Gå til innhold

Unge som våkner for tidlig om morgenen for å leke

Anbefalte innlegg

Skrevet

3-åringen har nylig begynt å gå ut av senga om morgenen selv for å leke. Noen ganger kommer han inn til oss og ser litt på iPad om morgenen, andre ganger er han på rommet/går inn på stua og leker. Da står han ofte opp mye tidligere enn han burde og er trøtt og sutrete på dagtid fordi han våkner for tidlig. Legger seg kl 19.30 på kveldene, og sover vanligvis til kl 07 om morgenen, men nå kan han finne på å våkne så tidlig som kl 05.30 og holde på selv.

Hvordan ta tak i dette? Er egentlig ikke et problem at han leker seg om morgenen, problemet er at han står opp for tidlig og får for lite søvn (veldig tydelig med tanke på at han er mye mer sutrete/får mye lettere raserianfall enn tidligere). Før har han ligget i senga til vi har hentet han, så det har ikke vært et problem. Etter han begynte å stå opp selv, det ble et problem..

Anonymkode: cd4cf...03e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En overgangsfase, men hvorfor lar dere han få se på nettbrett når han våkner? Da er det bedre han leker. 

Anonymkode: f6eaa...218

• Liker 9
Skrevet

Alderen kan også være en utfordring i seg selv. Kanskje dere forventer for mye? 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje sånn lampe som viser om det er natt eller dag kan hjelpe? 

Det har ikke hjulpet oss noe særlig, men jeg har lest at andre har hatt hell med det.

Anonymkode: 43d03...ea5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

En overgangsfase, men hvorfor lar dere han få se på nettbrett når han våkner? Da er det bedre han leker. 

Fordi vi ikke orker å stå opp kl 06.00-06.30. Da lar vi han heller ligge med iPaden, så vi får muligheten til å ligge og slumre litt. Men han velger stort sett å leke, altså. Og ofte gjør han det på rommet selv uten at vi hører det. Da kan han jo ha våknet kl 04.30 for alt vi vet. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Alderen kan også være en utfordring i seg selv. Kanskje dere forventer for mye? 

Hva mener du? 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det har ikke hjulpet oss noe særlig, men jeg har lest at andre har hatt hell med det.

Hmm, ja kanskje. Har han kommet inn til oss for tidlig, følger jeg han tilbake på rommet, men ikke alltid så greit når han holder på selv og vi ikke vet når han våknet. Ikke alltid vi hører han. 

Ts

Skrevet

Jeg ville gitt en sånn klokke et forsøk :) Forklar at når det er natt så må man ligge i sengen og hvile og ikke begynne å leke. 

Ville latt ham sove lur på dagtid om han er sutrete og trøtt. Klarer han selv å uttrykke at han synes han er for stor til det er han kanskje også moden nok til å forstå om man forklarer at det er fordi han lekte på morningen (sannsynligvis litt for ung da men lov å forklare ting likevel så forstår de etterhvert)

Anonymkode: a371c...fae

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville gitt en sånn klokke et forsøk :) Forklar at når det er natt så må man ligge i sengen og hvile og ikke begynne å leke. 

Ville latt ham sove lur på dagtid om han er sutrete og trøtt. Klarer han selv å uttrykke at han synes han er for stor til det er han kanskje også moden nok til å forstå om man forklarer at det er fordi han lekte på morningen (sannsynligvis litt for ung da men lov å forklare ting likevel så forstår de etterhvert)

Ja, det er kanskje verdt et forsøk! Men hvordan fungerer en sånn lampe? Stiller vi selv inn når det er «natt» og «dag» ut i fra klokkeslett? 

Han er veldig lite interessert i å sove på dagtid. Har prøvd et par ganger, men han sovner ikke. Har ikke sovet på dagtid på over et halvt år. Ja, har prøvd å forklare dette. Vet ikke hvor mye han forstår, men er verdt å prøve 😜 har også sagt at jeg tror vi er nødt til å slutte med og la han stå opp selv, og heller ligge i sengen til vi kommer og henter han, men hvor gjennomførbart dét er, vet jeg ikke.. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

3-åringen har nylig begynt å gå ut av senga om morgenen selv for å leke. Noen ganger kommer han inn til oss og ser litt på iPad om morgenen, andre ganger er han på rommet/går inn på stua og leker. Da står han ofte opp mye tidligere enn han burde og er trøtt og sutrete på dagtid fordi han våkner for tidlig. Legger seg kl 19.30 på kveldene, og sover vanligvis til kl 07 om morgenen, men nå kan han finne på å våkne så tidlig som kl 05.30 og holde på selv.

Hvordan ta tak i dette? Er egentlig ikke et problem at han leker seg om morgenen, problemet er at han står opp for tidlig og får for lite søvn (veldig tydelig med tanke på at han er mye mer sutrete/får mye lettere raserianfall enn tidligere). Før har han ligget i senga til vi har hentet han, så det har ikke vært et problem. Etter han begynte å stå opp selv, det ble et problem..

Ta tak i dette? Helt vanlig tidspunkt å våkne på. Man tar tak i det som forelder med å legge seg tidligere så man orker disse periodene.

Dere har åpenbart vært bortskjemte på søvn til nå!

Anonymkode: f1306...5df

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde STOR SUKSESS med det. Skulle kjøpt en sånn klokke for to barn siden! 🤣 

Ellers ville jeg droppet iPad tidlig på morgenen. Det blir jo en belønning for å stå opp tidlig. Et av våre barn begynte å stå opp klokka fire(!) i helgene for å spille iPad (fikk bare spille i helgene), og da ble spillereglene endret, for å si det sånn. Ingen skjerm av noe slag før klokka sju! 

Anonymkode: bc1b5...642

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er kanskje verdt et forsøk! Men hvordan fungerer en sånn lampe? Stiller vi selv inn når det er «natt» og «dag» ut i fra klokkeslett? 

Han er veldig lite interessert i å sove på dagtid. Har prøvd et par ganger, men han sovner ikke. Har ikke sovet på dagtid på over et halvt år. Ja, har prøvd å forklare dette. Vet ikke hvor mye han forstår, men er verdt å prøve 😜 har også sagt at jeg tror vi er nødt til å slutte med og la han stå opp selv, og heller ligge i sengen til vi kommer og henter han, men hvor gjennomførbart dét er, vet jeg ikke.. 

Ts

Ja, du stiller inn klokkeslett selv. Vår har tre innstillinger - morgen hverdag, morgen helg, dupp. Anbefales virkelig. Det funket fra første dag! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ta tak i dette? Helt vanlig tidspunkt å våkne på. Man tar tak i det som forelder med å legge seg tidligere så man orker disse periodene.

Det har vi absolutt. Han har alltid sovet bra om nettene. Men, om du leser innlegget mitt, er ikke problemet at vi må stå opp tidligere. Problemet er at han får for lite søvn, noe som begynner å bli veldig tydelig.. 

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vi hadde STOR SUKSESS med det. Skulle kjøpt en sånn klokke for to barn siden! 🤣 

Ellers ville jeg droppet iPad tidlig på morgenen. Det blir jo en belønning for å stå opp tidlig. Et av våre barn begynte å stå opp klokka fire(!) i helgene for å spille iPad (fikk bare spille i helgene), og da ble spillereglene endret, for å si det sånn. Ingen skjerm av noe slag før klokka sju! 

Ja, det har du rett i, men han leker mer enn han ser på iPad, så føler ikke det vil utgjøre så stor forskjell. Men skal gjemme iPaden fremover før jeg legger meg, så får jeg heller følge han tilbake til sengen når han står opp for tidlig - om jeg merker det da..

Ts

Skrevet

Jeg har hatt samme problem med alle barna mine i perioder, i forskjellige aldre.  Jeg har løst det med å følge de opp i sengen igjen og si det et natt. Veldig konsekvent. Trøster hvis de blir lei seg, men holder på at det er natt, alle trenger å sove nå, søsken, mamma og pappa og barnet. Det blir noen morgener før barnet aksepterer dette. Men det må til. 

Hvis dere ikke hører at barnet står opp kan dere ligge inne hos han, eller ta fram babycallen igjen. Det er verdt innsatsen. 

Og for all del: Skjerm eller tv tidlig på morgenen vil få barnet til å starte tidligere. Det er «belønning» og motivasjon for å stå opp tidligere. 

Anonymkode: 64816...2ff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjalu på de som får barn som sover? Som om det er foreldrenes feil? "Å være bortskjemte på søvn" er så dårlig gjort å si, akkurat som at man skal skamme seg for at eget barn sover lenge om morgenen... Da kan foreldre som legger ungen 18.30 skamme seg for at de har hele kvelden fri... 🙄 (eller så kan vi støtte hverandre i de situasjonene som oppstår og bidra med konstruktive tilbakemeldinger uavhengig av "hvem som får sove mest..."

Jeg skjønner at dere syns det er slitsomt, særlig når dere ser at barnet ikke får sovet nok. Støtter forslaget om sånn lampe, det funket helt gull hos venninna mi fra dag 2! Dere kan også prøve å gjøre det til en egen lek 😊

Anonymkode: 49571...4ea

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke vanlig å våkne før 0530. Og iallfall ikke om det fører til at barnet får for lite søvn men våkner og står opp for å leke fordi det tror det er dagtid når det egentlig skulle lagt seg til å sove igjen. Man trenger ikke bare overgi seg helt til barnets innfall og stå opp midt på natta fordi barnet vil det, man kan forsøke å hjelpe barnet å regulere så det får en mer normal søvnsyklus. 

Skrevet

Gost mulig han sovner for sent. Prøv å legg han kl 19. Veldig vanlig at barn våkner tidligere om de sovner når de er overtrøtt i kroppen. 3 år, mye stimulering og inntrykk i barnehagen. Det blir de sliten av. Barnet mitt er snart 3,5 år og er sovnet til 18.30 og sover til 07. Begynte legge litt tidligere pga samme problem, våknet tidlig om «natten»/morgenen.

Anonymkode: 1c099...566

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men han velger stort sett å leke, altså. Og ofte gjør han det på rommet selv uten at vi hører det.

Jeg ville ikke latt et så lite barn leke uten oppsyn. Jeg tenker spesielt på kvelningsfare. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...