visp Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 Jeg er på boligjakt for tiden og ser ofte at folk har sånne stygge, gulnede avtrekksventiler (se bilde som eks. under). Er det noe problemer med å bytte ut disse så lenge man vet dimensjonen på røret (eller hva det heter)? Er det bare å vippe ut det som er ytterst mot veggen, eller hvordan løsner man det? Grunnen til at jeg mistenker at det følger noe problemer med å bytte ut dette, er at jeg kan ikke skjønne at folk har lyst på sånne stygge og misfargede greier på veggen, og da antar jeg at det finnes noen hindringer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #3 Skrevet 2. oktober 2021 visp skrev (3 timer siden): Jeg dytter. Man kan plukke ut hele den synlige tingen (både det runde i midten og sylinderen). Det er laget av plast og kan vaskes ved å legge det i såpevann feks. Anonymkode: e5bfb...35f 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #4 Skrevet 2. oktober 2021 visp skrev (På 30.9.2021 den 20.57): Er det noe problemer med å bytte ut disse så lenge man vet dimensjonen på røret (eller hva det heter)? Er det bare å vippe ut det som er ytterst mot veggen, eller hvordan løsner man det? Jeg regner med at man får kjøpt nye lignende "lokk" ja. Jeg husker ikke om man må skru eller om det er bare å vippe ut sylinderen. Anonymkode: e5bfb...35f 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #5 Skrevet 2. oktober 2021 Jeg har bare gjort det en gang, og det er mulig det er ulike varianter, men den jeg byttet så ut som den på bildet her. Den var lett å få ut, jeg tror den mer eller mindre var bare å dra rett ut. Så tok jeg mål av den, og fant ny, lik "hette" (den synlige delen) på megaflis. Den hadde noen justerbare metall-greier i seg, som var lett å forstå hvordan skulle stilles inn for å få den nye til å feste seg. Anonymkode: 754f6...bf5 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #6 Skrevet 2. oktober 2021 Ja, de kan du bytte lett ut selv. Mange av de festes med en «fjær-lås» så det er bare til å dra den ut og sette ny på plass. Anonymkode: 7f0d5...179 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #7 Skrevet 2. oktober 2021 Megaflis selger noe som heter tallerkenventil. Jeg regner med at det er standard dimensjoner på disse, slik at du kan sette inn en ny og kaste den gamle. Anonymkode: e5bfb...35f
A-hunter Skrevet 2. oktober 2021 #8 Skrevet 2. oktober 2021 De kan byttes likt mot likt og har hatt like dimensjoner i årtier. Ingen problemer. 250 kroner pr stk. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #9 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Megaflis selger noe som heter tallerkenventil. Jeg regner med at det er standard dimensjoner på disse, slik at du kan sette inn en ny og kaste den gamle. Anonymkode: e5bfb...35f Tror tallerkenventil er til tilluft, TS trenger nok en ventil for avtrekk. Anonymkode: 7f0d5...179 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #10 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror tallerkenventil er til tilluft, TS trenger nok en ventil for avtrekk. Anonymkode: 7f0d5...179 Aha Megaflis har denne Flexit avtrekksventil: Anonymkode: e5bfb...35f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #11 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aha Megaflis har denne Flexit avtrekksventil: Anonymkode: e5bfb...35f "Flexit avtrekksventil med fjærfeste. Tilpasset ventilfeste eller kanaler. Beregnet for avtrekk i ventilasjonssystemer. Ventilen festes enkelt til ventilfestet eller kanalen med fjærfestene. Tas enkelt ut for rengjøring. Luftmengden kan enkelt justeres." https://www.flexit.no/produkter/ventil_rist_og_kappe/ventil_for_mekanisk_ventilasjon/avtrekksventil_plast/ Anonymkode: e5bfb...35f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #12 Skrevet 2. oktober 2021 Finnes også i stål, for de som synes det er penere og mer praktisk: https://www.flexit.no/produkter/ventil_rist_og_kappe/ventil_for_mekanisk_ventilasjon/avtrekksventil_i_stal_rustfri_eller_hvitlakkert/ Anonymkode: e5bfb...35f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #13 Skrevet 2. oktober 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Aha Megaflis har denne Flexit avtrekksventil: Anonymkode: e5bfb...35f Var denne jeg kjøpte da jeg byttet, som nevnt var det veldig greit å få til, ingen verktøy nødvendig. Anonymkode: 754f6...bf5 1
visp Skrevet 2. oktober 2021 Forfatter #14 Skrevet 2. oktober 2021 Tusen takk for alle svar; veldig takknemlig🙂 Da virker det som en enkel greie, noe som igjen gjør at jeg ikke skjønner hvorfor eldgamle ikke er byttet ut for lengst. Den i stål så jo også ganske pen ut. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #15 Skrevet 3. oktober 2021 visp skrev (17 timer siden): Tusen takk for alle svar; veldig takknemlig🙂 Da virker det som en enkel greie, noe som igjen gjør at jeg ikke skjønner hvorfor eldgamle ikke er byttet ut for lengst. Den i stål så jo også ganske pen ut. Folk er så vant til at de er der at de ikke tenker over at de begynner å bli stygge. Dessuten sitter slike ventiler ofte litt over øyehøyde, så vi går ikke og ser på dem hele tiden. Anonymkode: c7a1d...f91
visp Skrevet 3. oktober 2021 Forfatter #16 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Folk er så vant til at de er der at de ikke tenker over at de begynner å bli stygge. Dessuten sitter slike ventiler ofte litt over øyehøyde, så vi går ikke og ser på dem hele tiden. Anonymkode: c7a1d...f91 Ja, jeg vet at man ser seg blind på sånne ting, men om boligen skal ut på salg pleier man jo å se med litt nye øyne og skifte ut ting som er enkle å skifte ut:) 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #17 Skrevet 3. oktober 2021 visp skrev (2 minutter siden): Ja, jeg vet at man ser seg blind på sånne ting, men om boligen skal ut på salg pleier man jo å se med litt nye øyne og skifte ut ting som er enkle å skifte ut:) Enig Og i det minste burde de jo rengjøre de om de ikke bytter de ut Anonymkode: e5bfb...35f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå