Gå til innhold

Respons fra medstudenter på utkast til eksamen, jeg liker ikke å dele ideer....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal skrive semesteroppgave, der vi skal få respons fra medstudenter på førsteutkastet. Endelig versjon skal leveres som eksamen nærmere jul. Jeg har fått en veldig god idé til hvordan jeg kan vinkle oppgaven, og basert på tidligere erfaringer og eksamener sitter jeg muligens på en A dersom jeg får dette til. Men jeg har ikke lyst til at noen andre skal se denne gode ideen, og kanskje bruke den selv i sin egen oppgave. Generelt har jeg alltid holdt kortene tett til brystet når det kommer til eksamen, og har erfart at det kan lønne seg å skille seg ut fra mengden dersom målet er toppkarakterer.

Ja, jeg vet dette høres dumt ut og blærete ut, men er jeg alene om å tenke sånn? Ville du heller levert et modifisert utkast slik jeg planlegger? Eller er du faglig sett helt åpen med medstudenter?

Anonymkode: 021cf...5b7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker mer og mer slik som deg, de beste ideene og løsningsforslagene er ens egne. Hvis det kun hadde vært semesteroppgave ville jeg kanskje ikke brydd meg, men så lenge det blir eksamen ville jeg utvilsomt modifisert meg🤓

Anonymkode: f937b...f59

• Liker 6
Skrevet

Neida, jeg skjønner deg godt. 

Jeg er vanligvis ganske åpen med medstudenter, men.. Vi skulle skrive en semesteroppgave i vår, og jeg hadde en skikkelig god idé til eget tema, og var kjemperedd for at noen skulle stjele ideen da vi skulle diskutere hvilke ulike temaer vi kunne skrive om. Jeg endte med A, og er glad for at jeg ikke diskuterte dette i dybden med med noen før jeg visste at de andre hadde bestemt seg for oppgave. 

Jeg tror kanskje du overtenker situasjonen litt. Det er jeg ganske sikker på at jeg gjorde i vår. Om noen bruker det i sin egen oppgave, så kan du med rimelig sikkerhet si at det ikke blir et like bra resultat som din. 

Anonymkode: a6d02...5b7

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker mer og mer slik som deg, de beste ideene og løsningsforslagene er ens egne. Hvis det kun hadde vært semesteroppgave ville jeg kanskje ikke brydd meg, men så lenge det blir eksamen ville jeg utvilsomt modifisert meg🤓

Anonymkode: f937b...f59

Ja, ikke sant? Vi har hatt slike responsverksteder før på mindre oppgaver, og selv om vi har fått beskjed om at det f.eks. må være tre sider med sammenhengende tekst, så er det mange som leverer bare stikkord. Da er det jo supert for dem at jeg leverer tre siden med inspirasjon til hvordan de kan løse oppgaven..

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Neida, jeg skjønner deg godt. 

Jeg er vanligvis ganske åpen med medstudenter, men.. Vi skulle skrive en semesteroppgave i vår, og jeg hadde en skikkelig god idé til eget tema, og var kjemperedd for at noen skulle stjele ideen da vi skulle diskutere hvilke ulike temaer vi kunne skrive om. Jeg endte med A, og er glad for at jeg ikke diskuterte dette i dybden med med noen før jeg visste at de andre hadde bestemt seg for oppgave. 

Jeg tror kanskje du overtenker situasjonen litt. Det er jeg ganske sikker på at jeg gjorde i vår. Om noen bruker det i sin egen oppgave, så kan du med rimelig sikkerhet si at det ikke blir et like bra resultat som din. 

Anonymkode: a6d02...5b7

Ja, det er jo forsåvidt et godt poeng. Jeg tror likevel jeg kommer til å sitte på denne ideen for meg selv litt til :ninja:

• Liker 3
Skrevet

Skjønner deg godt.

Jeg ville vært åpen om dette med foreleser.

Jeg hadde alltid god kontakt med foreleserne mine, og hadde mye utbytte av det.

Anonymkode: 85f2d...3f4

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner deg godt.

Jeg ville vært åpen om dette med foreleser.

Jeg hadde alltid god kontakt med foreleserne mine, og hadde mye utbytte av det.

Om hva, at jeg ikke ønsker å levere et reellt utkast i frykt for at noen skal stjele ideen min? Jeg tror ikke jeg vil få mye forståelse for det egentlig, det høres så smålig ut..

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke skrive ned stikkord da, slik de andre gjør? Så holder du førsteutkastet ditt helt for deg selv? Jeg forstår deg godt, du er nok neppe alene om å tenke slik - kanskje er det også derfor dine medstudenter stort leverer stikkord? 

Anonymkode: 7774b...cba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Om hva, at jeg ikke ønsker å levere et reellt utkast i frykt for at noen skal stjele ideen min? Jeg tror ikke jeg vil få mye forståelse for det egentlig, det høres så smålig ut..

Det høres smålig ut, ja. Ville ikke sagt noe til foreleser. 

Jeg er helt enig med deg, hold de beste kortene tett til brystet og heller lever en utgave med ideer du faktisk ønsker innspill på. Du vil ha innspill og tilbakemeldinger på det du er mer usikker på og det du vil spille videre på, ikke gi brilliante ideer gratis til medstudenter. Jeg vil tro de fleste gjør som du har tenkt til her. 

Anonymkode: f91dc...12e

• Liker 1
Skrevet

Jeg skrev bare noe annet på førsteutkast, evt. tok med litt av innholdet som var mer generelt.

Anonymkode: 6a165...2a1

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Vi skal skrive semesteroppgave, der vi skal få respons fra medstudenter på førsteutkastet. Endelig versjon skal leveres som eksamen nærmere jul. Jeg har fått en veldig god idé til hvordan jeg kan vinkle oppgaven, og basert på tidligere erfaringer og eksamener sitter jeg muligens på en A dersom jeg får dette til. Men jeg har ikke lyst til at noen andre skal se denne gode ideen, og kanskje bruke den selv i sin egen oppgave.

Du er neppe den eneste som tenker sånn. Men synes det høres spesielt ut om denne ideen din skal sikre deg god karakter. Når man kan samarbeide og man skal lese hverandres oppgaver så bør det ikke gis karakter etter ideer som kan stjeles.  Eksamensoppgaven bør lages slik at du og personen som stjeler ideen din kan få helt ulik karakter. For selv om ideen er den samme så vil jo oppgaven se ulik ut. 

Anonymkode: 80ac7...4d4

Skrevet

Å være åpen med medstudentene sine vil ikke si at man skal servere dem idéene sine. Om man har samme oppgave/prosjekt så er det klart at man vil beholde originaliteten sin. Det vil alle. 

Hvis alle hadde hatt et forskjellig prosjekt, så er det mer naturlig å dele mer av idéene sine da man vet at andre holder på med noe eget. Sånn er vi mennesker, og det er helt naturlig og også smart da folk er kjappe med å rappe andre sine idéer og utgi det for sitt eget, enten bevisst eller ubevisst. 

Anonymkode: 1bd74...ff4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er neppe den eneste som tenker sånn. Men synes det høres spesielt ut om denne ideen din skal sikre deg god karakter. Når man kan samarbeide og man skal lese hverandres oppgaver så bør det ikke gis karakter etter ideer som kan stjeles.  Eksamensoppgaven bør lages slik at du og personen som stjeler ideen din kan få helt ulik karakter. For selv om ideen er den samme så vil jo oppgaven se ulik ut. 

Sensorer liker originale tanker, det er helt klart. Det er ikke originalt om alle har samme tanke selv om oppgavene er forskjellig bygd opp. Jeg forstår TS godt. Tipper TS også generelt ligger i toppsjiktet med oppgaveskriving, så jeg synes ikke det er spesielt at hun føler seg trygg på at hun vil få en toppkarakter med denne idéen. Det er ikke noe i veien med en passe dose selvtillit. 

Anonymkode: 1bd74...ff4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Rart alle her inne har forståelse for det da?

Skrevet

Rart alle her inne har forståelse for det da?

Joda, men foreleseren min har et litt annet utgangspunkt for å danne seg en mening om dette enn oss andre. Jeg ser egentlig ikke helt hva jeg tjener på å snakke med henne om det i det hele tatt, da hun uansett ikke skal lese førsteutkastet mitt. 

Skrevet

Jeg kan selvsagt ikke være sikker, men når man har en del A'er bak seg så begynner man å se hva som kreves, og gjenkjenne en god idé ganske tidlig i prosessen.

Skrevet

.

Anonymkode: b0986...dfe

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, men foreleseren min har et litt annet utgangspunkt for å danne seg en mening om dette enn oss andre. Jeg ser egentlig ikke helt hva jeg tjener på å snakke med henne om det i det hele tatt, da hun uansett ikke skal lese førsteutkastet mitt. 

Ikke meg du siterer. Men jeg synes du bør snakke med foreleseren din. Spør om du kan ende med å få dårligere karakter ved at noen medstudenter kopierer vinklingen din.  Foreleseren din kommer til å ha forståelse for at du lurer på det.

Om du etter å ha snakket med foreleseren din fortsatt ønsker å holde vinklingen din skjult for dine medstudenter så gjør du det. Men du kommer jo uansett ikke til å komme dårligere ut ved å snakke med foreleseren din før du bestemmer deg for om du skal la medstudenter få se vinklingen din. 

Anonymkode: b0986...dfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi skal skrive semesteroppgave, der vi skal få respons fra medstudenter på førsteutkastet. Endelig versjon skal leveres som eksamen nærmere jul. Jeg har fått en veldig god idé til hvordan jeg kan vinkle oppgaven, og basert på tidligere erfaringer og eksamener sitter jeg muligens på en A dersom jeg får dette til. Men jeg har ikke lyst til at noen andre skal se denne gode ideen, og kanskje bruke den selv i sin egen oppgave. Generelt har jeg alltid holdt kortene tett til brystet når det kommer til eksamen, og har erfart at det kan lønne seg å skille seg ut fra mengden dersom målet er toppkarakterer.

Ja, jeg vet dette høres dumt ut og blærete ut, men er jeg alene om å tenke sånn? Ville du heller levert et modifisert utkast slik jeg planlegger? Eller er du faglig sett helt åpen med medstudenter?

Tenker taktisk, holder igjen godbitene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...