Gå til innhold

Har skattemyndighetene tilgang til Paypal-info?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som selger endel ting hun lager internasjonalt, og hun tjener godt på det. Kunden betaler med paypal, og pengene blir da stående på paypal, ikke overført til hennes egen konto. Så bruker hun paypal-saldoen for å kjøpe ting på nettet selv. Jeg spurte om hun skattet av inntekten fra denne bedriften, og da vred hun seg unna å svare. Synes det virker ganske suspekt. Virker som et veldig smutthull??

Anonymkode: 6eecc...5c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Paypal har rapporteringsplikt til valutaregisteret som skattemyndighetene har tilgang til. Men skattemyndighetene kontrollerer bare enkeltpersoner gjennom stikkprøver. Man har selv ansvar for å rapportere korrekte inntekter. Blir man tatt i å unndra inntekter senere, kan det føre til lange fengselsstraffer. 

Anonymkode: 65deb...8ac

• Liker 1
Skrevet

Det er lov å tipse skattemyndighetene anonymt. Venninnen din spiller et høyt spill. Det er bare snakk om tid før noen sladrer på henne og hun blir tatt.

Anonymkode: 0df5f...f4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er lov å tipse skattemyndighetene anonymt. Venninnen din spiller et høyt spill. Det er bare snakk om tid før noen sladrer på henne og hun blir tatt.

Anonymkode: 0df5f...f4e

Det er lov å selge ting man lager selv, så lenge det går under hobbyvirksomhet, uten å skatte av det. Men hvis det er en stor produksjon og hun tjener mye penger på det, da blir det selvfølgelig noe annet. Men da ville hun nok oppgitt salget og skattet av det, for å ha anledning til å trekke i fra utgiftene hun har i tilknytning til dette. 

Anonymkode: ab540...5c3

Skrevet

Jeg har en venninne som selger endel ting hun lager internasjonalt, og hun tjener godt på det. Kunden betaler med paypal, og pengene blir da stående på paypal, ikke overført til hennes egen konto. Så bruker hun paypal-saldoen for å kjøpe ting på nettet selv. Jeg spurte om hun skattet av inntekten fra denne bedriften, og da vred hun seg unna å svare. Synes det virker ganske suspekt. Virker som et veldig smutthull??

man kan tjene en del skattefritt hvis det er hobbyvirksomhet.

Anonymkode: 6f8ae...6af

Skrevet

hvis det er etsy du snakker om, så går de pengene rett inn på konto nå, det er ikke paypal lenger

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

man kan tjene en del skattefritt hvis det er hobbyvirksomhet.

Kravet er at utgiftene til hobbyen er tilsvarende lik inntektene du får ved salg, så det stemmer ikke helt.

Anonymkode: dfaaf...c76

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kravet er at utgiftene til hobbyen er tilsvarende lik inntektene du får ved salg, så det stemmer ikke helt.

Anonymkode: dfaaf...c76

det er feil. Kravet er at virksomheten ikke skal være egnet til å gå med overskudd over tid. Det betyr at du kan ha relativt sett høy omsetning, uten at det dermed oppfyller kravet til å være egnet for overskudd over tid.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/

• drives for egen regning og risiko
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gå med overskudd over tid
  • tar sikte på en viss varighet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...