Gå til innhold

Vanskelig relasjon til mor pga forhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er en mann på straks 30 som etter mange år som singel møtte ei flott jente i vår. Vi har vært kjærester en god stund nå, og har det veldig bra sammen. På sensommeren introduserte jeg henne for familien min, dvs både mine foreldre samt søstern med fam. Dette har godt veldig greit, utenom akk ift med min mor. Jeg merka egt helt fra starten av at det var noe som skurrer ift oppførselen hennes overfor kjæresten min, var liksom så flat og tilbakeholden. Min mor er nok skjør, hun er uføretrygdet pga psyke (ble offer for psykopati i arbeidslivet som gjorde henne ufør), men hun er veldig steil i at hun er bra igjen og har blitt en "såååå god menneskekjenner, leser folk som en åpwn bok" osv, som hun sier selv. Hun har etterhvert tatt opp med meg ting jeg overhodet ikke er enig i og spiller på samvittigheten min rundt kjæresten. Feks, her en dag fortalte hun om en bekjent som hadde fått drypp, men fikk tilbake førerkortet og alt var gått bra. Ved noen spm om førerkort sier dama at legene følger faste regler rundt dette med førerkort ( hun er sykepleier og jobber på nettopp sykehus). Eksempelvis dette vrir da moren min til noe negativt og sier senere til meg at hun føler er besserwisser, enda så vennlig dama var og bare forsiktig deltok i samtalen. En annen gang fortalte muttern midt i et bursdagsselskap om noen lys hun hadde støpt som sto der, og dette mens hun bare brøt inn i en helt annen samtale. Dama nikka og spurte forsiktig, men prata så videre med andre. Dette var første familieselskapet hun var med i og traff masse nye folk så sikkert litt beskjeden naturlig nok. Dette fikk jeg senere høre av mor at hu var så såra over fordi dama "var helt uinteressert" som hun sa. Jeg sa klart og tydelig at det var urettferdig og at hun vrir på ting og tar alt i verste mening. 

Hun er også veldig fæl til å si "vi opplever og vi føler at", men når jeg spør min far sier han at han ikke opplever det slik. Han hadde prøvd å si det til henne at hun måtte se litts tørre på ting og ikke være så negativt innstilt, men hun hører ikke på andre fordi hun er selvoppnevnt sååå god menneskekjenner. Skal ikke bruke det mot henne men hun har jo uføretrygd for en grunn. Var hun så frisk og flink som hun sier hadde hun vel vært i jobb! Og ikke at jeg skal fremheve meg selv men er selv sykepleier og jobber i psykiatrien, så tør påstå jeg har en viss ballast når det gjelder å lese folk.

Noen som har vært borti lignende og har noen tips og råd til åssen jeg kan gripe an dette? Vil ikke egt skyve bort moren min, men jeg er voksen og kan ikke la moren min stå i veien for egen framtid og lykke. Veldig vanskelig dette :(

Anonymkode: be27d...6f8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med kjæreste! Det kjipt når det blir litt kræsj sånn 😕 Har du snakket med søsteren din om moren deres, opplever hun henne likt? 

Jeg tenker at det er ikke så lett å komme inn i en familie når en blir mottatt slik. Det er nok viktig at du viser at du er lojal mot dama di. Det kan være helt kritisk for at hun skal orke dette. At hun aldri er i tvil om at du backer henne. Det er nok av tilfeller der svigerdatter blir herset med av svigermor og mannen sier ingenting. Det er jo dere to som skal leve sammen og være et team. Hvis det eskalerer så må du kanskje informere moren din om at dere vil ha mindre kontakt hvis hun er ufin.

Har ikke helt samme situasjon men her er det min familie som er litt dysfunksjonell. Mannen min er en fin samtalepartner når det er styr med familien. Det er viktig at vi snakker om det og at jeg anerkjenner at ting som skjer ikke er normale eller bra alltid😅 At jeg ikke bare glatter over når de gjør ting som normale folk ville reagert på.

Anonymkode: cd1fa...cab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok av tilfeller der svigerdatter blir herset med av svigermor og mannen sier ingenting.

Anonymkode: cd1fa...cab

Enig i dette.

Konfliktskyhet og unnvikenhet ren gift for et forhold, og dessverre er disse to noe som menn ofte lider av, og særlig overfor kvinner.

Du ser situasjonen klart, trådstarter, du er sykepleier og jobber i psykiatrien og har garantert opplevd mennesker som har lignende problematikk som din mor. Men så er hun jo din mor, og så er hun jo ufør, og så ser kanskje ikke din far det samme, osv, så blir det lett til at da tenker du at da tar du feil.

Men det gjør du ikke.

Oppførselen hennes er forkastelig.

Du sier at hun er ufør på grunn av møte med psykopati i arbeidslivet. Men måten hun snakker til deg på, om kjæresten din, tyder for meg på at dette like gjerne handler om hennes opplevelse av arbeidslivet, og ikke at menneskene der var faktiske psykopater.

I arbeidslivet blir man stilt krav til, på mange ulike måter, men minstekravet er at man er voksen, takler å underordne seg, takler å ikke få all oppmerksomheten hele tiden. Det du forteller om hva din mor sier, tyder på at hun ikke takler de tingene der. Og blir man stilt krav til, som man ikke takler, er det enkelt nok å oppleve andre som psykopater.

Det hander om å innta offerrollen, skyve skyld og ansvar på andre, fremstå som uskyldig og hjelpeløs selv. Det er renspikket manipulasjon, og du skal ikke se bort fra at det egentlig er personlighetsproblematikk som ligger bak uførheten.

Min anbefaling er at du både snakker med kjæresten din om hva som skjer, og at du gir beskjed - i tydelige ordelag - til din mor om hvordan ståa er. Vær først tydelig på hva du synes om hennes oppførsel overfor kjæresten din. Gi henne deretter valget mellom å fortsette slik eller skjerpe seg drastisk, hvor det ene valget vil føre til at du kutter henne ut.

Det å stå opp mot denne moren din, og ikke la henne holde på slik, er noe som din far skulle ha gjort.

Det er han som i kraft av å være din far, har det øverste ansvaret for å lære deg rett og galt.

Og det er det at han ikke har gjort det, som gjør deg i tvil om din egen opplevelse.

Skap et brudd der. Ikke oppfør deg som din far og la moren din ture frem. Ikke utsett kjæresten din for den samme tvilen som du kjenner på.

Slike følelser sprer seg som ugress, med mindre man skaper et solid brudd, og etablerer nytt meningsinnhold i begrepene ‘rett’ og ‘galt’. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...