AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 Han er 4,5 år. De siste dagene har han klagd over smerter i tennene. Han hyler/gråter til flere ganger om dagen, og de siste nettene våkner han også til flere ganger på grunn av dette. Han peker på flere forskjellige tenner, vet ikke om han klarer å peke på riktig tann. Vi var hos tannlegen i dag som mente at det mest sannsynlig kommer av ising. Ingen tegn til hull. De gjør ikke noe med dette da han er så liten. De anbefaler bare fluor, som ikke har hjulpet til nå… Han kan jo ikke ha det sånn som dette. Det går utover søvn og livskvalitet. Har noen lignende erfaring? Anonymkode: c9c91...6af
visp Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 Han har ikke begynt på noen medisiner? Om det kun er de siste dagene ville jeg gjette på at det absolutt er forbigående. Det kan jo være noe bihule-greier. Det pleier å gi smerter i tennene.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #3 Skrevet 30. september 2021 visp skrev (Akkurat nå): Han har ikke begynt på noen medisiner? Om det kun er de siste dagene ville jeg gjette på at det absolutt er forbigående. Det kan jo være noe bihule-greier. Det pleier å gi smerter i tennene. Ikke noe nytt i kosten, eller medisiner. Lette forkjølelsessymptomer i nesa nesten hver dag etter sommerferien.. Men skjønner ikke hvordan det kan gi symptomer som dette sporadisk gjennom dagen, og natten 🤔 Anonymkode: c9c91...6af
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #4 Skrevet 30. september 2021 Prøv tannkrem mot ising i tennene. Anonymkode: 8aa0f...fbb
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #5 Skrevet 30. september 2021 Jeg husker jeg hadde det både ved forkjølelse og som voksesmerter. Men hva med å gi en lav dose paracet før legging et par dager? Akutt ising om natten høres rart ut for meg.. Det oppstår jo av varm/kald mat, drikke eller vind? Anonymkode: f2197...935
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #6 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg husker jeg hadde det både ved forkjølelse og som voksesmerter. Men hva med å gi en lav dose paracet før legging et par dager? Akutt ising om natten høres rart ut for meg.. Det oppstår jo av varm/kald mat, drikke eller vind? Anonymkode: f2197...935 Ga han paracet før legging i går kveld, samt ved oppvåkning før midnatt. Likevel urolig gjennom natten med «vondt i tennene». Så merkelig Anonymkode: c9c91...6af
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #7 Skrevet 30. september 2021 Kan det tenkes at det er noen nye tenner på vei? Det kan kjennes godt i de andre tennene en god stund før tannen bryter igjennom. Anonymkode: 20388...976 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #8 Skrevet 30. september 2021 Skjærer han tenner om natten? Anonymkode: a38dd...763 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #9 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan det tenkes at det er noen nye tenner på vei? Det kan kjennes godt i de andre tennene en god stund før tannen bryter igjennom. Anonymkode: 20388...976 Tannlegen nevnte 6årsjekslene, men mente det var litt tidlig. Det er foreløpig ikke plass til flere der tror jeg😅 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjærer han tenner om natten? Anonymkode: a38dd...763 Ja, innimellom. Mer før enn nå Anonymkode: c9c91...6af
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #10 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tannlegen nevnte 6årsjekslene, men mente det var litt tidlig. Det er foreløpig ikke plass til flere der tror jeg😅 Ja, innimellom. Mer før enn nå Anonymkode: c9c91...6af Kan være at det er litt slitasje på emaljen på flere tenner etter gnissing, noe som kan føre til ising i perioder. Det kan hjelpe å få fluorpensling hos tannpleier med jevne mellomrom om så er tilfelle. Anonymkode: a38dd...763 1
Millimani Skrevet 30. september 2021 #11 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tannlegen nevnte 6årsjekslene, men mente det var litt tidlig. Det er foreløpig ikke plass til flere der tror jeg😅 Ja, innimellom. Mer før enn nå Anonymkode: c9c91...6af Noen får jeksler tidlig. Jeg fikk to av mine seksårsjeksler mens jeg enda var 5 år, og alle 12-årsjeksler mens jeg var 10 år. Mens jeg venta på visdomstennene tenkte jeg stadig vekk på hvordan de virkelig kunne få plass i munnen min, men plutselig en dag så bare satt de der
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #12 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan være at det er litt slitasje på emaljen på flere tenner etter gnissing, noe som kan føre til ising i perioder. Det kan hjelpe å få fluorpensling hos tannpleier med jevne mellomrom om så er tilfelle. Anonymkode: a38dd...763 Ja, noe slitasje på fortennene, trolig på grunn av gnissing ifølge tannlege. Men hun mente det var så lite at det i seg selv ikke vil føre til ising. Mens en annen tannlege på telefon sa at det mest sannsynlig er derfor (hun har dog ikke sett tennene slik den andre tannlegen gjorde i dag) Anonymkode: c9c91...6af
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #13 Skrevet 30. september 2021 Få en second opinion et annet sted! Gutten kan jo ikke ha det sånn uten at det i det minste prøves ut tiltak, og da må det komme en tannlege som ikke bare skylder på ising på banen! Anonymkode: 239bf...82d
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #14 Skrevet 30. september 2021 Min 5-åring har alle sine 6-årsjeksler helt oppe. Hun begynte også å klage på vondt, og det viser seg at hun har en emaljefeil (veldig vanlig på akkurat de tennene) som gjør at det iser veldig lett og tanna tåler mye mindre enn normale tenner. Sikkert ikke det hos gutten din siden du ikke ser tennene enda, men at han allerede nå kan kjenne de trykke på, vil jeg nok tro. Anonymkode: c08fc...d1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå