Gå til innhold

Stue og kjøkken i hver sin etasje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser på et hus vi gjerne vil ha, alt er perfekt, men stue og kjøkken ligger i hver sin etasje. Hvor kjipt er det? Ser for meg at det blir en del flying opp og ned i trappa? 

Noen som har erfaringer med det? 

Anonymkode: d7852...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har det sånn nå, og trives veldig godt med det! Før hadde vi åpen løsning og da ble det ikke noe skille mellom stue og kjøkken, ble bare et stort bråkete rom. Veldig godt å få det adskilt! Men vi er fem i familien da, da er det ekstra godt å kunne dele seg litt innimellom. 😁

Anonymkode: c487e...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde slik en gang. Aldri igjen. Synes ikke jeg gjorde annet enn å gå opp og ned trappa. 

Anonymkode: cb633...f3e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde slik bare at det ikke var en hel etasje men en halvetasje, likevel trapp. 

Det var virkelig drepen for bevegelsesfriheten i hjemmet. Toalettet var også opp eller ned en trapp. Vi gjorde ikke annet enn å renne i den trappa. Skulle du ha et glass vann så var det opp eller ned, skulle du på do så var der opp eller ned, skulle ungene ha noe av det samme så var det opp eller ned, hente noe mat så måtte vi opp eller ned. Vi opplevde også at en av oss aldri fikk "vært med sammen med resten" fordi man ble stående alene når man lagde mat, ryddet og vasket.

Vi ble så drit lei til slutt og da kombinert med at det å bo I enebolig generelt sett er veldig dyrt og overvurdert og tidkrevende så solgte vi til slutt.

Har nå toalett, kjøkken og stue på samme plan og hverdagsflyten er noe helt annet, ting oppleve enklere og det er lettere å bare rydde kjøkkenet og ta ut av oppvaskmaskinen fordi det ikke krever at man må meldes seg helt ut av familien i mellomtiden. Da bqrna var helt små var dette også et stort problem fordi jeg hele tiden måtte ta de med på kjøkkenet hvis jeg skulle lage mat eller rydde. Vi er veldig glade i å være sammen, så det ble en mye bedre løsning for oss å ikke ha den løsningen. 

Vil absolutt ikke anbefale hus med stue og kjøkken på to forskjellige plan, spesielt ikke med barn.

Anonymkode: b5ffe...7a0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke likt det, da jeg ofte blir stående på kjøkkenet og vil gjerne være med på det som skjer ellers også. Evt så måtte kjøkkenet vært såpass stort at det kunne fungere som et slags allrom, og stuen ble en slags TV-stue/bibliotek. At det er trapper er vel bare en fordel, gratis bevegelse for husstanden. (Med forbehold om at ingen har spesielle lidelser som gjør at de ikke kan bevege se mye)

Anonymkode: 91de7...7f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde ikke likt det, da jeg ofte blir stående på kjøkkenet og vil gjerne være med på det som skjer ellers også. Evt så måtte kjøkkenet vært såpass stort at det kunne fungere som et slags allrom, og stuen ble en slags TV-stue/bibliotek. At det er trapper er vel bare en fordel, gratis bevegelse for husstanden. (Med forbehold om at ingen har spesielle lidelser som gjør at de ikke kan bevege se mye)

Anonymkode: 91de7...7f8

Ja men ting kan skje med folk uten at det trenger å være spesielle lidelser. Min sønn brakk beinet da han var 7 og vi måtte bære han opp og ned hver eneste gang han skulle på do. Jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme med sistemann og måtte ligge på rommet hele tiden fordi tanken på å renne opp og ned trappa med spybøtta i ørska og ikke var overkommelig. For ikke å snakke om bekkenløsning og tung kropp på slutten. Har også igjennomgått operasjon og da var trapp umulig i nesten 2 uker.

Mye skjer i løpet av et langt liv så husets planløsning er alfa omega ut ifra vår erfaring 😊😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bodd med begge, og trives best nå hvor alt er på samme nivå men det skal sies, det ble spist på kjøkkenet og ikke i stua når de var på ulike nivåer og det er udelt positivt om kjøkkenet er stort nok til det.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (Akkurat nå):

Har bodd med begge, og trives best nå hvor alt er på samme nivå men det skal sies, det ble spist på kjøkkenet og ikke i stua når de var på ulike nivåer og det er udelt positivt om kjøkkenet er stort nok til det.. 

Vi hadde det omvendt, når kjøkkenet var i en annen etasje så spiste vi ofte på stua fordi vi skulle kose oss foran TVen. Nå når alt er på samme plan så spiser vi bare på spisebordet.

Det sies kanskje sitt om at vi er veldig glade I å spise foran TVen, men noen kosegleder må man få ha 😂

Neida vi har faktisk sluttet å spise foran TV nå fordi det er så lett å bare sette seg i sofaen etterpå. Det er også veldig lett å bare rydde før man setter seg ned nå, mens før kunne kjøkkenet stå rotete i en halv evighet fordi det var i et eget rom. Veldig lett å bare lukke døra. Nå er det ryddig stort sett hele tida så lenge vi ikke venter på oppvaskmaskina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg «frykter» at vi ikke blir å bruke stua. Begge deler er store rom (42 kvm), så ser for meg at vi lager en sofakrok på kjøkkenet, og så kommer vi ikke til å gidde å gå opp og ned. Vi har to små på 1 og 4 år, så det er jo ikke som om vi kommer til å ha «glede» av at de sitter i en annen stue med venner på mange år. 

nei, dette ble vanskelig…

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg «frykter» at vi ikke blir å bruke stua. Begge deler er store rom (42 kvm), så ser for meg at vi lager en sofakrok på kjøkkenet, og så kommer vi ikke til å gidde å gå opp og ned. Vi har to små på 1 og 4 år, så det er jo ikke som om vi kommer til å ha «glede» av at de sitter i en annen stue med venner på mange år. 

nei, dette ble vanskelig…

ts

Dersom eldste er 4 år så kommer dere nok til å få glede av å ha barnets venner i et annet rom temmelig snart 😅

Anonymkode: f512e...a8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde ønsket å ha en sånn planløsning.... VI har delvis åpen kjøkkenløsning, og jeg synes jeg flyr nok som det er, om det ikke skulle vært en trapp mellom i tillegg.... Men alle er jo ikke av den oppfatning!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stue og kjøkken i forskjellige etasjer. Tenkte først at det kom til å bli mye styr, men nå syns jeg det er helt greit. Vi spiser sjelden i stua, og vi renner ikke opp og ned for å hente drikke/snacks heller. En gang opp/ned klarer vi fint :) Har bad i begge etasjene, det syns jeg er viktigere 😅 har også romslig kjøkken med en liten «stuedel», så kjøkkenet brukes ikke bare i forbindelse med mat. 

Anonymkode: 0ba2d...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det slik, og jeg sier aldri igjen. Gikk i trapper hele tida, og mye styr om man skulle se film mens man spiste, som jeg ofte gjør. 

Enda viktigere er bad i hver etasje. Jeg er skadet og langtidssyk, og å måtte gå i trapper på krykker for å komme på toalettet er noe skikkelig herk. Når vi nylig flyttet sørget vi for å ha alt det viktigste (stue, kjøkken, toalett og soverom) i en etasje, det er jeg glad for :) gjør også at man kan bo her lengre med tanke på alderdom.

Anonymkode: cd00b...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...