Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Alle kan vel være enige i at alle, kvinner og menn, bør ha de samme rettigheter og plikter, men er det alt feminisme betyr?

Helt konkret, hva betyr feminisme for deg i praksis? Hva bør f.eks. endres i dagens Norge?

Endret av Matssats
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det pleide å bety noe bra - likestilling.

I dag betyr det dessverre mannehat.

Anonymkode: bcec1...a6c

• Liker 2
Skrevet

Standardsvaret er en mer eller mindre intetsigende definisjon som er så upresis at alle og ingen er feminister, og får Kardemommeloven til å fremstå presis og detaljert. 

En mer hensiktsmessig tilnærming tenker jeg er å se på hva feminisme i dag består i og hvordan feminister skiller seg fra "alle andre". Feminister vil ofte selv fremstille det som om alle er feminister så lenge de er for like rettigheter, men som vi ser at tallene er de aller fleste for like rettigheter samtidig som de aller fleste tar avstand fra feminisme. Vi har med andre ord enten et tilfelle av "min kone forstår meg ikke" eller at feminismen innebærer noe mer. 

Sitat

Elleve prosent av befolkningen påstår de er feminister. 

https://www.dagbladet.no/kultur/feminismens-overdrevne-kroppsfokus/60211752

Kanskje bør en inkludere et sterkt fokus på kjønn, resultater fremfor muligheter og en sterk vektlegging av spesifikt kvinners rettigheter når en avgrenser hva feminisme i dag er, da det gjerne er langt disse skillelinjene vi finner partene. Kanskje bør også det som fremstår som en helt sentral konspirasjonsteori for feminister, "patriarkatet", og det spesielle historie- og samfunnssynet denne teorien medfører regnes som en sentral del av hva feminisme er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...