen jeg skulle ha ble produsert i utlandet hos Husfliden også. Så ikke alltid det er noe bedre. Anonymkode: 2b76d...6cb 5
Silva Pluvialis Skrevet 30. september 2021 #4 Skrevet 30. september 2021 Kjenner du noen som kan brodere for deg?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #6 Skrevet 30. september 2021 Om du ikke skjønner forkskjellen på kinabunad og en fra husfliden, da klarer du deg nok med en fra kina 🙂 Anonymkode: 1e3d4...64c 15
Fruktninja Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 Matssats skrev (10 timer siden): Skal kjøpe meg ny bunad og bunadene fra Norske Bunader er jo langt billigere enn Husfliden. Hva er forskjellen? Kan man se forskjellen med det blotte øye? Jeg kan ikke si noe om alle bunadene derifra, Men av de modellene som jeg kjenner godt, så er det veldig lett å se hvilke bunader som er fra NB og tilsvarende firma, kontra de som er brodert lokalt evt hos husfliden (som og får brodert noe i utlandet, men det er etter grundig opplæring i både teknikk og materialer). Rent bortsett fra at det ofte brukes feil materialer (nylon, polyester, lav kvalitet på ull) så er det ofte klippet feil, sydd feil, brukt feil teknikker, det er rare proposjoner, ofte inget sømmingsmonn osv. En sånn bunad vil være vanskelig å endre i etterkant, om du finner noen som er villige til å prøve. I tillegg vil annenhåndsverdien være lav, nettopp fordi omsøm er vanskelig, materialer er feil og teknikker/broderier er av lav kvalitet. om du sier litt mer om hvilken bunad du vurderer så kan jeg muligens hjelpe med å finne en seriøs forhandler/privatperson som du kan ta en prat med. 9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 Vel, Husfliden sender også bunader til kina og østblokkland som nevnt tidligere i tråden. Anonymkode: 4d9f0...ea4 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vel, Husfliden sender også bunader til kina og østblokkland som nevnt tidligere i tråden. Anonymkode: 4d9f0...ea4 Jeg tror uansett at Husfilden har bedre kvalitetskontroll når bunadene kommer til Norge enn det NB har. https://www.tv2.no/a/13487217/ Anonymkode: beddb...92e 8
Fruktninja Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vel, Husfliden sender også bunader til kina og østblokkland som nevnt tidligere i tråden. Anonymkode: 4d9f0...ea4 Absolutt. Spesielt gjeldet det Husfliden i de større byene (Oslo, Bergen, Stavanger etc), og særlig om du skal ha en av de mer populære volumselgerene. De fleste lokale husflider har avtaler med personer i nærområdet som tar på seg brodering osv. Det er og større fokus på materialkvalitet der. Jeg har, med skrekk og gru sett en bunadskjorte bli sydd på en overlock på Husfliden, så ingen er feilfrie! 1
prt90 Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 Husfliden er produsert i øst-Europa og Norske Bunader i Kina. Same same. 2
AprilLudgate Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 Matssats skrev (10 timer siden): Skal kjøpe meg ny bunad og bunadene fra Norske Bunader er jo langt billigere enn Husfliden. Hva er forskjellen? Kan man se forskjellen med det blotte øye? Det hadde jeg aldri gjort. Du risikerer åpenbare forskjeller, og store problemer når du skal sy inn/ut etter noen år. Den blir jo heller ikke så enkel å selge om du skal det en gang. Kjøp heller en festdrakt 🤷♀️ Eller spar lengre så man har råd til original bunad. prt90 skrev (2 minutter siden): Husfliden er produsert i øst-Europa og Norske Bunader i Kina. Same same. Min Åmlibunad ble sydd på systua i Arendal av damene der. Kjøper man de stedene jeg har vært i Oslo, for eksempel Heimen eller Sidserk (Sidserk er en annen systue med god kompetanse på bunad) så lages også de på stedet. Har du kilde på hvilke bunader som blir sydd i Øst Europa? Ble nysgjerrig. 5
Apple- Skrevet 1. oktober 2021 #13 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror uansett at Husfilden har bedre kvalitetskontroll når bunadene kommer til Norge enn det NB har. https://www.tv2.no/a/13487217/ Anonymkode: beddb...92e Nå er den artikkelen du viser til fra 2012, så mye kan ha endret seg siden den tid. Både jeg og søsteren min har bunad fra Norske Bunader. Stoffet er av god kvalitet, og selvfølgelig ull. Det er sydd med monn, så ingen problemer der. En venninne har samme bunad sydd på Husfliden, ser ingen forskjell på min og hennes. Jeg sier ikke at feil ikke skjer, men når min datter skal konfirmeres neste år, bestiller vi fra Norske Bunader. Kommer til å detaljsjekke den, selvfølgelig, men det ville jeg gjort samme hvor den kom fra. 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #14 Skrevet 1. oktober 2021 Har kjøpt til flere familiemedlemmer på NB. Min egen er fra Husfliden (Fikk den for flere år siden) Jeg må helt ærlig si at bunadene fra NB holder meget høy kvalitet. Broderier og skreddersøm utføres av folk som har dette som jobb. Når det gjelder Husfliden sine, kan hvem som helst kjøpe en materialpakke der og melde seg på et bunadkurs, selv med minimal broderierfaring. Du kan besøke en av NB sine butikker å ta en kikk på bunadene der før du bestemmer deg. Anonymkode: e4444...f46 3
Skogkatten Skrevet 1. oktober 2021 #15 Skrevet 1. oktober 2021 Om vi nå ser bort fra forskjeller i kvalitet, som andre allerede har kommentert. Hva med norsk kulturarv? Du er interessert nok til å skaffe det ferdige produktet en bunad er, men hva med arbeidet som ligger bak den bunaden? Det er også kulturarv. Og sett at all bunadsøm om noen år sendes til lavkostland, fordi ingen lenger vil bli bunadtilvirker, hva skal du da gjøre om du må gjøre endringer på bunaden din? Sende den til Kina? Synes du det høres ut som det er bærekraftig? Ha nå såpass respekt for norsk håndverk at du velger det, når du skal skaffe deg et tradisjonsplagg som bunad. Det er ulik praksis ved ulike husflider, hvor noen sender deler av produksjonen til utlandet, det går det an å spørre om. Ellers finnes det nok av seriøse og dyktige tilvirkere der ute som driver for seg selv, de legger gjerne hele sin yrkesstolthet i å få alt produsert i Norge. Les deg opp på den bunaden du vil ha, og finn ut hvor den produseres, for de fleste modeller er det flere produsenter enn husfliden og Norske bunader. 16
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #16 Skrevet 1. oktober 2021 Skogkatten skrev (1 minutt siden): Om vi nå ser bort fra forskjeller i kvalitet, som andre allerede har kommentert. Hva med norsk kulturarv? Du er interessert nok til å skaffe det ferdige produktet en bunad er, men hva med arbeidet som ligger bak den bunaden? Det er også kulturarv. Og sett at all bunadsøm om noen år sendes til lavkostland, fordi ingen lenger vil bli bunadtilvirker, hva skal du da gjøre om du må gjøre endringer på bunaden din? Sende den til Kina? Synes du det høres ut som det er bærekraftig? Ha nå såpass respekt for norsk håndverk at du velger det, når du skal skaffe deg et tradisjonsplagg som bunad. Det er ulik praksis ved ulike husflider, hvor noen sender deler av produksjonen til utlandet, det går det an å spørre om. Ellers finnes det nok av seriøse og dyktige tilvirkere der ute som driver for seg selv, de legger gjerne hele sin yrkesstolthet i å få alt produsert i Norge. Les deg opp på den bunaden du vil ha, og finn ut hvor den produseres, for de fleste modeller er det flere produsenter enn husfliden og Norske bunader. Husfliden sender og deler av sømarbeidet til lavkostland. Bare til informasjon. (Og NB syr deler av sømarbeidet i Norge og deler i lavkostland) Anonymkode: e4444...f46 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #17 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg har Follo-bunad. Ei venninne måtte vise min frem til NB for å vise at de hadde brukt feil farge på broderiene. De hadde brukt tråden som skal brukes på romeriksbunaden. I tillegg vil jeg si at du ser veldig forskjell på broderiene. Anonymkode: a55f9...803 5
Skogkatten Skrevet 1. oktober 2021 #18 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Husfliden sender og deler av sømarbeidet til lavkostland. Bare til informasjon. (Og NB syr deler av sømarbeidet i Norge og deler i lavkostland) Anonymkode: e4444...f46 Det er jo nettopp det jeg sier, noen husflidbutikker sender hele eller deler av produksjonen til lavkostland, men det er ulik praksis fra butikk til butikk. Den aller verst er vel Heimen, men også noen butikker i norsk flid-kjeden. Sikkert en og annen privat husflid også, men de er så mange at det er umulig å ha oversikt. Jeg har en bunad fra en privat husflid, og de gjør alt i Norge. Så, forskjellig praksis.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #19 Skrevet 1. oktober 2021 Husflidstua i Grimstad vet jeg syr Åmlibunad i Grimstad, sjekket før jeg endte opp med en privat en av praktiske årsaker. Anonymkode: bec2b...f65
Fruktninja Skrevet 1. oktober 2021 #20 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg har sett mye rart fra utenlands-produserte bunader, det være seg fra Bunadsrosen, husfliden og ikke minst norske bunader... feilsydde regels går igjen. Feilsydde rynker som er tilnærmet umulige å gjøre om. Broderier der blomster skal være feks brodert med 4 farger, for å gi fargespill og dybde- der blir det brukt to farger og andre sting slik at deg blir et platt utrykk.... DMC blir byttet ut med cxc eller enda verre- umercerisert tråd. Slikebroderier med rayon... Det er en lang liste over detaljer som alle lyser «Kina».. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå