Gå til innhold

Vaske møbler fra innrøykt hjem? Få vekk lukt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til hvordan  jeg skal vaske møbler som har stått i ett rom, fra ett hus der det har blitt røykt innendørs? 

Har arvet en nesten ny ikea seng, type malm. Harde hvite plater. Denne lukter røyk og gammelt. Den har stått på ett rom, og har nesten ikke blitt brukt. Sitter langt inne å kaste den når den er så fin/ny, men så var det denne lukta da. 

Anonymkode: b1fab...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet ned Malm er at den har sponkjerne og at lukten høyst sannsynlig sitter i selve sponkjernen og ikke bare i overflaten. Tror dessverre ikke du vil bli kvitt røyklukt hvis du maler den. Mulig det hjelper med en gang men tror det kommer til å sive ut til slutt. 

Anonymkode: b0256...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke verdt det, er jeg redd. Tenker også, Malm seng er laget av porøs sponkjerne som er laminert over med plastbelegg. Eneste måte å slutte å lukte røyk, som sitter i kjernen, vil være å stenge lukta inne, og det må bety å male over, med tett maling. Men å male ikea sine laminerte møbler er ikke lett, og litt av en prosjekt. Du trenger heftegrunning, som er veldig dyr, vi snakker tusen kroner for en liter. Pluss selve maling, minst to lag. Så det blir en del arbeidstimer. Når selve senga koster 3-4 tusen ny, er det absolutt ikke verdt det, slik jeg ser det. 

Og bare for å nevne, selv med grunning, har jeg ikke veldig flaks med å male laminerte ikea møbler. Maling flasser av etter en stund.

Anonymkode: 3d0a6...00e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte et gammelt stol som var tydelig i et hus med stor røykere.  Jævlig ekkelt og har aldri fått lukten bort uansett hvor mye og hva jeg brukt til å vaske.  Aldri ville jeg ha kjøpt et barneseng som kom fra et røykende hus og æsj at folk faktisk har røyket med et barn i huset!  

Anonymkode: 26f2a...450

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke verdt det, er jeg redd. Tenker også, Malm seng er laget av porøs sponkjerne som er laminert over med plastbelegg. Eneste måte å slutte å lukte røyk, som sitter i kjernen, vil være å stenge lukta inne, og det må bety å male over, med tett maling. Men å male ikea sine laminerte møbler er ikke lett, og litt av en prosjekt. Du trenger heftegrunning, som er veldig dyr, vi snakker tusen kroner for en liter. Pluss selve maling, minst to lag. Så det blir en del arbeidstimer. Når selve senga koster 3-4 tusen ny, er det absolutt ikke verdt det, slik jeg ser det. 

Og bare for å nevne, selv med grunning, har jeg ikke veldig flaks med å male laminerte ikea møbler. Maling flasser av etter en stund.

Anonymkode: 3d0a6...00e

Heftgrunn er da ikke så dyr. Det er 189 for 0,75 liter og 1300 kroner for 10 liter.

Men enig. Gi blaffen i å forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å vaske den med salmiakk. Kan prøve eddik og 😉 Hvis ikke så får jeg kaste den. Har 10tommeltotter, så male og pusse tror jeg at jeg dropper. Mulig jeg kaster den. Skulle jo være miljøbevisst, men denne var ekkel. Må uansett kjøpe nye madrasser, så skal se på selve sengen og. Takk for tips 😄

Anonymkode: b1fab...6df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...